8. hét: A munkahelyi egészségvédelem és

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Humán rendszerek, közszféra
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Munkavédelmi képviselők fóruma
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
10. Tétel.
Az ICAAP a PSZÁF szemszögéből
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Környezetvédelmi szempontok az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoportnál
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Előnyök és alkalmazási területek
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Biztosítók irányítási rendszere
Európai M u n k a h e l y i Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség Kockázatértékelés - feladatok és felelősségek.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
17. tétel.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Munkahelyi egészség és biztonság
Munkahelyi egészség és biztonság
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Az ISO 9001 szabvány szerepe a felszámolói tevékenységben.
Készítette: Szirmai István
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Integrált Irányítási Rendszer
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
„Információvédelem menedzselése” LXVI. Szakmai Fórum Budapest, május 20. „Az idő lejárt” – hazai és nemzetközi átállási tapasztalatok az ISO/IEC.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Munkára képes állapot ellenőrzésének anomáliája a munkahelyen Poór László ügyvezető.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Munkaegészségtan Dr. Juhász Ferenc április.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Erőműszer Kft Erdőkertes, Jókai u. 22/a
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
8. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 3
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

8. hét: A munkahelyi egészségvédelem és HEFOP 3.3.1. Minőségirányítás 8. hét: A munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszere (MEBIR). I. BS OHSAS 18001:2007 Az előadások / gyakorlatok diáinak kidolgozása során jelöljön ki kulcsszavakat amelyeket az ellenőrző kérdésekhez hiperhivatkozásként kapcsoljon a kérdéshez. Művelet leírása BESZÚRÁS OBJEKTUM HIPERHIVATKOZÁS súgóban.

ELŐADÁS/GYAKORLAT ÁTTEKINTÉSE HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS/GYAKORLAT ÁTTEKINTÉSE MEBIR alapelvek MEBIR alkalmazási területek MEBIR általános követelmények Az előadások / gyakorlatok diáinak kidolgozása során jelöljön ki kulcsszavakat amelyeket az ellenőrző kérdésekhez hiperhivatkozásként kapcsoljon a kérdéshez. Művelet leírása BESZÚRÁS OBJEKTUM HIPERHIVATKOZÁS súgóban.

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvényben HEFOP 3.3.1. Előzmény A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvényben jelenik meg erőteljesen a munkavédelem alapvető célja: a munkavállalók egészségének és munkavégző képességének a megóvása és a munkakörülmények humanizálása, megelőzve ezzel a munkabaleseteket és a foglalkozással összefüggő megbetegedéseket. A munkabalesetek és a munkához kapcsolódó egészségügyi veszélyek megelőzése vagy – amíg ez teljes körűen nem lehetséges – minimumra csökkentése a munkáltatók, a munkavállalók és az állam közös érdeke, de alapvetően a munkáltató feladata, illetve kötelessége.

A munkáltatók részéről ezért is gyakran merül fel a HEFOP 3.3.1. A munkáltatók részéről ezért is gyakran merül fel a kérdés, hogyan lehet a biztonságot és az egészséget szolgáló intézkedéseket a munkáltató munkavédelmet érintő irányítási és szervezési tevékenységébe beépíteni annak érdekében, hogy a munkabalesetek teljes körűen megelőzhetőek, a kedvezőtlen egészségi hatások kiküszöbölhetőek, a munkahelyi körülmények emberközpontúak legyenek, ugyanakkor a gazdasági érdekek is maradéktalanul érvényesüljenek.

Ennek egyik lehetséges módja a munkahelyi HEFOP 3.3.1. Ennek egyik lehetséges módja a munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszerének (MEBIR) működtetése, a munkavédelmi menedzsment, mint az irányítási rendszer egyik típusának a kiépítése. A fejlett országokban évek óta megfigyelhető tendencia, hogy azok a cégek, amelyek már kiépítették az ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszert, valamint az ISO 14001 szerinti környezetközpontú irányítási rendszert, a munkavédelmi irányítási rendszert beépítik a meglévő, már működő menedzsmentrendszer(ek)be.

HEFOP 3.3.1. MEBIR alapelvek A MEBIR szabvány útmutatásokat és ajánlásokat tartalmaz, tehát nem helyes úgy értelmezni, mintha kötelező követelményeket adna meg, de természetesen tanúsítási célokra felhasználható. A másik nagyon fontos alapelv, hogy a cég nagyságától, az ott folytatott tevékenység fajtájától és az alkalmazottak számától alapvetően függ a cég munkavédelmi tevékenysége, ezért egységes stratégiát nem célszerű meghatározni ahhoz hasonlóan, mint ahogy a gyakorlati modelleket sem szabad uniformizálni.

MEBIR alapelvek További lényeges alapelv az is, hogy a MEBIR csak a HEFOP 3.3.1. MEBIR alapelvek További lényeges alapelv az is, hogy a MEBIR csak a hatályos magyar munkavédelmi jogszabályrendszer keretén belül működhet. Más szavakkal: a szabvány szerinti működtetett szervezet még nem biztos, hogy mindenben eleget tesz a magyar munkavédelmi jogszabályrendszerből adódó, a munkáltatót terhelő valamennyi kötelezettségének.

MEBIR alapelvek A társadalom – mint az öt érdekcsoport egyikének – HEFOP 3.3.1. MEBIR alapelvek A társadalom – mint az öt érdekcsoport egyikének – követelményei világszerte egyre szigorúbbá válnak. A figyelembe veendő elvárások és igények egyre kifejezettebbek a következő területeken: a munkahelyi egészség és biztonság, a környezet védelme (beleértve a takarékosságot az energiával és a természeti erőforrásokkal) és a minőség.

HEFOP 3.3.1. MEBIR alapelvek A munkahelyi egészség és biztonság – írott vagy íratlan – követelményeinek maradéktalan teljesítéséhez az anyagi erőforrások általában csak korlátozott mértékben állnak rendelkezésre. A vezetésnek éppen ezért mindig meg kell keresnie azokat a területeket, pontokat és intézkedéseket, ahol a rendelkezésre álló anyagi és egyéb erőforrásokkal és eszközökkel a lehető legjobb eredményeket lehet elérni, vagyis veszélyeket meg lehet szüntetni, a kockázatokat elfogadható szintre lehet csökkenteni.

MEBIR alapelvek A baleseti és foglalkozási megbetegedési HEFOP 3.3.1. MEBIR alapelvek A baleseti és foglalkozási megbetegedési (fokozott expozíciós eset) statisztika, a sérülések súlyosságára, gyakoriságára vonatkozó adatok, az üzemzavarokra és egyéb potenciális balesetekre, meghibásodásokra vonatkozó információk nem elég reprezentatívak ahhoz, hogy a technológiai rendszerek és munkafolyamatok, munkaeszközök, berendezések és munkahelyek biztonsági színvonalát értékelni lehessen, és a biztonságot növelő intézkedések tervezéséhez, az irányításhoz alapul szolgáljon.

MEBIR alkalmazási területei   A munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági irányítási rendszer minden olyan szervezetnél bevezethető, ahol a következőket kívánják elérni: - olyan munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági irányítási rendszert bevezetni, fenntartani és folyamatosan fejleszteni, amellyel megszüntethetők vagy minimalizálhatók a kockázatok, amelyek azokat a munkavállalókat és egyéb személyeket érintik, akik tevékenységük során ki vannak téve a munkahelyi egészséggel és biztonsággal kapcsolatos kockázatok, - biztosítani, hogy tevékenységük megfeleljen a kinyilvánított munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági politikának, HEFOP 3.3.1.

MEBIR alkalmazási területei HEFOP 3.3.1. MEBIR alkalmazási területei a saját munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági i rányítási rendszerüket külső szervezet által tanúsítani, - saját elhatározás alapján azt kinyilvánítani, hogy a rendszerük megfelel a vonatkozó MSZ 28001:2008 szabvány követelményeinek, és ezt a megfelelőséget mások előtt is igazolni kívánják.

MEBIR általános követelmények HEFOP 3.3.1. MEBIR általános követelmények A szervezet hozzon létre és tartson fenn olyan irányítási rendszert, amely megfelel az MSZ 28001:2008 szabvány valamennyi követelményének, hogy segítse a szervezetet a rá vonatkozó jogszabályok és egyéb munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági (MEB) szabályzatok kielégítésében.

MEBIR általános követelmények HEFOP 3.3.1. A MEBIR összetettsége és részletessége, a dokumentáció széleskörűsége és a ráfordított erőforrások a szervezet nagyságától és tevékenységének jellegétől függnek. A szervezet szabadon és rugalmasan határozhatja meg a rendszer határait, és választhat, hogy a szabvány bevezetését az egész szervezetre, a szervezet meghatározott egységeire vagy egyes tevékenységeire terjeszti ki. A szervezet megfelelő körültekintéssel határozza meg az irányítási rendszer határait és alkalmazási területét. A szervezet ne igyekezzen úgy csökkenteni az alkalmazási területet, hogy a szabályozásból kizár olyan műveletet vagy tevékenységet, amely a szervezet általános működéséhez szükséges, vagy munkavállalói és más érdekelt felek munkahelyi egészségvédelmét és biztonságát befolyásolhatja.

Folyamatos fejlesztés Vezetőségi átvizsgálás HEFOP 3.3.1. A MEBIR modellje az OHSAS -szabványhoz Folyamatos fejlesztés MEB-politika Tervezés Bevezetés és működtetés Ellenőrzés Vezetőségi átvizsgálás

Plan: tervezés – célok, követelmények megállapítása; HEFOP 3.3.1. Plan: tervezés – célok, követelmények megállapítása; Do: végrehajtás – folyamatok bevezetése; Check: ellenőrzés - folyamatok összehasonlítása a célokkal; Act: intézkedés – intézkedések megtétele a folyamatos fejlesztésre;

A MEB-politika megállapításakor a vezetőség vegye figyelembe: HEFOP 3.3.1. A MEB-politika megállapításakor a vezetőség vegye figyelembe: a szervezet üzletpolitikájának egészére vonatkozó politikát és célokat, - a szervezet MEB veszélyeit, - a jogi és egyéb követelményeket, - a szervezet korábbi és jelenlegi MEB működését,

A veszélyazonosítás, a kockázatértékelés és a HEFOP 3.3.1. Tervezés A veszélyazonosítás, a kockázatértékelés és a kockázat kézben tartásának tervezése kockázat kézben tartásának tervezése során a szervezetnek meg kell felelnie a hatályos jogszabályi előírásoknak és követelményeknek, amelyek nem mondanak ellent az MSZ 28001:20038.

Jogi és egyéb követelmények HEFOP 3.3.1. Jogi és egyéb követelmények A szükséges dokumentumok jellemzően az alábbiak lehetnek: - jogszabályi előírások - nemzeti, külföldi, regionális, nemzetközi szabványok, - a szervezet gyártási vagy szolgáltatási folyamatainak részletei, a veszélyazonosítás, a kockázatértékelés és a kockázat kézben tartásának eredményei, a jó gyakorlati megoldások (pl. eljárási ajánlások, szakmai útmutatók), - az információforrások listája, - belső szervezési követelmények, - az érdekelt felek következményei.

ELŐADÁS ÖSSZEFOGLALÁSA HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS ÖSSZEFOGLALÁSA MEBIR alapelvek MEBIR alkalmazási területek MEBIR általános követelmények

ELŐADÁS/GYAKORLAT ELLENÖRZŐ KÉRDÉSEI HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS/GYAKORLAT ELLENÖRZŐ KÉRDÉSEI Ismertesse a MEBIR alapelveit. Mutassa be a MEBIR alkalmazási területeit. Ismertesse a MEBIR megalapozását célzó jogszabályi követelményeket.