(FINANSZÍROZÁSSAL KAPCSOLATOS MUTATÓK) AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS ELMÚLT 10 ÉVE (FINANSZÍROZÁSSAL KAPCSOLATOS MUTATÓK) Budapest 2006. 02. 23.
Otthoni szakápolás finanszírozásának meghatározói 1) A vizitkeret mértékét évente a mindenkori költségvetési törvényben megállapított pénzügyi keretek határozzák meg. 2) Az otthoni szakápolásra szóló finanszírozási szerződés, amely megkötése a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról rendelkező 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 15. §-a szerint történik. 3) A MEP meghatározza és szerződésben rögzíti, az évente a KSH által közölt lakossági adatok alapján a normatív vizitkeretet.
Otthoni szakápolásra fordított pénzügyi keret
A megyék otthoni szakápolási szolgáltatók általi fedettségi mutatóinak változása 1997. és 2005. között 0,0% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% 100,0% Baranya megye Bács-Kiskun megye Békés megye Borsod-Abaúj-Zemplén megye Csongrád megye Fejér megye Győr-Moson-Sopron Hajdú-Bihar megye Heves megye Komárom-Esztergom Nógrád megye Pest megye Somogy megye Szabolcs-Szatmár-Bereg Jász-Nagykun-Szolnok Tolna megye Vas megye Veszprém megye Zala megye Budapest Ország összesen 1997. 1998. 1999. 2005. 0,0% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% 100,0% 1997. 1998. 1999. 2000. 2001. 2002. 2003. 2004. 2005.
Szolgáltatók számának változása 1997. és 2005. között 50 100 150 200 250 300 350 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Részmunkaidőben foglalkoztatottak főállású munkahelye szerinti megoszlás a 2005. évben 11,22% 6,81% 28,14% 2,78% 8,37% 1,22% 40,49% 0,19% 0,80% Fekvőbeteg szakellátás Alapellátás Egyéb Járóbeteg szakellátás Mentés Más szakápolási szolgálatnál Kiegészítő tevékenységet folytató GYES-en lévő Betegszállítás
Otthoni szakápolási szolgálatok képesítés szerinti mutatói 2005 - ben Más szakdolgozó Diplomás ápoló Szakápoló Teljesállású Részállású
Személyi állomány szerinti rendelkezésre állás 1998. és 2005. évben 42,1% 43,3% 26,9% 23,2% 15,8% 18,1% 13,1% 10,6% 2,1% 0,0% 5,0% 10,0% 15,0% 20,0% 25,0% 30,0% 35,0% 40,0% 45,0% 50,0% 1998. év 2005. év Szolgáltatók száma 141 91 45 44 151 90 58 53 5 6 Fizioterápia Szakápolás+Fizioterápia Szakáp.+ Fiziko.+ Logop. Csak szakápolás Szakápolás+ Fizikoterápia
Szolgáltatók által foglalkoztatott dolgozók száma szerinti csoportosítás 16 fő felett S1 0,00% 10,00% 20,00% 30,00% 40,00% 50,00%
Vizitek megoszlása 1997. és 2005. között 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 10 20 30 40 50 60 70 80 Szakirányú ellátás Szakápolás
Átlag ápolási napok és azok pénzbeni kifejezői az otthoni szakápolásban
Ellenőrzés miatti visszavonás évenkénti mutatói 0,00% 0,10% 0,20% 0,30% 0,40% 0,50% 0,60% 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
A háziorvosi szolgálatok illetve a körzeti ápolói látogatások számának alakulása 1970. és 2004. között 1000 2000 3000 4000 5000 6000 1970 1980 1990 2001 2002 2003 2004 Háziorvosi körzetek sz. Körzeti ápolónői látogatások száma
Gyakran felmerülő kérdésre…… Visszautasíthatja-e az otthonápolási szolgáltató az elrendelt infúziós értágító terápia ellátását? Gyakran elhangzott válasz…… Visszautasítható, ha az elrendelés a. az egészségügyi tevékenység végzésének szabályairól szóló 2003. évi LXXXIV. törvény 7.§ -ban, illetve a 96/2003. (VII.15. ) Korm. rendelet az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről szóló rendelet 6. §-ban foglaltakkal ellentétes. Az 1997. évi CLIV. tv. 132.§. (1) a) pontja szerint az egészségügi dolgozó köteles megtagadni az ellátást ha az jogszabályba vagy szakmai szabályba ütközik.
Gyakran elhangzott válasz…… Gyakran felmerülő kérdésre…… Megbízással miért nem lehet értágító infúziós terápiát végezni? Gyakran elhangzott válasz…… Megbízás egészségügyi tevékenység végzésére csak olyan személynek/szolgáltatónak adható, aki rendelkezik a működési engedélyében foglalt tevékenység végzéséhez szükséges személyi és tárgyi minimumfeltételekkel. Az 1997. évi CLIV. tv. 108.§-a szerint csak hatóság által kiadott engedély birtokában lehet megkezdeni illetve folytatni az egészségügyi tevékenységet. A kúraszerű ellátás minimumfeltételeit a 16/2002. (XII. 12.) EszCsM rendelet 5-8. §-ai határozzák meg.
Gyakran felmerülő kérdésre…… A MEP nem az államigazgatási eljárás szerint járt el… Sokszor elhangzott válasz…… A szolgáltatók által aláírással elfogadott Alapszerződés záró rendelkezéseinek 11.2) pontja szerint „A jelen szerződésben nem szabályozott kérdésekben e szerződés 1. pontjában foglalt, finanszírozással kapcsolatos jogszabályokat a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény és a végrehajtásáról rendelkező jogszabályokat, valamint a Polgári Törvényköny szabályait kell alkalmazni.
Otthoni hospice ellátás A hospice ellátás tevékenységeit, beleértve a szakápolási tevékenységeket is a tünetek csillapítására és az életminőség javítására tehát palliatív céllal végzik A hospice ellátás körébe tartozó tevékenységek: Alap- és szakápolás (önállóan hospice ellátásban nem finanszírozható) Tartós fájdalomcsillapítás (megelőző, lépcsőzetes, kombinált fájdalomcsillapítás) Gyógytorna, fizikoterápia (önállóan a szakápolásban finanszírozott) Mentálhigiénés gondozás, tanácsadás Diétás gondozás, tanácsadás Gyógyszerelés tervezése, ellenőrzése Szociális tevékenységek szervezése (Az aláhúzott tevékenységek tekinthetők az otthoni szakápolási tevékenységek kiegészítéseinek, melyek alapján az ellátás hospice ellátásnak minősíthető.)
Otthoni hospice ellátás szabályozása Fekvőbeteg-intézet szakorvosa vagy palliatív terápiában jártas szakorvos javaslata alapján a háziorvos rendelheti el A finanszírozás egysége a nap, mértéke a komplex szolgáltatás miatt a vizitdíj120%-a Elrendelhető 50 nap amely további két alkalommal ismételhető. Rendelkezésre állás lehetősége (szükség szerinti esetleges napi többszöri ellátás) NEM AZONOS A 24 ÓRÁS FELÜGYELETETTEL! A hospice ellátás otthoni szakápolás keretébe való integrálásának előnyei: Meglévő struktúrára épül Az elérhetőség javulása Profiltisztítás Személyi állomány Tárgyi feltételek A jogi szabályozás helyei Finanszírozási feltételek 43/1999. (III.) Korm rendelet szerint Szakmai minimumfeltételek 60/2003. (X. 20.) ESzCsM rendelet
Otthoni hospice ellátás területi lefedettsége 2004. és a 2005. évi pályázatot követően 99,9% 45,9% 27,6% 33,7% 57,1% 23,9% 0,0% 77,7% 100,0% 16,5% 20,7% 45,4% 41,1% 90,5% 59,5% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% Baranya Bács- Kiskun Békés Borsod- Abaúj- Zemplén Csongrád Fejér Győr- Moson- Sopron Hajdú- Bihar Heves Komárom- Esztergom Nógrád Pest Somogy Szabolcs- Szatmár Jász- Nagykun- Szolnok Tolna Vas Veszprém Zala Budapest Ország összesen
Fontosabb jogszabály módosítások I. 113/2005. (VI. 25.) Korm. rendelet a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosításáról Az R. 3. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép: „(3) A biztosítottat b) az otthoni szakápolás körébe tartozó szakirányú szolgáltatásokra kizárólag a megbetegedés gyógykezeléséhez szakorvosi képesítéssel rendelkezõ orvos, vagy annak kezdeményezésére háziorvos, II. Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. III. 3.) Korm. rendeletet (Kr.) módosításáról rendelkező 329/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet 9. számú melléklet „a szakápolást elrendelő lap” kiegészült az elrendelést javasoló orvos nevére, pecsétszámára vonatkozó adattal. a 4. tevékenységi körnél a gógyszerek rendelésének szabályozásáról szóló Egészségügyi Közlöny különszámában foglaltak miatt a 11. tevékenységi körnél a fenti szabályozás érvényesítése miatt szükséges
A 20/1996. (VII. 26.) NM rendelet módosításának rendező elvei Új tevékenységek felvétele Új betegcsoportok otthoni ellátásának biztosítása Hatékonyság növelése Nem ill. nem megfelelően alkalmazott tevékenységek törlése Profiltisztítás A teljesítmény orientált ellátásból valós szükségletekre épülő ellátássá alakítás
Megtisztelő figyelmüket köszönöm!