A helyreállítás és újjáépítés feladatai, tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.

Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
1 Esélyegyenlőségi Terv a Paksi Atomerőmű Zrt-nél Készítette: Schwarcz Anita HUFO.
Szállítmányozási és fuvarozási szerződés
A környezetvédelem intézményrendszere
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Biztosításgazdaságtan 9. téma
Munkavédelmi előírások rendszere
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
Szervezetfejlesztési Program
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Kártérítési felelősség
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Ambrusz József pv. ezredes
A vis maior eseményekkel kapcsolatos eljárásrendről Dr. Benedek Katalin DDRÁH FIM Főosztály.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Távmunka a területfejlesztésben
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Munkahelyi egészség és biztonság
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Mediátor képzés Kártérítés.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Eötvös Loránd tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Az adatvédelem szabályozása
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
9/2011. (II.15.) Korm. rendelet a vis maior támogatás felhasználásának részletes szabályairól
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
 6:142. § Felelősség szerződésszegéssel okozott károkért  Aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül.
AZ ÚJJÁÉPÍTÉSI MUNKACSOPORT BEMUTATÁSA Jánosi Zsolt c. tű. alez. Kolontár, október 06.
Nyugat-dunántúli Igazgatóság A VÁLLALKOZÁSOK FELELŐSSÉGI VISZONYAI, EZEK BIZTOSÍTHATÓSÁGA Csala László október 12.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
Fontosabb építésügyi jogszabályok évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről (Étv.)
Önkormányzat és állam.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

A helyreállítás és újjáépítés feladatai, tapasztalatai A természeti csapások miatt károsodott lakóingatlanok tulajdonosainak támogatásáról Főszabály szerint a kárt az köteles megtéríteni, aki azt jogellenesen és felróhatóan okozta. Következésképpen a természeti csapások következményeinek felszámolására a Kormánynak nincs jogszabályon alapuló kötelezettsége. Ennek ellenére, különösen súlyos természeti vagy más eredetű csapást követően a károk mértéke, az érintett térség gazdasági, foglalkoztatási, szociális helyzete alapján a Kormány dönthet úgy, hogy költségvetési támogatást nyújt a károk enyhítéséhez. A Kormány segítsége nem anyagi kártalanítás. A támogatási elvek meghatározása és a forrás biztosítása egyedi kormányzati döntésen alapul. Általános cél a károsultak elemi lakhatási feltételeinek az elősegítése, és a támogatás nem kívánja átvenni az öngondoskodás (biztosítási hajlam, önerő) szerepét. Jogszabály szerint a katasztrófa által okozott károk felmérését a polgármester szervezi és irányítja. A helyreállítás és újjáépítés fogalmának jogszabályi meghatározása hiányos, értelmezése eltérő.

Az előre nem látható természeti vagy más eredetű veszély miatt szükségessé váló, indokolt védekezés többletkiadásainak részbeni vagy teljes támogatásának, valamint az önkormányzati tulajdonban lévő építményt sújtó, előre nem látható természeti vagy más károk (vis-maior) helyreállításának, többletkiadásainak részbeni támogatásának rendjét a decentralizált helyi önkormányzati fejlesztési támogatási programok előirányzatai, valamint a vis-maior tartalék felhasználásának részletes szabályairól szóló 47/2008. (III. 5.) Korm. rendelet szabályozza (vis-maior támogatás). A természeti csapások következményeinek felszámolására a Kormánynak nincs jogszabályon alapuló kötelezettsége. A Kormány dönthet úgy, hogy költségvetési támogatást nyújt a károk enyhítéséhez. Ezen irányú kormányzati szándék mára már jogszabállyal, vagy az állami irányítás egyéb jogi eszközeivel, pl.: egy kormányhatározat meghozásával kerülhet nyilvánosságra Részletek és példák a Honlapon.

Eddigi helyreállítások rendszere Támogatás az önkormányzati rendszeren keresztül. Ebben a támogatási rendszerben a Kormány lényegében a helyi önkormányzatoknak ad pénzügyi fedezetet ahhoz, hogy azok lakás célú támogatást tudjanak nyújtani a rászoruló helyi lakosok számára. A személyi tulajdonban lévő lakóingatlanok tulajdonosainak támogatása „szociális és lakáscélú támogatási formák” nyújtásával történhet, az önkormányzatok helyi rendeletei alapján. A helyi rendeletek keretszabályait a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. tv., valamint a lakáscélú támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet (korábban 106/1988. (XII.26.) MT. rendelet) tartalmazzák. A leggyakoribb támogatási formák: visszatérítendő, kamatmentes kölcsön, amelyhez jelzálogjog bejegyzés társul; vissza nem térítendő lakáscélú támogatás; természetbeli támogatás építőanyag illetve kivitelezői kapacitás biztosításával; meglévő, épített vagy vásárolt önkormányzati tulajdonú lakás bérbe adása További információ a Honlapon.

Támogatás a jegyző határozata alapján Beregi helyreállítás A központi szervezést a bekövetkezett károk koncentrált jellege, a nagyszámú idős, elesett károsult és a tájjellegű építészet jellegzetességeinek megőrzése motiválta. Nem volt szükség a szociális helyzet és a rászorultság mérlegelésére, az önkormányzatok feladata érintőleges volt. Az Beregi helyreállítás és újjáépítés során meghatározó felelősséget vállalt magára a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet, jogszabályon alapuló felhatalmazás nélkül. Martinsalak felhasználásával épített magántulajdonú ingatlanok kárenyhítése Az ózdi martinsalak felhasználásával készült lakóépületek károsodása alapvetően építőanyag gyártási-alkalmazási, illetőleg technológiai hibákra vezethetők vissza. A károsultak támogatása kormányzati döntésnek megfelelően történik. Az ózdi martinsalak felhasználásával készült lakóépületek tulajdonosainak kárenyhítését a többszörösen módosított 40/2003.(III.27.) Korm. rendelet szabályozza, míg az ózdi martinsalak felhasználása miatt kárt szenvedett lakóépületek tulajdonosainak támogatásához szükséges előirányzatot a mindenkori éves költségvetési törvény határozza meg. Támogatás a jegyző határozata alapján Az egyes károsultak tényleges támogatásával, a települési keretösszeg igénylésével kapcsolatos feladatokat a település polgármestere, míg az egyedi igénybejelentések alapján a jogszabályi feltételek meglétének fennállásának ellenőrzését és a konkrét támogatási összeg megállapítását a jegyző végezte. Részletes leírás a Honlapon.

Összegzés A közeljövő természeti csapásait nem lehet előre látni. Helyreállítási és újjáépítési feladatokra azonban fel lehet és fel kell készülni. A természeti csapásokat követő helyreállítási és újjáépítési rendszer fogyatékosságai a megfelelő jogszabályi háttér és a jogszabályokon alapuló belső szabályozás kialakításával megszüntethetőek.

Az ózdi martinsalak felhasználásával készült lakóépületek károsodása alapvetően építőanyag gyártási-alkalmazási, illetőleg technológiai hibákra vezethetők vissza. A martinsalakos ingatlanok kiszámíthatatlan ütemben, lassan, sokszor csak évek alatt válnak életveszélyessé. A károsultak támogatása kormányzati döntésnek megfelelően történik. Az ózdi martinsalak felhasználásával készült lakóépületek tulajdonosainak kárenyhítését a többszörösen módosított 40/2003.(III.27.) Korm. rendelet szabályozza, míg az ózdi martinsalak felhasználása miatt kárt szenvedett lakóépületek tulajdonosainak támogatásához szükséges előirányzatot a mindenkori éves költségvetési törvény határozza meg.