ANDRAGÓGIA ELMÉLETE ÉS TÖRTÉNETE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Ápolásetika.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Elméleti közgazdaságtan
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Fogd A Kezem Alapítvány
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
NEVELÉSELMÉLET.
Összehasonlító pedagógia
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Pszichológiai Ismeretek
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Az 50 év fölöttiek andragógiai és gerontagógiai nevelési, képzési problémái az embernevelés tudományának rendszerében.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Biztos Kezdet Gyerekházak
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
A felnőttkori tanulás motivációja és jellemzői Esettanulmány egy leghátrányosabb helyzetű kistérségben működő esti gimnáziumról Dr. Simándi Szilvia –
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Közösségszervezés BA.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Népfőiskolák Magyarországon
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Előadás másolata:

ANDRAGÓGIA ELMÉLETE ÉS TÖRTÉNETE

Az Andragógia tudománya - Diszciplína kibontakozása: 1920-as évektől (önálló problémafelvetés, hipotézisalkotás--markáns megkülönböztető-jegyek) - Pszichológiai dimenzió: a felnőttkori tanulásra vonatkozó új ismeretek: nem azonos a gyerekekével

nincs egyenes összefüggés életkor és tanulási képesség között 1920-30. THORNDIKE tanulási képesség-vizsgálata: csúcs: 20-30 év, optimális kb. 15 – 50, 50-70: nincs egyenes összefüggés életkor és tanulási képesség között LEAMAN, 70-es évek: intelligencia és alkotóképesség az életkor függvényében csúcs: 30-40  legértékesebb a munkavállaló kisebb csúcs: 50-60 év ismeret: 40 éves kortól („csere”)

tanulási elméletek: asszociációs tanuláselmélet, behavioristák neobehavioristák, Kognitivizmus konstruktivisták reformpedagógusok-tanuláselméletek: Rogers (a tanuló felfedezi a tudást), Rousseau (tapasztaló tanulás),

Társadalmi dimenziók (Jelenkori aktualitások) - jelentős számú analfabéta, később a többi speciális célcsoport előtérbe kerülése - gazdasági fejlődés: életen belül többszöri szakmaváltás - globalizáció: kultúrák közeledése, együttélése - technikai fejlődés: új eszközök – akár a munkában, akár a mindennapokban - idősödő társadalom: az időskorúak „foglalkoztatása” stb. Ezek a tendenciák a felnőtt lakosságot komolyan érintik.

Az andragógia tárgya a társadalomban élő felnőtt ember. A fogalom Andragógia: görög műszó. Felnőttoktatás, képzés, nevelés és ezek elmélete, gyakorlata és tudománya. Az andragógia tárgya a társadalomban élő felnőtt ember. 1833. Alexander KAPP német középiskolai tanár használja a szót először. A fogalom elterjedése nem köthető mozgalmakhoz, az 1929-ig el is tűnik, a század elején kerül elő újra német nyelvterületen, ill. egy Cambridge-ben tartott konferencián.

A két megfogalmazott irányzat közül az egyik szerint az andragógia fontos, önálló tudomány. Ez az 1960-as évektől erősödik meg. Jellemzően azokban az országokban jelenik meg, ahol az állam jelentős összeget fektet az oktatásba (segíti a társadalom és gazdaság fejlődését, stabilitását). Jelentős képviselők: Michael Knowles (USA), Turos (Lengyelország), Pöggeler (N.o), Durkó Mátyás

-XX. század közepe: egyetemi andragógiai szakok és műhelyek. Knowles azzal igazolja az önálló tudomány szükségét, hogy a felnőtt saját döntése alapján, tapasztalatokkal a háta mögött, gyakorlati érdekek miatt tanul. 2. Az angolszász irányzat nem tartja külön tudománynak: egyéb tudományokkal írja le, főleg szociológiai módszerekkel.

(bizonyos elméletek: az A. csak a P. része, nem önálló) Interdiszciplináris tudomány MAEDINSZKIJ(1913): közvetlen társadalomtudományok között említi. ANTROPAGÓGIA: pedagógia (0-18 éves) + andragógia (16-60 éves) + gerontogógia (60 éves kortól) ANTRO = ember + GÓGOSZ = nevelés, vezetés  emberek nevelése, vezetése és ennek sajátosságai (bizonyos elméletek: az A. csak a P. része, nem önálló)

= sok helyről meríthet + kutatási eredményeket nyújthat Interdiszciplináris (tudományközti), multidiszciplináris tudomány (sok tudományterülettel áll kapcsolatban) társtudományok: pedagógia, gerontogógia, pszichológia, munkatudományok, kommunikációelmélet, politológia, közgazdaságtan, történelem, esztétika = sok helyről meríthet + kutatási eredményeket nyújthat

Komparatív andragógiai kutatások azt vizsgálják, hogy az egyes országokban mit is takar a fogalom, vagy mit használnak helyette: andragógia, felnőttpedagógia, szociálpedagógia, népoktatás, közösségi oktatás, ismeretterjesztés stb.

a felnőttek oktatásának színterei hogyan fejlődtek Tartalmai: a felnőttek oktatásának színterei hogyan fejlődtek milyen gazdasági, kulturális, politikai változásokhoz igazodnak, milyen ezeknek az intézményeknek a társadalmi beágyazottsága, vizsgálja, hogy a felnőttek tanulása milyen speciális tulajdonságokkal bír

Általános, leíró andragógia Az andragógia, mint multidiszciplináris tudományág különböző részekre osztható: Általános, leíró andragógia Ágazati andragógia – leírja, hogy az andragógia egyes részterületei hogy jelenítik meg a felnőttek tanulását pl. büntetővégrehajtás, erőszakszervezetek/katonaság Didaktika Kutatásmódszertan Történet

PEDAGÓGIA  ANDRAGÓGIA Módszer pedagógia: gyerek (alá-fölé rendelt viszony) andragógia: felnőtt (már meglévő tudásanyagára, értékrendjére épít 1-1 téglát) pedagógia: elmondja mi a jó és mi nem andragógia: a felnőtt kritikusabb: meggyőzés, attitűdváltozatás nagyon nehéz = más tanári mentalitást igényel Más a tanulás időszerkezeti helye az ember életében: gyerek: “ nincs más dolgod, csak tanulni” felnőtt: munkavégzés mellett

felnőtt: időbe, erőfeszítésbe kerül: praktikusság alapján dönt Költségek: pedagógia: ingyenes andragógia: fizetni kell érte Motiváció: gyerek: valamire jó lesz, tanuld meg felnőtt: időbe, erőfeszítésbe kerül: praktikusság alapján dönt Döntési helyzet a felnőttkori tanulás minden esetben önkéntes (jogilag).  Ha a felnőtt tanulni akar, azt tiszteletben kell tartani, nagy a felelősség a képzést nyújtó részéről is.

MEGVALÓSÍTHATÓSÁG pótló funkció, esélyegyenlőség, eszköz a kirekesztés ellen: (jogok, azok gyakorolhatósága, elérhető finanszírozási formák) politikai, társadalompolitikai tényező: nemzeti identitás-tanítás eszköze, állampolgársági nevelés, „a tudás hatalom”, állami beavatkozás mértéke (Pöggeler, Gramsi ’50-60-as évek), értékközvetítő: de mi az érték?????????

szervezett formában történik, elsődleges feladatként kezelik, ELMÉLETEK: Franz Pöggeler szerint akkor lesz egy képzés felnőttképzés, ha az alábbiak teljesülnek: szervezett formában történik, elsődleges feladatként kezelik, a továbbképző feladatokat egyéb feladatokkal úgy kapcsolják össze, hogy a képzési feladatok teljesítése biztosítva legyen, össze kell kötni az oktatást, a felnőttek élet- és munkatapasztalataival, megfelelően képzett emberek oktathatnak

nyilvánosan meg kell hirdetni a felnőttképzési rendezvényeket hozzáférhetőség részvétel önkéntes, minden életkori szakaszban lehetséges és szükséges a felnőttképzés. a felnőttség fogalma: a felnőttség nem egy állapot, hanem egy folyamat, a felnőttkor is egy folyamatos változás.

Rendszerelmélet: (Josef Olbrich) A felnőttképzés rendszerhatárainak kijelölése, A határos rendszerekkel való folyamatok megvilágítása, az egyes részeknek az egészhez való viszonyát tisztázó elemzés

Philipp Eggers: a felnőttképzés 5 funkciója: Az általános továbbképzés funkciói, A politikai továbbképzés funkciói, Az adekvát társadalmi kritika és cselekvés képességeit fejlesztő funkciók, A változó szociális feltételekhez való alkalmazkodást biztosító átképzés Az élet- és életmód-alakítás funkciói.

W. Schulenberg funkcionális felosztása: Tranzitórikus felnőttképzés, amely akkor jön létre, amikor egy új tan vagy ismeretkör gyors elterjesztését tartják szükségesnek. Kompenzatórikus felnőttképzés azoknak a népcsoportoknak, amelyek kellő ifjúkori iskolázását szociális vagy egyéb okok akadályozták. Ez pótló képzés. Komplementer felnőttképzés a modern társadalmakban mint permanens továbbtanulás vált társadalmi méretű szükségletté

Multikulturális felnőttnevelés irányzata célja a különbségek, másságok, a sokféleség és pluralitás megértése, elfogadása és az ehhez való aktív alkalmazkodás.