A humanista nevelők pedagógiai nézetei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
Advertisements

A filozófia helye a középiskolai oktatásban
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
A reneszánsz.
Reneszánsz, humanizmus
Az Európán kívüli világ
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Nevelés a reneszánsz időszakában (XIV-XVI. század)
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Dr. Barkó Endre: A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MAI HELYZETE ÉS TUDOMÁNYELMÉLETI HÁTTERE.
Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon
A reneszánsz zene és tánc
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
A romantika irodalmából
A RENESZÁNSZ PEDAGÓGIÁJA ÉS GYERMEKKÉPE
A reneszánsz.
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
A reneszánsz.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
HERBART ÉS DIESTERWEG.
A pedagógia eszmetörténet néhány kiemelkedő alakja
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A RENESZÁNSZ KULTÚRA MAGYARORSZÁGON
AZ ELŐZMÉNYEK század.
Pedagógiai antropológia V.
Bevezetés a neveléstudományba
Pedagógiai antropológia VI. A reneszánsz vitalista világképe Francois Rabelais: Gargantua XXIII. forráselemzés.
Szinkrón neveléstörténet és problématörténet
Reneszánsz és humanizmus
Pedagógiai antropológia és etika VIII.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
Miért fontos, Gyermekednek,hogy Az anyanyelvén tanuljon?
Aquinói Szent Tamás.
Az intézményes oktatás története 2.. Humanizmus kulturális és pedagógiai program kulturális és pedagógiai program antikvitás újrafelfedezése antikvitás.
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Az orosz kultúra története 2.
Összeállította: Szabó Ilona
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
18. század közepe – 19. század eleje
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A reformáció.
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A RENESZÁNSZ PEDAGÓGIÁJA ÉS GYERMEKKÉPE
Reneszánsz, humanizmus
A RENESZÁNSZ VILÁGKÉPE
Középkori műveltség.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A humanista nevelők pedagógiai nézetei

A kor bemutatása Európai szellemi arculatának megváltozásában : Antifeudális népi mozgalmak szerepe – hatásuk a népnevelés és az iskolázás terén 14-15.sz. Itáliájából induló szellemi áramlat – antik klasszikus szerzők újrafelfedezése /humanista mozgalom/ Reneszánsz kezdetén: gazdagodó polgárság <-> feudális társadalom műveltségeszménye Keresztény dogmák egysíkú embereszménye, katolikus egyház teológiája skolasztika megmerevedett formanyelve <->feltörekvő polgárság haladó gondolkodói Megújhodás = reneszánsz - az átvett antik kultúrát korának megfelelően újrafogalmazza

,,Studia Humanitatis” Humán tudományok köre: grammatika, retorika, történelem, költészet, erkölcs Hivatali állások – jó fogalmazás, beszédkészség Latin nyelv újjáéled Nevelő, személyiséggazdagító hatás Emberi értékkel való gazdagítás, esztétikai élmény jellemfejlesztő hatása ,,Ars humanitatis”: emberhez méltó élet megteremtéséhez szükséges tudományok, művészetek összessége

Reneszánsz ,,uomo universale”: sokoldalúságra való törekvés Egyéniség érvényesítésének korszaka Reneszánsz ember önmagából merít erőt ‘’Én forradalma” Mecénás tevékenység Hangsúlyeltolódás: középkorban: létezők láncolata, végső mozgató, organikus világkép, ember helye kötött /’’törpe”/ reneszánszban : ember a középpontban, személyes jellegű ‘’modern” vallásosság, antik szerzők terjedése, könyvnyomtatás, természettudományok, ,,uomo universale”: sokoldalúságra való törekvés városi- plébániai iskolák tananyagváltozása Úri nevelésben: bensőséges viszony ,,Tömegeket nem lehet nevelni, csak fegyelmezni”- Fináczy Ernő Vittorio da Feltre – ‘’vidámság háza” = Casa Giocosa Képzőművészetben felfedezik az emberi test szépségét Emberformálás művészete kezdi érezni a testi épség biztosításának szükségességét

Emberközpontú szemlélet Test és lélek harmóniája Humanisták: a gyermekkor = ártatlanság kora Kritizálták: az ‘’együgyű” nevelési gyakorlatot, egyeduralkodó verbalizmust, klasszikus stúdiumok öncélúságát, túlhaladott oktatási módszert Humanisták külső és belső természet meglátása Egyéniség felfedezése Nevelés célja: sokoldalúan, harmonikusan fejlett, világias műveltségű embereszmény megvalósítása Baldassare Castiglione: ,,Az udvari nemesember” ,,sprezzatura”- könnyedén Úri dilettáns /műkedvelő/

Különbségek Humanizmus: Sokoldalúság Értelem kiművelése, test fejlesztése Ésszerű morál Esztétikai nevelés kiterjesztése Munkára nevelés gondolata Bölcsője: Itália Petrarca: ,,Kevés ember lehet tudós, de mindenki lehet jó ember.” Középkor: Keresztény ideálok Önsanyargatás Valláserkölcsi normák

Olasz humanizmus Petrarca: renaissance-kori humanizmus nagy előfutára Pier Paolo Vergerio: ‘’A nemes származású gyermekek neveléséről” dicsőségek megszerzése, játék, illendő megjelenés Maffeo Vergio: ,,A gyermekek neveléséről és tiszta erkölcseikről” értelmi nevelés, klasszikusok szelektálása, gyermeki lélekhez való alkalmazkodás, figyelem felkeltése és ébrentartása Vittorio da Feltre: játék, cselekvés, mozgás, vidámság, bensőséges légkör, bizalmi kapcsolat

Erasmus /1466-1536/ Északi és itáliai humanisták felfogásának kettőssége benne Újszövetség fordítása Európai reneszánsz-gondolat legjelentősebb képviselője Tekintély Visszavonulás Megelőzte századát Pedagógiai művei : Nyelvtankönyvek: a nyelvi-irodalmi oktatás megújítását segítették. Elméleti jellegű munkái: a gyermeknevelés elméleti és gyakorlati kérdéseit tárgyaló értekezések

Rabelais /1490-1553/ és Montaigne /1553-1592/ Pedagógiai regényei: Pantagruel /1532/ -tudományokban lett jártas és Gargantua /1534/ -életre készítették fel Skolasztikus nevelés ellenpólusa -> tézis antitézise Legegyetemesebb nevelési szisztémák foglalata Montaigne: ,,Essais” ‘’A gyermekek neveléséről” – egészséges, értelmes és erkölcsös emberek ,,Nem azt kellene tudakolnunk, ki tud többet, hanem, hogy ki tud jobb dolgokat.”

Angol humanizmus Mórus Tamás: ’’Az állam legjobb állapotáról és az Utópia nevű új szigetről’’ humanista fogantatású művében ugyan utópisztikus jelleggel, de a korai utópista szocialisták bátorságával tárja fel ezeket az ellentmondásokat. Juan Luis Vives :,,A tanulmányok rendszere vagy a keresztény nevelés” pszichológiai szempontok megjelennek Pedagógiai eszménye az egészséges, edzett testű, klasszikus nyelvekben és természettudományokban egyaránt jártas, erkölcsileg érett, világban érvényesülni tudó, őszinte, bensőséges vallásos hitű ember.

Magyarországon ’’liberatus” /diák/ humanista literátus képzettség : Grammatika Diktámen Kompútusz Vajda János: ,,olyan emberek kellenek, akik a dolog lényegére törnek, és a tudományokat mohón követelik” Academia Istropolitana Mátyás király : ,,Nem engeded meg a te gyermekednek, akiben mintegy újra születve élsz tovább, hogy elmúljék életének egyetlen perce is tanulás nélkül, amelyben valamit szerezni lehet, ami vagy egész életére nagy haszonnal jár, vagy ami a rossztól visszatartja.” /Erasmus/