Az Aszódi kistérség A civil szervezetek a területfejlesztésben Kistérségi civil találkozó Aszód, november 25.
A kistérségi szint funkciói A régiók melletti területfejlesztési döntéshozatal színtere = területfejlesztési – egycélú társulás (Kistérségi Fejlesztési Tanács) A települések által önállóan hatékonyan el nem látható közszolgáltatások színtere = önkormányzati-közszolgáltatási szerepkör (Többcélú Kistérségi Társulás) A magasabb szaktudást igénylő igazgatási feladatok színtere = államigazgatási feladatok- és hatáskörök ellátása (körzetközponti jegyző)
A többcélú társulás alapelvei Egy kistérségben csak egy társulás alakulhat A társulás önkéntes, de pozitív és negatív ösztönzőkkel segíthető Egyenjogúság, egymásrautaltság, kölcsönös előnyök Nem érinti a helyi önkormányzatok feladat-ellátási kötelezettségét Arányos teherviselés: hozzájárulás az igénybevett szolgáltatások arányában A Kistérségi Fejlesztési Tanács funkcióit is elláthatja (területfejlesztés)
„Pénzügyi ösztönzés” ösztönző támogatás 7,7 milliárd Ft normatív támogatás 9 milliárd Ft + ösztönző támogatás 6,5 milliárd Ft támogatás: 15 milliárd Ft támogatás: 19 milliárd Ft támogatás: 28 milliárd Ft fejlődés? stagnálás? visszalépés? Ösztönzés ? Kényszer?
Az Aszódi kistérség Az Aszódi kistérség Aszód6 088 Bag3 934 Domony2 075 Galgahévíz2 550 Hévízgyörk3 086 Iklad2 153 Kartal5 926 Tura8 051 Verseg1 441 Lakosság összesen fő
A kistérség fejlettsége, versenyképessége A KSH által kialakított komplex mutató alapján ( gazdasági, infrastrukturális, társadalmi8, szociális és foglalkoztatási mutatók) Országos átlag 2,9 - alatta hátrányos helyzetű kistérség Régiós átlag 3,83 Aszódi kistérség 3,36 = országosan az 51., regionálisan a 13. hely → regionálisan hátrányos helyzetű kistérség Közepesen fejlett, felzárkózó kistérség
Aszódi Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása Alakulás (bejegyzés) időpontja: október Tagjai: 9 település önkormányzata Tényleges működés kezdete: január Kettős feladat: közszolgáltatás területfejlesztés területfejlesztés ( közigazgatás: székhelytelepülés jegyzője) ( közigazgatás: székhelytelepülés jegyzője) Önálló munkaszervezet
Az Aszódi Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása szervezete Társulási Tanács: 9 polgármester elnök,, 2 elnökhelyettes 2 bizottság: pénzügyi, beszerzési munkacsoportok - jegyzői kollégium - közoktatási - közoktatási - szociális – gyerekjóléti - szociális – gyerekjóléti - egészségügyi - egészségügyi munkaszervezet (4 fő)
A Társulás által ellátott feladatok közoktatási feladat közoktatási szervezői feladatok, (intézményi tárulások) szakszolgálati feladatok szakszolgálati feladatok pedagógiai szakmai szolgáltatások szociális és gyermekjóléti feladatok gyermekjóléti feladatok családsegítés házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás idősek nappali ellátása, fogyatékosok nappali ellátása támogató szolgálat belső ellenőrzési feladat munkavédelmi feladatok kistérségi szintű szervezése területfejlesztési feladatok
„Pénzügyi ösztönzés” – Aszód m Ft m Ft m Ft ,6 m Ft m Ft Önkormányzati feladatokhoz: 1 lakosra: Ft 1 településre: 10 m Ft
Területfejlesztési feladat A területfejlesztési törvényben (1996. évi XXI. Tv.) foglaltak szerint ellátja a Kistérségi Fejlesztési Tanács feladatait: Fejlesztési feladatok kistérségi szintű koordinációja: „koordinálja a kistérségben működő - a területfejlesztésben érdekelt - szervezetek együttműködését ” Kistérségi tervezés Partnerség, közös projektek Képviseli a kistérséget területfejlesztési ügyekben
Kistérségi tervezés Területfejlesztési Koncepció és Program Kistérségi Cselekvési Terv Kistérségi közoktatási intézkedési terv Szociális szolgáltatástervezési koncepció Közkulturális stratégia Egészségkép Aszódi kistérség humán er ő forrástérképe Aszódi kistérség társult önkormányzatai informatikai fejlesztési koncepciója (Helyi Vidékfejlesztési Stratégia – LEADER)
Az Aszódi kistérség jövőképe „az Aszódi kistérség növekvő gazdasága képes legyen kihasználni földrajzi helyzetéből és az autópálya közelségéből eredő előnyöket, miközben a térségi szintű együttműködésnek köszönhetően egyensúlyt tudjon tartani a gazdasági növekedést indukáló fejlesztések, a természeti környezet védelme és helyi lakosság érdekei között.” (Terra Studio)
Stratégiai célok „Az Aszódi kistérség váljon vonzóvá a hazai és nemzetközi befektetői tőke számára, valamint természeti és kulturális értékeivel legyen a pihenni vágyók kedvelt célpontja. „ „Az Aszódi kistérség legyen képes igényes, biztonságos lakókörnyezetet és magas színvonalú életminőséget biztosítani lakossága számára.„
Közös projektek / projekttervek: Felszíni csapadékvíz-elvezetési projekt Kistérségi informatikai fejlesztési program Közmunka programok Honlap: Társult önkormányzatok / települések fejlesztési projektjei támogatása
A kistérségben működő civil szervezetek : Aszód: 43 db Bag: 21 db Domony: 12 db Galgahévíz: 11 db Hévízgyörk: 11 db Iklad: 14 db Kartal: 24 db Tura: 25 db Verseg: 4 db Típus szerint: 47 alapítvány 118 társadalmi szervezet
A civil szervezetek területfejlesztési tevékenységben való közreműködése Javaslattételi-, kezdeményezési jog Döntés-előkészítésben való részvétel joga Véleményezési jog Tanácskozási jog Információs együttműködéshez való jog
A Kistérségi Fejlesztési Tanácsban tanácskozási joggal rendelkező tagként vehet részt a társadalmi szervezetek fóruma által delegált képviselő, konzultációs joggal rendelkeznek a kistérségben működő nyilvántartásba vett társadalmi szervezetek, amelyek a területfejlesztést érintő kérdések megtárgyalására egyeztető fórumot hoznak létre, és a kistérségi fejlesztési tanácsnál jelzik együttműködési szándékukat. kistérségben működő szervezet az, amely a létesítő okirat szerinti tevékenységét legalább a kistérség településeinek több mint felében vagy a népesség több mint felét jelentő településeken végzi.
Az Aszódi Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása honlapja:
Köszönöm a figyelmet! Eszes Katalin irodavezető Aszódi Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása – Kistérségi Iroda 2170 Aszód, Kossuth u. 59. Tel.: 28/ , 30/