A TELEPÜLÉSEK BIZTONSÁGA országos főkapitány-helyettes

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
22. Minden, amit az Internet ELBIR… Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer Célcsoportok: lakosság , önkormányzatok oktatási, és szabadidős.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
A képzést lehetővé tevő pályázat és céljainak ismertetése Dr. Veress Gáborné projektmenedzser TÁMOP C-11/ Az áldozattá válás megelőzését.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
általános főig. helyettes
Bátkai Miklós r. százados kiemelt főelőadó Békés Megyei RFK
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Az óvodapedagógusok hazai társadalmi elfogadottsága, az óvodai munka szakmai felügyelete és minőségbiztosítása Villányi Györgyné Jutka tudományos munkatárs.
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Az Országos Bűnmegelőzési Bizottság
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
A Magyar Köztársaság Rendőrsége
„Az Áldozatsegítő Szolgálat és a Jogi Segítségnyújtó Szolgálat közös hétvégi ügyeleti rendszerének kialakítása Komárom-Esztergom megyében” november.
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
RENDŐRSÉGI BŰNMEGELŐZÉS BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYÉBEN
BIZTONSÁGOS MÓRAHALOMÉRT Főpályázó: Mórahalom Város Önkormányzata.
A BŰNÖZÉS KIHÍVÁSAI Dr. Bencze József országos rendőrfőkapitány
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Mezőkövesd etnikai összetételének változásának vizsgálata
Fiatal elkövetők és sértettek az ERÜBS tükrében
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A TÁRSADALMI BŰNMEGELŐZÉS REGIONÁLIS JELLEMZŐI
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
XVII. ker. Rendőrkapitányság
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Belső Biztonsági Alap I
A polgárőrség: alulról szerveződő, helyi lakosok által létrehozott, az adott település közigazgatási határain belül működő, a helyi közbiztonság javítása.
A Magyar Köztársaság kormánya. REND ÉS BIZTONSÁG a rendteremés programja (elszámolás) Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
„A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM – 15 – MI – 0092 projekt szakmai bemutatása Összeállította: Dr. Dobos László 3.KEMA Kuratórium.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
TATABÁNYAI RENDŐRKAPITÁNYSÁG SZÓBELI KIEGÉSZÍTÉS
A BŰNÜGYI HELYZET ÉRTÉKELÉSE
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Előadás másolata:

A TELEPÜLÉSEK BIZTONSÁGA országos főkapitány-helyettes 2. A TELEPÜLÉSEK BIZTONSÁGA ______________________________________________ Dr. Kökényesi Antal r. vezérőrnagy országos főkapitány-helyettes bűnügyi főigazgató Életút ismertetése, különös tekintettel a bűnmegelőzésre 2004. novemberig Belügyminisztérium Országos Bűnmegelőzési Központ főosztályvezető 2004. november – 2007. november 15. Borsod – Abaúj – Zemplén megye rendőr-főkapitánya 2007. november 15-től országos rendőrfőkapitány-helyettes, bűnügyi főigazgató

A TELEPÜLÉSEK BIZTONSÁGA A Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája 5. fejezet Alapelvek és működési elvek 3. A „helyi bűnmegelőzés helyi közügy” alfejezet fontosabb megállapításai: A Stratégia, csak az önkormányzatok közreműködésével válhat a helyi társadalompolitika integrált részévé. Az önkormányzatoknak a helyi rendőrséggel együttműködve aktív és vezető szerepet kell játszaniuk a helyi közösség biztonságát szolgáló tervek elkészítésében. A bűnözés területileg eltérő kihívásaira csak helyi közügyként megfogalmazott bűnmegelőzési stratégiával és taktikával lehet hatékonyan reagálni. A Stratégia egyértelműen fogalmazza meg az önkormányzatok és a rendőrség összefogásának szükségességét a lakosság védelmében. A Stratégia további megállapításokat tesz az önkormányzat és lakosság bűnmegelőzésre vonatkozó kapcsolatáról, pl.: Az önkormányzatnak központi referencia-szereplőként meghatározó szerepe van az információk és a biztonsággal kapcsolatos adatok terjesztésében. Többek között, ezek a megállapítások sarkalták a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányságot arra, hogy újragondolja és hatékonyabbá tegye a lakosság, az önkormányzatok és a szakmai intézmények felé kommunikációs és bűnmegelőzési tevékenységét. Az ELBIR rendszer létrehozásának egyik külső oka!!

A bűnözéssel kapcsolatos megállapítások: 4. A TELEPÜLÉSEK BIZTONSÁGA A Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája Részletek a városok biztonságának fokozása c. fejezet (7.2.) A bűnözéssel kapcsolatos megállapítások: A bűnözés terheinek nagy részét a városok viselik. Megjelennek a tipikus városi bűncselekmények. A közterületen elkövetett személy elleni támadások és rablások jelentik az erőszakos bűnözés látható részét, az „utcai bűnözést”. A rablás az ezredfordulóra városi jelenséggé vált, és ez az elkövetési mód erőszakosabb, durvább, veszélyesebb lett. A statisztikai adatok a városi garázdaságok folyamatos emelkedését jelzik. Egyre többen lesznek utcai támadás, nyilvános helyen történő lopás, betöréses lopás, illetve gépkocsi-feltörés vagy lopás áldozata. A bűnözés erősen befolyásolja a település jövőjét, a lakosság szubjektív biztonságérzetét, pár száz lakosú településen egy-két súlyosabb bűncselekmény nagyobb félelmet vált ki, mintegy városi környezetben. B-A-Z. megyében ezek a megállapítások összességében bár nem azonos mértékben a városokat, a nagyobb lélekszámú községeket és a sok-sok 500 fő körüli lélekszámú településeket egyaránt érintik. A bűnözés erősen befolyásolja a település jövőjét, a lakosság szubjektív biztonságérzetét, pár száz lakosú településen egy-két súlyosabb bűncselekmény nagyobb félelmet vált ki, mintegy városi környezetben. B-A-Z. megyében ezek a megállapítások összességében bár nem azonos mértékben a városokat, a nagyobb lélekszámú községeket és a sok-sok 500 fő körüli lélekszámú településeket egyaránt érintik.

Az intézmények, önkormányzatok kapcsolata a bűnmegelőzéssel: 5. A TELEPÜLÉSEK BIZTONSÁGA A Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája Részletek a városok biztonságának fokozása c. fejezet (7.2.) Az intézmények, önkormányzatok kapcsolata a bűnmegelőzéssel: A városi önkormányzatok többsége nem érzi saját felelősségét a helyi biztonságért, e probléma megoldását a rendőrségre hárítja. Nem érzékelik azt, hogy a közbiztonság egyfelől közérzetet javító közösségi, másfelől a gazdasági fejlődést, a piac biztonságát közvetlenül szolgáló materiális érték. A közösségi és személyes biztonság szempontjai nem érvényesülnek az önkormányzat hosszú távú fejlesztési elképzeléseiben, nem jelennek meg a helyi társadalompolitikában. Az ezredfordulón a bűnmegelőzés kihívása: A bűnüldözés, bűnmegelőzés, és a hatósági igazságszolgáltatás mellett, azzal nemcsak párhuzamosan, de vele szoros együttműködéssel az önkormányzatoknál is fel kell készülni erre a - nemzetközi gyakorlatban már jól ismert - új típusú szolgáltatásra. A hivatali, az önkormányzati és a társadalmi szféra összefogása teremthet alapot a közösségi bűnmegelőzési modellek eredményes működtetéséhez Az ezredfordulón a bűnmegelőzés kihívása: A bűnüldözés, bűnmegelőzés, és a hatósági igazságszolgáltatás mellett, azzal nemcsak párhuzamosan, de vele szoros együttműködéssel az önkormányzatoknál is fel kell készülni erre a - nemzetközi gyakorlatban már jól ismert új típusú szolgáltatásra. A hivatali, az önkormányzati és a társadalmi szféra összefogása teremthet alapot a közösségi bűnmegelőzési modellek eredményes működtetéséhez A konferencia célkitűzéseinek, felkérésüknek megfelelően fontosnak tartom, hogy rövid áttekintést adjak az elmúlt időszakban szolgálati helyem a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei rendőri bűnmegelőzési tevékenység főbb jellemzőiről, elsősorban a települések biztonságának növelésére tett intézkedésekről, azok hátteréről.

A RENDŐRSÉGI KIVÁLÓSÁGI MODELL KERETÉBEN VÉGZETT MEGELÉGEDETTSÉGI FELMÉRÉSEK ADATAI (2003.) Állampolgárok és társintézmények kérdőíves felmérése a rendőri munkáról 6. A felmérés adatai azt mutatják, hogy a lakossági megelégedettség mutatója az elérhető 200 pontból csak 111-et ért el. A társadalmi hatás, ami az együttműködő szervek véleményét tükrözi, az elérhető 60 pontból csak 39-et ért el. Ezek alapján azt a következtetést szűrtük le, hogy a lakosság szubjektív biztonságérzete alacsonyabb a vártnál. Elérhető pontszámok Blokkok A megye évek óta alacsony bűnügyi fertőzöttsége, és az ehhez párosuló jó bűnügyi ismeretlen tetteses felderítési mutató jobb lakossági megelégedettséget feltételezne, mint ami a felmérés eredményéből következik. A feltett kérdésekre adott válaszok alapján megfogalmazódott egy markáns lakossági igény. A megye évek óta alacsony bűnügyi fertőzöttsége, és az ehhez párosuló jó bűnügyi ismeretlen tetteses felderítési mutató jobb lakossági megelégedettséget feltételezne, mint ami a felmérés eredményéből következik.

A RENDŐRSÉGI KIVÁLÓSÁGI MODELL KERETÉBEN 7. A RENDŐRSÉGI KIVÁLÓSÁGI MODELL KERETÉBEN BEÉRKEZETT ÁLLAMPOLGÁRI ÉS INTÉZMÉNYI VÉLEMÉNYEK: A Rendőrség adjon rendszeres tájékoztatást a kiemelt bűncselekményekről, a védekezés módjáról. Az állampolgárok több bűn- és baleset-megelőzési információ és módszer ismertetését igénylik. A rendőrök érdeklődjenek az állampolgárok problémái iránt, bánjanak velük előzékenyen, gyakoroljanak empátiát. Igény fogalmazódott meg a helyi közösségek mindennapi életébe történő aktívabb részvételre, a hatékonyabb kommunikációra. A főkapitányi kinevezésemet követően a kapitányságok 2004. éves szakmai beszámolójára a térség valamennyi polgármesterét meghívattam. A létrejött találkozókon lehetőség nyílt a közös feladatok egyeztetésére, az önkormányzatok igényeinek megfogalmazására. Az önkormányzati elvárások szinte azonosak a lakosságéval. Ezzel együtt felmértem azokat a területeket ahol – bár az eredmények jók és dicséretesek – szemléletváltásra van szükség. Ezzel meghirdettem a megújulás folyamatát, ami a hagyományos rendőri munka és a meglévő eredmények mellett az állampolgárokhoz közelebb álló rendőrség létrehozását jelentette. Reagálva az igényekre: 2004.évi kapitánysági szakmai beszámolókra a térség valamennyi polgármestere meghívásra került.

MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A KOMMUNIKÁCIÓBAN ÉS A TÁRSADALMI KAPCSOLATOKBAN 8. MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A KOMMUNIKÁCIÓBAN ÉS A TÁRSADALMI KAPCSOLATOKBAN Kiemelkedő feladatomnak tekintettem az állampolgárok által létrehozott civil szervezetekkel való szorosabb kapcsolattartást. A már meglévő együttműködési megállapodásokat felülvizsgáltattam és ahol kellett azokat új tartalommal töltöttük ki. A megállapodások kiterjednek : a megyei, a regionális és a helyi polgárőr szervezetekre, a nyugdíjasok, a mozgássérültek és egyéb okból veszélyeztetettek) egyesületeire (Pl.: Siketek és nagyothallók) , a kisebbségi roma szervezetekre. Ezzel egyidőben iroda szinten a sajtó és kommunikációs tevékenységet egy szervezetbe integráltuk, így a kommunikáció megújulásának szervezeti elemeit biztosítottuk. A lakossági megállapodásokhoz hasonlóan felülvizsgáltuk a társintézményekkel kötött szakmai együttműködéseket is. Ahol szükséges volt aktualizáltuk azokat, valamint tartalmilag a bűnmegelőzési feladatok beiktatásával azokat kiegészítettük. Jelenleg 155 szervezettel van együttműködési megállapodása a Megyei Rendőr-főkapitányságnak, ebből 89 kisebbségi szervezetekkel kötött megállapodás. 2004. évig az együttműködési megállapodások száma 85 volt. 155 szervezettel együttműködés: Polgárőr szervezetek, nyugdíjasok, mozgássérültek szervezetei Kisebbségi szervezetek Intézményi emü.-k felülvizsgálata (Pl.:Vám és Pénzügyőrség, Posta, Vagyonőri Kamara) Belső kommunikáció javítására hírlevél kiadása

MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A BŰNMEGELŐZÉSBEN 9. MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A BŰNMEGELŐZÉSBEN A bűnmegelőzés a főkapitányságon korábban is jó színvonalú, stratégiai célokat is megfogalmazó tevékenységnek számított. Feladatként jelentkezett, hogy a bűn- és baleset-megelőzési tevékenység megyei és kapitánysági szinten épüljön be a napi munkavégzésbe. Ezen kívül a Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiájának elvárásai szerint a bűnmegelőzésben érintett intézményekkel, önkormányzatokkal közös szakmai tevékenységek végzése. A szervezetet képesnek tartottam a meglévő bűnmegelőzési programok megújítására és további, az elvárásoknak megfelelő, az állampolgárokat közvetlen érintő projektek kialakítására. Feladatként jelentkezett, hogy a stratégiai célokat is megfogalmazó főkapitánysági bűnmegelőzés munka mellett a tevékenység épüljön be kapitánysági szinten is a napi munkavégzésbe. (A Modellprojekt ismertetése a későbbiekben történik.)

MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A BALESET-MEGELŐZÉSBEN 10. MEGÚJÍTÁS FOLYAMATA A BALESET-MEGELŐZÉSBEN Ahogy megállapítható a bűnözés, és az ehhez párosuló bűnügyi és bűnmegelőzési tevékenység összhangja, úgy kellett ezt a feltételrendszert megteremteni a baleset - megelőzésben. A megye baleseti statisztikája, elsősorban a halásos kimenetelű eseteknél nagyon szomorú képet mutatott. Ennek megfelelően a szakterületen teljes körű megújulást vártam el, és új alapokra helyeztettem a baleset-megelőzési tevékenységet. Ennek részleteit a „Sokkoló” közlekedésbiztonsági programnál ismertetem. Részletesen a „Sokkoló” közlekedésbiztonsági programnál kerül ismertetésre.

„AZ ÉV KÖZÖSSÉGE” díj A szemléletváltás elősegítése a közösségeknél. 11. A szemléletváltás elősegítése a közösségeknél. Az „ÉV KÖZÖSSÉGE” díj kiírása 2006. évben Innovatív tevékenység elősegítése, helyi megvalósítású programok kialakítása és végzése. Felhívásra 12 jelentkezés érkezett. I.: Szerencsi RK – balesetmegelőzés. II. Encsi RK – bűnmegelőzés. A szemléletváltást nem csak a vezetők, hanem valamennyi dolgozó körében is el kívántuk érni, ezért 2006-ra pályázatot írtam ki az „ÉV KÖZÖSSÉGE” címen. Ennek lényege, hogy megyénk bármely olyan rendőri mikroközössége, amely úgy érezte, hogy a tud azonosulni a minőségfejlesztési célkitűzésekkel, pályázhatott a díjra. A kiírás elérte célját, több bűn- és baleset-megelőzési projekt is indult a pályázaton.

SHIIBA FÉLE 7 LÉPÉS PDCA ciklus 12. 1. Téma-meghatározás 2. Adatgyűjtés 3. Adatelemzés 4. Ok-elemzés 5. Megoldás tervezése 6. Visszamérés 7. Szabványosítás A 90’-ben megalakult bűnmegelőzési egység az elmúlt 15 évben 17 bűnmegelőzési célzatú önálló kiadványt szerkesztett és jelentetett meg, valamint több szakmai programot indított el. Tevékenységükbe ma már a minőségbiztosítási elemeket is beépítik. Ennek folyamataként készítette el a Bűnmegelőzési Osztály - a főkapitányság minőségbiztosítási szakembereivel együttműködve - pályázati szakmai anyagát, a Megyei Bűnmegelőzési Modellprojektet, -„csoport” kategóriában a IIASA-Shiba Minőségbiztosítási Díjra. A benyújtott jelentkezéssel szembeni alapvető elvárás volt a tevékenység egész folyamatának bemutatása, a világhírű japán professzor által kidolgozott Shiba-féle 7 lépés alapján. A 90’-ben megalakult bűnmegelőzési egység az elmúlt 15 évben 17 bűnmegelőzési célzatú önálló kiadványt szerkesztett és jelentetett meg, valamint több szakmai programot indított el. Tevékenységükbe ma már a minőségbiztosítási elemeket is beépítik. A bűnmegelőzési célrendszert tartalmazó megyei bűnmegelőzési koncepció alapján a Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt kidolgozása minőségbiztosítási alapon történt meg, figyelembe véve a Shiba - féle 7 lépés folyamatát.

IIASA-SHIBA DÍJ ÁTVÉTELE 2006. november 6. 13. A bemutatkozó anyagot a Nemzeti Minőségfejlesztési Központ kijelölt munkatársai elemezték, majd helyszíni szemlén győződtek meg valódiságáról. Ezt követően került sor a bizottság előtti prezentációs előadás megtartására, és annak megvédésére. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya „kiemelkedő minőségfejlesztő munkájáért” IIASA-Shiba Díjban részesült. Az elismeréssel járó plakettet és oklevelet személyesen az alapító dr. Shoji Shiba professzortól, a Parlamentben, a 2006. november 6.-án megtartott X. Nemzetközi Minőségbiztosítási Konferencián vehettem át.

Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt Koncepció kidolgozása 14. B-A-Z. Megyei Rendőr- főkapitányság Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata B-A-Z. Megyei Önkormányzat A koncepcióval szembeni kritérium a működőképesség és a biztos megvalósíthatóság: Nincsenek nagy létszámú bizottságok. Gyors eredmények elérése érdekében szakterületek kiválasztása. Kialakított együttműködések továbbfejlesztése. A Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt első lépéseként Miskolc Megyei Jogú Város és a B-A-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság, a Megyei Önkormányzat közreműködésével bűnmegelőzési koncepciót alkotott. A koncepció kialakításánál fontos kritérium volt, hogy működőképes, illetve megvalósítható legyen. Ennek megfelelően: Kiválasztásra kerültek azok a területeket, ahol gyors eredményt lehet elérni és a megvalósítás folyamata mozgatórúgója lesz további közös bűnmegelőzési jellegű összefogásnak. Nincs jelen a rendszerben nagy létszámú bizottság, ami tapasztalatok szerint működésben akadályozó tényező. A Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság az elmúlt években fokozatosan alakította ki a napjainkra már stratégiai célokat meghatározó bűnmegelőzési tevékenységét., mely nagyban szolgálja településeink biztonságát.

Helyzetelemzés - a megye földrajzi jellemzői 15. Helyzetelemzés - a megye földrajzi jellemzői B-A-Z megye az ország második legnagyobb területű és egyik legsűrűbben lakott megyéje. Terület: 7.247 km2 Lélekszám: 732.000 fő Népsűrűség: 101 fő / km2 A települések száma 357, a megyék közül itt a legtöbb. A települések 15 kistérségben helyezkednek el, 10 kapitányság felügyelete alatt. A városok száma jelenleg 24, a lakosság több mint fele városokban él. A települések 61%-a (218) 1.000 fő alatti népességű, mindössze 15 község éri el a 3.000 fős lélekszámot. Ez a városokkal együtt 38 település (10,6 %.) 136 községben a népesség száma nem éri el az 500 főt. A Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt alapja a helyzetértékelés. A megyei rendőr-főkapitányság rendelkezik azokkal a modern bűnelemzési rendszerekkel, módszerekkel, melyek segítségével bűncselekményeknél az azonosságok, a fontosabb összefüggések gyorsan összesíthetők és kiértékelhetők. Települési bűnözési térképet és részletes elemzést készítettünk megyénk aktuális bűnügyi helyzetéről. Most csak a lényegesebb, a megyére különösen jellemző adatokat, megállapításokat ismertetem. A földrajzi adottságokról pár megállapítást a kivetítőn láthattak. A főkapitányság rendelkezik azokkal a modern bűnelemzési rendszerekkel, módszerekkel, melyek segítségével bűncselekményeknél az azonosságok, a fontosabb összefüggések gyorsan összesíthetők és kiértékelhetők. Települési bűnözési térképet és részletes elemzést készítettünk megyénk aktuális bűnügyi helyzetéről.

A megyei szociográfiai helyzete Többszörösen hátrányos helyzet 16. A megyei szociográfiai helyzete Többszörösen hátrányos helyzet A lakosság 7,4%-a nyilvántartott munkanélküli, a munkanélküliségi ráta 18,0% A fiatalkorúak száma kb. 41.000, míg a gyermekkorúaké közel 172.000 fő. Megyénkben a gyámhatóság 2006. évben közel 25.000 veszélyeztetett kiskorút tartott nyilván és az érintett családok száma 11.000 volt. A gyámhatóság 2100 kiskorú védelembevételét rendelte el. Ezek az adatok mutatják, hogy illetékességi területünkön a bűnözés, illetve a bűnözővé válás lehetősége nagy, az országos átlag felett van. A foglalkoztatottsági problémák halmozottan jelentkeznek, hiszen a munkanélküliek többségét több mint egy éve regisztrálták, jövedelempótló támogatásból, jóval a minimálbér alatti összegből élnek. A foglalkoztatottsági problémák halmozottan jelentkeznek, hiszen a munkanélküliek többségét több mint egy éve regisztrálták, jövedelempótló támogatásból, jóval a minimálbér alatti összegből élnek. Hazánkban 13 honosodott kisebbség él, közülük legnépesebb a roma népcsoport. Megyénkben jelenleg több mint 100.000 fővel számolunk.

Megyénk bűnözési adatai 17. Megyénk bűnözési adatai Bűnügyi fertőzöttség A 100.000 lakosra jutó bűncselekmények országos átlaga az elmúlt 5 évet vizsgálva 4.179 volt. Területünkön ez a mutató mindössze 3.638 volt és elmondható, hogy ebben az összehasonlításban az ország egyik legkevésbé fertőzött megyéje vagyunk. A 100.000 lakosra jutó bűnelkövetők számának országos átlaga az elmúlt évet vizsgálva 1232 volt. Területünkön ez a mutató 1477 volt, ebben az összehasonlításban az ország második legfertőzöttebb megyéje vagyunk. Megyénk kriminalitását a 100 ezer lakosra jutó bűnelkövetői és bűncselekményi mutatók ellentétes tendenciája jellemzi. Amíg az elkövetői kör szempontjából országos összehasonlításában évek óta a fertőzött megyék közé tartozunk, addig a bűncselekményeknek a lakosság számához viszonyított aránya a legjobbak között szerepel. Ez a kettősség arra utal, hogy megyénkben nem az egy-egy elkövetőhöz társuló sorozat-bűncselekmények jellemzők, hanem az alulkvalifikált, hátrányos helyzetű réteg úgyszólván „tömeges”, főleg kis-kárértékű vagyon elleni deliktumai a meghatározók. Ez a kettősség arra utal, hogy megyénkben nem az egy-egy elkövetőhöz társuló sorozat-bűncselekmények jellemzők, hanem az alulkvalifikált, hátrányos helyzetű réteg úgyszólván „tömeges”, főleg kis-kárértékű vagyon elleni bűncselekményei a meghatározóak..

A rendőri munka eredményessége Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 18. Komoly eredmény, hogy a megye ismeretlen tetteses felderítési mutatója 2006. évben 64,3 % volt, ami a növekvő bűncselekményszám ellenére 5,2 százalékponttal magasabb az előző évi értéknél. Az elmúlt 5 évet vizsgálva megállapítható, hogy az ITE mutató folyamatosan emelkedett. A felderítési és nyomozati eredményességi mutatók értékei, magas színvonalú egyenletes bűnügyi tevékenységet feltételeznek. Az előadásomban, a továbbiakban a bűnmegelőzési modellprojekt fontosabb elemeit ismertetem, valamint bemutatom a legjelentősebb koncepcionális baleset-megelőzési programot is. A programoknak csak azt részét említem, amelyek a településeink biztonságának javításával szoros kapcsolatban vannak. ITE eredményesség 2006. évben 64,3 %, első a megyék rangsorában

A programok társadalmi összefogással valósulnak meg. Megyei Bűnmegelőzési Modellprojekt a települések biztonságára kiható elemei 19. „Beccaria” iskolai nevelési-oktatási bűnmegelőzési program. „ELBIR” Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer”. „Totál-kár” vagyon és áldozatvédelmi program. „Együtt a bűnözés ellen” bűnmegelőzési szakemberképzési program. „Sokkoló” közlekedésbiztonsági program A bemutatott programok az adott területre történő megelőzési módszer és célcsoport megközelítésében térnek el: Beccaria – általános iskolai oktatási program ELBIR - mindenre kiterjedő információátadás, tájékoztatás a megye lakossága szinte valamennyi intézményének. TOTÁL-kár – közvetlen bűnmegelőzési feladatok a vagyonvédelemben és a veszélyeztettek áldozattá válásának elkerülésében. Együtt a bűnözés ellen – felsőfokú- és felnőttképzés az egyes szakmai területen más aktívan tevékenykedő személyeknek. Sokkoló program – a közlekedésbiztonság javítása speciális módszerekkel. A programok társadalmi összefogással valósulnak meg.

„BECCARIA” BŰNMEGELŐZÉSI PROGRAM 20. „BECCARIA” BŰNMEGELŐZÉSI PROGRAM Törvényi háttér: A Társadalmi Bűnmegelőzési Nemzeti Stratégia a 7.1. fejezetében foglalkozik a gyermek és fiatalkori bűnözés megelőzésére és csökkentésére vonatkozó ajánlásokkal. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya korábbi meglévő 1-10. évfolyamig terjedő iskolai programjait pedagógiai szakértők bevonásával kiegészítette: „Bűn küszöbén” „Bűn hálójában” program a bűnelkövetővé válás elkerülésére az áldozattá válás elkerülésére iskolai nevelési program vonatkozó program Egyesítve: Az új komplex iskolai bűnmegelőzési nevelési program „Beccaria” néven. . Az iskolák pedagógiai programja tartalmazza a bűnmegelőzésre vonatkozó nevelési feladatokat. Az eddig is tudatosan kialakított bűnmegelőzési módszerek és a hozzájuk tartozó kiadványok egységes szerkezetű programba történő egyesítése a legszínvonalasabban a „BECCARIA” iskolai bűnmegelőzési oktatási programban testesül meg. A program kiemelten kezeli az 1-10. osztályos tanulók erkölcsi fejlődését, a pozitív irányú érték- és a normarendszer kialakítását, az írott és íratlan szabályok tiszteletben tartását. Előtérbe került az áldozatvédelem, a jogkövető életmód bemutatása, és a szenvedélybetegség-mentes életvitel kialakítása.

„Beccaria” bűnmegelőzési program 21. „Értéke, hogy ötvözi az élményszerű tapasztalatot, a tanulást az elemző értelmezéssel és az állásfoglalás kényszerével.” Dr. Gönczöl Katalin IM. Miniszteri Biztos (2006.) Létrehozó: Miskolci, és megyei önkormányzat, MRFK, 10 Kistérségi Közoktatási Központ Megvalósítás 2005. évben az OBmB támogatásával (30 millió Ft) A lebonyolító: Megyei Pedagógiai Intézet A szakmai kiadványok 10 ezres nagyságrendben készültek, 130.000 diák részesül az oktatásban a megyében. Az országban kb.: 3.000 iskola alkalmazza. Monitoring vizsgálat szerint elfogadottsága a pedagógusoknál 4,3, a diákoknál 3.85 (max:5) A program 2005. évi bevezetését hatalmas társadalmi és intézményi összefogás előzte meg. A konzorciumot a Megyei Rendőr-főkapitányság, a Megyei Önkormányzat, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata, valamint 10 megyei Közoktatási Ellátási Társulás (kistérségi pedagógiai intézet) hozta létre. A lebonyolítást és a szakmai felügyeletet a Megyei Pedagógiai Szakmai és Szakszolgálati Intézet végzi. Az induló anyagi háttér jelentős része (30 millió Ft) az Országos Bűnmegelőzési Bizottság makro-pályázatából ered. A program bevezetését a megyei rendőr-főkapitányság kistérségenként 2005. évben megtartott „Szebb Jövőért” rendezvénysorozattal egészítette ki. Ennek anyagi hátterét szintén pályázati alapból az Országos Bűnmegelőzési Központ biztosította.