Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember 9 -10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
jogorvoslati rendszere
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
FEOSZ KONFERENCIA BUDAPEST Dékány László.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Fogyasztóvédelmi Akadémia
1 ONYF BM OEP Az EMMA működési modellje Munkavállalók adatai Munkáltatók adatai Munka- viszonyok adatai Munkavállalók EU FH OMMF KSH EMNY Központ Munkáltatók.
TÁMOP JÓTÁLLÁS ÉS SZAVATOSSÁG Előadók: DR. PALOTAI FERENCNÉ, az OFE Baranyai megyei elnöksége és a Baranya megyei Békéltető Testület tagja,
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
A fogyasztóvédelemről szóló törvény évi módosítása
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
A fogyasztók tájékoztatása
Versenyjog és fogyasztóvédelem
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés Szabályozás 85/577/EGK tanácsi irányelv 370/2004. (XII.26.) Kormány.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Az ELMŰ Nyrt. fogyasztói panaszkezeléssel és fogyasztói kifogással kapcsolatos tapasztalatai márc. 27.
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
A Békéltető Testületek szerepe a fogyasztóvédelemben
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
HAGYOMÁNYOS ÉS ALTERNATÍV ÖSZTÖNZŐ ESZKÖZÖK AZ NFH TEVÉKENYSÉGÉBEN Pintér István főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Országos Fogyasztóvédelmi.
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
A múlt alacsony társadalmi mobilitás kis távolságú utazások helyváltoztatási eszközök alacsony kapacitása a nem saját használatú eszközök értékesítési.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
„Fogyasztói reklamáció, panaszügyintézés - avagy minőségi kifogás esetén a fogyasztói jogérvényesítés Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Műszaki.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Békés Megyei Kormányhivatal
A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember

A fogyasztói jogok érvényesítése 1997.évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről Panaszkezelés és ügyfélszolgálat VI. fejezet,17/A.§-17/C.§

Panaszkezelés Cél: egységesítés, áttekinthetőség A jogérvényesítés elsődleges eszköze Vitarendezés lehetőleg közvetlenül az érintett felek között

Vállalkozások kötelezettségei Tájékoztatási kötelezettség: - székhely - Panaszügyintézés helye, ha az nem egyezik meg a forgalmazás illetve értékesítés helyéve - Panaszügyintézés módja - Ügyfélszolgálat levelezési címe - Elektronikus cím, internetes cím, telefonszám - Üzlettel rendelkező vállalkozások : jól látható, olvasható tájékoztatás

Panaszkezelés Szóban vagy írásban Az áru fogyasztók részére történő forgalmazásával illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartással, tevékenységgel, mulasztással kapcsolatban

Szóbeli panasz Azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell Fogyasztó nem ért egyet: jegyzőkönyvet kell felvenni, és egy példányt a fogyasztónak átadni Ha azonnali kivizsgálás nem lehetséges: jegyzőkönyv – írásbeli panasz szabályai

Írásbeli panasz 30 napon belül köteles írásban megválaszolni Elutasítás: indokolási kötelezettség A válasz másolati példányának megőrzése 3 évig, a hatóságok kérésére ellenőrzéskor fel kell mutatni Tájékoztatási kötelezettség: mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti a fogyasztó – a levelezési címek megadásával

Ügyfélszolgálat Közüzemi, pénzügyi, biztosítási és a pénztári szolgáltatási valamint a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltatási tevékenységet ellátó vállalkozás köteles a működtetésére A fogyasztói panaszok intézésének és a fogyasztók tájékoztatásának fóruma Az ügyfelek részére nyitva álló helyiségben

Ügyfélszolgálat Vállalkozás kötelezettsége: - Az ügyfélszolgálat működési rendjét és félfogadását, illetve a megközelítését, elérhetőségét köteles úgy meghatározni, hogy az ne járjon aránytalan nehézségekkel a fogyasztók számára - Nyitva tartás: a hét egy munkanapján óráig - Telefonos félfogadás: legalább egy munkanapon 8-20 óráig - Személyes ügyintézés időpontjának előzetes lefoglalása - Elektronikus ügyfélszolgálat folyamatosan elérhető legyen

Telefonos eléréssel működtetett ügyfélszolgálatok Ésszerű várakozási időn belüli hívásfogadás és ügyintézés Hangfelvétel, 5 évig meg kell őrizni, kérdésre rendelkezésre kell bocsátani A hangfelvétel készítéséről a fogyasztót tájékoztatni kell

Panasz megválaszolásának szabályai Ügyfélszolgálatnál tett panasz esetén nemcsak az elutasító válasz esetén kötelező a fogyasztót tájékoztatni Panasszal kapcsolatos álláspontról és a megtett intézkedésről a panasz beérkezését követő 15 napon belül Kivétel: személyes bejelentést követő azonnali ügyintézés Együttműködés: társadalmi szervezetekkel

Írásbeliség Levél Távirat Telefax bármely egyéb olyan eszköz, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak a tárolását és a tárolt adatok változatlan formában történő megjelenítését

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról - Az ilyen gyakorlat tilalmának általános rögzítése - Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat (tevőlegesen v. mulasztással) - Agresszív kereskedelmi gyakorlat - „Feketelista”

Eljáró hatóságok NFH PSZÁF GVH Laikusok –a fogyasztók - számára szinte átláthatatlan - áttétel, együttműködés

Mit tehetnek a „civilek”? - fogyasztói érdekek feltárása, érvényesítése - fogyasztókkal szemben alkalmazott ÁSZF figyelemmel kísérése - eljárás, vizsgálat,intézkedés kezdeményezése a fogyasztói jogok v. érdekek védelme érdekében - közreműködés a fogyasztóvédelmi politika kialakításában - fogyasztók tájékoztatása : tanácsadó irodák, információs rendszer - oktatás, tájékoztatás – mind a fogyasztók, mind a közvélemény tájékoztatása - nemzetközi szervezetek tevékenységében való részvétel - közreműködés a nemzeti szabványosításában

Tanácsadás Személyes: tanácsadó irodák Telefonos Írásbeli panaszok : honlap, e-tanácsadás

Felmerülő probléma - A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése általában a hagyományostól eltérő értékesítési formákhoz kapcsolódik - Leggyakrabban minőségi kifogás miatt fordulnak tanácsért a „civilekhez”, és csak így, utólag szerzünk tudomást egy esetleges jogszabálysértő magatartásról

Felmerülő probléma : a tájékozatlanság Fttv.: „ A kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el…” Probléma: elvárhatóság saját maguk általi téves megítélése

Felmerülő probléma a fogyasztók azonnali eredményt akarnak elérni bizonyos esetekben nem mutatnak hajlandóságot a hatósághoz fordulni

Jogesetek. „ hűtő, fűtő, légtisztító, párásító berendezés” - termékbemutató : akár 100m2 helyiséget is lehűt

Jogesetek Benzinkút - Pontgyűjtős játék meghirdetése - Bizonyos értékű tankolás esetén szerzett pontokat tárgyi ajándékokra lehet beváltani - Nem minden nyereménytárgy állt rendelkezésre

Jogesetek Utazással egybekötött termékbemutató, többfunkciós sütőedény, mely egy „egész kacsa megsütésére alkalmas zsiradék nélkül” Első használatkor eltört a fogantyú, sütőlapon égésnyomok

Jogesetek Gyógyító, masszírozó elektromos ülőpárna - a gerincbántalmak 100%-os megszüntetését ígérte, már 5 használat után

Köszönöm a figyelmüket!