2014. 08. 02.TÁMOP 5-4-4-09/2-C-/2009-0008 A reflektív tanulás alkalmazásának egyes területei a szociális képzésekben Szöllősi Gábor egyetemi docens a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Tutori tevékenység a gyakorlatban
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
E-learning és a multimédia
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon Képek az egyéni összefüggő tanítási gyakorlatról Approximáció Jáki Gábor igazgatóhelyettes.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Tanuló szervezet.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakismeret, kompetencia és képzés a szociális szakmákban
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
TÁMOP /2/C „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2/C Vojtek Éva Képzésfejlesztési referens.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
Gyermekvilág régen és ma
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
PROJEKT-TERV Youth 2 Youth Innovációs Verseny Keretében Megvalósítandó Közösségi Készítette: Harmati Katalin, Lázi Alexandra, Perge Gábor /Sorsfordítók.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Reflektív gondolkodás
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A szakiskola jelene és jövője
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

TÁMOP /2-C-/ A reflektív tanulás alkalmazásának egyes területei a szociális képzésekben Szöllősi Gábor egyetemi docens a projekt szakmai vezetője

TÁMOP /2-C-/ Ismétlés Reflexív szakember Reflektív tanulás Reflektív kompetenciák

TÁMOP /2-C-/ A reflektív tanulás a szociális képzésekben Több, mint tanulási módszer Alkalmazásának egyes területei: -Készségek fejlesztésének eszköze -Tereptanulás módszere -Felnőtt-tanulás módszere -Megszerzett kompetenciák beszámításának alapja -Tanulás integrálásának -és támogatásának kerete

TÁMOP /2-C-/ mint a készségek fejlesztésének eszköze … Dilemma: a hallgatók készségeinek fejlesztése során meghatározhatók-e standardok, vagy pedig a fejlesztés az adott egyén tekintetében bír értelemmel? A szociális képzések a szakmára orientáltak, szakmai céljaik kiterjednek az ismeretek, készségek és értékek megszerzésére, illetve kialakítására. A tartalmak explicit illetve implicit módon vannak jelen a képzésekben, illetve részeikben a reflektív készségfejlesztési célok két típusa: – a szociális szakemberre jellemző készségek kialakítása – a reflexív szakember számára szükséges sajátos készségek kialakítása a reflexió tanulása-tanítása révén Egy reflektív módszer: reflective skill laboratory (Wong Kam Pun: Social Work Skills Laboratory in Action: Integrative and Reflective Learning through Students’ Participation. Critical Thinking.)

TÁMOP /2-C-/ mint a tereptanulás módszere … Dilemma: Mi a helyes arány a terepgyakorlaton lévő hallgatók önálló tanulása, illetve a hallgatók instruálása között? Különbségek a hallgatók között a reflexió szintje szerint (Wong et al ): – nem-reflektálók (megszokás, megértés,) – reflektálók (tartalom, folyamat, tartalom és folyamat) – kritikai reflektálók (előfeltevésekre való reflektálás) A kezdő és a gyakorlott hallgató eltérően reagál - Didaktikus folyamat vs. Reflexió facilitálása - A reflexió támogatása olyan helyzetben, ahol a hallgatónak kevés a tapasztalata és nagy benne a nyugtalanság - A függőség-autonómia kontinuum menedzselése (Allyson Mary Davys; Liz Beddoe(2009) 'The Reflective Learning Model: Supervision of Social Work Students', Social Work Education, 28: 8, 919 — 933.)

TÁMOP /2-C-/ mint a felnőtt-tanulás módszere … Dilemma: Hogyan egyeztethetők össze a megszerzendő (és tanúsítandó) szakmai kompetenciák a felnőttként tanulók helyzetével, tanulási stílusával? A felnőttek a saját perspektívájuk átalakítása révén tanulnak, mégpedig úgy, hogy a tapasztalatszerzés,a reflektálás, a konceptualizálás és az aktív kísérletezés eredményeképpen átstrukturálódnak a tapasztalataik, és a már birtokolt tudásukba új tudás integrálódik. Szempontok a felnőtt-tanuláshoz: Figyelembe kell venni a megszerzett személyes tapasztalatokat Az egyén maga felelős a saját tanulásáért A tanulók magukkal hozzák saját erőforrásaikat A szakma tanulásának adekvát formája a cselekvésből, a probléma-megoldásból történő tanulás A dilemma feloldásához nélkülözhetetlen a felnőtt tanuló tanulását támogató környezet

TÁMOP /2-C-/ mint a validáció alapja … Dilemma: A szakembert a szakmai tapasztalat teszi szakemberré, és/vagy a tanulás? Validáció: a megszerzett ismeretek, készségek, értékek formális elismerésének aktusa Elv: önmagában a szakmai gyakorlat nem ad okot az elismerésre, hanem csakis a tapasztalat révén megszerzett tudás (ismeret, készség, érték) A validáció logikai folyamata: – Validáció jogi, intézményi kereteinek meghatározása – Tapasztalat bemutatása és igazolása – A tapasztalat alapján megszerzett tudás demonstrálása – A dokumentum formai és tartalmi értékelése – A tudás (kredit stb.) formális elismerése A validáció természetes eszköze a reflektív írás: igazolja, hogy készítője visszatekintett egy eseményre, és a reflexió révén új tanulásra tett szert elősegíti a reflexív folyamat véghezvitelét lehetővé teszi a reflektív tanulás folyamatának és eredményének értékelését.

TÁMOP /2-C-/ mint a tanulás integrálásának eszköze … Dilemma: a hallgató az előírt tantervi követelmények teljesítése, vagy a megfogalmazott kompetenciák elsajátítása révén válik szociális szakemberré? Zárt struktúrájú képzési rendszer vs. Autonóm módon tanuló ember A szociális munkások képzésének egyes problémái: – Az oklevél megszerzésének szükséges és egyben elégséges feltétele az, ha a hallgató megszerzi a szükséges krediteket. – A tantárgyak között jól eloszthatók az ismeretek, viszont sokkal kevésbé a skillek és az értékek – Sem a hallgató, sem az iskola nem tudja, hogy a hallgató hol tart az egyes készségek megszerzésének folyamatában. – Sem a hallgató, sem az iskola nem tudja tervezni, illetve módosítani az egyedi hallgató szociális szakemberré válásának útját A szociális munkás hallgató tanulmányait integrálhatja a reflektív tanulás, illetve annak formális eszközei (ld. tanulmányi portfólió, reflektív portfólió) – Tanulmányi portfólió : Formális dokumentum, mely azonosítja és igazolja, hogy a személy milyen ismereteket és készségeket szerzett) – Reflektív portfólió: A tanulmányok szerves részét képező dokumentum a tapasztalatok és az annak alapján történt reflektív tanulás segítésére, illetve bemutatására

TÁMOP /2-C-/ mint a tanulás támogatásának eszköze … Dilemma: az, hogy a hallgató miként képes végigmenni a képzési programon, pusztán a hallgató autonómiájára tartozik, vagy a felelősség megoszlik a hallgató és az iskola között? A szociális képzések a tanulmányok megtervezésénél csekély fokú autonómiát biztosítanak a hallgató számára, a képzés folyamatán való sikeres túljutást viszont szinte teljes egészében a hallgatón múlik A tanulmányait megkezdő személy előtt álló feladatok (túl az anyagi, családi és egyéb gondokon): – Megtervezni és megszervezni a tanulmányait – Megtanulni (az adott helyen szükséges módon) tanulni – Tanulni Mentorálás, tutorálás: problémacsoport vs. minden hallgató Mentorálás célja: – tájékoztatás – A tanuláshoz szükséges általános készségek gyarapítása – A tanulás megszervezéséhez szükséges kompetenciák fejlesztése

TÁMOP /2-C-/ Megfontolásra ajánlott kérdés … Kockázat-kerülő stratégia: Lemondok az esetleges előnyökről, és maradok a kevesebb változást igénylő, kevesebb meglepetést magában rejtő módszereknél Siker-orientált stratégia: Az esetleges előnyök érdekében, hajlandó vagyok bizonyos mértékű változtatásra és kockázatvállalásra Mediáló tényező: A projekt keretet ad a kísérletezéshez Köszönöm a figyelmet!