Szervezeti szocializáció kulturális alapjai az USA-ban Gyermekkori szocializáció Megkülönböztető normák és értékek Felsőoktatási rendszer bemutatása, különös.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Tehetségazonosítás gyakorlata
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Csoport munka.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Kultúraközi különbségek szervezetek működésében XII. Előadás XII. 8.
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Egyéni döntések a szervezetben
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Együtt egymásért és magunkért
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az óvodapedagógusok hazai társadalmi elfogadottsága, az óvodai munka szakmai felügyelete és minőségbiztosítása Villányi Györgyné Jutka tudományos munkatárs.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Szervezeti szocializáció kulturális alapjai az USA-ban I. Bevezetés Modellek konvergenciája A „társadalmi normák” átalakulása Gyermekkori szocializáció.
A szervezeti irányítás tudattalanja - Mitsubishi Heavy Industry M. Nussbaum-Gomes Kultúraközi különbségek a szervezetek működésében V. Előadás.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A vezetésről.
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Szervezeti szocializáció kulturális alapjai az USA-ban Gyermekkori szocializáció Megkülönböztető normák és értékek Felsőoktatási rendszer bemutatása, különös tekintettel a társadalmi rendszer mobilitására p+1+04C7&_us=frn+1+hs+True+cst+0%3B1+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+dstb+KS+mh+1+ri+KAAACBVC C09D&_uso=hd+False+tg% 5B0+%2D+st%5B0+%2Ddiversity++in++context+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+1AD9&fi=aph_ _AN&lpdf=true& pdfs=120K&bk=R&tn=20&tp=CP&es=cs%5Fclient%2Easp%3FT%3DP%26P%3DAN%26K%3D %26rn%3D4%26db%3Daph%26is%3D %26sc%3DR%26S%3DR%26D%3Daph%26title%3DBehavioral%2BSciences%2B%2526%2Bthe%2BLaw%26year%3D2005%26bk%3D&fn=1&rn=4 p+1+04C7&_us=frn+1+hs+True+cst+0%3B1+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+dstb+KS+mh+1+ri+KAAACBVC C09D&_uso=hd+False+tg% 5B0+%2D+st%5B0+%2Ddiversity++in++context+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+1AD9&fi=aph_ _AN&lpdf=true& pdfs=120K&bk=R&tn=20&tp=CP&es=cs%5Fclient%2Easp%3FT%3DP%26P%3DAN%26K%3D %26rn%3D4%26db%3Daph%26is%3D %26sc%3DR%26S%3DR%26D%3Daph%26title%3DBehavioral%2BSciences%2B%2526%2Bthe%2BLaw%26year%3D2005%26bk%3D&fn=1&rn=4 p+1+04C7&_us=frn+1+hs+True+cst+0%3B1+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+dstb+KS+mh+1+ri+KAAACBVC C09D&_uso=hd+False+tg% 5B0+%2D+st%5B0+%2Ddiversity++in++context+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+1AD9&fi=aph_ _AN&lpdf=true& pdfs=120K&bk=R&tn=20&tp=CP&es=cs%5Fclient%2Easp%3FT%3DP%26P%3DAN%26K%3D %26rn%3D4%26db%3Daph%26is%3D %26sc%3DR%26S%3DR%26D%3Daph%26title%3DBehavioral%2BSciences%2B%2526%2Bthe%2BLaw%26year%3D2005%26bk%3D&fn=1&rn=4 p+1+04C7&_us=frn+1+hs+True+cst+0%3B1+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+dstb+KS+mh+1+ri+KAAACBVC C09D&_uso=hd+False+tg% 5B0+%2D+st%5B0+%2Ddiversity++in++context+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+1AD9&fi=aph_ _AN&lpdf=true& pdfs=120K&bk=R&tn=20&tp=CP&es=cs%5Fclient%2Easp%3FT%3DP%26P%3DAN%26K%3D %26rn%3D4%26db%3Daph%26is%3D %26sc%3DR%26S%3DR%26D%3Daph%26title%3DBehavioral%2BSciences%2B%2526%2Bthe%2BLaw%26year%3D2005%26bk%3D&fn=1&rn=4 AE&_us=hs+True+cst+0%3B1%3B2%3B3+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+ri+KAAACBYA dstb+KS+mh+1+frn &_uso=hd+False+ tg%5B0+%2D+st%5B0+%2Dsecret++of++success+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+52A4&cf=1&fn=11&rn=15 AE&_us=hs+True+cst+0%3B1%3B2%3B3+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+ri+KAAACBYA dstb+KS+mh+1+frn &_uso=hd+False+ tg%5B0+%2D+st%5B0+%2Dsecret++of++success+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+52A4&cf=1&fn=11&rn=15 AE&_us=hs+True+cst+0%3B1%3B2%3B3+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+ri+KAAACBYA dstb+KS+mh+1+frn &_uso=hd+False+ tg%5B0+%2D+st%5B0+%2Dsecret++of++success+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+52A4&cf=1&fn=11&rn=15 AE&_us=hs+True+cst+0%3B1%3B2%3B3+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+ri+KAAACBYA dstb+KS+mh+1+frn &_uso=hd+False+ tg%5B0+%2D+st%5B0+%2Dsecret++of++success+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+52A4&cf=1&fn=11&rn= AE&_us=frn+1+hs+True+cst+0%3B2+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+dstb+KS+mh+1+ri+KAAACBYA D874&_uso=hd+False+tg%5B0+%2 D+st%5B0+%2DA++Two%2DTiered++Education++System+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+F906&cf=1&fn=1&rn=1 AE&_us=frn+1+hs+True+cst+0%3B2+or+Date+ss+SO+sm+KS+sl+0+dstb+KS+mh+1+ri+KAAACBYA D874&_uso=hd+False+tg%5B0+%2 D+st%5B0+%2DA++Two%2DTiered++Education++System+db%5B0+%2Daph+op%5B0+%2D+mdb%5B0+%2Dimh+F906&cf=1&fn=1&rn=1 VIII-IX. Előadás nov. 10., 17.

Néhány általánosság az „ideális amerikairól” Független, siker és teljesítményorientált, Független, siker és teljesítményorientált, Maga irányítja „személyes viselkedését”, és annak következményeiért egyénileg felelős. Maga irányítja „személyes viselkedését”, és annak következményeiért egyénileg felelős. „A kapcsolatokra gyakran úgy tekint, hogy azok a személyes szükségletekkel versengenek, a csoportnyomásra pedig úgy, mint olyan tényezőre, amely zavarja a személyes célok megvalósítását.” „A kapcsolatokra gyakran úgy tekint, hogy azok a személyes szükségletekkel versengenek, a csoportnyomásra pedig úgy, mint olyan tényezőre, amely zavarja a személyes célok megvalósítását.” Mindenekfelett arra törekszik, hogy jó érzés töltse el. Mindenekfelett arra törekszik, hogy jó érzés töltse el.

Egy családszerkezet kutatás: Kenyában élő nyansongói guszik és egy északkeleti kisvárosban élő amerikaiak összehsonlítása abban az értelemben, hogy milyen mértékben hathat a családszerkezet az egyéni fejlődésre (Whiting) Az amerikaiak több időt töltöttek a felnőttek közelében; a házban vagy a kertben játszottak és mindig hallótávolságon belül voltak. Az amerikaiak több időt töltöttek a felnőttek közelében; a házban vagy a kertben játszottak és mindig hallótávolságon belül voltak. Ritkán követeltek tőlük házimunkát, inkább ők igényelték a szülők segítségét a maguk választotta tevékenységekben. Ritkán követeltek tőlük házimunkát, inkább ők igényelték a szülők segítségét a maguk választotta tevékenységekben. Az amerikai gyerekek ritkábban mutattak proszociálsi viselkedéseket, gyakrabban volt megfigyelhető, hogy figyelmet segítséget kértek, vagy uralkodni próbáltak a többi gyereken („függő-uralkodó” viselkedésnek neveztek) Az amerikai gyerekek ritkábban mutattak proszociálsi viselkedéseket, gyakrabban volt megfigyelhető, hogy figyelmet segítséget kértek, vagy uralkodni próbáltak a többi gyereken („függő-uralkodó” viselkedésnek neveztek) Az ipari társadalmakban a gyerekekre kevésbé volt jellemző a gondoskodó magatartás és megbízhatóság, mert a család anyagi jóléte nem függött egyértelműen az ő otthoni munkájuktól. Az ipari társadalmakban a gyerekekre kevésbé volt jellemző a gondoskodó magatartás és megbízhatóság, mert a család anyagi jóléte nem függött egyértelműen az ő otthoni munkájuktól. Az amerikaiak iskolában töltött napjuk nagy részét, ahol a gyerekeket arra serkentették, hogy magukra mint egyénekre, nem pedig mint a csoport tagjaira gondoljanak. Az amerikaiak iskolában töltött napjuk nagy részét, ahol a gyerekeket arra serkentették, hogy magukra mint egyénekre, nem pedig mint a csoport tagjaira gondoljanak.

Családszerkezetek és nevelési stílusok É-Amerikában Diana Baumrin (1967, 1971, 1980): gyerekek megszokott tevékenységük közben való megfigyelése Diana Baumrin (1967, 1971, 1980): gyerekek megszokott tevékenységük közben való megfigyelése A kutatók a két szülővel együtt és külön-külön is készítettek interjút a gyermeknevelési elvekről és szokásaikról. Ezután kétszer ellátogattak otthonaikban, hogy megfigyeljék a családi interakciókat a vacsora kezdetétől a gyerek lefektetéséig terjedő időszakban. Három nevelési stílus különítettek el ennek megfelelően: A kutatók a két szülővel együtt és külön-külön is készítettek interjút a gyermeknevelési elvekről és szokásaikról. Ezután kétszer ellátogattak otthonaikban, hogy megfigyeljék a családi interakciókat a vacsora kezdetétől a gyerek lefektetéséig terjedő időszakban. Három nevelési stílus különítettek el ennek megfelelően: Tekintélyelvű nevelési stílus Tekintélyelvű nevelési stílus Irányító nevelési stílus Irányító nevelési stílus Engedékeny nevelési stílus Engedékeny nevelési stílus

Normaelsajátítás I. Egyediség hangsúlyozása, kontextustól való megfosztás. A fejlődési szakaszokat az autonom cselekvések jelölik ki Pl. átfordulás, felülés, járás. A fejlődési szakaszokat az autonom cselekvések jelölik ki Pl. átfordulás, felülés, járás. A játszótereken arra tanítják őket „álljanak ki magukért, esetleg „üssenek vissza”. A játszótereken arra tanítják őket „álljanak ki magukért, esetleg „üssenek vissza”. Folyamatos „cimkézés” Folyamatos „cimkézés” Dicséret, bátorítás, a „különlegesség érzete” Dicséret, bátorítás, a „különlegesség érzete” Buzdítják őket a más gyerekekkel való összehasonlításra  legyenek elégedettek, ha olyan tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek másoktól előnyösen különbözteti meg őket. Buzdítják őket a más gyerekekkel való összehasonlításra  legyenek elégedettek, ha olyan tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek másoktól előnyösen különbözteti meg őket. Az amerikai gyereket már négyéves koruktól fogva úgy beszélnek magukról, mint akik a társaiknál minden tekintetben jobbak. (Harter, 1983) Az amerikai gyereket már négyéves koruktól fogva úgy beszélnek magukról, mint akik a társaiknál minden tekintetben jobbak. (Harter, 1983) Az általános iskolák célja az egyéni képességek fejlesztése –egyéni tanulási stílus, illetve tempó megtalálása. Az általános iskolák célja az egyéni képességek fejlesztése –egyéni tanulási stílus, illetve tempó megtalálása.

Normaelsajátítás II. Hogyan fejezzük ki magunkat? Az amerikai kisgyermekek több belső tartalmat fejeznek ki a nyelv segítségével, mint más kultúrákban (Morikava, Shand és Kosawa, 1998) Az amerikai kisgyermekek több belső tartalmat fejeznek ki a nyelv segítségével, mint más kultúrákban (Morikava, Shand és Kosawa, 1998) „Mutasd és mondd” ( A gyermekek számukra fontos otthoni tárgyakat hozzák az osztályba, és az osztály elé kiállva, mesélnek azokról egy történetet. „Mutasd és mondd” ( A gyermekek számukra fontos otthoni tárgyakat hozzák az osztályba, és az osztály elé kiállva, mesélnek azokról egy történetet.

Normaelsajátítás III. „Légy hű önmagadhoz” A meggyőződések és az elvek melletti kitartás hangsúlyozása A meggyőződések és az elvek melletti kitartás hangsúlyozása Konzisztens én iránti vágyódás Konzisztens én iránti vágyódás Az egészséges én természetszerűleg és teljesen egész, egy szilárd, állandó és integrált (nem pedig osztható és saját közegébe ágyazott) Az egészséges én természetszerűleg és teljesen egész, egy szilárd, állandó és integrált (nem pedig osztható és saját közegébe ágyazott) Ha egy adott helyzetben kifejtjük a véleményünket, de egy másikban eltitkoljuk azt, akkor ezt mások úgy értékelhetik, hogy gyávák voltunk felvállalni a meggyőződésünket. Ha egy adott helyzetben kifejtjük a véleményünket, de egy másikban eltitkoljuk azt, akkor ezt mások úgy értékelhetik, hogy gyávák voltunk felvállalni a meggyőződésünket.

Normaelsajátítás IV. Az egyén döntési jogának kihangsúlyozása Az embereke a választás folyamatában mutatják fel egyéniségüket, fejezik ki magukat és válnak saját sorsuk aktív irányítóivá. Az embereke a választás folyamatában mutatják fel egyéniségüket, fejezik ki magukat és válnak saját sorsuk aktív irányítóivá. Ki hogyan és miért úgy választott, ahogy? Ki hogyan és miért úgy választott, ahogy? „szolgáld ki magad” „szolgáld ki magad”  világosan megfogalmazott tulajdonságok és preferenciák, megmyilvánulásaiban következetes,  világosan megfogalmazott tulajdonságok és preferenciák, megmyilvánulásaiban következetes,  irányítja az életét és magas fokú önbecsülésről tesz tanúbizonyságot  irányítja az életét és magas fokú önbecsülésről tesz tanúbizonyságot „Doi első amerikai koktélpartija” „Doi első amerikai koktélpartija”

Önjellemzés, önismeret, önértékelés és önbecsülés Amerikai diákok önjellemzésük során leginkább belső személyiségjegyeket sorolnak fel. (Bond, 1996; Cousins, 1989) Amerikai diákok önjellemzésük során leginkább belső személyiségjegyeket sorolnak fel. (Bond, 1996; Cousins, 1989) Felnőttek: 60-72%-ban személyiségjegyek és szerepkategóriák, fennmaradó %-ban cselekvés alapú jellemzés ( pl. mi a munkája) Felnőttek: 60-72%-ban személyiségjegyek és szerepkategóriák, fennmaradó %-ban cselekvés alapú jellemzés ( pl. mi a munkája) Az alanyok általánosságban véve igyekeznek megerősíteni és fenntartani pozitív énképüket. Az alanyok általánosságban véve igyekeznek megerősíteni és fenntartani pozitív énképüket. Irreális optimizmus –énerősítő tendenciák: saját csoportot fel, kivülálló csoportokat lebecsülnek. Irreális optimizmus –énerősítő tendenciák: saját csoportot fel, kivülálló csoportokat lebecsülnek. Az amerikai felnőttek énfogalmában négyszer-ötször annyi pozitív tulajdonság van, mint negatív.   ázsiai kultúra (inkább negítív énjelelmzés, ha egyáltalán vlamilyen pozitívumot mondtak, az általában tagadó alakban hangzott el pl: „Nem vagyok lusta”). (Holmberg, 1995) Az amerikai felnőttek énfogalmában négyszer-ötször annyi pozitív tulajdonság van, mint negatív.   ázsiai kultúra (inkább negítív énjelelmzés, ha egyáltalán vlamilyen pozitívumot mondtak, az általában tagadó alakban hangzott el pl: „Nem vagyok lusta”). (Holmberg, 1995)

Alapvető attribúciós hibák A viselkedést inkább belső, mint külső háttértényezőknek tulajdonítják   a személy cselekedetei egy konkrét kontextusban van leírva (pl. hinduknál: Nincs földje amit megművelhetne, de mások földjét szívesen műveli -budhista gondolkodás) A viselkedést inkább belső, mint külső háttértényezőknek tulajdonítják   a személy cselekedetei egy konkrét kontextusban van leírva (pl. hinduknál: Nincs földje amit megművelhetne, de mások földjét szívesen műveli -budhista gondolkodás) Hinduk: társadalmi kötelezettségek, szerepek és egyéb kontextuális tényezők Hinduk: társadalmi kötelezettségek, szerepek és egyéb kontextuális tényezők Morris és Peng (1993) kísérlete: Morris és Peng (1993) kísérlete: „ Egy kínai Ph.D. hallgató feldühödött és megölte konzulensét, ugyanekkor Amerikában egy detroiti postai alkalmazott megölte felettesét” Mi történhetett?

Kognitív konzisztencia Függőségre és függetlenségre törekvő kultúrák közötti lényegi különbség Az egyensúly helyreállítása másokkal való nézetkülönbség esetén (meggyőzés versus egyetértés színlelés) Az egyensúly helyreállítása másokkal való nézetkülönbség esetén (meggyőzés versus egyetértés színlelés) A kelet ázsiaikat kevésbé zaklatja fel, ha viselkedésük nem felel meg valamely konkrét attitűdjüknek, ezért náluk nem is mutathatjuk ki a a kognitív disszonancia szokásos hatásait. A kelet ázsiaikat kevésbé zaklatja fel, ha viselkedésük nem felel meg valamely konkrét attitűdjüknek, ezért náluk nem is mutathatjuk ki a a kognitív disszonancia szokásos hatásait. Heine és Lehman (1997): CD választás Heine és Lehman (1997): CD választás  a belső konzisztencia követelménye sokkal gyengébb az én kölcsönös függésén alapuló modelljét fenntartó embereknél.

Harmónia versus autonómia A környezet feletti uralom – „a társas környezet önérvényesítéssel megszerzett aktív uralma” A környezet feletti uralom – „a társas környezet önérvényesítéssel megszerzett aktív uralma” A reklámok az egyéni hasznot és preferenciákat célozzák meg, míg pl. a Koreában megjelenő hirdetések a saját csoport hasznát, a harmóniát és a család egységét hangsúlyozzák (Han, Shavitt, 1994) A reklámok az egyéni hasznot és preferenciákat célozzák meg, míg pl. a Koreában megjelenő hirdetések a saját csoport hasznát, a harmóniát és a család egységét hangsúlyozzák (Han, Shavitt, 1994) Japán egyetemisták az amerikaiaknál kevésbé érvelők, töbre értékelik a csoport harmóniáját, és jobban kerülik a vitákat. (Prunty, Kloppf1990) Japán egyetemisták az amerikaiaknál kevésbé érvelők, töbre értékelik a csoport harmóniáját, és jobban kerülik a vitákat. (Prunty, Kloppf1990) Alsóéves egyetemisták az USA-ban a konfliktusmegoldásban gyakran tekintették ellenfélnek a másikat, akaratuk érvényesítésére törekednek. (Leung, Lind (1986) Alsóéves egyetemisták az USA-ban a konfliktusmegoldásban gyakran tekintették ellenfélnek a másikat, akaratuk érvényesítésére törekednek. (Leung, Lind (1986) A hongkongi felnőttek szerint a közvetítés és az alkudozás csökkentheti az ellenségeskedést a felek között, és jobban is preferálták ezek a módszereket, mint az amerikai felnőttek. (Leung, 1987) A hongkongi felnőttek szerint a közvetítés és az alkudozás csökkentheti az ellenségeskedést a felek között, és jobban is preferálták ezek a módszereket, mint az amerikai felnőttek. (Leung, 1987)

Közösségi kontroll Def.: az egyén egy csoport vagy közösség tagjaként kívánja befolyásolni a környezetet, a kontroll gyakorlója a csoport vagy a közösség. A japánok túlbecsülik a közösségi hatékonyságukat, míg az amerikaiak az egyéni hatékonyságukat becsülik felül. A japánok túlbecsülik a közösségi hatékonyságukat, míg az amerikaiak az egyéni hatékonyságukat becsülik felül. Yamaguchi, Gelfand, Mizumo és Zemba (1997) kísérlete: „Kelletmetlen élmények hatása az azt követő feladatban nyújtott teljesítményre. Yamaguchi, Gelfand, Mizumo és Zemba (1997) kísérlete: „Kelletmetlen élmények hatása az azt követő feladatban nyújtott teljesítményre. - Kontroll versus kísérleti csoport (keserű ital) - Bekerülés csoportosan vagy egyénileg számhúzással Független változó: kísérleti személy milyen valószínűséggel becsülte meg azt, hogy melyik kísérleti feltételbe kerül. Eredmény: a japán kísérleti személyek a csoportos feltételben kisebbnek becsülték a kellemetlen feladat esélyét, mint az egyéni feltételben. Az amerikai nők ugyanígy, de az amerikai férfiak fordítva.

Erkölcs Legfontossabb erkölcsi értékek: Legfontossabb erkölcsi értékek: 1. Szabadság 2. Fügetlenség 3. Énmeghatározás 4. Egyéni jogok A gondoskodás moralitásának egy individuális irányultságú formája alakult ki. (az egyéni orientáció és közösségi érdekek közötti állandó feszültségéből fakad) A gondoskodás moralitásának egy individuális irányultságú formája alakult ki. (az egyéni orientáció és közösségi érdekek közötti állandó feszültségéből fakad) Kötelességen alapuló morális gondoskodás (buddhizmus, hinduizmus) Kötelességen alapuló morális gondoskodás (buddhizmus, hinduizmus) Amerikaiakkal összehasonlítva az indiaiak gyakrabban ítélték meg úgy, hogy az egyén felelőssége másoknak segíteni. Amerikaiakkal összehasonlítva az indiaiak gyakrabban ítélték meg úgy, hogy az egyén felelőssége másoknak segíteni. A testvérek és a kollégák felé tanúsított felelősség megítélése annak függvénye volt, hogy kedvelték-e őket, vagy éreztek-e velük kapcsolatban személyes vonzalmat (Miller, Bersoff, 1998) A testvérek és a kollégák felé tanúsított felelősség megítélése annak függvénye volt, hogy kedvelték-e őket, vagy éreztek-e velük kapcsolatban személyes vonzalmat (Miller, Bersoff, 1998)

„Az amerikai felsőoktatási rendszer, mely utat biztosít a társadalmi felemelkedéshez” Középosztály jövedelme 1979 óta 18 %-kal, a felső 1%-nak 200%- al nőtt Középosztály jövedelme 1979 óta 18 %-kal, a felső 1%-nak 200%- al nőtt 1970-ben az alsó 1/5 5.4%-os részesedés a nemzeti jövedelemből a felső pedig 1/5 40.9%-os 1995-ben 4.4% és 46.5% volt ugyanez az arány. A fokozattal rendelkezők és a nem rendelkezők bevételének különbsége 20 év alatt ( ) megduplázódott. A fokozattal rendelkezők és a nem rendelkezők bevételének különbsége 20 év alatt ( ) megduplázódott. Összehasonlító vizsgálat között UK, Fr.o., USA vagyoni gyarapodásra vonatkozóan Összehasonlító vizsgálat között UK, Fr.o., USA vagyoni gyarapodásra vonatkozóan Téves optimizmus a társadalmi mobilitásról (University of Michigan) Téves optimizmus a társadalmi mobilitásról (University of Michigan) Ivy League   állami iskolák Ivy League   állami iskolák

Felsőoktatás I. „Vásárlás” vagy „fogyasztás”? Állami egyetemek   Magánegyetemek Vásárlói attitűd (magánegyetemek):  Diákok igényeihez való alkalmazkodás pl. esti oktatás  „Consuler” rendszer  Számonkérés: 1. Írásbeli dolgozatok 2. Prezentációk (!) 3. Teszt  Étékelés: sylabus (jelenlét, teszt, dolgozat, prezentáció)  Transcript Felsőoktatásban való részvétel: 1979: 31%, %

Felsőoktatás II. A képzettséget meghatározó tényezők Szülők alacsony jövedelme Szülők alacsony jövedelme Esetleges kisebbségi háttér Esetleges kisebbségi háttér Elégtelen egészségügy Elégtelen egészségügy Szülők iskolázottsága Szülők iskolázottsága  Tv nézés  Nyelvi készségek

Felsőoktatás III. A szülők jövedelmének (lakhelyének) determináló ereje A jövedelmi megoszlás és az „elit” egyetemeken való részvétel: 3% -”legalsóbb rétegekből” 10%- „alsó 50%” A helyi adók – iskolai színvonal NCTAF felmérése (National Comission on Teaching and America’s future; 3336 kérdőív)  Felkészületlen tanárok - tanári fluktuáció  Nem adekvát készségek  Koszos hiányos, nem megfelelő mellékhelyiségek  „élősködők” az iskolában  Limitált computer és Internet hozzáférés  Tudományos ismeretek hiányossága  Elégtelen iskolai felszereltség

Felsőoktatás IV. A társadalmi háttér és a képzettség közötti kapcsolat (esélyegyenlőség/egyenlőtlenség?) A családi szerkezet jelentősége A családi szerkezet jelentősége A verseny és a standardok gyengítik a legelmaradottabb iskolákat. A verseny és a standardok gyengítik a legelmaradottabb iskolákat. A demokraták nagyobb hangsúlyt helyeznek az oktatásra, de hogyan? A demokraták nagyobb hangsúlyt helyeznek az oktatásra, de hogyan? Iskola vagy család „fejlesztés”? Az elit iskolák érvényesítik hagyományos jogaikat (New-York Times Sunday felmérése) Az elit iskolák érvényesítik hagyományos jogaikat (New-York Times Sunday felmérése) A privilégiumok a gyerekekre tovább szállnak. (Pl. Harvardon ugyan ki kell hagyni egy évet, de az „adományozók” gyerekei felvétel nélkül bejutnak.) A privilégiumok a gyerekekre tovább szállnak. (Pl. Harvardon ugyan ki kell hagyni egy évet, de az „adományozók” gyerekei felvétel nélkül bejutnak.) költségmegszorító intézkedések  növeli a két rendszer közötti különbséget (a „főiskolák” a diákjaikra hárítják a költségeket, így a szegényeknek kisebb esélyük van a felsőoktatásba bekerülni.) költségmegszorító intézkedések  növeli a két rendszer közötti különbséget (a „főiskolák” a diákjaikra hárítják a költségeket, így a szegényeknek kisebb esélyük van a felsőoktatásba bekerülni.)

Finanszírozás Tulajdon utáni adófizetés mely a felsőoktatásba kerül  gazdagabb környékeknek jobb iskoláik vannak. Tulajdon utáni adófizetés mely a felsőoktatásba kerül  gazdagabb környékeknek jobb iskoláik vannak dollár az átlagos jövedelme annak a családnak, aki a Harvardra adja a gyerekét dollár az átlagos jövedelme annak a családnak, aki a Harvardra adja a gyerekét. A leggazdagabb negyede a populációnak 39%-ról 50%-ra nőtt az elit egyetemeken A leggazdagabb negyede a populációnak 39%-ról 50%-ra nőtt az elit egyetemeken