Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Fémkereskedelem szabályozása
Levegővédelmi jogszabályi előírások alkalmazása a megújuló energiaforrás engedélyezése során, különös tekintettel a biogáz-, biofermentáló üzemekre és.
Általános környezetvédelmi jog – horizontális eszközök SKV, KHV, EKHE
szakértői tevékenység hatósági munka jogi szabályozás
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Készítette: dr. Hajdu Klára
Állam munkavédelmi feladatai
Készítette: dr. Hajdu Klára
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Levegőtisztaság védelme
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
2014. november Rendek Tímea
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
A kémiai biztonságról közérthetően
Környezetvédelmi engedélyezés
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Előadás másolata:

Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF SZAKMAI NAP Környezetvédelmi jogszabályváltozások 2011-ben 2011. január 26 AZ EGYSÉGES KÖRNYEZETHASZNÁLATI ENGEDÉLY ÉS AZ ÖTÉVES FELÜLVIZSGÁLATOK TAPASZTALATAI Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF

Vázlat Bevezetés Alapfogalmak Jogszabályi háttér Gyakorlati tapasztalatok

1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól környezethasználat feltételei az egységes környezethasználati engedélyezés hatálya alá tartozó esetekben a környezetvédelmi hatóság által kiadott egységes környezethasználati engedély 70. § (1) Az egyes - külön jogszabályban megjelölt - tevékenységek környezetet terhelő kibocsátásainak megelőzésére, a környezeti elemeket terhelő kibocsátások, valamint a környezetre ható tényezők csökkentésére, illetőleg megszüntetésére irányuló, az elérhető legjobb technikán alapuló intézkedéseket az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás során kell megállapítani.

Egységes környezethasználati engedélyezés Új tevékenység: a 2. számú mellékletben szereplő 2001. október 30-a után megkezdett tevékenység; Meglévő tevékenység: a 2. számú mellékletben szereplő 2001. október 30-a előtt megkezdett tevékenység;

314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról Új tevékenység esetén: A tevékenység megkezdéséhez, ha az az 1. és a 2. számú mellékletben egyaránt szerepel, a környezeti hatásvizsgálat és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alapján egységes környezethasználati, csak a 2. számú mellékletben szerepel, egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alapján egységes környezethasználati, a 2. és 3. számú mellékletben egyaránt szerepel, és a tevékenység várható környezeti hatásai jelentősek, környezeti hatásvizsgálat és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás, nem jelentősek, egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alapján egységes környezethasználati engedély szükséges.

A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárást a felügyelőség a környezethasználó kérelme szerint összevontan vagy összekapcsoltan folytatja le.

4.sz. melléklet ELŐZETES VIZSGÁLAT 3. § (1) A környezethasználó előzetes vizsgálat iránti kérelmet köteles benyújtani a felügyelőséghez, ha olyan tevékenység megvalósítását tervezi, amely a) a 3. számú mellékletben szerepel, vagy b) a 2. és 3. számú mellékletben egyaránt szerepel. 4.sz. melléklet

ELŐZETES VIZSGÁLAT 6.sz. és 8. sz. melléklet A felügyelőség a határozatában megállapítja az előzetes vizsgálat eredményének és az 5. számú melléklet figyelembevételével, hogy a tervezett tevékenység megvalósításából származhatnak-e jelentős környezeti hatások, valamint a benyújtásra kerülő dokumentációk tartalmi követelményei 6.sz. és 8. sz. melléklet A környezethasználó a határozat jogerőre emelkedését követő két éven belül kérheti a környezetvédelmi vagy egységes környezethasználati engedélyt. A felügyelőség ezt a határidőt kérelemre egy ízben legfeljebb egy évvel meghosszabbíthatja, ha a határozat meghozatalakor alapul vett tényállásban nem történt lényeges változás.

ELŐZETES KONZULTÁCIÓ 6.sz. és 8. sz. melléklet A környezethasználó előzetes konzultációt kezdeményezhet a felügyelőségnél, ha olyan tevékenység megvalósítását tervezi, amely az 1. számú mellékletben szerepel, az 1. és 2. számú mellékletben egyaránt szerepel, vagy a 2. számú mellékletben szerepel, azonban nem tartozik a 3. számú mellékletben felsorolt tevékenységek közé. (2) Az előzetes konzultáció célja, hogy a környezeti hatástanulmány, illetve az egységes környezethasználati engedély iránti kérelem tartalmi követelményeiről a felügyelőség véleményt, a 12. számú mellékletben meghatározott közigazgatási szervek és a nyilvánosság észrevételt adjon. 6.sz. és 8. sz. melléklet 45 nap

EGYSÉGES KÖRNYEZETHASZNÁLATI ENGEDÉLY A kérelem egyes részeit a 8. számú mellékletben meghatározott tartalmi követelményeknek megfelelő részszakterületeken - a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízgazdálkodási és tájvédelmi szakértői tevékenységről szóló jogszabály alapján - szakértői jogosultsággal rendelkező szakértő készíti el. Az engedélyezés a nyilvánosság bevonásával történik

EGYSÉGES KÖRNYEZETHASZNÁLATI ENGEDÉLYEZÉS Meglévő tevékenység esetén: A felügyelőség az e rendelet 2. számú melléklete hatálya alá tartozó meglévő tevékenység esetén a környezethasználót az egységes környezethasználati engedély első ízben történő megszerzése érdekében teljes körű környezetvédelmi felülvizsgálat elvégzésére kötelezi.

EGYSÉGES KÖRNYEZETHASZNÁLATI ENGEDÉLY Az egységes környezethasználati engedélyről általában

EGYSÉGES KÖRNYEZETHASZNÁLATI ENGEDÉLY Működési (üzemelési) típusú engedély Elérhető legjobb technika (BAT) Magában foglalja más környezetvédelmi jellegű engedélyeket (pl. hulladékkezelési, pontforrás üzemelési stb.) Határértékeket tartalmaz Feltételeket tartalmaz az egyes környezeti elemek védelmére vonatkozóan Monitoring Környezeti vezetési rendszerek Próbaüzem Adatszolgáltatás (pl. EPRTR)

Egységes környezethasználati engedély Érvényesség: legalább 5 év A felügyelőség évente legalább egyszer helyszíni ellenőrzést tart, melynek során megvizsgálja az egységes környezethasználati engedélyben foglaltak teljesítését. Eljárási díj :33/2005. (XII.25.) KvVM rendelet 1.sz. mellékletében foglaltak szerint Felügyeleti díj

Egységes környezethasználati engedély Szankciók Egységes környezethasználati engedély nélkül korlátozhatja, felfüggesztheti, megtilthatja a tevékenységet. a tevékenység engedély, nélküli folytatásának időtartamára a környezethasználót a tevékenység környezetre való veszélyességétől függően ötvenezer-százezer forint/nap összegű bírság megfizetésére kötelezi. Az engedély előírásaitól eltérően folytatott tevékenység esetén kettőszázezer forinttól ötszázezer forintig terjedő bírság megfizetésére, az engedélyben rögzített feltételek betartására, valamint legfeljebb hat hónapos határidővel intézkedési terv készítésére kötelez a felügyelőség

EGYSÉGES KÖRNYEZETHASZNÁLATI ENGEDÉLY Az egységes környezethasználati engedély meghatározott időre, de legalább öt évre adható meg. Az engedélyben foglalt követelményeket és előírásokat legalább ötévente a környezetvédelmi felülvizsgálatra vonatkozó szabályok szerint felül kell vizsgálni A felülvizsgálat ügyintézési határideje két hónap!

Egységes környezethasználati engedély 5 éves felülvizsgálata 12/1996. (VII. 4.) KTM rendelet a környezetvédelmi felülvizsgálat végzéséhez szükséges szakmai feltételekről és a feljogosítás módjáról, valamint a felülvizsgálat dokumentációjának tartalmi követelményeiről

Egységes környezethasználati engedély 5 éves felülvizsgálata Az 5 évenkénti felülvizsgálat szolgáltatási díja a 33/2005. (XII. 27.) KvVM rendelet 1. sz. mellékletében foglaltak szerint: A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 20. § (8), (9) bekezdésében foglalt felülvizsgálat 1-9. pontban foglalt díjtétel 50%-a

Egységes környezethasználati engedély 5 éves felülvizsgálata Amennyiben az 5 évenkénti felülvizsgálat beadási kötelezettségével együtt változás vagy jelentős változtatás fordul elő, úgy a felülvizsgálati dokumentációnak az ezzel kapcsolatos szakmai adatokat, információkat is tartalmaznia kell. A jelentős változtatás alkalmával a módosított tartalmú engedélyezési eljárás során a 347/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 32/A. § szerint, a 4. sz. mellékletében felsorolt szakhatóságok is bevonandók.

Egységes környezethasználati engedély 5 éves felülvizsgálata Jelentős változás esetén: Szakhatóságok bevonása mellett Nyilvánosság bevonása : közérthető összefoglaló csatolása szükséges a felülvizsgálati dokumentációhoz

Egységes környezethasználati engedély 5 éves felülvizsgálata 12/1996. (VII. 4.) KTM rendelet 2.sz. melléklet A teljes körű felülvizsgálati dokumentáció kötelező tartalma: Általános adatok Tevékenységre vonatkozó adatok Levegő Víz Hulladék Talaj Zaj és rezgés Rendkívüli események Összefoglaló értékelés, javaslatok

Egységes környezethasználati engedély 5 éves felülvizsgálata BAT- nak való megfelelés Belső energetikai audit, határidőket tartalmazó intézkedési terv Technológia állapota átvilágítása, javítás karbantartás észlelt hibák (munkalapok, nyilvántartás) Esetleges rekultivációk (pl.trágyatárolók) Biztonsági intézkedések Monitoring (működtetés, eredmények, eredmények értékelése) Vízforgalom, vízmérleg Befogadók terheltsége, technológia hatása egyéb területhasználatokra, esetleges vízbeszerzésre Panaszok (nyilvántartás, intézkedés, hasonló bejelentések megelőzése Rendkívüli események (nyilvántartás, intézkedés, értékelés, megelőzésre hozott intézkedés

Egységes környezethasználati engedély 5 éves felülvizsgálata Kibocsátott légszennyező anyagok, változása esetleges módosítás megtétele. Pontforrás üzemelési engedély Bűzkibocsátást befolyásoló technológiák és azok változása. Mivel befolyásolható? Az előírások meghatározásához szükséges a bűzkibocsátást befolyásoló paraméterek pontos ismerete. Hulladék mennyiségek (EWC kód szerint) tendenciák következtetések levonás, hulladékminimalizálás Új létesítmények esetében védőtávolságok megléte Új területek bevonása esetén részletes természetvédelmi fejezet (területhasználat védettség, tájba illeszkedés stb) Rendezési tervekhez való viszony.

Egységes környezethasználati engedély 5 éves felülvizsgálata Zajvédelem: 2007-ben új, zajvédelmet szabályozó rendeletek kerültek kiadásra. A most felülvizsgálatra kerülő egységes környezethasználati engedélyek még 2007. előtt kerültek kiadásra. A jelenlegi zajvédelmi szabályozást figyelembe véve a felülvizsgálati dokumentációban meg kell adni a létesítmény, rendelet szerint meghatározott zajvédelmi hatásterületét. Meg kell adni a telephely zajkeltő berendezéseit, azok zajkibocsátás szempontjából jellemző paramétereit. Meg kell adni a zajvédelmi hatásterületen lévő zajtól védendő objektumok, címét, helyrajzi számát, építményjegyzék szerinti besorolását azért, hogy a felülvizsgálati eljárást lezáró, aktualizált egységes környezethasználati engedélyben bele lehessen foglalni a zajkibocsátási határértékeket.

Köszönöm a figyelmüket!