Emberi Erőforrás Menedzsment Toborzás - Álláskeresés 6. előadás
Vázlat A hiány betöltésnek módozatai A kiválasztás folyamata A toborzás célja módszerei Álláskeresés Jelentkezés, önéletrajz
A hiány betöltésének módszerei 47-48 Munkakör áttervezés Túlóra Gépesítés, automatizálás Rugalmas munkaidő Részmunkaidős foglalkoztatás Outsourcing Ha egyik sem, akkor felvétel!
A kiválasztás folyamata * Az állás meghirdetése - pályázat vagy önéletrajz és motivációs levél bekérése Dokumentumok, referenciák ellenőrzése Első interjú Szelekciós tesztek Tesztkosár Szimulációs tesztek stb., Második interjú Alkalmazási ajánlat
A toborzás célja 47 Olyan munkavállalók keresése és vonzása, akik a vállalatnál szeretnének dolgozni Minél nagyobb a merítés lehetősége, annál nagyobb a megfelelő munkavállaló megtalálásának esélye.
Toborzási stratégia Részei: * Részei: milyen teljesítménykínálatú jelentkezőre van szükségünk (munkakör alapján) milyen eszközök vonzzák a megfelelő embereket hol, hogyan hirdetjük meg ki foglalkozzon a jelentkezőkkel milyen tájékoztatást adunk a cégről milyen időkereteket adunk a folyamathoz
Eldöntendő kérdés KIVEL TÖLTSÜK BE A MEGÜRESEDETT MÜNKAKÖRT? * KIVEL TÖLTSÜK BE A MEGÜRESEDETT MÜNKAKÖRT? BELSŐ VAGY KÜLSŐ JELENTKEZŐVEL?
Meghirdetés módszerei 48-50 Belső meghirdetés Munkaügyi Központok megkeresése Szórólapok, táblák, plakátok, stb. Professzionális cégek alkalmazása Elektronikus meghirdetés Hirdetés újságban
Belső meghirdetés * Nem formális: a menedzserek tesznek ajánlatot az általuk alkalmasnak tartott jelöltre Formális: Üzemi lapban, hálózaton, faliújságon megjelenik, Jelentkezni lehet rá Megfogalmazott jelentkezési feltételek vannak
Belső erőforrások kiaknázása 48 Előnyök A képzés megtérül Előléptetések lehetősége motivál a fejlődésre Nagy a beválás biztonsága Költségtakarékos Könnyű beilleszkedés Segíti a megtartást Hátrányok Belterjesség Kevés jelentkező Nincs munkaerőpiaci összehasonlítás Szubjektivitás a kiválasztásban Korábbi munkatársak ellenállása Konfliktus más pályázókkal
Munkatársi ajánlási programok * Belsőleg meghirdetve Lehet belső jelentkező és belső ajánlás is Ha az ajánlott munkatárs beválik, ajánlási díjat kap az ajánló Hatásai: költségkímélő (nincs költséges toborzás) és Kultúra alakító (felelősség az újak kiválasztásáért)
Munkaügyi központ megkeresése 49 Előnyök: Költségkímélő Előszelekciót nyújt A munkaadó erős pozícióban van a tárgyalásokon Hátrány: Munkanélkülieket közvetít – esetenként emberi problémák
Szórólap
Professzionális cégek *
Új technológiák alkalmazása 49 Internetes álláshirdetések A kereső cégek honlapjain Internetes állásportálokon Önéletrajzi adatbázisok Személyiségtesztek Toborzási szoftverek – amelyek feladata: Önéletrajzok kezelése - Lekérdezések Riportok Piaci információk elemzése – konkurencia figyelés Projektmenedzsment
Új technológiák alkalmazása * Előnyök: Gyorsaság a hirdetésben– percek alatt felkerül egy nyitott pozíció Gyorsaság a keresésben– másodpercek alatt le lehet válogatni Nagyobb merítés A szoftver segíti az adminisztrációt, pl. értesíti a jelöltet Lehet előzetesen csoportokat képezni (pl. nyelvtudás, iparág szt.) Olcsó Korlátozott alkalmazás: Kis és középvállalatok Felsővezetők
Az online meghirdetési módok elterjedtsége * A világ 500 legnagyobb vállalatának 80%-a toboroz az interneten. Becslések szerint a toborzási költségek 70%-át megtakarítják. A megüresedett munkahely betöltési ideje 60%-al rövidülhet. Forrás: Recruitsoft.com
Hirdetés Milyen legyen? (marketing funkció) figyelem felkeltő 50-51 Milyen legyen? (marketing funkció) figyelem felkeltő érdeklődést kiváltó mozgósító Tartalma: szervezet neve, tevékenysége, mk. helye betöltendő munkakör leírása követelmények, kép-zettség, kor, gyakorlat juttatási rendszer jelentkezés helye, ideje, formai feltételei
A hirdetés hatásai Költséges, de * Költséges, de gyorsan eljut a megcélzott szegmenshez közvetlen visszajelzést biztosít a cég munkaerőpiaci poziciójáról (jelentkezők száma, minősége) erősíti a vállalat ismertségét, gyakori hirdetés növekedést sejtet
Álláskeresés Kell világos stratégia, mit keresek? Önértékelés – * Kell világos stratégia, mit keresek? Hol vannak ezek? Kreativitás! Folyamatos munkaerő-piaci figyelés Önértékelés – Erősségek, gyengeségek: Lehetőségek, veszélyek
Hálózatok révén történő keresés * Hálózatok révén történő keresés Az Ön hálózatának tagjai (barátok, diáktársak, szakmai szervezetek, munkaközvetítők, üzletemberek) Az „ideális„ és a „biztonsági” alternatíva Óvatosság! Másodlagos vonalak!
Önéletrajz Tartalmi összetevők: Személyes adatok Iskolai végzettség * Tartalmi összetevők: Személyes adatok Iskolai végzettség Gyakorlat – Szakmai életút Egyéb, képesítést nem adó tanfolyamok Nyelvismeret, gk. vezetői eng., stb. Érdeklődés
Szabályok az önéletrajz készítésben * Rövid Professzionális megjelenés Teljesítményre koncentrált Gyorsan áttekinthető