Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében VII. Országos Nevelésügyi Konferencia, 2008. 7. Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 7.1. Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet Golnhofer Erzsébet
Vezetővel kapcsolatos elvárások KERESÜNK: Tapasztalt menedzsert, aki mindenféle korosztályra képes hatást gyakorolni, feldobja a munkahelyi hangulatot, a költségvetésben meghatározott szint alatt tartja a kiadásokat, bűvészkedik a kollektív szerződésekkel, dönt különböző érvek között, elhárítja az erőszakot, jóban van a politikusokkal, kiismeri magát az új jogszabályokban és másoknak is el tudja magyarázni, nem fél szólni, ha kell, … képes elbűvölő modorában rávenni a … helyi közösséget, hogy finanszírozza mindazokat a tételeket, amelyekre a költségvetésben már nincs pénz. FIGYELMEZTETÉS: A munkaidő hosszú, az állás távolról sem biztos, és a pályázónak kell viselnie a közvélemény felháborodását az iskolarendszert érintő valamennyi változásért. Toronto Star, tréfás álláshirdetés. OECD, 2001. Összetett problémakör, amit egy tréfás kanadai álláshirdetés is kifejez. Itt és most kiegészíthetnénk, de a 10 erre kevés, így a kitűzött komplex témának csak néhány elemét, problémáját villantom fel.
Az iskolával kapcsolatos elvárások Rugalmas reagálás Eredményesség, minőség Heterogén tanulócsoportok; adaptív oktatás Változó tudományok; tartalmi fejlesztések A tanárok eredményessége Hozzáférhetőség Érzékenység, tolerancia, elkötelezettség: A gyerekek szociális háttere Kulturális, nemi különbségek A tanulásról való gondolkodás átalakulása > > > új pedagógiai kultúra Stb. Reagálás a fokozódó gazdasági, társadalmi elvárásokra. Összetett elvárásokkal néznek szembe a vezetők. H
Kihívások, lehetőségek, kényszerek, változások „Minden változik, csak a változás állandó.” Változás – stabilitás. „Csak az történik az oktatásban, ami az iskolákban megvalósul.” Iskolafejlesztések? Túlélés? Elterjedés?
A vezetők szerepe, felelőssége Mi segíti az elvárások felismerését és a válaszok megtalálását? Nyitottság. Professzionalizmus. Demokratikus szakmai viták. Országos, helyi és intézményi szinten. Oktatáspolitika, szakmapolitika, civil kezdeményezések. A vezetők ösztönző, orientáló, kapcsolatépítő szerepe? Iskolán belül, kívül.
Iskolafejlesztések Stratégiai megközelítés? Tanulói teljesítményre összpontosít, azaz a tanulásfejlesztésre? Folyamatos fejlődésre képes szervezet kialakítása? Fejlődési eredmények ismerete, felhasználása? Az érintettek aktív részvétele? Önazonosság? Hálózatok? Együttműködések? Nyilvánosság? Elszámoltathatóság? Kívülről támogatott? Rendszerben gondolkodás? Mi van? Mi nincs? Mi kellene? A vezetők tudatossága, elkötelezettsége? Hosszú távú programok? Osztálytermi és iskolai folyamatok összhangja? Egyéniesítés?
Mi segíti és gátolja a tudásmenedzsmentet? Belső és külső erőforrások? Tudásmendzsment Vezetők: komplex emberi erőforrás menedzselése. Tanítás = tudás-intenzív szakma Az iskola saját céljainak megfelelő tudás felhalmozása: Ösztönzés, orientálás a tudás állandó építésére, terjesztésére, alkalmazására. Egymástól tanulás. Jó gyakorlatok. Közös tudásbázis kialakítása. Együttműködő, önálló szakmai döntéseket hozó szakértők >> intelligens tanuló szervezetek Az iskola céljainak és az egyéni céloknak az összehangolása a tudásépítésben. Tudás: saját és más iskolák sikerességéről. Mi segíti és gátolja a tudásmenedzsmentet? Belső és külső erőforrások? A tanárok eredményesek legyenek az optimális tanulási környezet megteremtésében.
Eredményes tanárok Meglévő és megszerezhető tanárok kielégítik-e az iskola igényeit? Hogyan tarthatók meg az eredményes tanárok? Megfelelő munkafeltételek biztosítása? Légkör? Elismerés? Javadalmazás? Pedagógus profilok? Szakmai tudás, pedagógiai készségek fejlesztésének támogatása? Értékelés? Csak kényszerek, csak gátló tényezők hatnak? A vezető cselekvési lehetőségei?