A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu konferencia november
A lokális erőforrások növekvő szerepe globális gazdasági válság lokális erőforrások ezek egyike: munkaerő szakmai képzettség e
Az oktatási rendszer átalakulása Felnőttképzés intézményrendszere a közoktatási, felsőoktatási, illetve szakoktatási intézményrendszer mellett alakult ki 1. A „negyedik fokozat” 2. Életkori skála 3. Intézményes oktatás hatókör ének kiterjedése oktatási rendszerek átalakulása a munkaerő képzésének elsődleges színhelye: felnőttképzés
A felnőttképzés átalakulása felnőttképzés célja: rendszerváltás előtti időszakban kilencvenes évektől kezdődően –piaci viszonyok hatása –egyéni igények a felnőttképzés valamennyi területe a munka világához közelebb került
Az átalakulás következménye iskolarendszeren kívüli képzések: növekvő fontosságú tényezők településük stabilitásának szempontjából kínálat reagál a gazdaság, a munkaerőpiaci kereslet változásaira képzés struktúrája, tartalmi fejlődése folyamatos előrejelzés, tervezés, változásokra való rugalmas reagálás feltételeinek megteremtése DE: rugalmatlan, nem kellően hatékony a szervezett képzés
Az empirikus vizsgálat kis elemszámú, előzetes vizsgálat két hazai nagyvárosban elsődleges cél: tapasztalatszerzés egy országos empirikus kutatáshoz minta: az Országos Képzési Jegyzékben szereplő képzéseket folytató, regisztrált felnőttoktatási intézmények összessége módszer: survey
A vizsgálat tárgya 1. a formális és informális intézményi kapcsolatok áttekintése, tekintettel ezek erősségére és jellegére 2. a képzési kínálatot befolyásoló tényezők áttekintése – a társadalom vagy a gazdaság igényei érvényesülnek-e inkább
A koordináció modelljei Szép (2009) hierarchikus piaci társulási hálózati
Képzések indításának okai piaci modell dominanciája -gazdaság igényei a legfontosabbak emellett: - társadalom igényei - külvilágra nem figyelő szervezeti logika
Tervezett szakmák a meglévők arányában, városonként
Felkérések gyakorisága diverzifikált felnőttképzés felkérésre indított képzés: valóban keresletre, igényekre reagálás munkaerőpiaci megfelelés
Felkérések forrása KKV-k fontos szerepe (77%, 50%) munkaügyi központok (62 %, 43 %) oktatási intézményekkel együttműködés (31%, 50%) civil szervezetek jelentősége
Együttműködések jellege KKV-k fontos szerepe munkaügyi központok terembérlés az oktatási intézményektől
Az előzetes vizsgálat legfontosabb tapasztalatai külső felkérések nagy aránya KKV-k fontos szerepe munkaügyi központok a legfontosabb finanszírozási forrás képzési együttműködések, közös projektek: kitörési pont a civil szféra, lokális közösségek felé
Köszönöm a figyelmet!