A mentorképzés tapasztalatai Lehetséges szempontok a mentorok kiválasztásához .
Tisztázzuk az alapfogalmat! Ki az a „mentor”? Kiből lehet mentor? Mi az, hogy mentorálás? Kit „mentorál” a mentor”? Ki szorul rá a „mentorálásra”?
Ki volt valójában Mentor?
Mit árul el erről a mitológia? Ithakai nemes, Alkímosz fia (apjáról nincs információ, mint ahogy szinte semmit sem tudunk a fiatalkoráról, élete eseményeiről) Odüsszeusz idősebb barátja Odüsszeusz rábízza fiát, Télemakhoszt akkor, amikor elindul a háborúba
Mentor, Télemakhosz szemszögéből Tiszteli, szereti, de nem tudja pótolni apját Bizonyosan meghallgatja tanácsait (de a legfontosabb tanácsokat mégsem ő adja a fiúnak!) A kérők legyőzésében nincs szerepe, egyáltalán: nem tudjuk, hogy él-e még akkor, amikor Odüsszeusz hazaérkezik?!
A kulcs Mentor megítéléshez: Pallasz Athéné Az ő képében jelenik meg az istennő a döntő pillanatokban (A kérők legyőzéséhez Mentor alakjában ad P.A. tanácsokat az út előtt) Az úton P.A. Mentor képében a hajó tatján helyezkedik el! Ílyen alakban kíséri útjain Télemakhoszt, így pl. Pylosba is. Itt mindenki „szemmel láthatta”, hogy jelen van a Poseidón tiszteletére adott lakomán!)
Milyen szerepe van még Mentornak? P.A. a kérők legyőzése után Mentor képében jelenik meg azért, hogy békét tegyen Ithaka lakói között P.A. leinti a napszekér száguldását akkor, amikor Odüsszeusz és Penelopé újra együtt hálnak
Foglaljuk össze tapasztalatainkat! Milyen tulajdonságokkal rendelkezett Mentor? Élettapasztalattal A tudás átadásának és akarásának a képességével Korábbi cselekedetein alapuló és abból fakadó, a közösség tagjai számára is evidens tekintéllyel Jó kapcsolatrendszerrel Konfliktuskezelés képességével
Mit kell leszűrnünk a mítoszokból? A mentor kiválasztása döntő momentum -néhány szempont ehhez: A korábbi (szakmai)életút elemzése Az érintett közösségben betöltött státusz (formális, nem-formális: tekintély és elfogadottság) mérlegelése A kitűzött feladattal történő azonosulás megítélése
Mentor és „mentorált” kapcsolata Milyen tényezőkön alapul? Két oldalról felépülő elfogadottságon Partnerségre való törekvésen Elkötelezett sikerorientáltságon
A mentor feladata Szakszerűség biztosítása a tanulásban Piac-orientált szemlélet a foglalkoztatásban Globális életpálya/életvitel-tanácsadás a kitűzött cél megvalósítása érdekében
Köszönöm a figyelmüket! A témával kapcsolatban további információk: mayerj@oki.hu Munka és tanulás (OKI 2005. Szek: Mayer József) Kőpatakiné Mészáros Mária-Mayer József: Bevezetés a mentorálás módszertanába (OKI 2005) Egymásra utalva (OKI 2006. Szerk: Mayer József) Életvilágok (Nyíregyházi Főiskola 2007. Szerk: Kiss Judit – Mayer József)