Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár
2 „Út a munkához” program Nem értékteremtő munkára, hanem csak létszámemelésre ösztönzött. Alultervezték a forrásait, finanszírozhatatlan a rendszer. Nem számol a térségi munkaerő-piaci különbségekkel. Nem javítja az elhelyezkedést – nem a munkához vezet. Sokan egyáltalán nem jutottak munkalehetőséghez. Csak a béreket és járulékokat finanszírozták – a dologi költségeket nem.
3 A Nemzeti Közfoglalkoztatás Programja ’2011 Célok: Minél több munkanélküli dolgozzon. Csökkentsük az önkormányzatok terheit, egyszerűsítsük az eljárásokat. Finanszírozzunk dologi kiadásokat is, ezzel adjunk lehetőséget önkormányzati projektek, jó gyakorlatok megvalósítására. Kapjanak kulcsszerepet a munkaügyi kirendeltségek a közfoglalkoztatás működtetésében. Támogatottként jelenhessenek meg a kis és közepes vállalkozások. Folytatjuk, ami bevált: az országos közmunkaprogramok segítenek a nemzetgazdasági célok megvalósításában, vagy ott, ahol gyors segítségre van szükség (árvíz, újjáépítés).
4 A nemzeti közfoglalkoztatás kiegészítő támogatási rendszere A RÁT helyett – Bérpótló Juttatást (BPJ) folyósítunk A rászorultságot a szociális helyzet alapján az önkormányzat állapítja meg. 20 %-os önrésszel folyósítja a juttatást annak a munkaképes rászorulónak, aki nincs munkában. Ez a juttatás nem segély! Állami elvárások: A munkát képzettségtől függetlenül el kell vállalni ben legalább 30 nap munkaviszony igazolása. Rendezett lakókörnyezet
5 A közfoglalkoztatás új típusai 1. Országos közmunkaprogramok 2. Önkormányzati teljes munkaidős közmunka 3. Önkormányzati részmunkaidős közmunka 4. Vállalkozók közmunka támogatása
6 1. Országos közmunkaprogramok Éves, vagy több éven áthúzódó közfeladatokat átfogó programok az állami infrastruktúrában. 12 hónapos munkaidőkeretes foglalkoztatás és hangsúlyos képzési elem. A bérek és járulékok támogatása közfoglalkoztatási forrásból történik. A dologi, anyag és beruházási költségeket a munkáltatók állják. Fontosabb területek: Önkormányzati, vízi társulati és állami csatornarendszerek Erdőművelés Közutak, vasutak, autópályák környezete Természeti értékőrzés, környezetvédelem
7 2. Önkormányzati teljes munkaidős közmunka Pályázatos támogatás 8 órás programszerű foglalkoztatásra hónapos időtartamban komoly közösségi cél megvalósításába vonhatók be a munkanélküliek. Döntő többségük a bérpótló járadékra jogosultak közül kerül ki. A támogatásra önkormányzatok mellett a közfeladatot ellátó gazdasági társaságok, intézmények, települési közösségek is pályázhatnak. A támogatás intenzitása % közötti a munkaerő-piaci helyzettől, a gazdasági szociális adottságoktól függően.
8 3. Önkormányzati részmunkaidős közmunka Egyszerűsített pályázatot nyújt be a települési önkormányzat a munkaügyi kirendeltségre. Részmunkaidős foglalkoztatás mellett, a munkaszerződés időtartamának legkisebb és maximális idejét is szabályozzuk, másképp nem tervezhető a közfoglalkoztatás. A bérek és a járulékok mellé fejkvótával dologi költséget számolhatnak el, így tervezhető értékteremtő program. A támogatás 95%-os. Valamennyi önkormányzati és intézményi feladat ellátásával megbízhatják őket. A kirendeltség 8 napon belül elbírálja az igényt. A kiközvetítetteket kell foglalkoztatni.
9 4. Vállalkozók közmunka támogatása A kis és közepes vállalkozások számára jelent újabb esélyt a többi támogatási forma mellett. Csak bérpótló juttatásra jogosult munkanélküliek vonhatók be. A támogatás intenzitása igazodik a többi formához és az uniós támogatási és versenyszabályokhoz. A támogatásokról a munkaügyi központok döntenek.
10 Megvalósítás: január 1-től Módosul a szociális törvény és a foglalkoztatási törvény. Egy jogszabály (kormányrendelet) szabályozza a támogatási rendet. Az új tudnivalókra megyei tájékoztatókon készítjük fel az önkormányzatokat, a munkaügyi kirendeltségeket. A jogszabályok elfogadását követően internetes és ügyfélszolgálatot működtetünk – minden kérdésre válaszolunk.
11 Köszönöm a figyelmet!