5. előadás A szociáldarwinizmus után I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intencionális alapállás
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
AZ EMBERI LÉT RENDSZERE KUTATÁSI PROGRAM-VÁLTOZAT Készítette: Seres György 2005.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
és a legkevésbé teljes az
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
1900 Párizs-első matematikai világkonferencia Hilbert híres előadása, melynek hatására tág teret kapott az absztrakt gondolkodásmód széleskörű alkalmazása.
A felvilágosult abszolutizmus
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Kulturális antropológia II.. Evolucionizmus* Evolúció = Változás? Fejlődés? Rendezőelv? Integráció ~ differenciálódás Szociáldarwinizmus * Teoretikus.
Képesség, készség, adottság, tehetség
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Az ember mint evolúciós rejtvény
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Bevezető információk Terv volt egy könyv, de … Így kissé rövidített változatban az interneten: geo.u-szeged.hu/~rjanos/ Jegy: írásban – rövid kifejtős.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
4. előadás A szociáldarwinizmus után
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Edward Sapir ( ).
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Pszichológiai Ismeretek
3. Mit tudunk biztosan, és mit tanítsunk az iskolákban az élőlények származásáról?
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Kutatásmódszertani dilemmák
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Antropológusok – a Földön
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A fizika mint természettudomány
Komenczi Bertalan Információelmélet
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Előadás másolata:

5. előadás A szociáldarwinizmus után I. Humánökológia 5. előadás A szociáldarwinizmus után I.

Behaviorizmus Az agy milyen képessége teszi lehetővé a változó társadalmi szituációkhoz az alkalmazkodást? Ehhez nem elegendőek a merev, fajspecifikus ösztönök Olyan viselkedési formák kellenek, amelyek rugalmasak Ezt állítja a behaviorista pszichológia Támadják a genetikai determinizmust Szembehelyezkednek a századfordulós pszichikai iskolákkal introspektív irányzat (a belső tudati átélést hangsúlyozzák) purpozivisták (a viselkedés ösztönösen célszerű) Watson (az első behaviorista nemzedék tagja) szerint a pszichológiát empirikus tudománnyá kell tenni az emberi viselkedés valódi okait fel kell tárni – s objektív módszerekkel a külsőleg megfigyelhető válaszreakciókat kell tehát vizsgálni , s ok-okozati kapcsolatokat kell fölvázolni

Ennek a szemléleti keretnek az első modellje Thorndike (1910) operáns tanulás v. istrumentális reflex modellje az éhes állatnak bizonyos pedálokat kell kezelnie hogy ételt kapjon s ugyancsak pedál lenyomásával szabadulhat meg az áramütéstől kiderült: - a tanulás aktív cselekvésfolyamat - az élőlény a próbálkozások eredményeként jut el a helyes cselekvésig - a jutalmazó körülmény (étel, áramtalanítás) megerősíti a célszerű mozgássorozatot az ‘operáns tanulás’ a behaviorizmus kulcskategóriája lesz Motivációs elméletek sora követi: Watson, Skinner, Hull Az állatkísérletek eredményét átviszik az emberre is. Azt állítják, tehetik, mert létezik egy ‘általános tanulási képesség’. S ennek a szerveződése minden élőlényben azonos. „ Ha az elemzésem igaz, a viselkedés evolúciója elhanyagolható szempont. Formális értelemben a rák, a hal, a teknős, a kutya, a majom és a gyermek hasonló viselkedési karakterrel rendelkezik. A kapcsolatok valamennyi rendszere a tanulás és a megerősítés ugyanazon törvényeinek van alárendelve.” Thorndike

Az emberre is igaz ez, ámbár a viselkedésünket bonyolult és szimbolikus dolgok irányítják. (pl. közösség elismerése, anyagi támogatás) A problémát az jelentette, hogy a behavioristák lényegtelennek ítélték a velünk született elemeket. Lényegében azt állították, hogy minden tulajdonságunk és viselkedési sajátosságunk a tanulás/nevelés során íródott belénk. „Adjatok nekem egy tucat csecsemőt, és garantálom, hogy mindegyiket olyan specialistává nevelem, amilyenné csak akarom: orvossá, jogásszá, artistává, üzletemberré, sőt koldussá vagy tolvajjá, tekintet nélkül képességeire, hajlamaira és rasszbeli adottságaira.” Watson A behaviorizmus jelentősége - a környezet – idegrendszer – motoros válasz összefüggéseinek vizsgálata - az élettani folyamatokat hangsúlyozzák ezáltal - a természettudományos kutatások legfejlettebb módszerét, a „modell”-jeit képzik - óriási hatásuk van a 20. sz. antropológiájára ill. kulturális antropológiájára Fő kérdésünk azóta: az adott kultúra társadalmi szerveződése/életformája miként tevődik át az egyén viselkedésére! Milyen magatartásformákat hoz elő/erősít meg/utasít el a közösség?

Kultúra és viselkedés Margaret Mead (1935) Sex and Temperament in Three Primitive Societies - az antropológusnő freudistának vallja magát, de a kutatásait a behavioristákkal összhangban látja - három primitív társadalmat tanulmányozott (1931-33, Új-Guinea) - a felnőtteken túl a gyermekek szocializálódását követte araphes – mundugumor – tchambuli nép viselkedési mintázatai araphes – agresszív viselkedsé folytásai (domináns szerep hárítása) mundugumor – ellenségesség tchambuli – matriarchátus (női dominancia) - a liberális közönség bálványa a könyv szerzője - Franz Boas is támogatta, ez is hozzájárult a mű sikeréhez ma már tudjuk: elméleti és módszertani hibák vannak a kötetben (tulságosan romantikus a szemlélete, nem tudja a nyelvet, nem közeli az adatszolgáltatókkal a kapcsolata stb.) Mégis: az environmentalista (=környezetpárti) vonások erősítői azaz: a szociáldarwinizmus világképe alapvetően hamis

A darwinizmus háttérbe szorulása 1. Az emberi viselkedés értelmezésére immár nem fogadják el a szociáldarwinizmus miatt a darwinizmust sem paradigmaváltás következik be a 20. század első felében módszertani, elméleti, világképi értelemben átértelmezik az embert az evolúciós biológia megközelítéseit (hosszú időre) száműzik mindezt a társadalomtudományok dinamikus fejlődés okozta s nincs elég empirikus adat sem! ekkor az embert csupán társadalmi lényként fogják fel! ( a biológiai lény kiesik a látókörből) 2. Egyoldalúságok Az európai gondolkodás ragaszkodik az állat-ember dichotómiához pl. Erich Fromm: az emberré válás az transzcendentális ugrás A humanista (=antropomorf) értékrend nem következne az állatok világából? A kulturális környezet és a nevelés tesz minket emberré? Azaz a dichotómiák: állat-ember, egyén-kultúra, vele született – tanult Az élettudományi és a társdalomtudományi szemléletek összecsapása? Valóban: domináns a gondolkodásban a biológiai megközelítés elutasítása

Viselkedés és evolúció 20. századi változások a darwini elméleten: - a Mendelt követő genetikusok és a taxonómusok közti vita eredményeként: új evolúcióelmélet körvonalazódott - létrejött a populációgenetika (Fischer, Haldane, Wright) matematikai modellel adják vissza a populáción belüli géngyakoriságok változásait tisztázottá váltak a szelekciós mozgások (alapító elv, izoláció, stb.) evolúciós mozgások belső dinamikájának vizsgálata egy-egy fajnál - a makroevolúció és a mikroevolúció eredményei összegződnek (genetika + őslénytan + populációgenetika) A darwini elmélet továbbra is irányadó a neve: neodarwinizmus

A legmesszebbre nyúló családfa Világméretű adatbázis Nationale Geographic 2005. május www.nationalgeographic.com/genographic Spencer Wels: 60.000 évre szeretné visszamenőleg meghatározni a „családfát” programjának a neve: Genográfiai Tervezet támogatók: NG és éz IBM

Irodalom Lányi András (2000) Természet és szabadság. Humánökológiai olvasókönyv. Osiris Kiadó, Bp. 7-103. Lányi András – Jávor Benedek szerk. (2005) Környezet és etika. Szöveggyűjtemény. L’Harmattan, Bp.