A közszolgáltatási díj meghatározásának szempontrendszere Dr. Hornyák Margit hulladékgazdálkodási szakértő c. egyetemi docens XX. Nemzetközi Köztisztasági.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hulladékudvar hatása a pápai gyűjtőkörzet hulladékgazdálkodási helyzetére Készítette: Kanozsai Gábor 2013.
Advertisements

GreenTech Megújuló Energia Klaszter 1. Konferencia
Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
A papír hulladékként is érték
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
A Főváros települési szilárd hulladék
A hatósági áras közszolgáltatások XXII
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A környezetvédelem intézményrendszere
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
Hungarian Energy And Public Utility Regulatory Authority
Zalaegerszeg december 13.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Energetikai gazdaságtan
LAKOSSÁGI SZELEKTÍV GYŰJTÉS EREDMÉNYEI ÉS PERSPEKTÍVÁI A KÖZSZOLGÁLTATÓK SZEMÉVEL (előadási anyag) februárSiklóssy Mihály FKF Zrt.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Mi is az igazi cél? Különféle díjak a megelőzés szolgálatában Szilágyi László civil munkacsoport Termékdíjas workshop január 21.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Huba Bence igazgató Szombathely,
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos szabályozás változásai
A KÉTTÉNYEZŐS TELEPÜLÉSI HULLADÉKKEZELÉSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI DÍJ Előadó: Kneifel Ferenc ügyv. igazgató Gyulai Közüzemi Kft.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Kovács József elnökhelyettes Településszolgáltatási Egyesület Hajdúszoboszló, október 13.
Integrált közösségi szolgáltató terek
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Hulladékgazdálkodási közszolgáltatás – szelektív házhoz menő hulladékgyűjtés Budapesten Hadnagy Attila hulladékgazdálkodási szakreferens Főpolgármesteri.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
BME Közösségi sportlétesítmények non- profit üzemeltetésének új iránya Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem november 5. Andor György –
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
Közbeszerzési tudnivalók
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
a logger-használat kérdései
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A települések vagyongazdálkodása
Előadás másolata:

A közszolgáltatási díj meghatározásának szempontrendszere Dr. Hornyák Margit hulladékgazdálkodási szakértő c. egyetemi docens XX. Nemzetközi Köztisztasági Szakmai Fórum Szombathely, május 13.

Miért most ??? Az EU csatlakozás következményei: a nem megfelelő hulladéklerakók tömeges bezárása július 15-én a nem megfelelő hulladéklerakók tömeges bezárása július 15-én a jelenleg üzemelő lerakók kapacitásának védelme szükséges a jelenleg üzemelő lerakók kapacitásának védelme szükséges a további támogatások megszűnnek a további támogatások megszűnnek a szükséges új lerakó-kapacitásokat az önkormányzatoknak saját erőből kell fedezniük a szükséges új lerakó-kapacitásokat az önkormányzatoknak saját erőből kell fedezniük a jelenleg üzemelő lerakók lezárását és rekultivációját a hulladékkezelési díjból kell fedezni a jelenleg üzemelő lerakók lezárását és rekultivációját a hulladékkezelési díjból kell fedezni

Mire van szükség??? A lerakó-centrikus szemlélet felhagyására A lerakó-centrikus szemlélet felhagyására Hasznosítható és égethető hulladék ne kerüljön lerakóba! A hasznosításra alkalmas összetevők szelektív gyűjtésére és feldolgozására A hasznosításra alkalmas összetevők szelektív gyűjtésére és feldolgozására konkrét célkitűzések és határidők - a csomagolási hulladékra - a biológiailag lebontható hulladékra - az építési-bontási hulladékra A szelektív gyűjtés volumenét és hatékonyságát fokozni kell! A hulladékgazdálkodási célokat szolgáló, megfelelő díjpolitikára A hulladékgazdálkodási célokat szolgáló, megfelelő díjpolitikára

Az önkormányzatok szerepe Az adott kötelező vagy önként vállalt közfeladat ellátásáért felelős szerv (érdekelt a közszolgáltatás folyamatos biztosításában, színvonalának emelésében)Az adott kötelező vagy önként vállalt közfeladat ellátásáért felelős szerv (érdekelt a közszolgáltatás folyamatos biztosításában, színvonalának emelésében) A hulladékkezelő létesítmények, eszközök és – az esetek jelentős részében – a közszolgáltatást ellátó gazdálkodó szervezet tulajdonosa (érdekelt a hatékony működtetésben, a gazdálkodás nyereségességében)A hulladékkezelő létesítmények, eszközök és – az esetek jelentős részében – a közszolgáltatást ellátó gazdálkodó szervezet tulajdonosa (érdekelt a hatékony működtetésben, a gazdálkodás nyereségességében) A településen élő, tevékenykedő adózó állampolgárok és gazdálkodó szervezetek jogos érdekeinek közvetítője (a helyi közügyeket szabályozó, ármegállapító szerepkörében érdekelt a reális és megfizethető ár kialakításában)A településen élő, tevékenykedő adózó állampolgárok és gazdálkodó szervezetek jogos érdekeinek közvetítője (a helyi közügyeket szabályozó, ármegállapító szerepkörében érdekelt a reális és megfizethető ár kialakításában) A kötelező közszolgáltatás nemcsak ellátási, hanem igénybevételi és díjfizetési kötelezettséget is jelent. A hulladékkezelési díjat az önkormányzat képviselőtestülete által alkotott rendeletben kell meghatározni.A kötelező közszolgáltatás nemcsak ellátási, hanem igénybevételi és díjfizetési kötelezettséget is jelent. A hulladékkezelési díjat az önkormányzat képviselőtestülete által alkotott rendeletben kell meghatározni.

Kötelező igénybevétel A közszolgáltatás igénybe vételét nem egyéni elhatározások, hanem közösségi (társadalmi) szükségletek teszik kötelezővé → a keresleti oldal a kínálati oldallal szemben egyértelműen kiszolgáltatott. Elvárások a kínálati oldalon:Elvárások a kínálati oldalon: –az európai közösségi és a hazai jogszabályokban előírt kötelezettségek, műszaki és környezetvédelmi elvárások, amelyek teljesítése a kor követelményeinek megfelelő színvonalú közszolgáltatást igényel; –beruházásokat, fejlesztéseket szükséges végrehajtani, amelyek magas költségigénye általában nem vethető össze a direkt és gyors megtérülés gazdasági elvárásaival. Korlátok a keresleti oldalon:Korlátok a keresleti oldalon: –önkormányzati politika –településen élő lakosság szociális és gazdasági teherbíró képessége. Ezek összhangjával kell azt az optimális hulladékkezelési díjat megállapítani, amely szolgálja a hulladékgazdálkodási célkitűzések teljesítését, egyúttal társadalmilag igazságos és a szolgáltatást igénybe vevők által megfizethető.

A közszolgáltatási díj meghatározásának elemei a 64/2008.(III.28.) Korm. rendelet alapján 1.) a hulladékkezelő létesítmény, eszköz üzemeltetési költsége és ráfordítása, ideértve a fenntartással és karbantartással felmerülő költségeket és ráfordításokat is; 1.) a hulladékkezelő létesítmény, eszköz üzemeltetési költsége és ráfordítása, ideértve a fenntartással és karbantartással felmerülő költségeket és ráfordításokat is; 2.) a létesítmények bezárásának, rekultivációjának, utógondozásának és a harminc évig történő monitorozásának a díjfizetési időszakra vetített költsége (azonban csak akkor, ha a közszolgáltató ezeknek a feladatoknak az ellátására tervet készít, amely alapján mennyiségarányosan megállapítja a terv megvalósításához évente szükséges, a hivatalos fogyasztói árindex-alakulás alapján korrigált bevételt); 2.) a létesítmények bezárásának, rekultivációjának, utógondozásának és a harminc évig történő monitorozásának a díjfizetési időszakra vetített költsége (azonban csak akkor, ha a közszolgáltató ezeknek a feladatoknak az ellátására tervet készít, amely alapján mennyiségarányosan megállapítja a terv megvalósításához évente szükséges, a hivatalos fogyasztói árindex-alakulás alapján korrigált bevételt); 3.) a számlázás és díjbeszedés költsége; 3.) a számlázás és díjbeszedés költsége; 4.) a közszolgáltatáshoz kapcsolódó környezetvédelmi kiadások és ráfordítások; 4.) a közszolgáltatáshoz kapcsolódó környezetvédelmi kiadások és ráfordítások; 5.) a hulladékkezelő létesítmények, eszközök elhasználódásából eredő, azok felújítását, pótlását, korszerűsítését, bővítését, rekonstrukcióját szolgáló kiadások és ráfordítások. 5.) a hulladékkezelő létesítmények, eszközök elhasználódásából eredő, azok felújítását, pótlását, korszerűsítését, bővítését, rekonstrukcióját szolgáló kiadások és ráfordítások. Díjcsökkentő tényezőként kell figyelembe venni a költségvetési, illetőleg önkormányzati támogatást, valamint a közszolgáltatás teljesítése folyamatában keletkező melléktermékek, hulladékok hasznosításából vagy hasznosítás céljára történő átadásából származó bevételt.

Egy- és kéttényezős közszolgáltatási díj Mindkét díj-megállapítási módszer alapvető eleme – az általános forgalmi adó nélkül számított (nettó) – egységnyi díjtétel, ami egy hányados. A nevezőben a várható szolgáltatási mennyiség van.Mindkét díj-megállapítási módszer alapvető eleme – az általános forgalmi adó nélkül számított (nettó) – egységnyi díjtétel, ami egy hányados. A nevezőben a várható szolgáltatási mennyiség van. A számlálóban:A számlálóban: –egytényezős díj esetében: pontokban felsorolt folyamatos költség és ráfordítás –kéttényezős díj esetében: pontban felsorolt folyamatos költség és ráfordítás Alapdíj (rendelkezésre állási díj) a kéttényezős díj esetében:Alapdíj (rendelkezésre állási díj) a kéttényezős díj esetében: –a pontokban felsorolt folyamatos költség és ráfordítás ingatlanra számított része, azzal a megkötéssel, hogy az alapdíj a közszolgáltatási díjnak legfeljebb 40%-a lehet. (Azoknak az eszközöknek, technológiáknak az üzemben tartási költségei, amelyek akkor is jelentkeznek, ha a hulladék kezelésére nem kerül sor)

Miért sebezhető a díjmegállapítás módja??? Lerakás-centrikus, minden költséget a vegyesen begyűjtött és lerakóban elhelyezett hulladék tömegére kell vetíteni.Lerakás-centrikus, minden költséget a vegyesen begyűjtött és lerakóban elhelyezett hulladék tömegére kell vetíteni.Következmény: relatív ott keletkezik nagyobb veszteség, ahol a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége mérhetően nagyobb a vegyesen begyűjtött és lerakóban elhelyezett hulladékmennyiségnél (országos szinten jelenleg 2,3 millió tonna/év háztartási hulladékhoz viszonyítunk <60 ezer tonna/év szelektíven gyűjtött csomagolási hulladék kezelési többletköltségét) Jogalkotói beavatkozás szükséges!

A kibocsátott csomagolás és a lakossági szelektív begyűjtés alakulása 2009-ben [tonna/év]

Miért sebezhető a díjmegállapítás módja??? A gyűjtőedény méretének és az ürítési gyakoriságnak a helytelen megállapítása nem ösztönöz a szelektív gyűjtésreA gyűjtőedény méretének és az ürítési gyakoriságnak a helytelen megállapítása nem ösztönöz a szelektív gyűjtésre A jelenlegi jogszabályi keretei között a legfontosabb feladat az ingatlanról egy- egy ürítés alkalmával ténylegesen elszállított vegyes hulladék térfogatának (valójában a gyűjtőedény térfogatának) helyes meghatározása, az ingatlantulajdonosok reális igényeihez igazodó edényméret-választék felkínálása. A lakosságban tudatosítani kell, hogy hulladékkezelési díjat csak a vegyesen begyűjtött hulladék mennyiségével arányosan fizet, a szelektív gyűjtési lehetőség igénybe vételéért külön díjazás nem számítható fel.

A tanulmány készítésekor vizsgált szempontok Jogi szempontokJogi szempontok Műszaki szempontokMűszaki szempontok Gazdaságossági szempontokGazdaságossági szempontok Specifikus környezetvédelmi (hulladékgazdálkodási) szempontokSpecifikus környezetvédelmi (hulladékgazdálkodási) szempontok Ösztönzési szempontokÖsztönzési szempontok –megelőzés –szelektív gyűjtés (csomagolási hulladék, biohulladék) Szociális szempontokSzociális szempontok Önkormányzati érdekérvényesítés szempontjaiÖnkormányzati érdekérvényesítés szempontjai

Tapasztalatok A tájékoztatás hiánya, a nyilvánosság bevonásának mellőzése a díj- megállapítást megelőzően (Århusi Egyezmény 8. cikk)A tájékoztatás hiánya, a nyilvánosság bevonásának mellőzése a díj- megállapítást megelőzően (Århusi Egyezmény 8. cikk) Önfenntartó szelektív gyűjtési rendszerek hiánya (Az lenne optimális, ha a szelektív gyűjtés többletköltségeit az egyes hulladékfajták hasznosításából származó árbevételek, valamint a feldolgozott hulladék mennyiségével arányosan csökkenő lerakási költségek fedeznék, ezáltal mérsékelnék a hulladékkezelési díjat.)Önfenntartó szelektív gyűjtési rendszerek hiánya (Az lenne optimális, ha a szelektív gyűjtés többletköltségeit az egyes hulladékfajták hasznosításából származó árbevételek, valamint a feldolgozott hulladék mennyiségével arányosan csökkenő lerakási költségek fedeznék, ezáltal mérsékelnék a hulladékkezelési díjat.) Vita a gyártók (koordináló szervezetek) költségtérítésének mértéke körül (egyfelől akkor is köteles a gyártó a szelektív gyűjtés finanszírozására, ha az abból származó hasznos anyag értékesítése nem fedezi a szelektív gyűjtés költségeit. Másrészt a gyártói felelősség nem jogosítja fel a közszolgáltatót az indokolatlan költségek követelésére.)Vita a gyártók (koordináló szervezetek) költségtérítésének mértéke körül (egyfelől akkor is köteles a gyártó a szelektív gyűjtés finanszírozására, ha az abból származó hasznos anyag értékesítése nem fedezi a szelektív gyűjtés költségeit. Másrészt a gyártói felelősség nem jogosítja fel a közszolgáltatót az indokolatlan költségek követelésére.) Mérsékelt piaci kereslet a komposztraMérsékelt piaci kereslet a komposztra Szociális szempontok alkalmazásának hiánya (az önkormányzatok nem rendelkeznek a díjkülönbözet megfizetését biztosító forrásokkal)Szociális szempontok alkalmazásának hiánya (az önkormányzatok nem rendelkeznek a díjkülönbözet megfizetését biztosító forrásokkal)

ÖK-i tárgyalási pozíció A koordináló szervezetek a kötelezettségeik teljesítése érdekében kénytelenek a lakossági szelektív gyűjtésből származó hulladék mennyiségét növelni.A koordináló szervezetek a kötelezettségeik teljesítése érdekében kénytelenek a lakossági szelektív gyűjtésből származó hulladék mennyiségét növelni. A szelektív gyűjtést szolgáló infrastruktúra minden esetben az önkormányzatok tulajdonában van.A szelektív gyűjtést szolgáló infrastruktúra minden esetben az önkormányzatok tulajdonában van. A csomagolási hulladék lakosságtól történő begyűjtésére és előkezelésére a koordináló szervezetek a évi tényadatok szerint mintegy Ft-ot fordítottak tonnánként. (Ez az összeg egyáltalán nem mondható kevésnek.)A csomagolási hulladék lakosságtól történő begyűjtésére és előkezelésére a koordináló szervezetek a évi tényadatok szerint mintegy Ft-ot fordítottak tonnánként. (Ez az összeg egyáltalán nem mondható kevésnek.) Újragondolásra érdemes a változó (árkövető) díjtétel. [LDPE fólia helyett az egyes műanyag-fajták (PET, polipropilén, HDPE flakon, egyéb műanyag) tényleges piaci árához igazodva]Újragondolásra érdemes a változó (árkövető) díjtétel. [LDPE fólia helyett az egyes műanyag-fajták (PET, polipropilén, HDPE flakon, egyéb műanyag) tényleges piaci árához igazodva] Jelenleg 8 csomagolást koordináló szervezet működik az országbanJelenleg 8 csomagolást koordináló szervezet működik az országban

ÖK-i tárgyalási pozíció A veszteségek csökkentése érdekében a közszolgáltató és az önkormányzat partneri együttműködése szükséges, amelyben az önkormányzat a tulajdonosi jogok gyakorlójaként előnyösebb helyzetben van.A veszteségek csökkentése érdekében a közszolgáltató és az önkormányzat partneri együttműködése szükséges, amelyben az önkormányzat a tulajdonosi jogok gyakorlójaként előnyösebb helyzetben van. Vizsgálni szükséges, hogy a létesítmények bezárásának, rekultivációjának, utógondozásának és harminc évig történő monitorozásának a díjfizetési időszakra vetített költsége szerepel-e az árkalkulációban?Vizsgálni szükséges, hogy a létesítmények bezárásának, rekultivációjának, utógondozásának és harminc évig történő monitorozásának a díjfizetési időszakra vetített költsége szerepel-e az árkalkulációban? Az ugrásszerű díjváltoztatás elkerülése és a fokozatosság elvének érvényesítése szükséges azokban az esetekben is, amikor előre látható a jogszabályi változásokból adódó műszaki és környezetvédelmi előírások szigorodása.Az ugrásszerű díjváltoztatás elkerülése és a fokozatosság elvének érvényesítése szükséges azokban az esetekben is, amikor előre látható a jogszabályi változásokból adódó műszaki és környezetvédelmi előírások szigorodása.

ÖK-i tárgyalási pozíció A legfontosabb feladat az egységnyi díjtétel egyik költségelemeként szereplő, a közszolgáltató által az ingatlanról egy-egy ürítés alkalmával ténylegesen elszállított vegyes hulladék térfogatának (valójában a gyűjtőedény térfogatának) helyes meghatározásaA legfontosabb feladat az egységnyi díjtétel egyik költségelemeként szereplő, a közszolgáltató által az ingatlanról egy-egy ürítés alkalmával ténylegesen elszállított vegyes hulladék térfogatának (valójában a gyűjtőedény térfogatának) helyes meghatározása Az egyes településeken rendelkezésre álló műszaki feltételek nagymértékben különbözhetnek egymástól, ezért az ország különböző térségeiben vagy településein élők között jelentős különbségek alakultak ki a díjfizetési kötelezettség nagyságában. A hulladékgazdálkodás egységesülése nivelláló hatással van, lesz.Az egyes településeken rendelkezésre álló műszaki feltételek nagymértékben különbözhetnek egymástól, ezért az ország különböző térségeiben vagy településein élők között jelentős különbségek alakultak ki a díjfizetési kötelezettség nagyságában. A hulladékgazdálkodás egységesülése nivelláló hatással van, lesz. A 2009-re megállapított hulladékkezelési díjak felső harmada jellemzi a jelenleg korszerűnek mondható műszaki színvonalnak megfelelő díj mértékét.A 2009-re megállapított hulladékkezelési díjak felső harmada jellemzi a jelenleg korszerűnek mondható műszaki színvonalnak megfelelő díj mértékét.

ÖK-i tárgyalási pozíció Az EU tagállami kötelezettségekből eredően nem lehet lemondani a lakosságnál képződő csomagolási hulladék és biológiailag lebontható szerves hulladék szelektív begyűjtéséről, sőt annak volumenét és hatékonyságát fokozni kellAz EU tagállami kötelezettségekből eredően nem lehet lemondani a lakosságnál képződő csomagolási hulladék és biológiailag lebontható szerves hulladék szelektív begyűjtéséről, sőt annak volumenét és hatékonyságát fokozni kell A közszolgáltatók többségénél a szelektív gyűjtés rendkívül veszteséges, ennek okait egyedileg szükséges megvizsgálniA közszolgáltatók többségénél a szelektív gyűjtés rendkívül veszteséges, ennek okait egyedileg szükséges megvizsgálni

Javaslatok a jogalkotó számára Korszerű, hatékony szociális alapú támogatási rendszer kialakításaKorszerű, hatékony szociális alapú támogatási rendszer kialakítása Az ehhez szükséges önkormányzati források biztosításaAz ehhez szükséges önkormányzati források biztosítása A díj-megállapítási módszer korszerűsítéseA díj-megállapítási módszer korszerűsítése

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET