Az Európai Unió Strukturális Alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
1 „ AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP, MINT A HUMÁNERŐFORRÁS-FEJLESZTÉS ESZKÖZE AZ ERÓPAI UNIÓBAN” Helyszín: BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA- TANULMÁNYOK INÉZETE.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
EU regionális politikája
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A Strukturális Alapok működése
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Az EU strukturális politikájának eszközei
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
1 Prof. Dr. Kocziszky György Társadalmi és gazdasági helyzet változása az EU-ban a Római Szerződéstől napjainkig A társadalmi és gazdasági kohézió célkitűzései.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az EU támogatási politikája és pénzügyi alapjai Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere Az Európai Unió Stukturális Alapjai A Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Az Európai Unió Strukturális Alapjai Nagy Zoltán Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet Minden jog fenntartva. A Tempus Közalapítvány előzetes, írásbeli engedélye nélkül sem a teljes anyag, sem annak része nem reprodukálható, közölhető, vagy terjeszthető.

Tartalomjegyzék Társadalmi-gazdasági kohézió eszköze: Strukturális Alapok Strukturális Alapok célja, igénybevételi lehetőségei és feltételei 3. Strukturális Alapok jelentősége hazánk szempontjából Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

EU TÁMOGATÁSOK ELŐCSATLAKOZÁSI ALAPOK STUKTURÁLIS ALAPOK KOHÉZIÓS ALAP SZAKPOLITIKÁK K + F KERET-PROGRAM PHARE ERFA ISPA ESZA KÖRNYEZET-VÉDELMI KERET- PROGRAM környezetvédelem infrastruktúra EMOGA HOPE SAPARD INTELLIGENS ENERGIÁT EURÓPÁNAK CIP’s Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Jogi háttér I. A Strukturális Alapokra vonatkozó általános rendelkezések - 1260/1999 sz. rendelet Egyes alapokkal kapcsolatos rendeletek: ERFA: 1783/99 ESZA: 1784/99 EMOGA: 1257/99 HOPE: 1263/99 Kohéziós Alap: 1264/99 1265/99 Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Jogi háttér II. A Strukturális Alapok által társfinanszírozott tevékenységek elfogadható kiadásairól szóló 1685/1999 sz. rendelet A tagállamok által végrehajtandó, a Strukturális Alapokból származó támogatások nyilvánosságával és a vonatkozó információs tevékenységgel kapcsolatos intézkedésekről szóló 1159/1999 sz. rendelet A Strukturális Alapok által biztosított támogatások ellenőrzési és kezelési rendszeréről szóló 438/2001 sz. rendelet A Strukturális Alapok által biztosított támogatások pénzügyi kiigazítására vonatkozó eljárásról szóló 448/2001 sz. rendelet Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Jogi háttér III. A szabályozás formái, szintjei: Rendeletek: Általános (1260/99 Tanácsi Rendelet) Alapokra vonatkozó rendeletek Bizottsági határozatok (pl. pénzügyi keretek, célkitűzések, stb.) 3. Bizottsági közlemények (communications), útmutatók (guidelines), segédletek (working papers) Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Az 1260/99 rendelet felépítése Bevezető Alapelvek Programozás Az Alapok hozzájárulásai és pénzügyi gazdálkodása Az Alapokból származó támogatás hatékonysága Beszámolók és nyilvánosság Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Európai Regionális Fejlesztési Alap célkitűzései és beavatkozások Küldetés: „a Közösség területi egyenlőtlenségeinek mérséklése” „a tartós és fenntartható növekedés elősegítése” Beavatkozási területek: Termelő beruházások tartós munkahelyek teremtése/megőrzése érdekében; Infrastrukturális beruházások az 1. Célterületen a gazdasági potenciál növelése, fejlesztés, szerkezetváltás és tartós munkahelyek teremtése/megőrzése érdekében, beleértve a transz-európai szállítási, távközlési és energetikai hálózatok fejlesztését; Endogén potenciál fejlesztése a helyi fejlesztési és foglalkoztatási kezdeményezések és közép- és kisvállalkozási tevékenységek bátorítása és támogatása révén; Technikai segítségnyújtás (technikai értékelés, adminisztráció költsége, nyilvánosság, információfeldolgozás, értékelés stb.); Oktatási és egészségügyi beruházások az 1. Célterületen, amennyiben azok a szerkezeti alkalmazkodást segítik. Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

ERFA Támogatások Gazdasági környezet fejlesztése, különösen az (elsősorban közép- és kis) vállalkozások versenyképességének és tartós beruházásainak növelése és a régiók vonzerejének növelése érdekében; Területfejlesztési hatású K+F fejlesztés, új technológiák bevezetése és K+F kapacitás erősítése érdekében; Információs társadalom fejlesztése; Turizmus és kulturális fejlesztés, a természeti és kulturális örökség védelmével, amennyiben tartós munkahelyeket teremt; Környezetvédelem és állapotjavítás, különösen prevenciós, energia felhasználásának hatékonyságát, tisztaságát és megújuló energiaforrások hasznosítását javító céllal; Nemek alkalmazási esélyegyenlőségét segítő vállalkozásteremtés, továbbá a családi és munkavállalást elősegítő infrastrukturális és szolgáltatásfejlesztés; Nemzetközi, határmenti és régióközi együttműködés a fenntartható helyi és regionális fejlesztésben. Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Európai Szociális Alap célkitűzései aktív munkaerő-piaci politika elősegítése tartós munkanélküliek reintegrálása a munka világába fiatalok munkaerő-piaci integrációjának elősegítése esélyegyenlőség javítása különös tekintettel a hátrányos helyzetűekre oktatás, szakképzés, tanácsadás fejlesztése szakképzett, alkalmazkodóképes munkaerőpiaci kínálat kialakulása vállalkozásfejlesztés, munkahelyteremtéshez elősegítése humánerőforrás fejlesztés elősegítése a technológia és a kutatás területén férfiak és nők esélyegyenlőségének biztosítása Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

ESZA támogatható tevékenységek oktatás, képzés, szakképzés (képességfejlesztés, tanácsadás, foglalkoztathatóság javítása, rehabilitáció stb.) foglalkoztatás, önfoglalkoztatás támogatása posztgraduális képzés, menedzserképzés K+F területen szociális gazdaság fejlesztése munkaerő-piaci szolgáltatások modernizálása képzés és munka világa közötti átmenet javítása Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EAGGF) Az EAGGF fenntartható vidékfejlesztést támogat, mely gazdálkodó tevékenységekhez és azok átalakításához kapcsolódik, figyelembe véve több szempontot, különösen a mezőgazdaság szerkezet javítására és a mezőgazdasági termékek feldolgozásához és eladásához kapcsolódva. Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

EAGGF által támogatható tevékenységek Mezőgazdasági tulajdonba való beruházás a jövedelmek és munkakörülmények javítása érdekében Mezőgazdaság területén szakképzés A hátrányosabb helyzetű és környezeti megszorítású mezőgazdasági területek speciális támogatása Mezőgazdasági termelési módszerek, melyek a környezetvédelmét tartják szem előtt Erdőgazdálkodás fejlesztése Más intézkedések, melyek elősegítik a vidék fejlesztését és alkalmazkodását. Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

A Strukturális Alapok egymást kiegészítő és elválaszthatatlan elvei koncentráció (concetration, tevékenységek összpontosítása), partnerség (partnership), addicionalitás (additionality, társfinanszírozás, kiegészítő jelleg), programközpontú megközelítés (programming). Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

A tevékenységek összpontosítása 1. Célterület: A fejlődésben elmaradott régiók (GDP/fő az átlag 75%-a alatt) fejlesztésének és strukturális alkalmazkodásának támogatása 2. Célterület: A gazdasági és társadalmi szerkezet-átalakulás miatt strukturális problémákkal küzdő régiók támogatása 3. Célterület: Az oktatási, képzési és foglalkoztatási rendszerek alkalmazkodásának és korszerűsítésének támogatása Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Partnerség Az alapelv szerint a Bizottságnak, az érintett tagállamnak, és az illetékes hatóságnak (ami lehet országos, regionális vagy helyi) a lehető legszorosabban kell együttműködni, és minden fél a közös célért munkálkodó partnerként tekintendő. A partnerség kiterjed a műveletek előkészítésére, finanszírozására, figyelemmel kísérésére és kiértékelésére is. Az alsó szint kezdeményező szerepe érvényesül, és a regionális és nemzeti funkciókból következő koordináció és orientáció magasabb szinten jelenik meg. Ezek mellett a térségi kapcsolatok (település-település, régió-régió) is fontos szereplői az együttműködésnek. A Bizottság szerepe ebben az esetben: biztosítja, hogy a közösségi források a prioritásoknak megfelelően kerülnek felhasználásra. Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Kiegészítő jelleg   A Strukturális Alapok által juttatott erőforrások csupán kiegészítik a tagállamok pénzeszközeit, amelyet az adott célkitűzés elérésére fordítanak, tehát a tagállamoknak meghatározott arányú önrésszel kell rendelkezni az adott projektben. Így az Unió kiegészíti az adott tagállam területfejlesztési támogatási rendszerét. Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Programszerű tervezés A regionális és szociális problémák csökkentésében a nehézségek globális áttekintésével, általános stratégia készítésével, alkalmazásával, programozással kívánnak segíteni. Ezen elv szerint az Unió nem egy-egy projektet fog támogatni, hanem a területrendszer egészének, vagy egy alrendszerének fejlődését támogatja. A stratégia célkitűzésekből áll, amihez programok rendelhetők. A programozás célorientált folyamat, amelynek során összehangolt lépések vezetnek a célkitűzésektől a megvalósulásig. Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

A Strukturális Alapokból származó támogatások megoszlása országok és célkitűzések szerint , 2000-2006 között (1999-es árakon, millió euró) Forrás:www.inforegio.org Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Célrendszer A Strukturális Alapok és a közösségi kezdeményezések célrendszere 2000 és 2006 között Forrás: www.inforegio.org Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet

Kedvezményezett térségek az Európai Unióban 1. célkitűzés Fokozatosan megszűnő támogatás 2005. dec. 31-ig Fokozatosan megszűnő támogatás 2006. dec. 31-ig Speciális program 2. célkitűzés 2. célkitűzés (részben) Forrás: www.inforegio.org

(EU átlag=100%, GDP/fő (PPS) 1998, %) Regionális GDP adatok az Európai Unióban és a csatlakozni kívánó államokban (EU átlag=100%, GDP/fő (PPS) 1998, %) <30 30-50 50-75 75-100 100-125 >=125 nincs adat

Összevethető méret Az Európai Parlament és a Tanács rendelete szerint a regionális statisztikák összehasonlíthatósága érdekében a régióknak -lakosságszám alapján- összevethető méretűeknek kell lenniük. A NUTS-szintek lakosságszám ajánlásai Forrás: www.inforegio.org Miskolci Egyetem Európa Gazdaságtana Intézet