TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére FPI, 2006. február 1. Némethné Katona Judit szaktanácsadó
(Csíkszentmihályi Mihály) „Jövőnket nagyrészt az álmaink és azok a küzdelmek határozzák meg, amik az álmokat valósággá alakítják.” (Csíkszentmihályi Mihály)
„Mindig csak annyi új fér el egy edényben, amennyi hely van benne!” (régi feng shui mesterek mondása)
Az ember társas lény, és sokfélék vagyunk
MIRE VALÓ AZ ISKOLA? Az ember megtanuljon tanulni Felébredjen tudásvágya Megtalálja az alkotás örömét, és azt a munkát, amit szeretni fog (Szent-Györgyi Albert)
Az Oktatási Minisztérium középtávú közoktatás-fejlesztési stratégiája - a fejlesztéspolitika prioritásai Az egész életen át tartó tanulás megalapozása a kulcskompetenciák fejlesztése révén Az oktatási egyenlőtlenségek mérséklése Az oktatás minőségének fejlesztése (transzferálható) A pedagógus szakma fejlődésének támogatása Az információs és kommunikációs technológiák alkalmazásának fejlesztése Az oktatás tárgyi feltételeinek fejlesztése A közoktatás költséghatékonyságának és irányításának javítása
Milyen mérföldköveket tűztek ki az európai oktatás számára 2002-ben az EU-s célok eléréséhez?
PISA 2000 és PISA 2003 Amit mér: Mennyire tudják a 15 éves diákok használni az iskolában tanultakat hétköznapi szituációkban? Amit nem mér: Milyen ismereteket tanítottunk meg az iskolában?
A PISA felmérésben a két szélső státuscsoport teljesítménye - természettudomány
Mire jut idő ma? Tételek, definíciók, bizonyítások Nevek, évszámok, adatok, események Grammatika, meghatározások, elemzések; helyesírás Életrajz, történelmi háttér, cselekmény, memoriter
Mire nem? Gondolkodási műveletek fejlesztése Probléma-megoldási stratégiák kialakítása Szövegértési és kommunikációs kompetenciák erősítése Modellek alkalmazása és adaptálása
Miről mesél egy tanterem? Lehetséges? kommunikáció kooperáció csoportmunka helyváltoztatás
Miről mesél egy másik tanterem? feladat kommunikáció kooperáció csoportmunka helyváltoztatás
A tanulásfejlesztés elemei A tanulás tartalma A tanulás módszerei A tanulás környezete A tanulás eszközei Az értékelési módszerek A tanári kompetenciák Az elemek koherenciája és minőségbiztosítása
DIDAKTIKA=OKTATÁSTAN MIT? SZAKMETODIKA-TANTÁRGYPEDAGÓGIA HOGYAN? MIVEL?
A tanulási tartalom fejlesztése Természeti környezet Épített környezet Egészség és mentálhigiéne Társas környezet Gazdasági környezet Demokrácia
TANTERV Célok és feladatok Fejlesztési követelmények Belépő tevékenységek Témakörök és tartalmak Topográfiai fogalmak Továbbhaladás feltételei
Célok és feladatok Egységes földi rendszer Érettségi Pályaválasztás természeti-társadalmi, gazdasági Magyaro.-Kárpát-me-Európa-Föld Érettségi Pályaválasztás
Fejlesztési követelmények Összefüggések Rendszerben gondolkodás Kritikus gondolkodás (döntéshozatal) Helyi-regionális-globális Képességek- kompetenciák (kognitív, gyakorlati, kommunikációs)
Belépő tevékenységek Topográfia – térképismeret –tájékozódás Ábra-, kép-és modell elemzés Kísérletek, vizsgálatok Adatgyűjtés és feldolgozás Irodalom kezelés, szakismeret gyűjtése
Témakörök és tartalmak Tudás-ismeret-KOGNITÍV sajátosságok Óraszámok TANMENET- Procedurális (gyakorlás) folyamat – jártasság- készség- képesség- kompetencia „kész”-rá- „képes”-rá- „formatált”
Megismerési és szociális készségek Megfigyelő, és információ értelmező készség Észlelési, problémafelismerő készség Összefüggés felismerés, rendszerező, logikai készség Résztvevő, szervező, cselekvő készség Befogadó, memorizáló készség Önismeret Társas, kooperációs készség Kommunikációs készség
Nevelési kompetenciák fejlesztése Információkezelés Problémamegoldás Kritikai gondolkodás Kreativitás Módszerek és procedúrák befogadása Önazonosság és önismeret Együttműködés Kommunikáció
A tanulási módszerek fejlesztése Egyéni tanulási stratégiák Aktív tanulás Csoportos és páros tanulás Pedagógiai projektek ▼ Készségek, képességek, mentalitás fejlesztése
A tanulási környezet és eszközök fejlesztése Hatékony tanulási környezet iskolán kívül A tanulási környezet ökológiája és harmóniája Koherencia az eszközök, a környezet és a tanulás között Környezet-egészség
Köszönm a figyelmet!
nemethne@trefortszki.hu katona.judit@rkk.bmf.hu