Az IKSZ története, a pedagógusok feladatai, érzékenyítés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
Advertisements

- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
Közösségi pedagógiai gyakorlat
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A SZÉCHENYI ISTVÁN GIMNÁZIUMBAN
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
„Érdekérvényesítő képességek, kompetenciák fejlesztése, munkajogi és munkaügyi ismeretek gyarapítása, a szociális párbeszéd erősítése a víziközmű - és.
A pedagógus szerepe a közösségi szolgálatban
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A közösségi szolgálat Dr. Kaposi József Budapest, január 17.
A közösségi szolgálat, mint új lehetőség a köznevelésben
Az iskolai szociálismunka
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Iskolai Közösségi Szolgálat – teher vagy lehetőség?
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Összeállította: Sütő Szilvia iskolapszichológus
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A gyakorlatvezető mentor
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Feladatok az Iskolai Közösségi Szolgálat kapcsán Dr. Bodó.
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
Az iskolai közösségi szolgálat bevezetése
Közösségi szolgálat 2014.
Tájékoztató gimnazista gyerekek szüleinek az 50 órás közösségi szolgálatról Károlyi István Gimnázium január Hirmann László.
Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 TÁMOP D-12/2/KONV Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / SZOLGÁLAT VAGY TANULÁS? AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT BEVEZETÉSÉNEK.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT (intézmény neve) Készítette igazgató.
Az iskolai közösségi szolgálat a koordinátor szemével
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)
A tanulók felkutatásának és beiskolázásának folyamata Iskolai, önkormányzati kapcsolati táblázat Névtáblázat (adatbázis) Települési útvonal Tájékozató.
Iskolai közösségi szolgálat
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
(Hatályos: I. 1-től) 4.§ (15) A közösségi szolgálat: - szociális, - környezetvédelmi, - a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, - szervezett.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Iskolai közösségi szolgálat
Közösségi szolgálat Mit jelent a közösségi szolgálat?
Az IKSZ alapelvei, céljai
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Felkészítés a közösségi szolgálatra
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) a fogadóintézmény szempontjából
Tervezési folyamat.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
„Fiatalok EGYÜTT, EGYMÁSÉRT 2015”
Iskolai közösségi szolgálat a Borosban
Hallássérültek a könyvtárban
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
Előadás másolata:

Az IKSZ története, a pedagógusok feladatai, érzékenyítés Zalaegerszeg, 2013. június 5. Dr. Bodó Márton

Miért lehet jó? Te megállnál segíteni? 1000 emberből két óra alatt mindössze 6 segítene egy magára hagyott csecsemőn! Budapest 2012. április 24. belvárosában az UNICEF akciója.

Önkéntesség – Közösségi szolgálat „Olyan tevékenység vagy munka, amelyet szabad akaratból, fizetés nélkül végeznek emberek, hogy a saját háztartásukon, ill. közvetlen családi körükön kívül eső ügyet vagy személyeket támogassanak.” (International Labor Organization) A „közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.” (Értelmező rendelkezés 4.§ (13.) bekezdés)

Nemzetközi kitekintés A trend a fejlett országokban az iskolai közösségi szolgálat felé halad az önkéntességtől. Az iskolai közösségi szolgálat Amerikában a legelterjedtebb más-más óraszámmal évente 100 óra átlagban. Angliában minden fiatal 19 éves kora előtt legalább 50 órát „szolgálja a hazáját”. Ontarióban azonban 40 óra szolgálatot kell tenniük a diákoknak ahhoz, hogy leérettségizzenek. 4

Kétféle angolszász hagyomány Community Service (közösségi szolgálat) Iskolákban alkalmazott Kötelező vagy önkéntes A közvetlen környezetet segítő tevékenység Együttműködés civil szervezetekkel Service Learning (szolgálattan) Hasznos szolgálat: a diákok aktív részvétele a tevékenységek megtervezésében Tantervi kapcsolódás Reflexió (a tapasztalatok átgondolása, megvitatása, írásos anyagba foglalása)

IKSZ hazai jó gyakorlatok Magyarországon kb. 300 iskolában a pedagógiai program része. Waldorf Iskolák Élménypedagógia, személyes tapasztalat, projekt jelleg Karinthy Frigyes Gimnázium KEKSz:Kreativitás-Erőbedobás-Közösségépítés-Szolgálat, Nemzetközi érettségi előfeltétele- elnevezés Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium Szeretetszolgálat, pedagógiai tartalom, sokszínűség Pilot programok

„TÁRsadalmi Szolidaritás Program” (TÁRS-program 2010/11) A program lényege: 9-12. évfolyamon tanuló diákok pedagógus vezetésével, egyénileg vagy csoportosan. Személyenként minimum 30 óra közösségi szolgálatot teljesítsenek (5-20 -5), tanórán kívüli foglalkozás keretében. Pályázók köre: Nevelési–oktatási intézmények, (kollégiumok is) Helyi önkormányzatokkal, civil szervezetekkel, szociális intézményekkel, más nevelési–oktatási intézménnyel együttműködve. Ma 50 óra a kötelező! 7

Győztes pályázatok fenntartó szerint (forrás: wekerle.gov.hu)

Együttműködő szervezetek tevékenységenként 9

Mi a cél? Élménypedagógia Diák: tapasztalatszerzés Élménypedagógia az iskola falait „lebontja”, Szociális,társadalmi érzékenyítés, Tanár-diák-szülő viszonyt átalakíthatja, Pályaválasztás szempontjából motiváló, Az agresszió csökken ott, ahol a diákok részt vesznek közösségi szolgálatban, Az iskolai keretek között rosszul teljesítők számára kitörési lehetőség. 2013. 06.05. 10

Pedagógiai célok Fejleszti a tanulók következő kompetenciáit: Kritikus gondolkodás, Érzelmi intelligencia, Önbizalom, Felelősségvállalás, Állampolgári kompetencia, Felelős döntéshozatal, Vezetői készségek, Szociális érzékenység,társadalmi felelősségvállalás, Kommunikációs készség, Együttműködés, Empátia, Konfliktuskezelés, Problémamegoldás.

Fogadó szervezet céljai Pályaorientáció, Szemléletformálás, Saját arculatába illő feladat támogatása, Társadalmi probléma iránti érzékenyítése a diákoknak, Saját tevékenység bemutatása, megismertetése, Utánpótlás biztosítása.

elvárásait, szereplőit, felelőseit. „ „Az energiád és a lelkesedésed azután keletkezik, hogy belevágtál valamibe. /Andrew Matthews/ Az előkészítés része, hogy az iskolavezetés megfogalmazza a program célját és elvárásait, szereplőit, felelőseit.

Érzékenyítés   Minden iskolának a saját diákjaira, környezeti adottságaira kell kialakítania közösségi szolgálati programját.

Empátia „Úgy nem lehet szeretni, hogy nem érezzük át a másik ember örömét és bánatát. Úgy nem lehet szeretni, hogy nem fedezzük fel a közös pontokat azokkal, akik első pillantásra annyira másoknak tűnnek, mint mi.” 2013. 06.05. 15

A lehetőségekről… Az elmélet mellett a tapasztalati tanulás lehetősége 2013. 06.05. 16

Érzékenyítés Rossz célok Ismerjek meg a fogyatékkal élő gyerekeket, Jó célok Szeretném megtudni miként élnek ezek a gyerekek, Hogyan érzik magukat reggel, délben vagy este, mi az, ami miatt ők szomorúak, mivel lehet őket felvidítani. Szeretném elérni azt, hogy várjanak, amikor hozzájuk megyek, vagy hogy érezzem azt, hogy fontos vagyok nekik. Célom az, hogy figyeljem saját érzéseimet, amikor készülök a feladatra, amikor végzem a tevékenységet, amikor találkozom egy ott dolgozóval, vagy ellátottal, Rossz célok Ismerjek meg a fogyatékkal élő gyerekeket, Szeretetet fogunk adni, Tudjak le 50 órát. 10 méteres kerítés legyen lefestve.

Érzékenyítő foglalkozások Szekszárdi Júlia: Új utak és módok. Gyakorlatok a konfliktuskezelés tanításához és tanulásához. Dinasztia Tankönyvkiadó, 2008. Gönczi Károly: Önismereti játékok gyűjteménye 2., Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. Mohay Péter: Közösségformáló játékok tizenéveseknek. Flaccus Kiadó, Budapest, 2006. N. Horváth Margit: "Legyetek jók, ha tudtok!" Etika. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. 2013. 06.05. 18

A tanár szerepe: motiváció és kitartás megtapasztalhatják az adás örömét az elfogadás képességét megismerhetik önmagukat a világot A diákok ÉS A TANÁROK? 2013. 06.05. 19

Ön szerint mi a pedagógus legfontosabb feladata? 2013. 06.05. 20

Feladatkör 2013. 06.05. 21

Ismeretek 2013. 06.05. 22

Mire van szükség? A segítő pillérek Akarat és készség professzionalizmus szemlélet stratégiák kompetenciák energia türelem kooperáció kitartás… Elfogadni - Miért…? Elismerni – hatás, haszon létjogosultság 2013. 06.05. 23

Tervezés a közösségi szolgálatra az iskolákban I. Tapasztalatok összegyűjtése: a tanulók ötletei, motivációi, pedagógusi kör ötletei, tapasztalatai, motiváltsága, az intézmény arculata, Szülők ötletei, tapasztalatai, korábbi gyakorlatok, szemlélet megléte, a pedagógiai programmal összhangban lévő tevékenységi körök listája, önkormányzattal, civil szervezetekkel való együttműködés lehetőségei.

Tervezés a közösségi szolgálatra az iskolákban II. A tanulókat tájékoztassák a lehetőségekről, önként választhassák ki azt a helyet és tevékenységet, a szülők tájékoztatása. Megszervezéshez irányadó: Maximálisan 3 óra tevékenység végezhető.

A közösségi szolgálat lebonyolítása Az iskola pedagógiai programjában rögzíti, mely évfolyamon, vagy évfolyamokon szervezi meg a közösségi szolgálatot és mely tevékenységi körben iskolán belül és kívül. a tanulók és pedagógusok felkészítésének lehetséges módjai, A programra való felkészítés megszervezése, A szolgálat szervezése a fogadószervezeteknél, Magánszemélyeknél, Kísérés, A program zárása, közös értékelés.

IDŐ AZ ÉV TESZI RENDJE Szeptember, Egyeztetés az intézményekkel, tanárok fölkészítése, Önkéntes közp. Október eleje Bevezető tréning, öt órában helyválasztás, beosztás, Október közepe Szolgálati hely megismerés, a feladatok felvétele Október-Május A szolgálat végzése December Első reflexiós tréning 2 óra Március Második reflexiós tréning Május vége Felkészülés a bemutatóra Utolsó tanítási hét Zárás az egész iskola előtt, Teszi láng átadása

Az iskolai közösségi szolgálat irányítása A középiskola intézményvezetője jelöli ki az iskolai koordinátort, aki felelős: a diákok felkészítésért – fogadó intézmények pedagógiai feldolgozásért – szülő, ofő a fogadó helyekkel való kapcsolattartásért – Önkorm. Ped intézet adminisztrálásért, dokumentálásért, igazolásért – fogadó szervezet, iskolatitkár, kolléga, idősebb diákok a diákok bevonásáért a folyamat egészébe - ofő a tevékenységek elismeréséért – iskolavezetés, szponzor, együttműködés és kölcsönösség elvének érvényesítéséért- fogadó szervezet, szülők.

A közösségi szolgálat dokumentálása A tanuló osztályfőnöke vagy az ezzel a feladattal megbízott pedagógus a tanuló előmenetelét rögzíti a dokumentumokban. a tanuló által kitöltött Jelentkezési lap osztálynaplóban és a törzslapon, igazolást állít ki két példányban, iratkezelési szabályzatában rögzíteni, az iskolán kívüli külső szervezet és közreműködő mentor bevonásakor az iskola és a felek együttműködési megállapodást kötnek egymással.

iskolai közösségi szolgálatra Jelentkezési lap Tanulói „Jelentkezési lap” Jelentkezési lap iskolai közösségi szolgálatra Alulírott ………………………………………………………………………….. tanuló a(z) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… iskola ………………………………… osztályos tanulója a ……………./……………… tanévben az alábbi területeken kívánok eleget tenni a közösségi szolgálatnak: a)      ………………………………………………. területen …………………. órában b)      ………………………………………………. területen …………………. órában c)      ………………………………………………. területen ………………… órában (tanévenként minimum egy, maximum három terület választható) …………………………………… tanuló aláírása Szülő, gondviselő nyilatkozata: Alulírott …………………………………………………………………………………….. fent nevezett tanuló közösségi szolgálatban való a jelzett területeken való részvételét támogatom és tudomásul veszem. …………………………………………… szülő, gondviselő aláírása

Közösségi szolgálati napló Sor-szám Dátum Órától Óráig Tevékenység Élményeim/tapasztalataim Igazoló aláírás 1.   2. 3. 4.

Fogadó szervezetek feladatai Kitalálni a célt a szervezet számára Kitalálni az arculatukba illeszkedő tevékenységeket (milyen korosztály számára, hány órában, milyen gyakorisággal), Végiggondolni a szükséges peremfeltételeket (felkészítés, felügyelet, igazolás, szükséges eszközök) Intézményekkel való kapcsolatfelvétel, egyeztetés, dokumentálás Közösségi Szolgálat Portálra regisztráció

Állami általános gyermek- és ifjúsági baleset-biztosítás Szolgáltatás mértéke: csonttörés (3.000.- Ft) Maradandó egészségkárosodás (rokkantság) (3.000. Ft - 300.000) A kárrendezéssel kapcsolatban információkhoz juthat a biztosító telefonos ügyfélszolgálatán, a 06-40-421-421-es (országosan helyi díjszabással hívható) kékszámon. Igény szerint a szülő dönthet más konstrukcióról.

A tevékenységek hatása Különböző szektorok közti együttműködés erősödése Generációk közti együttműködés, megértés kialakulása Agresszivitás csökkentése a diákok között Nyitottabbá válás nehéz helyzetekre Életstratégia árnyaltabb kialakítása Szociális érzékenység növekedése Önkéntesség kultúrájának elterjedése

Nem lényegtelen „látványelemek” 2013. 06.05. 35

Mire jó a Portál? Információk a közösségi szolgálatról,TÁRS-program, jó gyakorlatok Keresés az intézmények között, Bemutatkozó felület, Segítségnyújtás a projektek létrehozásában a megvalósult projektek bemutatása által

Közösségi Szolgálat Portál

Keresés fogadó intézmények közt Keresőfelület

Iskola részletes oldala Bemutatkozás és fülek

„Történelmi pillanatokban, válságban sokkal erősebbre „Történelmi pillanatokban, válságban sokkal erősebbre szőhető a közösségi háló…” (Kopp Mária)

Köszönöm a figyelmet! kozossegi.szolgalat@ofi.hu kozossegi.ofi.hu 2013. 06.05. 41