Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére
Tatai-Tóth András országgyűlési képviselő (MSZP) az Oktatási és tudományos bizottság tagja, az MSZP-frakció Oktatási munkacsoportjának vezetője 30/
Az állam közoktatási felelőssége egyrészt köteles a feltételeket (jogszabályi, anyagi, szakmai-szervezési stb.) biztosítani a legszélesebb értelemben; másrészt köteles gyermekek, a fiatalok oktatásra, nevelésre vonatkozó alkotmányos alapjogai érvényesülését garantálni, többek között a közoktatási rendszer törvényes és szakszerű működésének ellenőrzésével.
Az esélyegyenlőtlenségek eredete a szociális és a kulturális hátrányok a közoktatási ellátás (óvoda, iskola) minősége, a települések, térségek fejlettsége, munkalehetőségei, az ott élők egészségügyi ellátásának színvonala az öröklött és szerzett hátrányok fogyatékosságból eredő sajátos nevelési igény. Mindezek a körülmények sok esetben halmozottan jelentkeznek.
A közoktatás felelőssége a közoktatásnak mással nem pótolható feladata, felelőssége van az esélyegyenlőtlenségek csökkentésében, ugyanakkor önmaga ezt a súlyos társadalmi problémát megoldani nem tudja.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törvénymódosítások „türelmesebb” iskola: szöveges értékelés, buktatás szabályozása, alapkészségek (kompetenciák) fejlesztésének erősítése a mérés-értékelés teljes körű alkalmazása a szegregáció kialakítását korlátozó iskolaszervezési előírások, körzethatárok esélyegyenlőségi tervek készítésének kötelezettsége – fejlesztések, pályázatok a szakképzés átalakítása a különböző társadalmi környezetből induló és eltérő adottságú gyermekek együttnevelésének, integrációjának erőteljes ösztönzése iskolaszervezési törekvések – társulások ösztönzése - színvonalemelés
A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátásáról A évi törvénymódosítás kiváltói: A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók számának dinamikus növekedése, a roma érdekvédők határozott fellépése a roma gyermekek indokolatlan fogyatékossá nyilvánítása miatt
A sajátos nevelési igény megállapítása 1 a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságok, az országos feladatkörű (látásvizsgáló, mozgásvizsgáló, beszédvizsgáló, hallásvizsgáló) szakértői és rehabilitációs bizottságok komplex - orvosi, pedagógiai, pszichológiai vizsgálat alapján
A sajátos nevelési igény megállapítása 2 Az első vizsgálaton megjelenők aránya az óvodás és általános iskoláskorú népesség mintegy 2%-a évente (22-23 ezer fő), a megyék közötti szórás: 0.6%-4.3%. A sajátos nevelési igény megállapítására megközelítőleg a vizsgálatban részesítettet felénél kerül sor.
A létszámnövekedés okai a tanulók tovább maradnak az iskolarendszerben (a tizennyolc éves korig tartó tankötelezettség) az a törekvés, hogy a súlyosabban, a halmozottan fogyatékos fiatalok a közoktatásban maradjanak, ameddig csak lehet az integrált vagy védett munkahelyek, a szociális foglalkoztatók megfelelő hálózatának hiánya
A sajátos nevelési igényű tanulók arányának alakulása az általános- és középfokú iskolai népességen belül: 2001/ / / / / /2007 3,6%4%4,4%4,7%5,1%5,3%
A pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (diszlexia, egyéb részképesség zavar, súlyos magatartási, tanulási zavar) sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók száma a 2001/2002. tanévben a 2006/2007. tanévben
További szabályozási feladatok A törvényben elrendelt felülvizsgálatba bevont gyermeklétszámok megyénként nagy eltéréseket mutattak. Ezek az eltérések a szakértői bizottságok eljárási szabályainak áttekintését, egységesítését, akár a szakértői bizottságok „államosítását” is indokolhatják. Ha nem tudjuk szakmai szempontok érvényesítésével megállapítani, kinek milyen ellátásra van szüksége és joga, akkor éppen a legrászorultabbak nem kapják meg a fejlődésükhöz szükséges segítséget.
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!