A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

A kistelepülési esettanulmányokból leszűrhető tanulságok
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Tudástranszfer egyetemi városokban
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
A szakképzés helyzete Magyarországon
A társadalmi integráció aktuális kérdései az INNOAXIS-projekt célterületét alkotó térségekben Jász Krisztina Ph.D MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Szabadka,
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
A felnőttképzés Hajdú- Bihar megyében Dr. Erdei Gábor Dr. Teperics Károly
Az innovációs modellek (az innovációk keletkezése Roy Rothwell)
A szakiskola jelene és jövője
Előrejelzés-tervezés-indikátorok
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
TÁRSADALMI HATÁSOK.
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A Tudásrégió közösségi színterei
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
Előadás másolata:

A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu konferencia november

A lokális erőforrások növekvő szerepe  globális gazdasági válság  lokális erőforrások  ezek egyike: munkaerő szakmai képzettség e

Az oktatási rendszer átalakulása  Felnőttképzés intézményrendszere a közoktatási, felsőoktatási, illetve szakoktatási intézményrendszer mellett alakult ki 1. A „negyedik fokozat” 2. Életkori skála 3. Intézményes oktatás hatókör ének kiterjedése  oktatási rendszerek átalakulása  a munkaerő képzésének elsődleges színhelye: felnőttképzés

A felnőttképzés átalakulása  felnőttképzés célja: rendszerváltás előtti időszakban  kilencvenes évektől kezdődően –piaci viszonyok hatása –egyéni igények  a felnőttképzés valamennyi területe a munka világához közelebb került

Az átalakulás következménye  iskolarendszeren kívüli képzések: növekvő fontosságú tényezők településük stabilitásának szempontjából  kínálat reagál a gazdaság, a munkaerőpiaci kereslet változásaira  képzés struktúrája, tartalmi fejlődése  folyamatos előrejelzés, tervezés, változásokra való rugalmas reagálás feltételeinek megteremtése  DE: rugalmatlan, nem kellően hatékony a szervezett képzés

Az empirikus vizsgálat  kis elemszámú, előzetes vizsgálat két hazai nagyvárosban  elsődleges cél: tapasztalatszerzés egy országos empirikus kutatáshoz  minta: az Országos Képzési Jegyzékben szereplő képzéseket folytató, regisztrált felnőttoktatási intézmények összessége  módszer: survey

A vizsgálat tárgya 1. a formális és informális intézményi kapcsolatok áttekintése, tekintettel ezek erősségére és jellegére 2. a képzési kínálatot befolyásoló tényezők áttekintése – a társadalom vagy a gazdaság igényei érvényesülnek-e inkább

A koordináció modelljei Szép (2009) hierarchikus piaci társulási hálózati

Képzések indításának okai piaci modell dominanciája -gazdaság igényei a legfontosabbak emellett: - társadalom igényei - külvilágra nem figyelő szervezeti logika

Tervezett szakmák a meglévők arányában, városonként

Felkérések gyakorisága diverzifikált felnőttképzés felkérésre indított képzés: valóban keresletre, igényekre reagálás  munkaerőpiaci megfelelés

Felkérések forrása KKV-k fontos szerepe  (77%, 50%) munkaügyi központok (62 %, 43 %) oktatási intézményekkel együttműködés (31%, 50%) civil szervezetek jelentősége

Együttműködések jellege KKV-k fontos szerepe munkaügyi központok terembérlés az oktatási intézményektől

Az előzetes vizsgálat legfontosabb tapasztalatai  külső felkérések nagy aránya  KKV-k fontos szerepe  munkaügyi központok a legfontosabb finanszírozási forrás  képzési együttműködések, közös projektek: kitörési pont a civil szféra, lokális közösségek felé

Köszönöm a figyelmet!