A márkakereskedések jövőképe Honnan jöttünk, hová tartunk?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Dr. Csermely Tibor GÉPJÁRMŰBIZTOSÍTÁSI HELYZETKÉP
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Az üzleti terv.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
Ahol az üzletek köttetnek. A PP Klub célja A Piac & Profit elindítja a Piac & Profit Klubot, mely elsősorban a kkv-k üzleti kapcsolatainak építésére hivatott.
Árpolitika a turizmusban
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Vállalatfinanszírozás
Készítette / Author: Tuska Katalin
Magyar kis-és középvállalkozások kilátásai Előadó: Kiss Ambrus.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Magyar Pénzügyi Közvetítő Zártkörű Részvénytársaság
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Benchmarking.
Településmarketing Értékaudit.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Családi vállalkozások - prezentáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Intézményi CO 2 menedzsment – Magyarország lehetőségei az emisszió kereskedelemben avagy a Karbon-hitelezés megvalósításának lehetősége a CO 2 csökkentést.
III. A logisztika jövője
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Amiről szégyenlősen nem beszélünk korrupció és árverseny Korrupció, kiváltó okok, következmények és azok hatása a kereskedő és az importőr piacára. A felhozott.
Közgyűlés május 20. A gépjármű-kereskedelem gyakorlati tapasztalatai és hatásai avagy inkább nézzük meg, hogy is állunk.
Minőség menedzsment 6.előadás
8. Az eladásösztönzés.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
16. Modern díj- és tartalékszámítás
Miért nem valóságos az idő?
Vállalati stratégia március március március 28.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
A reklám centruma.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Lifestyle Hotel Mátra Superior,
A kutatási program leírása
A válság, mint lehetőség: a motivációs kulcs
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
Európai Uniós ismeretek
Márkakereskedői helyzetkép
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
A globalizáció - a globális világgazdaság
Előadás másolata:

A márkakereskedések jövőképe Honnan jöttünk, hová tartunk?

Válság van? Pénzügyi, gazdasági értelemben: IGEN! De vajon mi a helyzet az ágazattal? Ne legyenek illúzióink! A GÉMOSZ nem kongatta meg a vészharangot. Mi ennek az oka? Lesznek-e vesztesek? A kérdés csak az, hogy mennyien.

Nézzünk vissza! A ‘90-es évek elején, a piaci liberalizációt követően Magyarországon is megteremtek a típus-orientált kereskedelmi gyakorlat kialakulásának feltételei. A korábbi lemaradás, részben és paradox módon a márkakereskedések számára előnyként is szolgált, mintegy előrevetítve a márkakereskedői hálózatok fejlődését. A relatíve gyenge fizetőképes kereslet, a magas hitel-kamatok, a nyugat-európainál fajlagosan is alacsonyabb árrések ellenére a piac bővülése, és a befektetések megtérülése volt prognosztizálható.

Hová jutottunk? Az ágazatot még a Bokros-csomag keresletet csökkentő hatása sem rendítette meg, az infrastruktúra kialakítására fordított beruházások összege folyamatos növekedést tükrözött. Mára modern, európai mércével is magas színvonal jellemzi a hazai hálózatokat és a márkakereskedések szolgáltatásait. Ugyanakkor, az idő multával egyre szaporodtak a kérdőjelek, különösen ami a jövedelmezőséget, illetve a beruházások megtérülését illeti. Az ágazat egyre romló jövedelmezőséggel rendelkezik, ami a márkakereskedések likviditása, és a szolgáltatások minőségének fenntartása, a vásárlói lojalitás megőrzése szempontjából is kulcsfontossággal bír.

Hol tartunk most? „VÁLSÁG” nélkül is válságban! És ezért elsősorban magunkat hibáztathatjuk! Vannak persze tőlünk független, külső tényezők is, ám ne ámítsuk magunkat: a felelősség túlnyomórészt a márkakereskedőké! Közülük is azoké,… akik úgy tűnik, nem hittek saját márkájukban, de saját képességeikben sem akik számára az értékesítés egyetlen esélyét a kedvezmények folyamatos növelése jelentette akik a racionális üzletpolitika helyett elméleteket gyártottak, saját érvelésük alátámasztására akik már a kommunikáció első szintjén is aláásták a szakma megbecsülését, és kiszolgáltatottá tették magukat vásárlóikkal szemben

Összességében megállapíthatjuk: A márkakereskedői státusz presztízse és jövedelmezősége egyaránt áldozatául esett az elmúlt évek üzletpolitikájának! Mindez pedig elengedhetetlenné teszi, hogy – a teljesség igénye nélkül, de - elemezzük az okokat, amelyek ide vezettek, s megtegyük a szükséges lépéseket üzletpolitikánk új alapokra helyezése érdekében. Ehhez azonban a felismerésen túl… az ágazat minden érintettjének összefogása szükségeltetik!

De mi vezetett idáig? A folyamat sokkal összetettebb annál, hogy az okokat teljes egészében feltárjuk, de az alábbiak meghatározó jelentőséggel bírtak: Eltérő márkakereskedői filozófia. Hatását elsősorban hálózatokon belül fejti ki. A hitel-kihelyezési tevékenység szerepének átalakulása, torzító hatása A mennyiségi elvárások fokozódása Az árrés-struktúra átalakulása, a bonusz-feltételek értékesítésre gyakorolt hatása A fogyasztói szokások átalakulása (már a tájékozódás szintjén is) A vásárlást ösztönző promócióknak az irrealitás határáig terjedő növekedése A fogyasztói elvárások növekedése (közvetlen következmény)

Hogyan tovább? A kialakult helyzet kezeléséhez létező eszközök egy része a márkakereskedők rendelkezésére áll, másik része az importőrökkel való szoros együttműködésen alapul Márkakereskedői oldalról először is racionalizálnunk kell gazdálkodásunkat felül kell vizsgálnunk üzletpolitikánkat, különös tekintettel a kedvezmények mértékére, illetve a járulékos bevételek várható alakulására, valamint a készletezési politikánkra üzletáganként át kell világítani cégünket, és tevékenységként is meg kell határoznunk teendőinket, cél- és eredmény elvárásainkat szükség szerint módosítanunk kell reklám-kommunikációnkat, optimális arányra törekedve a termék-, illetve a kedvezmények hirdetése terén

Egyedül nem megy! A jelenlegi helyzetben az importőrökre is fokozott felelősség hárul. Nem csupán a márkakereskedői hálózatok prosperitásának fenntartásában, de a kereskedelmi tevékenység kultúrájának, megbecsülésének, és jövedelmezőségének visszaszerzésében is partnerei kell, hogy legyenek a márkakereskedőknek. A márkakereskedők eszköztára ehhez önmagában kevés!

Közös érdekek mentén Az importőr - márkakereskedő kapcsolatban kiemelt jelentőséggel bír a reális alapokon nyugvó tervszámok meghatározása a korrekt – ösztönző és nem kényszerítő – bonusz-feltételek kialakítása a tapasztalatok és stratégiák közös megvitatása a versenyt nem korlátozó, de szakmai alapokra épülő etikai normák felállítása az érdekek kölcsönös elfogadásán alapuló, a márka hosszú távú érdekeit is szem előtt tartó partneri kapcsolat gyakorlata (igaz a márkakereskedőkre is!) a központi reklám-kommunikáció irányvonala

És amiről még beszélnünk kell! A finanszírozók szerepe A pénzügyi válság hatása a finanszírozásra, - a beruházásokhoz nyújtott hiteleken túl - három területen kiemelt jelentőséggel bír a márkakereskedők számára: a vásárlók részére nyújtott hitelek / lízing-konstrukciók terén a hitel / lízing-jutalékok tekintetében a készletfinanszírozás területén Ezek várható változásaira, illetve a változások hatásaira már most érdemes felkészülnünk. A klasszikus hitel / lízing-ügyleteken túl várható, hogy a vásárlást ösztönző egyéb finanszírozási alternatívák – mint például a maradványértékes hitelkonstrukciók – a korábbinál nagyobb szerephez jutnak.

Még egyszer a kommunikációnkról! Talán egyszer felismerjük… hogy a kereskedelmi tevékenységünk általános válsága a fogyasztói gondolkodást befolyásoló, sajnálatosan egysíkú reklám-koncepcióknak is köszönhető. Mindez a kreativitás, illetve a termékbe vetett bizalom hiányára, de az értékesítés szakmai hiányosságaira is utalhat. A forgalmazott termékek színvonalához és a szakmánkhoz méltatlan hirdetésekkel önmagunk ellen dolgozunk A reklám közvetlen hatással van a fogyasztóhoz fűződő viszonyunkra, és annak a termékről alkotott véleményére Ha nem találjuk meg a helyes arányokat a promóciós és az image jellegű hirdetések közt, ha nem szakítunk a szinte kizárólag az ár- érzékenységre épülő kommunikációs gyakorlattal, akkor a jövőben is a mai problémákkal szembesülünk! Pedig lehet másként is!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!