(FINANSZÍROZÁSSAL KAPCSOLATOS MUTATÓK)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Advertisements

JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Kamarai prezentáció sablon
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
G M P Dr. Hetényi László.
Otthonápolási feladatok költségei
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Szakfelügyelet a fizioterápiában
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Egészségügy Betegjogok.
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Munkavédelmi előírások rendszere
Családi napközi.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Felnőttképzés jelentőssége az egészségügyi szakdolgozóknál.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Régiók alulnézetből: merre tartanak a hálózatok? Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Pannon Egyetem, Veszprém.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
TSzK munkaértekezlet Budapest, Fontosabb adatok  Szerződések száma: 9563 db  Végpontok száma: 1004 db  Tanácsadók száma: 1878 fő, melyből.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
Jelentési kötelezettségek a szakfelügyeleti rendszerben Izbéki Jánosné Egészségügyi Igazgatási és Koordinációs Föosztály.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
ÁPOLÁS SZAKFELÜGYELET MÓDSZERTANA
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS.
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
2014. november Rendek Tímea
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Előadás másolata:

(FINANSZÍROZÁSSAL KAPCSOLATOS MUTATÓK) AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS ELMÚLT 10 ÉVE (FINANSZÍROZÁSSAL KAPCSOLATOS MUTATÓK) Budapest 2006. 02. 23.

Otthoni szakápolás finanszírozásának meghatározói 1) A vizitkeret mértékét évente a mindenkori költségvetési törvényben megállapított pénzügyi keretek határozzák meg. 2) Az otthoni szakápolásra szóló finanszírozási szerződés, amely megkötése a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról rendelkező 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 15. §-a szerint történik. 3) A MEP meghatározza és szerződésben rögzíti, az évente a KSH által közölt lakossági adatok alapján a normatív vizitkeretet.

Otthoni szakápolásra fordított pénzügyi keret

A megyék otthoni szakápolási szolgáltatók általi fedettségi mutatóinak változása 1997. és 2005. között 0,0% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% 100,0% Baranya megye Bács-Kiskun megye Békés megye Borsod-Abaúj-Zemplén megye Csongrád megye Fejér megye Győr-Moson-Sopron Hajdú-Bihar megye Heves megye Komárom-Esztergom Nógrád megye Pest megye Somogy megye Szabolcs-Szatmár-Bereg Jász-Nagykun-Szolnok Tolna megye Vas megye Veszprém megye Zala megye Budapest Ország összesen 1997. 1998. 1999. 2005. 0,0% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% 100,0% 1997. 1998. 1999. 2000. 2001. 2002. 2003. 2004. 2005.

Szolgáltatók számának változása 1997. és 2005. között 50 100 150 200 250 300 350 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

Részmunkaidőben foglalkoztatottak főállású munkahelye szerinti megoszlás a 2005. évben 11,22% 6,81% 28,14% 2,78% 8,37% 1,22% 40,49% 0,19% 0,80% Fekvőbeteg szakellátás Alapellátás Egyéb Járóbeteg szakellátás Mentés Más szakápolási szolgálatnál Kiegészítő tevékenységet folytató GYES-en lévő Betegszállítás

Otthoni szakápolási szolgálatok képesítés szerinti mutatói 2005 - ben Más szakdolgozó Diplomás ápoló Szakápoló Teljesállású Részállású

Személyi állomány szerinti rendelkezésre állás 1998. és 2005. évben 42,1% 43,3% 26,9% 23,2% 15,8% 18,1% 13,1% 10,6% 2,1% 0,0% 5,0% 10,0% 15,0% 20,0% 25,0% 30,0% 35,0% 40,0% 45,0% 50,0% 1998. év 2005. év Szolgáltatók száma 141 91 45 44 151 90 58 53 5 6 Fizioterápia Szakápolás+Fizioterápia Szakáp.+ Fiziko.+ Logop. Csak szakápolás Szakápolás+ Fizikoterápia

Szolgáltatók által foglalkoztatott dolgozók száma szerinti csoportosítás 16 fő felett S1 0,00% 10,00% 20,00% 30,00% 40,00% 50,00%

Vizitek megoszlása 1997. és 2005. között 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 10 20 30 40 50 60 70 80 Szakirányú ellátás Szakápolás

Átlag ápolási napok és azok pénzbeni kifejezői az otthoni szakápolásban

Ellenőrzés miatti visszavonás évenkénti mutatói 0,00% 0,10% 0,20% 0,30% 0,40% 0,50% 0,60% 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

A háziorvosi szolgálatok illetve a körzeti ápolói látogatások számának alakulása 1970. és 2004. között 1000 2000 3000 4000 5000 6000 1970 1980 1990 2001 2002 2003 2004 Háziorvosi körzetek sz. Körzeti ápolónői látogatások száma

Gyakran felmerülő kérdésre…… Visszautasíthatja-e az otthonápolási szolgáltató az elrendelt infúziós értágító terápia ellátását? Gyakran elhangzott válasz…… Visszautasítható, ha az elrendelés a. az egészségügyi tevékenység végzésének szabályairól szóló 2003. évi LXXXIV. törvény 7.§ -ban, illetve a 96/2003. (VII.15. ) Korm. rendelet az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről szóló rendelet 6. §-ban foglaltakkal ellentétes. Az 1997. évi CLIV. tv. 132.§. (1) a) pontja szerint az egészségügi dolgozó köteles megtagadni az ellátást ha az jogszabályba vagy szakmai szabályba ütközik.

Gyakran elhangzott válasz…… Gyakran felmerülő kérdésre…… Megbízással miért nem lehet értágító infúziós terápiát végezni? Gyakran elhangzott válasz…… Megbízás egészségügyi tevékenység végzésére csak olyan személynek/szolgáltatónak adható, aki rendelkezik a működési engedélyében foglalt tevékenység végzéséhez szükséges személyi és tárgyi minimumfeltételekkel. Az 1997. évi CLIV. tv. 108.§-a szerint csak hatóság által kiadott engedély birtokában lehet megkezdeni illetve folytatni az egészségügyi tevékenységet. A kúraszerű ellátás minimumfeltételeit a 16/2002. (XII. 12.) EszCsM rendelet 5-8. §-ai határozzák meg.

Gyakran felmerülő kérdésre…… A MEP nem az államigazgatási eljárás szerint járt el… Sokszor elhangzott válasz…… A szolgáltatók által aláírással elfogadott Alapszerződés záró rendelkezéseinek 11.2) pontja szerint „A jelen szerződésben nem szabályozott kérdésekben e szerződés 1. pontjában foglalt, finanszírozással kapcsolatos jogszabályokat a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény és a végrehajtásáról rendelkező jogszabályokat, valamint a Polgári Törvényköny szabályait kell alkalmazni.

Otthoni hospice ellátás A hospice ellátás tevékenységeit, beleértve a szakápolási tevékenységeket is a tünetek csillapítására és az életminőség javítására tehát palliatív céllal végzik A hospice ellátás körébe tartozó tevékenységek: Alap- és szakápolás (önállóan hospice ellátásban nem finanszírozható) Tartós fájdalomcsillapítás (megelőző, lépcsőzetes, kombinált fájdalomcsillapítás) Gyógytorna, fizikoterápia (önállóan a szakápolásban finanszírozott) Mentálhigiénés gondozás, tanácsadás Diétás gondozás, tanácsadás Gyógyszerelés tervezése, ellenőrzése Szociális tevékenységek szervezése (Az aláhúzott tevékenységek tekinthetők az otthoni szakápolási tevékenységek kiegészítéseinek, melyek alapján az ellátás hospice ellátásnak minősíthető.)

Otthoni hospice ellátás szabályozása Fekvőbeteg-intézet szakorvosa vagy palliatív terápiában jártas szakorvos javaslata alapján a háziorvos rendelheti el A finanszírozás egysége a nap, mértéke a komplex szolgáltatás miatt a vizitdíj120%-a Elrendelhető 50 nap amely további két alkalommal ismételhető. Rendelkezésre állás lehetősége (szükség szerinti esetleges napi többszöri ellátás) NEM AZONOS A 24 ÓRÁS FELÜGYELETETTEL! A hospice ellátás otthoni szakápolás keretébe való integrálásának előnyei: Meglévő struktúrára épül Az elérhetőség javulása Profiltisztítás Személyi állomány Tárgyi feltételek A jogi szabályozás helyei Finanszírozási feltételek 43/1999. (III.) Korm rendelet szerint Szakmai minimumfeltételek 60/2003. (X. 20.) ESzCsM rendelet

Otthoni hospice ellátás területi lefedettsége 2004. és a 2005. évi pályázatot követően 99,9% 45,9% 27,6% 33,7% 57,1% 23,9% 0,0% 77,7% 100,0% 16,5% 20,7% 45,4% 41,1% 90,5% 59,5% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% Baranya Bács- Kiskun Békés Borsod- Abaúj- Zemplén Csongrád Fejér Győr- Moson- Sopron Hajdú- Bihar Heves Komárom- Esztergom Nógrád Pest Somogy Szabolcs- Szatmár Jász- Nagykun- Szolnok Tolna Vas Veszprém Zala Budapest Ország összesen

Fontosabb jogszabály módosítások I. 113/2005. (VI. 25.) Korm. rendelet a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosításáról Az R. 3. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép: „(3) A biztosítottat b) az otthoni szakápolás körébe tartozó szakirányú szolgáltatásokra kizárólag a megbetegedés gyógykezeléséhez szakorvosi képesítéssel rendelkezõ orvos, vagy annak kezdeményezésére háziorvos,   II.      Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. III. 3.) Korm. rendeletet (Kr.) módosításáról rendelkező 329/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet 9. számú melléklet „a szakápolást elrendelő lap” kiegészült az elrendelést javasoló orvos nevére, pecsétszámára vonatkozó adattal. a 4. tevékenységi körnél a gógyszerek rendelésének szabályozásáról szóló Egészségügyi Közlöny különszámában foglaltak miatt a 11. tevékenységi körnél a fenti szabályozás érvényesítése miatt szükséges  

A 20/1996. (VII. 26.) NM rendelet módosításának rendező elvei Új tevékenységek felvétele Új betegcsoportok otthoni ellátásának biztosítása Hatékonyság növelése Nem ill. nem megfelelően alkalmazott tevékenységek törlése Profiltisztítás A teljesítmény orientált ellátásból valós szükségletekre épülő ellátássá alakítás

Megtisztelő figyelmüket köszönöm!