Életkorok pszichológiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A sportszocializáció.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Felnőttkor.
A felnövekvő ember: EGY GYERMEK LELKE.
Óvoda.
Szülői elégedettség mérés eredménye
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Az óvodapedagógus személyiségének hatása a korai társas kapcsolatokra
Család.
A nevelés stílusa.
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanuláselmélet
Gyermekkori depresszió
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az emberi tanulás.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Társas kapcsolatok iskoláskorban
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Az én szüleim és a te szüleid
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Önállósodási törekvések támogatása
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Elgondolások az aktív időskor programjára,
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Barcsák Marianna - KPSZTI
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Életkorok pszichológiája Fejlődéslélektan Életkorok pszichológiája

óvodáskor Utánzással tanul, szüleivel szeretne azonosulni Gyakorló játékból szimbolikus játék (bármi helyettesíthet bármit), mozgáséhség Egymás mellett játék, fiúk-lányok vegyesen, alkalmi barátságok Azonnali agresszió (kiabál, üt, rúg, csapkod)- elönti az indulat Nyelvi készségek rohamos fejlődése Egocentrikus gondolkodás, mágikus gondolkodás Tárgyak, időjárási elemek is élnek, 4-5é-től már tudja,h. a mese nem=valóság Vágyait alig tudja fékezni, azonnal akar mindent Felnőttközpontúság, függés Televíziós erőszak növeli a viselkedéses erőszakot Tv nyelv érthetetlensége, valóság-látszat keveredése Nevelési stílusok: tekintélyelvű (engedelmesség, büntetés, testi fenyítés.= meghátráló, önállótlan), követelő ( döntéseket magyarázzák, megvitatják, gy. szp.jait is figyelembe veszi, magas mérce= felfedező, szabályokhoz könnyen alkalmazkodó), engedékeny ( kevés korlát, nem fegyelmez, nagy szabads., önállóság= indulatvezérelt, felelőtlen)

Kisiskoláskor Testi növekedés, fogazatváltás, erősödés, ügyesedés Gondolkodás, emlékezet,figyelem(20p) fejlődése (agykéreg-felnőttkori méretű) Szempontváltás (mások hogyan látják őket) Társas összehasonlítás: kezdi magát másokhoz mérni Társak szerepe: barátok kitüntetett szerepet kapnak, véleményük néha döntőbb (átpártolás felnőttektől kortársakra), fiúk-lányok külön (I.-III. oszt pedagógus=elsődleges tekintélyszemély) Népszerűség, rangsor kialakulása: sztárok, elszigeteltek, elutasítottak. Okai: név, külső, nem, rassz, személyiségjellemzők Versengés és kooperáció: szeretnek versengeni, vetélkedni, győzni a másik felett. (nevelhető a koop.) Erkölcsi fejlődés: becsület, igazságosság foglalkoztatják. Fokozatosan alakul ki az erkölcs: aranyszabályok, szent és sérthetetlen szabályok

Serdülőkor 1. 12-20 év Pubertáskorban: másodlagos nemi jellegek, hirtelen megnyúlás, utána első menstruáció és magömlés Pszichés jellegzetességek: -sok ellentmondás (énképben, érettségben,értékekben,önállóságban,hangulatban) -rajongás, szenvedélyek, elrugaszkodott vágyak -Korán érő fiúk elégedettebbek súlyukkal, megjelenésükkel -Korán érő lányok ellenkezőleg: szégyellik, szoronganak, kevesebbet beszélgetnek szüleikkel. -nemi identitás megszilárdul Médiahatások erősödése: nagyobb szexuális ingerlés, hamarabb első tapasztalatszerzés

Serdülőkor 2. Serdülő-szülő konfliktus: nem bizonyított, alapvető kérdésekben egyetértenek,( de: pl. öltözködés, zene kortárs csoport) Korábbi identitását megkérdőjelezi, értékeket, kompetenciáit keresi. Legtöbb veszekedés: kora és középső serdülőkorban (11-15) Több konlf. anyával (ő a hétköznapok szabályozója) Konfliktusok témái: házimunka, tanulás, szoba rendetlensége, harsogó zene, külső megjelenés, hazaérkezési időpont Két világ határán a serdülő: több hatalmat kér- de felelősség nélkül

Sedülőkor 3. Jó megoldás Kölcsönös függőség új formájában: több szabadság a fiatalnak, nagyobb autonómia, egyenlőbb szerepek a családi döntésekben, több felelősség. Ha a szülő már korábban is magyarázta a döntéseit, autonómiát adott a gyerekének, tudja enyhíteni az ellenőrzést- megkönnyíti az átmenetet

Fiatal felnőttkor Szülői háztól elszakadás Identitás megszilárdulása, érett személyiség kial. Párválasztás: nők érdeke evolúciósan: jó körülményeket biztosító férj. Ffiak: fizikai jegyek alapján. Pályaválasztás: karriertervezés kell, nem életre választunk. Tanulás, kompetenciák kikristályosodása. Elköteleződés foglalkozás, pár mellett, családalapítás

Felnőttkor Legtöbb ember 40-65 éves kora között a legproduktívabb Férfiak 40-es éveikben pályafutásuk csúcsán Nők otthoni felelőssége csökken, több idő szakmára, hobbira Generativitás: törődés a köv. generáció felnevelésével Munkahelyi problémák, kimerültség,stresszbetegésgek Életközépi válság: érzelmi zavarodottság, „ki vagyok? Merre tartok?”. Testi képességek romlása, versengés fiatalabbakkal. Főleg ffiakat érint rosszabbul. Gyerekek kirepülése -kettesben párunkkal Gyakran nagy változások: életútszemléletben, (szülők halála miatt azt nézi: mennyi van még hátra?), fontossági sorrendekben, új foglalk., lakhely, életmód

Időskor 65 év felettiek A jobb orvosi kezelés, javuló táplálkozás és testi erőnlét- kitolódik az aktív életmód, szellemi, fizikai frissesség A tanulási képességeket is frissen lehet tartani-gyakorlással. Nyugdíjazás inaktivitást hoz, csökkentheti az önértékelést Házastárs, testvér, barátok halála kibírhatatlan magányt okozhat Utolsó eriksoni pszichoszociális válság: integritás vagy kétségbeesés. Elszámolás, visszatekintés- mennyire sikeresen tudott megbirkózni az élete problémáival