KamaszOk vagyunk egészségfejlesztési program

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
A Hallgatói Mentorprogram működése
KamaszOk vagyunk egészségfejlesztési program
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
Életpálya-építés fiatalkorban
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, november 27.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
Az e-portfólió használati köre
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
IV. kerületi v édőnők munkamegbeszélése május 26. Budapest Toma Andrea OGYEI.
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Kortárs-segítés, egészségfejlesztés, prevenció
A lelki egészség védelme az iskolában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az óvodai tevékenységterv
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
főosztályvezető-helyettes
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
Közösen a bántalmazás ellen
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

KamaszOk vagyunk egészségfejlesztési program Zsiros Emese Országos Gyermekegészségügyi Intézet Jármi Éva ELTE- PPK oktatója 2011.03.08.

Az intézetről Az Országos Gyermekegészségügyi Intézet – OGYEI - a magyar gyermekek egészségével, egészség-védelmével és egészségügyi ellátásával kapcsolatos adatgyűjtési, elemzési, információs, kutatási, módszertani és szervezési feladatokat ellátó intézet. Közreműködik a gyermekegészségügyi ellátórendszert érintő szakmapolitikai, finanszírozási, minőségellenőrzési és oktatási feladatokban. Jelenlegi formájában 2003 óta működik Főigazgató: dr. Mészner Zsófia, gyermekgyógyász, infektológus Szerkezete: Módszertani Osztály: gyermekegészségügyi módszertani, szakértői tevékenység, gyermekegészségügyi szakellátás szakfelügyelői tevékenységének segítése Családtervezési, Kisgyermekkori Prevenciós és Ifjúsági Osztály: perikoncepcionális tanácsadás, szoptatással kapcsolatos szakértői tevékenység, kisgyermekkori pszichoszomatikus tanácsadás. Kamasz tanácsadás, szülés utáni depresszió tanácsadás, szexológiai módszertani munka Gyermekegészségügyi Információs és Kutatási Osztály: speciális feladatok a prevenció terén, epidemiológiai adatgyűjtés, kutatási (Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása) -> A program kidolgozásában és kipróbálásában résztvevő szakértők: Várnai Dóra, Örkényi Ágota, Páll Gabriella, Németh Ágnes, Zakariás Ildikó.

A program kidolgozása 2008- a „Közös Kincsünk a Gyermek, Nemzeti Csecsemő- és Gyermekegészségügyi Program” keretében egészségfejlesztési tartalmú kisfilmek 2009- Külső szakértők bevonásával a filmekhez kapcsolódó gyakorlatsorozatok Gyakorlatok kidolgozói: Jékely Endréné (pedagógus) Jármi Éva (pszichológus) „KamaszOK. vagyunk” egészségfejlesztési program három modulból áll: Gyermekbiztonság, balesetek megelőzése Bántalmazás Kamasz vagyok…

A program célja - a 11–18 éves fiatalok egészségfejlesztése, attitűdformálás és ismeretátadás, az önismeret mélyítésén, a serdülőkorban felmerülő nehézségek tudatosításán, a lehetséges megoldási utak megismerése révén. A Gyermekbiztonság és balesetek modul célcsoportja: az alapfokú iskolai korosztály A Kamaszok és Bántalmazás modul: középfokú iskolába járó tanulók számára - módszertani segédanyag kidolgozása a pedagógusok részére, az osztályfőnöki órák egészségfejlesztési tartalommal való megtöltésére. a pedagógus alkalmat teremt a kisfilmek levetítésére, a módszertani anyag javaslatai alapján az osztály sajátosságait és saját elképzeléseiket is figyelembe véve vezeti a témák közös feldolgozását.

A program általános jellemzői tematikája komplex: a kamaszok életének számos helyzetét és kérdését felöleli, a kamaszok életmódjának, életvitelének normatív és lehetséges konfliktusait, problémáit érinti az alkalmazott módszerek korszerűek, interaktívak, élmény centrikusak, ismeretátadás helyett készségek formálását célzó technikák, a témakörök feldolgozását, a foglalkozásra való felkészülést segítik az egyes témákhoz kapcsolódó szakmai háttéranyagok (ismeretek, kutatási eredmények), a program valamennyi anyagát (filmek, gyakorlatok és háttéranyagok) egy multimédiás DVD tartalmazza, ehhez a módszertani anyaghoz szervesen kapcsolódik a kipróbálás és a hatásvizsgálat.

A foglalkozások általános jellemzői A gyakorlatok alkalmazásához nem szükséges speciális felkészültség, DE az előkészületek során érdemes felmérni: az adott csoport kapacitását: aktiválhatóságát, kohézióját, bizalmi szintjét, a pedagógus és az osztály kapcsolatát: együttműködés fokát, a pedagógus saját teherbírását: csoportvezetői jártasságát, energiaszintjét. minden téma esetében strukturált (A) és dinamikusabb (B) feladatok közül lehet választani. mennyire legyen egyéni a feldolgozás: (1) általános, (2) személyesebb témák

Kamaszok vagyunk és Bántalmazás modulok Célja: a filmeken bemutatott élethelyzetek és az ezt követő csoportos feldolgozás révén az érintett korosztály (14-18 éves, vagyis 9-12. osztályos fiatalok) önismeretének mélyítése; reflektivitásuk növelése; a serdülőkorban felmerülő nehézségek tudatosítása; lehetséges megoldási utak megismerése; döntési helyzet felismerése, a döntés felelősségének tudatosítása, a saját döntésre való felkészítés; konfliktus helyzet felismerése és kezelése, alternatívák bővítése, illetve az egymás iránti tolerancia növelése, a különbözőség elfogadásának elősegítése. Kamaszok vagyunk modulon belül: 8 nagy témakör, 13 témát ölel fel. Bántalmazás modul: 3 nagy témakört tartalmaz.

A modulok tematikája Bántalmazás: Kamaszok vagyunk: Bevezető epizód („Tipikus kamasz”) Szabadidős tevékenység Szocializáció- bűn (segítségkérés- és nyújtás) Szülői kapcsolatok Drogfogyasztás Párkapcsolat, fiatalkori szex Felelősségvállalás Záró epizód Bántalmazás: Családon belüli bántalmazás Szexuális kizsákmányolás Kortárs bántalmazás

A program kipróbálása (2010) Cél: Az elkészített anyagok kipróbálása tanulócsoportokban Tapasztalatok, visszajelzések összegyűjtése a későbbi változtatások céljából A kipróbálók: általános- és középiskolás pedagógusok iskolapszichológusok Hatásvizsgálati tanulmány készítése

Kipróbálás menete I. pedagógusok 7 középiskolai pedagógus, 7 különböző középiskola, 208 tanuló Felkészítés A Kamaszok vagyunk és Bántalmazás modulok közül előre meghatározott, 6 témakör Tanórai keretben történő kipróbálás Hatás vizsgálata: Tanulók esetében: - kérdőív (elő/utóteszt) Pedagógusoknál:- jegyzőkönyv a megtartott foglalkozásokról, - csoportos konzultáció

Mérőeszközök A kvantitatív vizsgálat: A kvalitatív vizsgálat: - Pszichológiai skálák (élettel való elégedettség, önértékelés, megküzdési képesség, empátia, szülő- gyerek kapcsolat, osztályközösség kohéziója, iskola iránti attitűd, illetve attitűdmérés a 6 témakör céljaival összhangban) - Tanulók programmal való elégedettsége A kvalitatív vizsgálat: - Módszertani anyagban javasolt óravázlattól eltérések, és okai - Elégedettség (háttéranyag, film, instrukció, gyakorlatok megvalósíthatósága) - Problémák a kipróbálás során - Pozitív tapasztalatok - Javaslatok

Kipróbálás menete II. iskolapszichológusok 7 iskolapszichológus, 8 osztály, 224 tanuló Szabadon választható témakörök a Kamaszok vagyunk és Bántalmazás modulok közül Felkérés, kipróbálás Elektronikus kapcsolattartás Hatásvizsgálat: Jegyzőkönyv, kérdőív

Mérőeszközök Kérdőív: Adminisztratív adatok Megtartott foglalkozások jegyzőkönyvei Programról kialakult vélemények, javaslatok Vélemény a diákokra gyakorolt hatás mértékéről Vélemény a pedagógusok körében való használhatóságról

Hatásvizsgálat eredményei A program fejlesztő hatását a tanulókra, illetve ennek mértékét nem sikerült kimutatni a mért dimenziókon. A programmal való elégedettség kvalitatív módon igazolódott. Tanulók véleménye alapján: összességében elégedettek voltak a programmal (foglalkozások légköre, érdekes témák, foglalkozások). Tanárok és iskolapszichológusok véleménye alapján: nagyon elégedettek voltak a gyakorlatok megvalósításához szükséges instrukciókkal Elégedettek voltak a feladatok kivitelezhetőségével, háttéranyagokkal Legkevésbé a kisfilmekkel voltak elégedettek az iskolapszichológusok

Hatásvizsgálat eredményei II. 3. A program használhatósága mind a tanulók, mind a pedagógusok/iskolapszichológusok véleménye alapján igazolódott. Tanulók véleménye: közel kétharmaduk egyetértett azzal, hogy megtanulta erőszakmentesen kezelni a konfliktusokat, - több mint felük egyetértett a program általános használhatóságával, és későbbi felhasználhatóságával, - kevesebb mint fele értett egyet a program önismereti és társas hozadékával. Pedagógusok és iskolapszichológusok véleménye: a módszertani anyag alkalmazható, és a foglalkozások a javasolt óravázlatok alapján megvalósíthatóak.

Tapasztalatok I. pedagógusok Nehézséget okozott a kipróbálás során A pedagógusok esetében: időkeret tartása (45 perc) nagy létszámú osztályban diákok ellenállásának kezelése szenzitív témák kezelése módszertanban használatos technikák újszerűsége, alkalmazása csoportvezetői jártasság, készség hiánya

Tapasztalatok II. iskolapszichológusok Alacsony válaszadási arány az iskolapszichológusok oktatási intézményben betöltött pozíciójából eredhet. A program megvalósítását meghatározó szempontok: Az iskola alkalmazottja (hány iskolát lát el egyszerre?) Teljes állásban dolgozik az iskolapszichológus az adott intézménynél? Milyen működési keretek között, az iskola milyen igényeit tudja kielégíteni (van-e lehetősége csoportos foglalkozásokat tartani?) Milyen az adott osztállyal és az osztályfőnökkel a kapcsolata? Folyik-e már az iskolában egészségfejlesztési program?

A program jelene és jövője Jelenleg folyamatban: az anyag részleges integrálása az ELTE pedagógusképzés egyik kurzusába a módszertani anyag átdolgozása a tapasztalatok alapján felkészítés, képzés kidolgozása a pedagógusoknak, iskolapszichológusoknak Jövőben: akkreditált pedagógusképzés létrehozása

Köszönöm a figyelmet! Zsiros Emese zsiros.emese@ogyei.hu