Kaposi József 2010. október 21.. Felhasznált irodalom  Szárny és Teher, Bölcsek Tanácsa Alapítvány (2009). Szerzők: Csermely Péter, Fodor István, Eva.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Változások az oktatásban
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
A Nemzeti alaptanterv tervezett változásai
Kaposi József november 23.. Felhasznált irodalom  Szárny és Teher, Bölcsek Tanácsa Alapítvány (2009). Szerzők: Csermely Péter, Fodor István, Eva.
Az iskolai dokumentumok
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A Nemzeti alaptanterv változásai
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Tantervtípusok; NAT-ok
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A nevelési-oktatási program előzményei
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tehetséggondozás lehetőségei az új Nemzeti alaptantervben
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
Dr. Kaposi József május. Az előadás vázlata A NAT-kiegészítés főbb elemei A NAT kiegészített bevezetője Új kiemelt fejlesztési feladatok Hangsúlyos.
Kaposi József június. A NAT-munkálatok főbb elemei  A NAT küldetésének újradefiniálása A nevelés és az értékek hangsúlyozása  A kulcskompetenciák.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
Dr. Kaposi József április. Az előadás vázlata A tartalmi szabályozás kérdései A NAT-kiegészítés főbb elemei A NAT szerepe és a kiegészített bevezetője.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Az országos mérések megújult rendszere
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Kaposi József október 21.

Felhasznált irodalom  Szárny és Teher, Bölcsek Tanácsa Alapítvány (2009). Szerzők: Csermely Péter, Fodor István, Eva Joly, Lámfalussy Sándor.  Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért (Szerk.: Fazekas K., Köllő J. és Varga J.). Ecostat kiadó, Budapest,  Iskola, Erkölcs, Tudás (A köznevelés, szakkép- zés,felsőoktatás és felnőttképzési rendszer újjá- építése)  Munka- és háttéranyagok a Nemzeti alaptanterv kiegészítéséhez 2010.

Az előadás kérdései  Mely nemzetközi és hazai társadalom- és oktatáspolitikai tényezők állnak a NAT kiegészítés hátterében?  Melyek a NAT-kiegészítés főbb elemei?  Miként változik a NAT szerepe és bevezetője?  Mit tekint a NAT kiegészítés a közműveltség alapjainak?  Mely elemekkel egészülnek ki a kiemelt fejlesztési területek?  Hogyan jelennének meg a műveltségterületeken belül a közműveltségi tartalmak?  Mely tantárgyközi elemek jelennek meg a műveltségterületekben illetve önállóan?  Melyek a készítés keretei, határidői?  Miért kerülnek a NAT szintjére a közműveltségi tartalmak? (Összegzés)

Nemzetközi társadalompolitikai háttér  Globalizáció ↔ Lokális közösségek  Neoliberalizmus ↔ az állam közszolgálati szerepe  Individualizáció ↔ szolidaritás, méltányosság  Kulturális javak ↔ társadalmi tőke (culture capital) (social capital)  Lifelong Learning ~ life-wide learning

Hazai társadalmi, oktatási problémák  Negatív modernizáció ~ egyéni rövidtávú érdekérvényesítés, közösségi szolidaritás megszűnése  Gazdasági versenyképesség ↔ tudásgazdaság  „A legjobb százalékba tartozó magyar fiatalok ugyanolyan mértékben vannak lemaradva más országok legjobbjaitól, mint amennyire az átlagos magyar fiatal van lemaradva a nemzetközi átlagtól.” (2003, PISA)  Matematika, szövegértés (2003 PISA) OECD rangsorban 40 országból a hely  Természettudomány SISS a nemzetközi mezőny élén TIMSS 7. hely; PISA 11. hely

A „helyzet” összegzése  „A magyar oktatási rendszer az elmúlt harminc évben olyan gyors változássorozaton ment keresztül, amelynek igényei és elképzelései az oktatási rendszert kiérleletlenül, összecsiszolatlanul, sok esetben egymásnak részben ellentmondó hullámokban érték el.” (Szárny és teher)  „Magyarország a tanulás világában egyre jobban lemarad versenytársaitól. Az elmúlt évek számos reformja ellenére a tudásbeli szakadék, amely a világ legfejlettebb részeitől elválaszt bennünket, nem szűkült, hanem szélesedett.” (Zöld könyv)  „A nevelés-oktatás rendszerét a létező értékek megőrzésével és új elemek beillesztésével az alapjaitól teljességében újjá kell építeni.” (Szárny és teher)

A NAT-kiegészítés elemei  A NAT küldetésének újradefiniálása Különösképpen a nevelés és értékek terén  A közműveltség értelmezése A nemzedékek közötti kapcsolat, a kollektív identitásképzés érdekében  Új ismeretkörök (elemek) beépítése A tantárgyközi tudás és képességterületek  Ismeretek, képességek, attitűdök egysége Az európai kulcskompetenciák mintájára

A bevezetés kiegészítése (részlet)  Pl. „A NAT egyik fontos szerepe, hogy megfogalmazza azt az eszmei-erkölcsi értékrendet, amely a nevelés és oktatás területén hivatott szolgálni hazánk mélyreható társadalmi-politikai átalakulását, országunk alkotmányos rendjét. Továbbá, hogy az emberiség eddig felhalmozott kulturjavaiból oktatási követelményekbe írja át azt a műveltségszintet, amelyre hazánk felemelkedése érdekében a jövő nemzedéknek szüksége van. […]  A közoktatás feladata, hogy képessé tegye a tanulókat a valóság sokoldalú és tárgyilagos megismerésére, a kor színvonalán álló ismeretek elsajátítására és alkalmazására, az új felfedezések, technikai eredmények birtokba vételére; a kutatómunka alapvető eljárásainak (adatgyűjtés, rendszerezés, feldolgozás, közlés) használatára; kiművelje a szóbeli és írábeli kifejezés, a megértés – általában a kommunikáció – képességeit; az információforrások és eszközök hatékony felhasználásának képességét; a kézi munka, az eszközhasználat képességeit; a testi ügyességeket.”

A közműveltség alapelemei  K özösségi értékű elismert, lényeges (releváns) tudás.  Az együttműködéshez szükséges készségek, képességek, kompetenciák.  Közösségi és személyes értéktudat, nemzeti és európai azonosságtudat.  Közös kulturális kód.  Közös erkölcsi normák.  Kritikai gondolkodás, szabadság, felelősségtudat.  Fenntarthatóság, megőrzés és megújulás.

Kiemelt fejlesztési területek  A fenntartható fejlődés a természettudományi, technológiai kultúra magas, a fenntarthatóság elveit is szem előtt tartó színvonalának biztosítása.  A tanórán kívüli nevelés etika, családi életre nevelés, szakkörök, művészeti tevékenységek, kirándulások és a tantárgyközi ismeretkörök (pl. pénzügyi –gazdasági ismeretek)  A munkára nevelés és a pályaorientáció Pl. szociális munka

Műveltségterületek  Egyszerűsödnek a fejlesztési feladatokban rögzített kompetenciaértelmezések.  Megjelennek a közműveltségi tartalmak os NAT felépítéseAz új NAT felépítése 1. Alapelvek, célok 2. Fejlesztési feladatok szerkezete 3. A fejlesztési feladatok 4. A közműveltségi tartalmak szerkezete 5. Tantárgyanként a közműveltség tartalmai Pl. fizika Pl. kémia

Közműveltségi tartalmak  Három iskolai szakaszban: évfolyamok (táblázat v. folyó szöveg)  Pl. Témakijelölés és feldolgozási szempont meghatározása „Az ókori Egyiptom anyagi, szellemi kultúrája”  Tantárgyanként eltérő módon és struktúrában Pl. 5 népdal, vagy csak a szerző neve (Juhász Gyula) jelenik meg vagy konkrét mű (Kölcsey Ferenc: Himnusz)

Példa  Magyar nyelv és irodalom 5-8. Memoriter Petőfi Sándor: Az Alföld, Nemzeti dal Részletek a János vitézből Egy népballada Arany János: a Toldi-ból egy részlet, egy ballada Kölcsey Ferenc: Himnusz Vörösmarty Mihály: Szózat Négy szabadon választott költemény Három szabadon választott (rövid) prózai szöveg

Példa  Matematika Függvények az analízis elemei 4. évfolyam vége8. évfolyam vége12.évfolyam vége SorozatokSzabályfelismerés, szabálykövetés, növekvő és csökkenő számsorozatok Sorozatok folytatása adott szabály szerint Számtani és mértani sorozat. Kamatos kamat Függvények transzformációja Függvények eltolása, nyújtása Függvények transzformációja Függvények jellemzése Grafikon alapján, növekedés-fogyás Zérushely, szélsőérték, monotonitás, perodicitás

Tantárgyközi ismeretkörök, (modulok) Műveltség- területek Több területen 1.Családi életre nevelés 2.Egészségvédelem (biológia) 3.Környezetvédelem 4.Emberismeret (Etika) (óraszám) 5.Jogi ismeretek 6.Gazdasági és pénzügyi ismeretek 7.Honvédelmi ismeretek 8.Médiaismeret 9.Dráma 10.Tánc (néptánc) 11.Honismeret (néprajz) 12.EU ismeretek 13.Fogyasztóvédelem 14.Munkára nevelés, pályaorientáció 15.Gyakorlati tevékenységek pl. szociális munka (óraszám) 16.Határon túli magyarok élete

A készítés keretei Bizottságok neveiTagok száma NAT bizottság8 Szerkesztőbizottság5 Legitimációs bizottság12 Alapfokú bizottság6 Középfokú bizottság6 Szakiskolai bizottság4 Szakmai bizottságok (10x4)40 SNI bizottság4 Irányelves bizottság6 Összesen91

NAT-bizottság  Feladata: az átdolgozás és kiegészítés szakmai irányítása, az általános irányvonal meghatározása és a kitűzött célok megjelenésének ellenőrzése. A bevezető kiegészítésének áttekintése, szakmai véleményezése.  Tagjai: a pedagógiatudomány felső- és középfokú képviselői, egyetemi oktatók, közoktatási szakértők.

Iskolatípus bizottságok (alapfokú, középfokú, szakiskola, SNI):  Feladatuk: az adott iskolafokozat anyagainak véleményezése. Annak vizsgálata, hogy mennyiben igazodnak a meghatározott nevelési célokhoz és az adott korosztály pedagógiai lehetőségeihez.  Tagjai: gyakorló iskolai tanítók, tanárok, intézményvezetők, szakértők. Szakmai bizottságok: o Feladatuk: műveltségterületenként, tantárgyanként kidolgozni a közműveltség tartalmait. Tagjaik általános és középiskolai gyakorló tanárok, szakértők, a felsőoktatás képviselői.

Legitimációs bizottság  Feladata: A NAT kiegészítésben megjelenő nemzeti közműveltség véleményezése, elfogadása és a közvéleménye előtti megjelenítése.  Tagjai: a társadalmi közélet (gazdaság, kultúra stb.) jeles képviselői NAT-szerkesztőség  Feladata: a szakmai anyagok összeszerkesztése, rendezése, a kereszthivatkozások ellenőrzése, a dokumentum koherenciájának biztosítása, nyelvi ellenőrzés  Tagjai: a könyvszerkesztéshez és nyelvi lektoráláshoz értő szakemberek

A tantervi szabályozás szintjei Kormányrendelet Min.rend. Helyi A helyi szinten nem önálló tantervkészítés, hanem a KT adaptálása a feladat. NATKTHT KTHT

A készítés tervezett ütemezése  tavasz a NAT kiegészítés szakmai elfogadása  nyár A NAT kiegészítés jogi elfogadása  ősz A NAT-hoz igazodó, új kerettantervek kiadása  ősz Az új NAT szerinti tanítás 1; 5; 9. évfolyamokon

Összegzés Az ismeretközvetítés és a képességfejlesztés feladatát nem lehet kettéválasztani: o mert megfelelő ismeretrendszer kialakítása nélkül a gondolkodási képességek sem fejleszthetők; o a tananyagtartalmak túlzott kiiktatása nemcsak az egyéni és közösségi identitás létrejöttét akadályozza meg; o hanem kedvezőtlenül hat a tanulásnak, mint alapkompetenciának kialakulására is.