TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Kulcsárné dr. Papp Enikő:
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
Drajkó László Microsoft Magyarország
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Sikeres, felnőtt életpálya-építő. Sikeres, felnőtt életpálya-építő.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
NAT 2007 kompetenciák.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Differenciálás a tehetséggondozás szolgálatában
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
vizuális kommunikáció
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
MODULÁRIS OKTATÁS A TANULÁS TANÍTÁSA Megvalósító: Kisné Takács Ágnes
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
Szegedi Tudományegyetem
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát,
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Előadás másolata:

TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére FPI, 2006. február 1. Némethné Katona Judit szaktanácsadó

(Csíkszentmihályi Mihály) „Jövőnket nagyrészt az álmaink és azok a küzdelmek határozzák meg, amik az álmokat valósággá alakítják.” (Csíkszentmihályi Mihály)

„Mindig csak annyi új fér el egy edényben, amennyi hely van benne!” (régi feng shui mesterek mondása)

Az ember társas lény, és sokfélék vagyunk

MIRE VALÓ AZ ISKOLA? Az ember megtanuljon tanulni Felébredjen tudásvágya Megtalálja az alkotás örömét, és azt a munkát, amit szeretni fog (Szent-Györgyi Albert)

Az Oktatási Minisztérium középtávú közoktatás-fejlesztési stratégiája - a fejlesztéspolitika prioritásai Az egész életen át tartó tanulás megalapozása a kulcskompetenciák fejlesztése révén Az oktatási egyenlőtlenségek mérséklése Az oktatás minőségének fejlesztése (transzferálható) A pedagógus szakma fejlődésének támogatása Az információs és kommunikációs technológiák alkalmazásának fejlesztése Az oktatás tárgyi feltételeinek fejlesztése A közoktatás költséghatékonyságának és irányításának javítása

Milyen mérföldköveket tűztek ki az európai oktatás számára 2002-ben az EU-s célok eléréséhez?

PISA 2000 és PISA 2003 Amit mér: Mennyire tudják a 15 éves diákok használni az iskolában tanultakat hétköznapi szituációkban? Amit nem mér: Milyen ismereteket tanítottunk meg az iskolában?

A PISA felmérésben a két szélső státuscsoport teljesítménye - természettudomány

Mire jut idő ma? Tételek, definíciók, bizonyítások Nevek, évszámok, adatok, események Grammatika, meghatározások, elemzések; helyesírás Életrajz, történelmi háttér, cselekmény, memoriter

Mire nem? Gondolkodási műveletek fejlesztése Probléma-megoldási stratégiák kialakítása Szövegértési és kommunikációs kompetenciák erősítése Modellek alkalmazása és adaptálása

Miről mesél egy tanterem? Lehetséges? kommunikáció kooperáció csoportmunka helyváltoztatás

Miről mesél egy másik tanterem? feladat kommunikáció kooperáció csoportmunka helyváltoztatás

A tanulásfejlesztés elemei A tanulás tartalma A tanulás módszerei A tanulás környezete A tanulás eszközei Az értékelési módszerek A tanári kompetenciák Az elemek koherenciája és minőségbiztosítása

DIDAKTIKA=OKTATÁSTAN MIT? SZAKMETODIKA-TANTÁRGYPEDAGÓGIA HOGYAN? MIVEL?

A tanulási tartalom fejlesztése Természeti környezet Épített környezet Egészség és mentálhigiéne Társas környezet Gazdasági környezet Demokrácia

TANTERV Célok és feladatok Fejlesztési követelmények Belépő tevékenységek Témakörök és tartalmak Topográfiai fogalmak Továbbhaladás feltételei

Célok és feladatok Egységes földi rendszer Érettségi Pályaválasztás természeti-társadalmi, gazdasági Magyaro.-Kárpát-me-Európa-Föld Érettségi Pályaválasztás

Fejlesztési követelmények Összefüggések Rendszerben gondolkodás Kritikus gondolkodás (döntéshozatal) Helyi-regionális-globális Képességek- kompetenciák (kognitív, gyakorlati, kommunikációs)

Belépő tevékenységek Topográfia – térképismeret –tájékozódás Ábra-, kép-és modell elemzés Kísérletek, vizsgálatok Adatgyűjtés és feldolgozás Irodalom kezelés, szakismeret gyűjtése

Témakörök és tartalmak Tudás-ismeret-KOGNITÍV sajátosságok Óraszámok TANMENET- Procedurális (gyakorlás) folyamat – jártasság- készség- képesség- kompetencia „kész”-rá- „képes”-rá- „formatált”

Megismerési és szociális készségek Megfigyelő, és információ értelmező készség Észlelési, problémafelismerő készség Összefüggés felismerés, rendszerező, logikai készség Résztvevő, szervező, cselekvő készség Befogadó, memorizáló készség Önismeret Társas, kooperációs készség Kommunikációs készség

Nevelési kompetenciák fejlesztése Információkezelés Problémamegoldás Kritikai gondolkodás Kreativitás Módszerek és procedúrák befogadása Önazonosság és önismeret Együttműködés Kommunikáció

A tanulási módszerek fejlesztése Egyéni tanulási stratégiák Aktív tanulás Csoportos és páros tanulás Pedagógiai projektek ▼ Készségek, képességek, mentalitás fejlesztése

A tanulási környezet és eszközök fejlesztése Hatékony tanulási környezet iskolán kívül A tanulási környezet ökológiája és harmóniája Koherencia az eszközök, a környezet és a tanulás között Környezet-egészség

Köszönm a figyelmet!

nemethne@trefortszki.hu katona.judit@rkk.bmf.hu