Országos Egészségbiztosítási Pénztár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Gyógyszerár-támogatás Budapest, október 30. Lovas Kornélia.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Az egészségbiztosítási rendszer átalakítása
1,,Gazdasági kihívások az egészségiparban’’ Gyártó- és Forgalmazó Cégek Vezetőinek Országos Konferenciája Az egészségbiztosítási koordináció tények és.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
AZ EU SZOCIÁLPOLITIKÁJA Gyulavári Tamás
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az OEP regionalizációja
EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok Pécs, Mikulás Brigitta Nemzeti Fejlesztési Hivatal Phare Koordinációs Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
KÖLTSÉGVETÉS 2006 FEJLESZTŐ ÁLLAM JÖVŐKÉPES ORSZÁG Európai Ügyekért Felelős Tárca Nélküli Miniszter Hivatala november 3.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Egészségbiztosítási rendszer
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
A betegellátás keretei és rendszere
Az adatvédelem szabályozása
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Családtámogató ellátások
Rászoruló személyeket támogató operatív program RSZTOP
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Lorem ipsum.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Országos Egészségbiztosítási Pénztár Vállalkozó egészségügy – egészségügyi vállalkozások (VIII.) Budapest, 2004. április 29. Az OEP egészség-finanszírozási feladatai az Uniós csatlakozást követően Dr. Kiss József Országos Egészségbiztosítási Pénztár

Az előadás főbb témakörei Szociális biztonság kérdései Transzparencia direktíva EU strukturális alap pályázatok

Szociális biztonság

A négy szabadság elve Az Európai Unió célja: négy szabadságelv az áruk, a szolgáltatások, a tőke és a személyek szabad áramlása. A Római Szerződésben a munkavállalóknak és az önálló vállalkozóknak, valamint a családtagjaiknak biztosított mozgás szabadsága sokat veszítene hatásából, ha e jogok gyakorlása közben ezeknek a személyeknek kockáztatni kellene a szociális biztonsági ellátásukat.

A szociális biztonság koordinációja 1. A tagállamok közötti magasabb fokú integráció megteremtésének alapvetően két jogi eszköze létezik, a harmonizáció és a koordináció. Az EU-ban a szociális biztonság és ezen belül a társadalombiztosítási rendszerek nem tartoznak a harmonizációs kérdések közé. A szociális biztonság területén csak olyan koordinációs szabályok érvényesülnek, melyek lehetővé teszik, hogy a tagállami határokat átlépő uniós polgár ne kerüljön hátrányos helyzetbe, mert hosszabb, vagy rövidebb időt egy másik tagállamban tölt.

A szociális biztonság koordinációja 2. Minden tagállam teljesen szabadon döntheti el, hogy milyen járulékokért, befizetett adókért, milyen ellátásokat nyújt az állampolgárainak, biztosítottainak. Szociális védelem: minden juttatás, amelyet a személy az adott tagállamban alanyi jogon, járulékfizetésre, vagy szociális helyzetére tekintettel megkaphat. Szociális biztonsági ellátások: aktív gazdasági tevékenységet folytató személyek meghatározott kockázatok elleni védelmét szolgáló ellátások Szociális segélyezés: rászorultsági alapon nyújtott ellátások, melyek alapvetően egy hatóság döntésén alapulnak, és a szegénységhez, ill. nélkülözéshez kapcsolódnak.

Turisták sürgősségi ellátása 1. A rendeletek értelmében, amennyiben egy biztosított uniós állampolgár megbetegszik, vagy valamilyen baleset éri egy másik tagállam területén és azonnali orvosi ellátásra van szüksége, akkor az eü-i ellátásokat a tartózkodás helyén is igénybe veheti. Az ellátások költségeit ilyenkor végső soron az a biztosító fogja vállalni, amelyiknél a polgár biztosítva van. A biztosítottak jogosultságukat az E-111-es nyomtatvány bemutatásával igazolják az ellátást végző szolgáltatónál vagy előzetesen a vele szerződésben álló biztosítónál.

Turisták sürgősségi ellátása 2. A szolgáltatók finanszírozása a velük szerződéses viszonyban álló biztosítón keresztül történik, mégpedig azokon az árakon, amelyet a többi biztosított után kapna a szolgáltató. A finanszírozást megelőlegező biztosító negyedéves gyakorisággal egy kijelölt összekötő szerven keresztül kapja vissza költségeit. Az elszámolás alapját az E-111-es nyomtatvány és az ellátásról kiállított számla képezi. A más tagállamból érkező betegre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a helyben lakó, biztosítottakra (co-payment stb.).

Külföldi gyógykezelés és ingázó munkavállalók Előzetesen engedélyezett külföldi gyógykezelés Új, gyakran költséges gyógykezelések esetén sokszor nem mindenütt épülnek ki megfelelő kapacitások, ill. nem is minden esetben érdemes ezeket a kapacitásokat kiépíteni. Az illetékes biztosítónak engedélyeznie kell, amennyiben az ellátás az ellátási csomagjának része és a beteg az adott kezelésben nem részesülhet állapota szerint megfelelő időn belül. Ingázó munkavállalók és családtagjaik A munkavállaló munkahelyén és otthonában, míg otthon lakó családtagjai lakóhelyükön vehetik igénybe a szolgáltatást, a családfenntartó biztosítójának költségén.

Lakóhelyüket áthelyezők és diákok, kiküldött dolgozók Lakóhelyüket áthelyezők (pl. nyugdíjasok) teljes ellátása A szabályozás tartalmaz olyan kikötéseket, amelyek meggátolják, hogy a „szegényebb” országokból érkezők, a jobb szociális ellátások reményében települjenek egy másik tagországba. A rendelet értelmében az áttelepülőket (ezek jellemzően nyugdíjasok) megilleti az egészségügyi ellátások teljes köre (E-120, E-121 alapján), ugyanez vonatkozik az eltartott hozzátartozóikra (E-109). Diákok, kiküldött dolgozók Korábban csak sürgősségi ellátásra voltak jogosultak, ma már minden olyan ellátásra jogosultak, melyet állapotuk szükségessé tesz (E-128, E-119).

Az ellátási költségek megtérítése, elszámolások A rendelet végrehajtására igen bonyolult elszámolási rendszerek működnek a biztosítók között. Az ideiglenes tartózkodás alatti sürgősségi orvosi beavatkozást igénylő esetekben nyújtott ellátások költségeit az illetékes intézmények tételes számlák alapján számolják el. A lakóhelyüket áthelyezők, illetve a biztosítottal nem azonos országban élő családtagok teljes körű ellátásának költségeit a tagállamok hosszú és nehézkes tárgyalások eredményeként megállapított és minden ország által egyhangúlag jóvá hagyott átalánydíjakon térítik egymásnak.

Az ellátási költségek megtérítése, tényleges költségek Az 574/72. sz. EGK rendelet 93. cikke alapján az OEP az ideiglenesen hazánkban tartózkodó uniós állampolgárok által Magyarországon igénybe vett egészségügyi ellátások költségeit a tényleges költségek alapján számolhatja el. Nem követelhető magasabb összeg, mint az a költség, amelyet a tartózkodás helye szerinti teherviselő fordít a nála biztosított személyekre. Az elszámolás nem terjed ki a kamatokra, nem veszi figyelembe a pénzromlást, amortizációt és fejlesztést, továbbá kórházi ellátás esetén központi költségvetési támogatások nem vehetők figyelembe, csak az OEP által nyújtott finanszírozás (pl. HBCs).

Az ellátási költségek megtérítése, átalányköltségek Az 574/72. sz. EGK rendelet 94. és 95. cikke alapján az OEP a) az EU egyéb tagállamaiban biztosított személy Magyarországon élő családtagjai, illetve b) az egyéb tagállamokból nyugdíjban részesülő, Magyarországon élő nyugdíjasok és családtagjaik által Magyarországon igénybe vett egészségügyi ellátások költségeit átalányköltségek alapján számolhatja el. Az egy nyugdíjasra ill. az eltartott családtagokra jutó egészségügyi szolgáltatásokra fordított átlagos kiadásokat megtestesítő átalányköltségeket az Európai Bizottság Számvevő Bizottsága (Audit Board) hagyja jóvá az egyes országok által benyújtott számítások alapján.

Transzparencia direktíva

Transzparencia direktíva (89/105/EGK irányelv) célja átláthatóbbá tegye az emberi fogyasztásra előállított gyógyszerek állami egészségbiztosítási be(ki) fogadásának ill. a gyógyszerárak megállapításának folyamatát, lehetővé téve ezáltal az áruk szabad áramlása elvének a korábbinál magasabb fokú teljesülését a gyógyszerpiacon, a közösségi gyógyszerpiac szereplői könnyebben betekintést nyerhessenek az egyes országok árképzési, és befogadási gyakorlatába, a rendszerek konkrét működésére, ill. az alkalmazott kritériumokra vonatkozóan.

Szabályozási szintek irányelv - 89/105 EGK Jogszabályok Törvények Kormányrendelet Miniszteri rendelet OEP szinten SZMSZ Főigazgatói utasítás ügyrendek

Eljárás típusok Egyszerűsített Új csomagolás, kiszerelés, hatáserősség, gyforma, segédanyag, kombináció Nem fixesíthető generikum Árcsökkentés, kiadhatóság változása, névváltoztatás, TK számának változása Normál Új gyógyszerforma új beviteli formával, új indikáció, hatóanyag, kombináció (!), áremelés, kiemelt/emelt támogatásra pályázó, támogatás módosítása

Értékelés versus elemzés Formai értékelés Gyors értékelés – egyszerűsített eljárás tartalmi ellenőrzése Kritikai értékélés – normál eljárás tartalmi ellenőrzése Részletes technológia értékelés – normál eljárás esetén technológia elemzés

Támogatási alapelvek Szakmai megalapozottság Költségvetési keretek figyelembe vétele Átláthatóság, ellenőrizhetőség Kiszámíthatóság Nyilvánosság Érdekviszonyok átláthatósága Méltányosság érvényesítése Szükséglet alapú megközelítés Költséghatékonyság Összehasonlító elemzés

Támogatási szabályok (kategóriák) Kiemelt támogatásúak Emelt támogatásúak Átlagon felüli támogatásúak Átlagos támogatásúak Támogatás érték nélküli kategória

Eljárásrend 1. OEP főigazgatója létrehozza: TÉB: Egészségügyi Technológia Értékelő Bizottság FB: Fellebviteli Bizottság Technológia elemző/értékelő intézet: ESKI: Egészségügyi Stratégiakutató Intézet Eljárási díj: Egyszerűsített: 200 eFt Normál: 1.000 eFt

Eljárásrend 2. OEP SzMSz (tervezet): Létrehozza az első és másodfok adminisztratív szervezeti egységeit: Transzparencia Titkárság Transzparencia Fellebbviteli Titkárság Javaslattevő szervek/grémiumok: TÉB – Technológia Értékelő Bizottság FB – Fellebviteli Bizottság

EU strukturális alap pályázatok

Keretek Európai Unió közös politikái között ezidáig nem jelent meg a szociális biztonság. 2004. május 1. után Magyarország mégis lehetőséget kap arra, hogy az EU strukturális alapjaiból támogatást igényeljen. 2004-2006. közötti időszakra a keretösszeg: 500 milliárd Ft, amelyből az egészségügyi ágazatra 34,1 milliárd Ft jut. Társfinanszírozás elve: csak a megvalósító saját forrásainak kiegészítésére szolgálnak ! A Nemzeti Fejlesztési Terv képezi az alapot

„Strukturális Alapok Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program” „Egészségügyi infrastruktúra fejlesztése az elmaradott régiókban” célja a rossz egészségi állapot okozta teljesítményveszteségek mérséklése az egészségügyi ellátórendszer egyenetlenségeiből, hozzáférésének hiányából adódó hátrányok csökkentésével térségi járóbeteg diagnosztikai, szűrő központok létrehozására illetve rehabilitációs központok kialakítására lehet pályázni „Egészségügyi IT-fejlesztés az elmaradott régiókban” a betegutak lerövidítése, a regionális egészségügyi ellátás hatékonyságának javítása, az egészségügyi ellátó intézmények költséghatékony működéséhez szükséges belső információrendszer korszerűsítése a cél

Pályáztatás 2004. márciusban megjelentek a pályázatok Pályázásra jogosult régiók köre: Észak-Magyarország, Észak-Alföld, megfelelő intézményei Dél-Dunántúl Újabb kapacitást nem eredményezhet (átadások)

Összefoglalás A szociális biztonság rendszere az EU egyik legbonyolultabb szabályozású területe. Jelentős adminisztrációs teher. Az OEP felkészült a csatlakozásból adódó teendők kezelésére.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet !