Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport www.levego.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

A SZEMÉLYES ADATOK VÉDELME A FÓRUMOKBAN ÉS A BLOGOKBAN Felelősség és jogérvényesítés.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
A Fővárosi Önkormányzat civil stratégiája
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
Az MCsSz működési modellje Asz és SzMSz módosításhoz 2009.
EGov Tanácsadó Kft Budapest, Belgrád rkp E-ügyintézési modell
2008. október 30.Európai Fogyasztói Központ Magyarország Morvay György.
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
Lorem ipsum Széchenyi Programirodák bemutatása ELTE Innovációs Nap február 23.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Konzulens: Dr. Pitlik László
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
EU IV.. Európa Parlament – Strassbourg Titkársága - Luxemburg - tagországok állampolgárai választják a tagjait (Magyarország 23 fő) - elfogadja a költségvetést.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Pályáztatás, projektmenedzselés az EU operatív programjaiban, gyakorlati tapasztalatok, problémák és megoldások -HEFOP ESZA Kht -
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az adatmegőrzési irányelvet átültető szabályozás alkotmányossági kritikája A Társaság a Szabadságjogokért beadványa az Alkotmánybírósághoz.
Hová lehet fordulni panaszunkkal? Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Az államigazgatási eljárás Az államigazgatási szervek tevékenységét a következőképpen lehet csoportosítani: - külső eljárás vagy hatósági eljárás, -
Új lehetőség - EGTC  Az INTERREG közösségi kezdeményezési programok a közötti programozási időszakban Európai területi együttműködés (ETE)
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Az MCsSz működési modellje Asz és SzMSz módosításhoz 2009.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Önkormányzat és állam.
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
TramTRAIn projekt Tervezés – jogi feladatok
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG
dr. Kovács László főtitkár
Közbeszerzési Döntőbizottság
Nagyobb biztonság vagy több adminisztráció? - Górcső alatt a GDPR
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport

Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Iroda ügy évente -posta, , fax, személyes megkeresés -3 tanácsadó -levegős ügyek: 35%, természetvédelem: 20%, közlekedés: 15%, hulladék: 10%, települési környezet: 10%, zaj 8% -ügyek nagy részében tanácsadó segítséget nyújtunk -sok ügyféli bejelentkezés közigazgatási eljárásokba -stratégiai ügyekben jogorvoslat, sőt pereskedés is -ha szükséges, minden jogi és jogon túli szabályos eszközt igénybe veszünk

EU Bizottsági panasz Előnyök: -Az uniós jog megsértése esetén lehet hozzá fordulni -Döntésének nagy hatása lehet (pl. kötelezettségszegési eljárás) -Nem részrehajló -Az uniós jog alapján dönt -Különösen érzékeny az uniós források felhasználására -Ingyenes Hátrányok: -A Bizottság döntése ellen csak közvetlen érintettség esetén lehet az EU Bírósághoz fordulni -Lassú -Csak komolyabb ügyekkel foglalkozik alaposan -Sokszor túl diplomatikus, és visszamutogat a tagállamokra Szubjektív értékelés: 6

Levegő Munkacsoportos példák: -Útfelújításokkal kapcsolatban (tengelyterhelés növelés) -Közlekedési Operatív Programmal kapcsolatban -PM10 légszennyezettség előírások be nem tartása miatt

EU Parlament Petíciós Bizottság Előnyök: -Bárki kérheti a vizsgálatot, akit közvetlenül érint egy ügy -Az uniós jog alapján dönt -Különösen érzékeny az uniós források felhasználására -Ingyenes Hátrányok: -Döntése nem kötelező -Lassú -Csak komolyabb ügyekkel foglalkozik alaposan -Sokszor túl diplomatikus, és visszamutogat a tagállamokra -Angol tudás fontos Szubjektív értékelés: 4

Levegő Munkacsoportos példák: -Útfelújításokkal kapcsolatban (tengelyterhelés növelés) -Közlekedési Operatív Programmal kapcsolatban

Európai Ombudsman Előnyök: -Bárki kérheti a vizsgálatot, aki az unióban lakhellyel rendelkezik -Az uniós jog alapján dönt -Ingyenes Hátrányok: -Csak alapjogok súlyos sérelme esetén tesz megállapítást -Csak az uniós intézmények, szervek, hivatalok visszaéléseivel foglalkozik -Döntése nem kötelező Szubjektív értékelés: 4

Levegő Munkacsoportos példák: -Bizottsági levelezéssel kapcsolatosan (elmaradt, vagy elégtelen válaszok)

Dokumentumokhoz való hozzáférés Előnyök: -Az unió nagyon komolyan veszi (eltérően egyes tagállamoktól) -Aktív és passzív hozzáférést is biztosít Hátrányok: -Csak az uniós szervek dokumentumait lehet kikérni, azt is nyilván korlátokkal és feltételekkel. -Csak az iratok megszerzésében segít, a probléma megoldásában nem Szubjektív értékelés: 6

Európai Polgári Kezdeményezés Előnyök: -Új jogszabályt, vagy jogszabály-módosítást kezdeményezhet Hátrányok: -Még nincs igazán kialakult gyakorlat -Legalább 1 millió aláírás kell hozzá -Bárki kezdeményezheti, de sok szervezés kell hozzá -Nem kötelező a jogszabály megalkotása sikeres kezdeményezés esetén sem Szubjektív értékelés: 4

Hazai, vagy uniós fórumhoz forduljunk? Alapvetően az dönti el, hogy hazai, vagy uniós jogszabállyal, vagy annak végrehajtásával kapcsolatos-e a probléma. Ha mindkettő érintett, akkor a legjobb, ha mindkét lehetőséget igénybe vesszük (nem fogunk meglepődni azon, ha azt látjuk, hogy egymásra mutogatnak a különféle fórumok). Lehetséges belső panaszlehetőségek: Omudsman(ok) Közigazgatási jogorvoslat Bíróság Ügyészség Kormányhivatalok (önkormányzati döntések kapcsán) Alkotmánybíróság

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!