Fejlődéskritikai kurzus, Védegylet, október 19. Szent István Egyetem, Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet, 2103 Gödöllő, Páter K. u. 1. Tel.: 28/ , Fax: 28/ , Mezőgazdaság és fejlődés: agrárpolitikák és kétségek Dr. Podmaniczky László egyetemi docens 1.A világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei 2.Az EU agrárpolitikája és az európai agrármodell 3.A “fejlett / fejletlen” konfliktus
Bevezetésként „A különféle agrárpolitikai programok alkalmazása rendszerint több vesztességgel jár a fogyasztók és az adófizetők szempontjából, mint amennyi hasznot húznak belőle a termelők. Miként létezhet egyáltalán agrárprotekcionizmus szinte minden országban? Miért támogatják mezőgazdaságukat erősen a fejlett országok és miért adóztatják ugyanezt a fejlődő országok? Miért jár együtt a gazdasági fejlődés az agrárprotekcionizmus növekedésével?” Fertő Imre: Agrártámogatások – a protekciók földje. Figyelő, 1998/19.
Éhezés és mezőgazdálkodás minden 7. másodpercben meghal egy gyermek éhezés következtében 1,2 Mrd alultáplált vs. 1,2 Mrd túlsúlyos alultáplált gyerekek aránya Afrikában 1980: 26% → 2000: 28% gabonatermelés (táplálékunk 70%-a) 1980: 342 kg/fő → 2000: 308 kg/fő forrás: Székely Mózes: Fejlődés és/vagy fejlövés A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei
A mezőgazdaság szerepe A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei
A világ agrárexportjának változása (milliárd dollár), illetve a világ összes exportjához viszonyított alakulása (%)
Az agrárszektor további jelentős szerepe a lakosság élelemmel való ellátásában, az élelmezés-biztonság megteremtésében, a foglalkoztatásban és a jövedelmek termelésében, a vidéki lakosság megélhetésének biztosításában, a vidék fenntartásában és a táj megőrzésében, az ipar számára nyersanyagok termelésében, az energiaforrások diverzifikálásában A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei
Jövőbeli kilátások Az élelmiszertermelését alapvetően a kereslet fogja meghatározni A jövedelmek a közeljövőben dinamikusan nőni fognak urbanizáció: 2015-re a világ lakosságának fele már városokban fog lakni, s a világ városi lakosságának pedig háromnegyede a fejlo ̋ do ̋ országokban fog élni. olajárak magas szinten fognak maradni agrártermelés struktúrája eltolódik az energia-igényes termékek termeléséto ̋ l az energianövények felé. verseny alakulhat ki az élelmiszertermelés és az energianövény-termelés között »» emelkedő élelmiszerárak termőföld biztosítása erdőírtással »»» negatív környezeti hatás (+ további mu ̋ trágya- és növényvédo ̋ szer-bevitel!) A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei
A népesség és a jövedelmek várható alakulása A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei
Jövőbeli kilátások A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei WTO Dohai Forduló (2001-től): vámvédelem és piacra jutás (feldolgozott termékek magas vámja »»» a fejlődő országok exportjának nehézségei) belső agrártámogatások (kék, sárga és zöld dobozok és a nem kereskedelmi megfontolások) exporttámogatások (mindegyik fél azt csökkentné, amit amúgy nem alkalmaz) termelés és fogyasztás várható alakulása: a fejlődő országokban jobban nő a fogyasztás, mint a fejlettekben a fejlődő országok fogják meghatározni a világ mg-i termelését és kereskedelmét a legkevésbé fejlett országok továbbra is nettó elelmiszer- importőrök maradnak
Érvek a közös agrárpolitika mellett: Általános élelmiszerhiány Agrárpolitika szociális funkciói Nagy agrárnépesség (egyben jelentős szavazóbázis), a többi szektor jövedelmének 50 %-ából élt a nemzeti agrárpolitikákban megjelent a hatékonyság, mint cél Ipari-kereskedelmi integráció – a mezőgazdaság szerepe háttérbe szorult volna A közös agrárpolitika kezdete Az EU agrárpolitikája
A Közös Agrárpolitika (KAP) kialakulása Az EU agrárpolitikája 1957: Római Szerződés, 39 § : a KAP céljai: A mezőgazdasági tevékenység termelékenységének növelése Az agrárpiac stabilitása (piacvédelmi intézkedések) Az élelmiszerellátás biztosítása (önellátás, zárt piac) Méltányos életszínvonal biztosítása a mezőgazdasági termelőknek A fogyasztói igények méltányos áron való kielégítése A KAP alanya: az a termelő, aki jövedelmének 50 %-át mezőgazdasági termék előállításából realizálja
A KAP sajátosságai Az EU agrárpolitikája A KAP nem tekinthető teljes agrárpolitikának, mivel: nagyrészt piac- és termelésszabályozásról rendelkezik (piacpolitika); a struktúrapolitikai intézkedések csak a 80-as években kerültek előtérbe és részletes kidolgozásra; a földbirtokpolitika kérdéskörével nem foglalkozik. a specializációt elősegítő és a termelést növelő politika, amely a termékeket helyezte előtérbe a termelők helyett
A KAP gyakorlati megvalósítása Az EU agrárpolitikája es évek - az eredeti Mansholt terv (maximális szabad kereskedelem, minimális korlátozások) „gyengébb” változata valósult meg 1968-ra - a fontosabb agrártermékek árainak egységesítése termelékenység fokozása, a termelési költségek csökkentése, az önellátásra és versenyre képtelen kisbirtokok felszámolása (de a birtokméret meghatározása tagállami hatáskör!) családi munkaerővel dolgozó, és kellően gépesített, intenzív farmrendszer kiépítése farmmodernizáció – a támogatás egysége a farm
Az EU agrárpolitikája Elsősorban a termékelőállításhoz közvetlenül kapcsolódó piaci ártámogatásokkal kívánták elérni a KAP célkitűzéseit - a következmény: a termékek árszínvonala jelentősen meghaladta a világpiaci árakat. A válság első jelei már a 70-es években jelentkeztek, de tetőztek a 80-as évek közepén (kialakultak a „készlethegyek”) A 70-es évek végétől már a termelésnövekedés megállítása és néhány vidéki térség elnéptelenedésének megakadályozása lettek a KAP legfontosabb törekvései. A KAP gyakorlati megvalósítása
A KAP reformjai Az EU agrárpolitikája 1972 – modernizálás, fiatal gazdálkodók támogatása 1975 – hegyvidékek és kedvezőtlen természeti adottságú régiók támogatása tejágazat – a túltermelés büntetése, 1984 – tejkvóta bevezetése 1992 – Mac Sharry reform ( ) 1999 – Agenda 2000 ( ) 2003 – a KAP legújabb reformja
Mac Sharry reform (1992) Az EU agrárpolitikája A McSharry reform okai: Magas árgarancia – piaci zavarok; Termelési többletek – növekvő költségvetési kiadások Nem megoldott alapvető jövedelmezőségi gondok (gyengülő termelői pozíció); Az egyre intenzívebb termeléssel járó környezeti károk egyre feszültebb harc az EK és az USA között; GATT tárgyalások az EK sok vitát kiváltó importpolitikája (magas vámok, változó mértékű lefölözési rendszer)
Az EU agrárpolitikája A reform célkitűzései: versenyképesség javítása, a vidéki népesség elvándorlásának csökkentése, a termelés és a piaci kereslet közelítése a jövedelemtámogatások irányítása oda, ahol arra valóban szükség van (a kistermelők preferált helyzete) környezetvédelem és vidék természeti lehetőségeinek fejlesztése Mac Sharry reform (1992)
Az EU agrárpolitikája A reform megvalósításának eszközei A belső árak csökkentése, illetve közelítése a világpiaci árakhoz kompenzációs kifizetések + kötelező területpihentetés Az extenzív gazdálkodás támogatása (környezetvédelem + túltermelés kezelése) Kísérő intézkedések - Az agrár-környezetvédelmi szabályozás: a környezet- és tájvédelmi követelményekkel összeegyeztető mezőgazdasági termelési módszerek alkalmazása és környezetbarát termékek előállítása (önkéntes szerződések) - Erdősítés támogatása - Korai nyugdíjazás Mac Sharry reform (1992)
Az EU agrárpolitikája Eredményei: A termelői jövedelem 32 % -kal nőtt; A túltermelés nem csökkent, a KAP költségvetése sem; Nőtt a bürokrácia szerepe; Csökkent a versenyképesség; Összegezve: A reform ellenére megmaradt az alapvető ellentmondás a mezőgazdasági termelést és intenzifikálást serkentő ártámogatási rendszer és a környezetvédelmi, illetve vidékfejlesztési célok között, vagyis a KAP továbbra is az intenzív és iparszerű mg. alapfelfogása szerint működött, de támogatva a környezetre és a vidéki térségekre káros mezőgazdasági gyakorlat csökkentését. Mac Sharry reform (1992)
AGENDA 2000 ( ) Az EU agrárpolitikája Az AGENDA 2000 okai: Ismét relatív túltermelés az ágazat súlyához képest túl magas támogatások »»» társadalmi és politikai nyomás az EU bővítése, élelmiszerbiztonsággal és környezetvédelemmel kapcsolatos követelmények A reform céljai: A világpiaci árakhoz való közelítés A fogyasztói igényeknek történő megfelelés A KAP működésének egyszerűsítése (jelentős decentralizáció a döntésekben, de közös finanszírozás) CARPE javaslat – új támogatási struktúra
Az EU agrárpolitikája A támogatások áthelyeződése a mezőgazdálkodás nem termelési funkcióira
Az EU agrárpolitikája A KAP „félidős felülvizsgálata” (mid-term rewiew; július 10.) A Bizottság eredeti reformtervének fő szempontjai: A költségvetési keretek (2006 végéig) betartása, Az európai agrármodell megőrzése; A szabályozás egyszerűsítése; A támogatások és a termelés szétválasztása; A termelők adminisztrációs terheinek csökkentése. A reform éles vitákat váltott ki, aminek eredménye a javaslatok felpuhulása lett. A KAP legutóbbi reformja
Az elfogadott reformcsomag legfontosabb elemei: A közvetlen támogatások termeléstől való részleges elválasztása (a közötti időszakban folyósított összeget kapják meg a gazdák) Moduláció ( a közvetlen kifizetések csökkentése) Költségvetési fegyelem (a költségvetési keretek betartását biztosítja) Vidékfejlesztési kérdések Új intézkedések a fiatal farmerek és a kis élelmiszerfeldolgozó üzemek támogatására Magasabb közösségi támogatás az agrár-környezetvédelmi intézkedésekre Az állami erdők esetében végzett tájvédelmi beruházások támogatása Intézkedések a vidékfejlesztési programok adminisztrációjának egyszerűsítésére Az EU agrárpolitikája
Ősszefoglalva: a “működés”: Az EU agrárpolitikája közvetlen támogatásokkal termékfeleslegek a termékfeleslegek intervenciós felvásárlása a felvásárolt termékek értékesítése exporttámogatásokkal Az EU költségvetésének még mindig kb. 40%-át költi agrártámogatásokra túltermelési és versenyképességi gondok a termelői jövedelmek egyenlőtlen eloszlása a belső piacra való bejutás nehézségei harmadik országok számára az adminisztráció és bürökrácia magas szintje a természeti környezet pusztulása társadalmi, szociális, foglalkoztatási problémák... és az “eredmények”:
Agrikultúra: harmóniában a természettel a mezőgazdaság a tájak, a vidéki térségek fő használója, kölcsönös egymásrautaltság környezeti adottság gazdálkodási mód, intenzitás környezetminőségtermékminőség életminőség környezetbiztonság élelmiszerbiztonság Az európai agrármodell
A mezőgazdaság értelmezése termelési típusú értelmezés: árutermelő technológiák és azok tökéletesítése az erdészetet, halászatot, vadgazdálkodást külön kezeli környezetgazdálkodási értelmezés: "értékes beltartalmú, szermaradvány mentes termékek előállítása; a kultúrtáj ápolása és a biodiverzitás fenntartása; a talajt, vizeket, levegőt érintő környezetterhelés csökkentése, illetve elkerülése; elfogadható jövedelem biztosítása a lehető legtöbb ember számára". (Harrach, 1992) Az európai agrármodell
I. Döntően a piac által szabályozott termelési feladatok, amelyek minőségi élelmiszerek előállításán túl nem élelmiszer célú termékek (megújítható nyersanyagok, energiaforrások, stb.) előállítását is egyre inkább magukba foglalják, valamint II. a piac által NEM szabályozott, „nem importálható közjavakat” előállító társadalmi szolgáltatások, azaz környezeti, valamint társadalmi (foglalkoztatási, szociális és kulturális) feladatok ellátása. A „többfunkciós” mezőgazdálkodás alapvető feladatkörei Az európai agrármodell
A földhasználat értéke a termelés intenzitásának függvényében ( Forrás: Nick Hanley, 1991) Az európai agrármodell
A környezet- és tájgazdálkodás alapjellemzői Alapelve a környezeti alkalmazkodás, vagyis az, hogy a földet mindenütt arra és olyan intenzitással használjuk, amire az a legalkalmasabb, illetve amit képes károsodása nélkül elviselni. A gazdálkodás során a tér gazdasági, környezeti és társadalmi, regionális funkcióit egyaránt figyelembe veszi, és olyan rendszereket alkalmaz, amelyeknek e három dimenzióban mért összhatékonysága a legnagyobb. Diffúz, kis léptékű, méreteiben a táj adottságaihoz illeszkedő megoldásokat használ, a lehető legnagyobb mértékben támaszkodik a helyi erőforrásokra, a helyi értékteremtésre, a helyi munkaerő és közösségek részvételére. A termelőt és a fogyasztót igyekszik egymáshoz közelebb hozni. Az európai agrármodell magyar értelmezése (Ángyán, 1993)
A gazdálkodás elvi jövedelem-szerkezete a gazdaság földhasználati kategóriája szerint Az európai agrármodell magyar értelmezése
A földterület hasznosítás szerinti megoszlása “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon
Magyarország területe a környezet-érzékenységi – agrártermelési skálán “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon
Az üzemszerkezet alakulása Magyarországon “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon
A standard fedezeti hozzájárulás (SFH) bruttó termelési érték és a felhasznált változó költségek különbségel Európai Méretegység (EUME): 1 EUME 1200 euró standard fedezeti hozzájárulással egyezik meg (ökonómiai méret) Életképességi határ 4-5 EME ( Euro) SFH értékek: !!! “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon
Az életképességi határ feletti gazdaságok száma és aránya Magyarországon (2005) Forrás: Lengyel Gy. (szerk.) (2006): Magyarország mezőgazdasága (Gazdaságtipológia, 2005), KSH, Budapest, 39 p. “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program sarokszámai “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon
Világbank: Reaching the Poor (“Elérni a szegényeket”) “fejlett / fejletlen” konfliktus nemzetközi szinten kiindulási pontok: A szegények 75%-a vidéken él. A mezőgazdaság a fő forrása a vidék gazdasági növekedésének. A szegénység csökkentésének legjobb módja a mg-i növekedés Új vidékfejlesztési stratégia, mely megpróbálja népszerűsíteni a mg-i növekedést az alábbi irányvonal alapján: a mg-i piacok liberalizálása és bevonása a multilaterális kereskedelmi egyezményekbe A tudomány és technológia beruházásainak támogatása, különös tekintettel a biotechnológiára Az export mg. diverzifikálásának támogatása Céljai: a vidéki népesség sebezhetőségének csökkentése az élelmezés javítása, csökkenteni a mikrotápanyag-elégtelenséget erősíteni a szociális biztonsági hálót előtérbe helyezni az AIDS elleni kűzdelmet és az általános alapfokú oktatást
Via Campesina ellenvélemények “fejlett / fejletlen” konfliktus nemzetközi szinten Növekedés Nem ad ötleteket arra, hogy milyen módon történjen a növekedés A tüneti intézkedések nagyon távol vannak a szegénység strukturális okainak megoldásától Az új stratégia támogatja a nagy élelmiszer láncok növekvő koncentrációját Az új technológiák nem oldják meg a szegények és a nők szociális és gazdasági problémáit, inkább elmélyítik azokat Az új stratégia hangsúlyt helyez a biotechnológia népszerűsítésére. Mivel a Bank és a biotechnológiai cégek között egyértelmű a szoros kapcsolat, a Bank Teljes mértékben kiáll a GMO mellett. A biotechnológia nem szünteti meg az éhezést és szegénységet, ellenkezőleg, súlyosbíthatja azt
Via Campesina ellenvélemények “fejlett / fejletlen” konfliktus nemzetközi szinten A Global Campaigne for Agrarian Reform és a Világbank A VB nem átlátható módon, a civil szervezetek részvételével hajtja végre a programot. A Bank tevékenységének ellenőrzésére, monitorozására korlátozottak a lehetőségek. A vidéki közösségek gyakorlatilag képtelenek leállítani a jogaikat veszélyeztető projekteket. Az érintetteknek és a nemzeti intézményeknek vezető szerepet és autonómiát kellen kapniuk az agrárreform kidolgozásában. A legalapvetőbb ellentmondás az a látszat, hogy a Világbank egy technikai szervezet, amely kívül marad a politikából, miközben a valóságban masszívan beleavatkozik abba, kedvezve az uralkodó osztálynak és veszélyesen aláásva a demokratikus intézményrendszert és a demokratikus folyamatokat.
Via Campesina kérdések “fejlett / fejletlen” konfliktus nemzetközi szinten 1)Hogyan szerezhetnek a vidéki közösséget jogot ahhoz, hogy beleszóljanak jövőjük alakulásába? 2)Hogyan fogják a vidéki közösségeket bevonni a programok és irányelvek tervezésébe nemzeti és nemzetközi szinten? 3)Hogyan lehet egy tiszta és cselekvő testületet létrehozni, ami monitorozza a föld- és vidékfejlesztési irányelvek végrehajtását nemzeti és nemzetközi szinten? 4)Hogyan biztosítható, hogy a monitoring mechanizmus elég erővel rendelkezik ahhoz, hogy felfüggessze a már meglévő irányelveket, mint pl. a Világbank irányelvei, melyek igazságtalanok a vidéki közösségekkel szemben? 5)Milyen mechanizmusok biztosítják a vidéki közösségek számára a panasszal élés lehetőségét, a korrekciót, amennyiben az irányelvek és azok megvalósítása negatívan hatnak jogaikra?
Köszönöm a figyelmet !