Szociális szakképzés: a Forrásközpont e témában tervezett és megvalósult projekt-tevékenységei TÁMOP-5.4.4-09/2-C-2009-0008 Szatmári Réka –képzésszervező.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
Advertisements

Szakképzésbe lépés lehetősége Magyarországon
Szakmai Tanácskozás Miskolc
ZÁRÓKONFERENCIA „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” című, TÁMOP /2-C projekt megvalósításának tapasztalatai Gyurokné.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
Nyitókonferencia TÁMOP 5.4.4/C. projekt REFLEKTÍV SZOCIÁLIS KÉPZÉSI RENDSZER A 21. SZÁZADBAN Gyurokné dr. Bódi Csilla - szakmai igazgató Dél-Dunántúli.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
TÁMOP A szociális képzések rendszerének modernizációja Projekt bemutató előadás Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Családi napközi.
Hatékonyság – Esély - Integráció TÁMOP /2-C június 27.
Hatékonyság – Esély - IntegrációHatékonyság – Esély - Integráció TÁMOP /2-C SZEPTEMBER 30.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat február 4. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
„Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2/C Vojtek Éva Képzésfejlesztési referens december 9.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Lökkös Attila A családi napközi képzés fejlesztése
Lökkös Attila TÁMOP projekt bemutatása
A szociális gondozó és ápoló képzés gyakorlati oktatásának tapasztalatai „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C
TÁMOP /2/C „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2/C Vojtek Éva Képzésfejlesztési referens.
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Balaton-felvidék – Somló Szakképzés-szervezési Társulás TÁMOP /
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
SZIME XVII. KONFERENCIA
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
moduláris szakképzési szerkezet
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Szociális képzési Rendszer változásai
Előadás másolata:

Szociális szakképzés: a Forrásközpont e témában tervezett és megvalósult projekt-tevékenységei TÁMOP-5.4.4-09/2-C-2009-0008 Szatmári Réka –képzésszervező Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Nonprofit Kft.

I. A vállalt tevékenységek Szociális szakemberek szakmai továbbképzési programjai Modulrendszerű szociális szakképzés Középfokú OKJ-s szakképzés Felsőfokú szakképesítést nyújtó OKJ-s programok 3. A képzésfejlesztésben résztvevő szakemberek képzésmetodikai továbbfejlesztése, ill. a curriculum- és képzésfejlesztésre történő felkészítése 4. Tananyagfejlesztés összehangolása a munkaerő-piaci elvárásokkal, munkaerő-piaci szereplők bevonása a tananyagfejlesztésbe 5. A kidolgozott képzések, tananyagok kipróbálása a gyakorlatban

I / 1. Szociális szakemberek szakmai továbbképzési programjai: A személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és szociális szakvizsgáról szóló 9/2000 (VIII. 4.) SzCsM rendelet 3. § (5) bekezdés a) és b) pontja szerinti minősített továbbképzési programok kifejlesztésére kerül sor. Típusai: Tanfolyam Személyiségfejlesztő foglalkozás (esetmegbeszélő és szupervíziós csoport ) Szakmai tanácskozás Külföldi vagy hazai tanulmányút Szakmai műhely

I / 2. Modulrendszerű szociális szakképzés: Középfokú OKJ-s szakképzés Az OKJ szociális szakmacsoportjába tartozó szakképesítések követelménymoduljainak elemzése és összehangolása a szociális munka BA és MA szak moduljainak a tartalmával. Felsőfokú szakképesítést nyújtó OKJ-s programok A szociális szakemberek körében végzett szükséglet- és igényfelmérés alapján a felsőfokú szakképzések során kialakítandó és fejlesztendő kompetenciák meghatározása és definiálása. Indokoltság esetén a képzések tananyagának, módszereinek a kidolgozása.

A szakképzésben és a felsőoktatási képzésekben oktatók: I / 3. A képzésfejlesztésben résztvevő szakemberek képzésmetodikai továbbfejlesztése, ill. a curriculum- és képzésfejlesztésre történő felkészítése: A szakképzésben és a felsőoktatási képzésekben oktatók: - képzésmetodikai továbbképzése - képzésfejlesztési felkészítése.

I / 4. Tananyagfejlesztés összehangolása a munkaerő-piaci elvárásokkal, munkaerő-piaci szereplők bevonása a tananyagfejlesztésbe: A havonta megrendezésre kerülő workshopok keretében lehetőség nyílik a szakmai fejlesztések és a munkaerő-piac közötti összhang megteremtésére: - a szükségletek közös értékelésével, - a tananyagok gyakorlatorientált elemeinek a megvitatásával, az azokra való javaslattétellel.

I / 5. A kidolgozott képzések, tananyagok kipróbálása a gyakorlatban: A szociális szakképzések esetén, ahol az lehetséges – összhangban a képzések időbeosztásával és követelményrendszerével-, próba-oktatás megvalósítása.

II. Az eddig megvalósított tevékenységek, elért eredmények

II / 1. Szociális szakemberek szakmai továbbképzési programjai: Megtörtént a képzések tananyagának és módszereinek kifejlesztése. Többnyire már kidolgoztuk a képzések akkreditálásához szükséges dokumentumokat. Jogszabályváltozás miatt, azonban az akkreditációs eljárás kezdeményezésére csak 2012. januárjában lesz lehetőségünk (2011. októbere helyett).

Az akkreditálandó programok Cím Képzés típusa Pontérték "Gazda" „Financial Education - A pénzügyi írástudatlanság felszámolása, a lakosság eladósodásának megelőzése, kezelése a szociális munkások képzésével„ c. szakmai műhely Műhely 20 SZOCIONET -Kaposvár „Pályázati Kisokos a szociális szférában„ c. szakmai műhely DDRFK „Szükségletalapú szolgáltatás-tervezés módszertana és gyakorlata„ c. szakmai tanácskozás (- egy új műhelyt akkreditáltatunk ebből és az előzőből.: "Tervezés mikro és makro környezetben„) Konferencia - tanácskozás 5 „ A szociális munka gyakorlatában megjelenő krízisek…” c. szakmai műhely PTE Pécs „(Re)integráló közösségek” c. szakmai tanácskozás Tanácskozás/ konferencia „Szociális munka speciális csoportokkal” c. szakmai műhely 15 „Szervezeti hatékonyságfejlesztés a szociális szférában„ c. szakmai műhely „Szociális munka aktuális módszerei” című szakmai műhely 10 „Szociális Szakemberek Kávéháza„ c. szakmai műhely Demens ellátottak a tartós bentlakást nyújtó szociális intézményekben Tanfolyam 45 Hegyhát Hálózatépítés a szociális szférában 30 Komplex rehabilitációs mentor PTE Szekszárd Pszichiátriai és szenvedélybetegek testi - lelki segítése professzionális módon 40 Pándy Kálmán Otthon Szociális alapszolgáltatásban és szakosított ellátásban dolgozók alapozó felkészítése a fogyatékossággal élők gondozására Szociális informatika és adminisztráció

Cím Képzés típusa Pontérték "Gazda" „ A kliens, a segítő… és még sokan mások” – rendszer-kompetencia fókuszú esetmegbeszélő-csoport szociális segítő szakemberek számára Szakmai személyiség-fejlesztő foglalkozás 25 DDRFK - Elblinger Kommunikációs tréning PTE Pécs V. Regionális konferencia Konferencia - tanácskozás 5 SZOCIONET -Kaposvár ÚJAK   Pszichoszociális tanácsadás és szolgáltatások Műhely DDRFK SZOSZE-val együttműködve Módszerek, alternatív módszerek a segítő tevékenységben Tréning Kognitív célú pszichoszociális terápiás technikák gyakorlati alkalmazása az idősellátásban Hegyhát Pszichiátriai, szenvedélybetegekkel és fogyatékkal élőket segítő szakemberek szakmai készségség-fejlesztése Pándy Kálmán Otthon Az agresszív kommunikációtól a segítő beszélgetésig DDRFK - Major Zsolt Balázs Szakmai kompetencia-fejlesztés a gyermekjóléti szolgáltatások, különös tekintettel az egyszemélyes gyermekjóléti szolgálatok szakmai támogatására PTE Szekszárd Szociális alapszolgáltatási műhely "Hosszú Alkony" Tanfolyam DDRFK- édes Tünde

II / 2. Modulrendszerű szociális szakképzés Az OKJ szociális szakmacsoportjába tartozó szakképesítések követelménymoduljainak elemzése, átfedések keresése. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény + A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény alapján megvizsgáltuk, hogy az egyes szakképesítések mely munkakör/-ök betöltésre jogosítanak fel.

Szociális gondozó és ápoló (elágazás) MODUL SZAKKÉPESÍTÉS 1868-06 Gyermekellátási alapfeladatok Házi időszakos gyermekgondozó (részszakképesítés) Gyermek- és ifjúsági felügyelő (részszakképesítés) Kisgyermekgondozó, -nevelő (elágazás) Gyermekotthoni asszisztens (elágazás) Nevelőszülő (alap-szakképesítés) Csecsemő-és gyermeknevelő-gondozó (alap-szakképesítés) 1878-06 Házi időszakos gyermek-felügyeleti feladatok 1879-06 Gyermekfelügyelői feladatok 1880-06 Gyermek-felügyeleti dokumentációs feladatok 1851-06 Gondozási-ápolási alapfeladatok Gerontológiai gondozó (elágazás) Pszichiátriai gondozó (elágazás) Szenvedélybeteg-gondozó(elágazás) Szociális gondozó, szervező (elágazás) Fogyatékossággal élők gondozója (elágazás) Szociális gondozó és ápoló (elágazás) 1852-06 A szükségletek és erőforrások felmérésének feladatai a szociális szakgondozásban Szenvedélybeteg-gondozó (elágazás)

Gerontológiai gondozó (elágazás) Pszichiátriai gondozó (elágazás) 1853-06 Személyes gondoskodási feladatok az alap- és szakosított ellátások területén Gerontológiai gondozó (elágazás) Pszichiátriai gondozó (elágazás) Szenvedélybeteg-gondozó (elágazás) Szociális gondozó, szervező (elágazás) 1356-06 A szociális segítés alapfeladatai Rehabilitációs nevelő, segítő (elágazás) Szociális asszisztens (elágazás) Szociális, gyermek- és ifjúságvédelmi ügyintéző (elágazás) Ifjúságsegítő (alap-szakképesítés) 1361-06 Részfeladatok a szociális problémamegoldásban 1362-06 Önálló szociális segítő feladatok 1363-06 Elsősegélynyújtási feladatok 1899-06 Bevezetés a jelnyelvi tolmácsolásba Jelnyelvi tolmács (alap-szakképesítés) Relé jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) Társalgási jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) 1900-06 Általános feladatok a jelnyelvi tolmácsolásban 1901-06 Orális tolmácsolás hallássérültek részére 1903-06 A társalgási tolmácsolás módszereinek alkalmazása a halló és a hallássérült igénybevevők elvárásai alapján 1904-06 Jelnyelvi tolmácsolás halló és hallássérült igénybe vevőknek 1905-06 A jelnyelvi tolmácsoláshoz szükséges folyamatos szakmai fejlődés feladatai

A reflektív tanulás, ill. annak kapcsolata a terepmunkával - II / 3. A képzésfejlesztésben résztvevő szakemberek képzésmetodikai továbbfejlesztésében, ill. a curriculum- és képzésfejlesztésre történő felkészítésében való részvétel - 2011. április 12., 26. A reflektív tanulás, ill. annak kapcsolata a terepmunkával - Dr. Szöllősi Gábor Kooperatív tanulás, projekt alapú oktatás - Arató Ferenc A kompetencia alapú tanulás környezete - Dr. Budai István A probléma alapú (problem based) tanulás környezete – Prof. Dr. habil. Baráth Árpád A reflexív praxis a szociális szakmában – Dr. habil Kelemen Gábor E-learning és blended learning lehetőségei a felnőttképzésben - Fodorné Tóth Krisztina A tényalapú (evidence based) tanulás környezete - Kozma Judit

II / 4. Tananyagfejlesztés összehangolása a munkaerő-piaci elvárásokkal, munkaerő-piaci szereplők bevonása a tananyagfejlesztésbe A 10 db, átlag havonta-kéthavonta megrendezésre kerülő szakmai workshop. Munkamódszer: moderált csoportmunka, az adott témát felvezető egy-két előadást követően. • Résztvevők: módszertani intézmények, PTE Tanszék munkatársai, tereptanárok és OKJ-s szakképzést biztosító szervezetek képviselői.

A 10 alkalom tervezett főbb tematikai elemei: I-IV. alkalom: cél a közös szakmai nyelv kialakítása az alábbiak mentén: 1. Kompetenciák és a munkavállalás 2. Kompetenciák és a jelenlegi hazai felnőttoktatási rendszer (iskolarendszerű) 3. Kompetenciák és a jelenlegi hazai felnőttképzési rendszer (iskolarendszeren kívüli) 4. A szociális szakmai továbbképzés rendszere.

V-VIII. alkalom – Munkaerő-piaci elvárások Fókuszpontok : „Törvény és valóság”: a jogszabályban foglalt képesítési előírások és a konkrét munkakör ellátásához szükséges kompetenciák viszonya. A jelenlegi középfokú OKJ-s szociális képzések modul-tartalmának összhangja a szociális munka MA szak moduljainak tartalmával. Az oktatási/képzési rendszer és a gyakorlat viszonya (pl. gyakorlat-orientált tananyagtartalmak, a gyakorlati képzések rendszere, tereptanári rendszer, önkéntes munkavégzés). HR stratégia/politika szükségessége és jelenléte a szociális szolgáltatók esetében (szektorsemlegesen). A szociális szakemberek életpálya tervezése, karrier-tanácsadás. IX -X. alkalom: Összegzés + ún. ajánlások/vélemények megfogalmazása a projekt szakmai output-jainak véglegesítéséhez.

Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségeink: Tel: 72/514-100 E-mail: kepzesinfo@ddrfk.hu Honlap: www.ddrfk.hu