Energiagazdálkodás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Advertisements

BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Humán rendszerek, közszféra
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Tudatos lépések a költséghatékony épületüzemeltetés felé Tóth Nelli energetikai tanácsadó MN6 Energiaügynökség EHÖSZ Konferencia Tatabánya.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Műegyetem - Kutatóegyetem Fenntartható energetika 1/11 Fenntartható Energetika Kiemelt Kutatási Terület.
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
A vállalat szervezete.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Benchmarking.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Négy vállalkozási alaptípus
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Divizionális (divíziós) szervezet
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
Fejlesztési, stratégiai útmutató
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Minőségdíjak.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Épületek energiaellátása Mesteriskola Energetika
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Energiaellátás és gazdálkodás – A
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
SEEM alapok.
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Energiagazdálkodás

Rövid tartalom Intézményi energiagazdálkodás stratégiai megközelítésben Fogyasztó oldali befolyásolás Az állam szerepe és lehetőségei az energetikában

Intézményi energiagazdálkodás Az intézményi energiagazdálkodás szükségességét indokolja a(z) teljesítmény javítása, az energiaköltségek csökkentése; hatékony környezetgazdálkodás; eredményesség és előmenetel.

Intézményi energiagazdálkodás Célkitűzések Vezetői szinten erőforrások megtakarítása; hatékonyság és termelékenység javítása; előmenetel. Energetikus szinten fogyasztás nyomonkövetése; fogyasztási célkitűzések megfogalmazása; az alkalmazottak ösztönzése; intézkedések megvalósítása.

Intézményi energiagazdálkodás Energia-gazdálkodási mátrix

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási mátrix A mátrix céljai: a pillanatnyi helyzetkép felmérése; energiagazdálkodási prioritások azonosítása; hiányosságok és új lehetőségek feltárása.

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási mátrix Szervezeti kérdések Szervezés Motiváció Információs rendszerek Marketing Beruházás 4 3 2 1

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási mátrix Célok: a kiegyensúlyozott intézményi energiagazdálkodási profil kialakítása; a felső vezetés támogatásának megszerzése; az energiagazdálkodás integrálása az intézményi szervezetbe; információs csatornák kialakítása és hatékony működtetése; motivációs rendszerek kialakítása.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Az energiagazdálkodási folyamat fázisokra bontása: a fogyasztás ellenőrzés alá vétele; beruházások megvalósítása; az ellenőrzés folyamatos fenntartása.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Az energiagazdálkodási fázisok időbelisége

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Ellenőrzés alá vétel beszerzési stratégiák áttekintése; üzemeltetés elemzése; motivációs és képzési lehetőségek vizsgálata.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Beruházások szükséges beruházások felmérése és rangsorolása; beruházási munkaprogram készítése; nyitottság az új technológiák felé.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Folyamatos ellenőrzés információs (adatgyűjtő és elemző) rendszer kialakítása; a fogyasztás ellenőrzésének fenntartása; energiamegtakarítások megőrzése; beruházások védelme.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Állandó folyamat, mert az 1. és 2. fázis sohasem ér teljesen véget.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Állandó folyamat (ciklikusság) a hatékonyság javítása cselekvésre sarkall; a bizonytalanság kreatív gondolatokat szül; a probléma átgondolása segíti a változást; az ellenőrzés jobb (hatékonyabb) gyakorlathoz vezet.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Vállalati kultúra

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Vállalkozói kultúratípus Jellemzői: innováció és növekedés, rugalmasság, kockázatvállalás. Optimális energiagazdálkodási stratégia: vezetői támogatás megszerzése; gyorsan megtérülő beruházási program.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Csapat kultúratípus Jellemzői: belső együttműködés, hosszú távú tervezés, „támogató” vezetés. Optimális energiagazdálkodási stratégia: demokratikus döntéshozatal; energiaügyi képviselők kinevezése.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Hierarchikus kultúratípus Jellemzői: szabályozottság, tervezhetőség és biztonság. Optimális energiagazdálkodási stratégia: rendszer és szabályzat kidolgozása; ellenőrző- és információs rendszer működtetése.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés Piaci kultúratípus Jellemzői: teljesítmény és termelékenység szemlélet, rövid távú tervezés és biztonság. Optimális energiagazdálkodási stratégia: költségközpontok kialakítása; rutineljárások kidolgozása.

Intézményi energiagazdálkodás Energiapolitika

Intézményi energiagazdálkodás Energiapolitika Szükségesség Energiapolitika nélkül veszélybe kerülhet az intézményi energiagazdálkodás, ha személyi vállalati célokat érintő változások következnek be.

Intézményi energiagazdálkodás Energiapolitika Célkitűzések A formális (írásba foglalt) energiapolitika kifejezi az elkötelezettséget, keretet ad az irányításhoz, garantálja a folytonosságot.

Intézményi energiagazdálkodás Energiapolitika Előnyök célok világos megfogalmazása, összehasonlítási és értékelési lehetőségek, rögzített hatáskör, elfogadás és támogatás.

Intézményi energiagazdálkodás Energiapolitika Az energiapolitikai dokumentum felépítése Az elkötelezettség deklarálása. A politika általános megfogalmazása. Célkitűzések rövid és hosszú távon. Cselekvési program. Forrásszükségletek (beruházások, humán erőforrások).

Intézményi energiagazdálkodás Energiapolitika Az energiapolitikai dokumentum felépítése (folytatás) Felelősök és tevékenységek összerendelése. Információs mechanizmusok leírása. Ellenőrzési és értékelési folyamat ismertetése.

Intézményi energiagazdálkodás Energiapolitika Az energiapolitika elkészítésének elvei széles körű egyeztetés, mely meggyorsítja az elfogadást, formális ratifikáció a vezetés részéről.

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodás helye a szervezetben

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási szervezet Lehetőségek műszaki osztály, humánpolitikai osztály, pénzügyi osztály, (vezér)igazgatói iroda, külső tanácsadó. Komplex egység vagy elosztott szervezet?

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási szervezet A szervezeti elhelyezés alapja Az energiaügy az egész szervezetet átfogó vezetési kérdés és nem műszaki specifikum, mivel a feladat az, hogy az energiafogyasztást ellenőrzés alatt tartsuk, motiváljuk a vezető beosztásúakat.

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási szervezet

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási szervezet Az energiagazdálkodási szervezet nagysága függ az energiafogyasztás mértékétől, az energiapolitikai célkitűzésektől, az energiagazdálkodási program fázisától, a telephelyek nagyságától és számától, a dolgozók energiatudatosságától, az információs rendszertől és a költségvetés nagyságától.

Intézményi energiagazdálkodás Motiváció (ösztönzés)

Intézményi energiagazdálkodás Motiváció Kit és Mivel? Kiket érdemes motiválni? Felső vezetők Osztályvezetők Kulcsszemélyek

Intézményi energiagazdálkodás Motiváció Lehetőségek nem a pénz a legjobb motiváló tényező, az elismerés és a felelősség nagyobb ösztönző erővel hat, önállóság és bizalom fontos tényező, ha nincs motiváció minden képzés hatástalan.

Intézményi energiagazdálkodás Motiváció Tudatosítani kell, hogy miért és hogyan történik az energiafogyasztás az intézménynél, miért fontos a takarékosság, hogyan hat az egyéni viselkedés az energiafogyasztásra, milyen hatásai lesznek az energiamegtakarításnak.

Intézményi energiagazdálkodás Információs rendszerek

Intézményi energiagazdálkodás Információs rendszerek Az információ legyen pontos, időszerű és releváns (elegendő és megfelelő az adott döntéshez).

Intézményi energiagazdálkodás Információs rendszerek Az információs rendszer működtetésének buktatói műszaki jelleg miatt háttérbe szorul, alsószintű vezetés nem megfelelő, felső vezetés nem érdeklődő, középvezetők nem kellően motiváltak, pontos adatok beszerzése nehézkes, összhang hiánya a számvitellel, nehezen érthető/értelmezhető adatok. Következik: Vezetői szintek információszükségletei

Intézményi energiagazdálkodás Információs rendszerek Felső vezetés energiaköltségek, beruházási célkitűzések és költségek, megtérülés és gazdaságosság. Középvezetés tartható-e a költségvetés, milyen volt az intézkedések eredményessége, voltak-e megalapozatlan intézkedések

Intézményi energiagazdálkodás Információs rendszerek Energetikusok szükséges további intézkedések, eddigi intézkedések gazdasági hatási, új technikai lehetőségek. Dolgozók javult vagy romlott az energiahelyzet

Intézményi energiagazdálkodás Marketing (Reklám)

Intézményi energiagazdálkodás Marketing Miért van szükség marketingre? Az energiahatékonyság fontosságának tudatosítása. Energetikus szolgáltatások népszerűsítése. A vezetés meggyőzése, támogatásának fenntartása. Elért eredmények terjesztése az intézményen kívül.

Intézményi energiagazdálkodás Marketing

Intézményi energiagazdálkodás Marketing Hogyan csináljuk? „Piackutatás” és információgyűjtés. Mennyit fordítsunk marketingre? az idő ötödét, de legalább tizedét, a költségvetés legfeljebb 5%-át.

Beavatkozás és szabályozás Az állami szerepvállalás eszközei és lehetőségei az energetikában

Beavatkozás és szabályozás A piacnyitás és liberalizáció térhódításával egyidőben az állami szerepvállalás egyre csökken. Lehetőségek: jogalkotás közvetlen és közvetett támogatások (elsősorban fogyasztóknak) pályázatok.

Beavatkozás és szabályozás Magyar Energia Hivatal engedélyezés, hatósági ellenőrzés és felügyelet; árszabályozás; fogyasztóvédelem.

Beavatkozás és szabályozás Jogszabályi előírások Kapcsoltan és megújuló forrásból származó villamos energia kötelező átvétele. (KÁP: kötelező átvételi pénzalap) Környezetbarát technológiák ösztönzése.

Beavatkozás és szabályozás Fogyasztó oldali befolyásolás Demand Side Management (DSM) árképzés, tarifapolitika és kompenzáció; szolgáltató általi direkt beavatkozás.

Beavatkozás és szabályozás Az EU energiapolitikai prioritásai Növekvő energia hatékonyság Valamennyi polgár részére megfelelően működő belső piac megvalósítása a gáz- és a villamos- energia területén A megújuló energiák támogatása A nukleáris biztonság megerősítése Az európai ellátási rendszerek biztosítása és a külső energiapolitikai kapcsolatok továbbfejlesztése Az energia politikák és a környezetvédelmi, valamint a kutatási politikák közti kapcsolatok fejlesztése.