Oktatástechnológia Koczka István, Makra Csaba, Vénné Meskó Katalin.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Advertisements

E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Médiapedagógia.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Hagyományos szemléltető eszközök
Készítette: Fejér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Prezentáció és grafika Alapismeretek a számítógépes prezentációk.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Szeretet, türelem, tolerancia
Minta a beadandó feladathoz
E-learning Kovácspál Eszter.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
H2O Projekt Projektszponzor: Dr. Kürti Sándor, PhD Kürt Zrt. Projektvezető: Rácz Tünde Fatima Kulturális antropológus Tudományos.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
Danyi Gyula Informatikai fejlesztések fontossága az iskolákban - különös tekintettel a tanári szemléltetés (oktatástechnológia) problémáira Budapesti Műszaki.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tanárképzés szerkezete
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Alkalmazott nyelvészet I.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A MULTIMÉDIA alapjai
Készítette: dr. Létray Zoltán
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
1. Témakör. A tanév feladatai A terem rendje Ülésrend kialakítása Érintés és-balesetmegelőzés Eszközök bemutatása.
IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
A pszichológiai mérés alapjai
Földrajz szakmódszertan VIII.
Az informatika alapfogalmai Adatok tárolása Adatok továbbítása
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
11. Vizuális jelképek, jelek, sematikus ábrák
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Oktatástechnológia Koczka István, Makra Csaba, Vénné Meskó Katalin

Oktatástechnológia I. Oktatástechnika Oktatástechnológia eszközök és anyagok műszaki kérdéseivel foglalkozik Oktatástechnológia eszközök és anyagok pedagógia, pszichológiai alapjait, összefüggéseit és az oktatásban való alkalmazását vizsgálja

Oktatástechnológia II. Mivel foglalkozik? eszközök kifejlesztésével eszközök alkalmazásával az alkalmazás szabályszerűségeivel az alkalmazás elméleti alapjaival

Történeti áttekintés 1896. Néptanítók Lapja – fonográf ismertetése 1897. Uránia tudományos társulat a képi szemléltetés fontosságáról tárgyal 1901. Néptanítók Lapja – diavetítő ismertetése 1912. Zilah – iskolai mozgóképvetítés 1913. Pedagógiai Filmgyár 1924. kötelező a filmek oktatásban való alkalmazása 1928. Európai Oktatófilm Kongresszus – Mo. példaként

Eszközök megválasztása I. Tanuláselméleti, pszichológiai ismeretek figyelembevétele Információ, információátvitel, informatika alapfogalmainak ismerete információ típusának befogadóképessége több átviteli csatorna használata → hatékonyság Egyéb szempontok szem felbontóképessége, szem tehetetlensége életkori sajátosságok figyelem jellege és tartóssága tanulási szervezeti forma alkalmazott módszerek

Eszközök megválasztása II. Információelméleti megközelítés Tanítási-tanulási folyamat → Kommunikációs folyamat adó, vevő, átviteli csatorna, zavaró hatások, zavaró jelek speciális eszközrendszer Taneszközök, információhordozók → közvetítő csatornák, médiumok Oktatástechnológiai eszközök (médiumok) célszerű integrálása

Médiumok jellemzői Központi fejlesztésű ill. egyéni fejlesztésű tananyagok szükségessége Technika fejlődésével tanár közvetítő szerepének megváltozása egyre több, egyre fejlettebb eszközök Médiumok feladata tanári képességek kiterjesztése nem helyettesítése! része az egésznek észrevétlenül kiszolgálni a tanár munkáját Melyik a leghatékonyabb médium?

Médiumok lehetőségei Dokumentálhatóság Manipulálhatóság tárgy vagy jelenség megörökítése Manipulálhatóság idő- és térbeli viszonyok átalakítása manipulálás dimenziói méret: transzformálhatóság idő távolság: tanulói közelségbe hozás beállítás, szín: részletek kiemelése sokszorozhatóság: reprodukálhatóság (távoktatás)

Médiumok kiválasztásának szempontjai I.

Médiumok kiválasztásának szempontjai II. Eredményes kommunikáció információátadás minél eredményesebb és jobb hatásfokú legyen tanítási célnak, követelményeknek és a tartalomnak való megfelelés tanulói jellemzők (képesség, életkor, stb.) Gazdaságosság gazdaságosság vizsgálata kapcsolatban van-e a célkitűzéssel létezik-e az adott médium Gyakorlati tényezők médiumok elkészítésével, beszerzésével ill. kölcsönzésével kapcsolatos tényezők eszközminimummal kell számolni Emberi tényezők médiumok várható fogadtatása

Médiumok kiválasztásának folyamata Szempontok együttes figyelembevétele Oktatási folyamat tervezésének meghatározott fázisa Folyamat Korlát típusú tényezők szerinti szűrés Szervezeti formák, módszerek szerinti szűrés A médiumokhoz fűződő viszony szerinti szűrés Gyakorlati, gazdaságossági tényezők szerinti szűrés Optimum kritérium típusú tényezők szerinti szűrés

Médiumok csoportosítása

Hagyományos eszközök I. (1-2. generáció) Valósághű bemutatás érzékszervi megismerés, megtapasztalás tárgy, jelenség természetes környezetben való bemutatása Nyomtatott szemléltetőeszközök Tábla, falitábla legrégebbi eszköz szóbeli magyarázat rögzítése hagyományos fatábla → mágnes tábla → zománcozott tábla szaktárgyhoz kapcsolódó, speciális táblák

Hagyományos eszközök II. (1-2. generáció) Táblai vázlat a tananyag lényege logikailag rendezett, problémaorientált rövid, szöveges megállapítások és/vagy rajzos illusztrációk tanítási órán készüljön a tananyag tanítási logikája szerint készüljön tanulási-feldolgozási algoritmust nyújtson jegyzetkészítési, esztétikai és logikai mintát mutasson színdinamika figyelembevétele fontos okttech_01.ppt

Oktatástechnológiai eszközök (3. generáció) Auditív eszközök – hangi információ lemezjátszó, rádió, magnó, CD lejátszó Vizuális eszközök – képi információ Állóképvetítők diavetítő, írásvetítő, episzkóp Mozgóképvetítők filmvetítő, írásvetítő Audiovizuális eszközök – képi és hangi információ hangos film, TV okttech_11.ppt

Számítógép alkalmazása az oktatásban I. (4. generáció) CAI – Computer Aided Instruction tanári és tanulói jelenlét a számítógép grafikus lehetőségeinek kihasználásával történő szemléltetés CAL – Computer Aided Learning a tanuló önállóan jut új ismeretekhez oktatóprogramok (szimulátor programok) CBI – Computer Based Instruction a tanulás szinte minden területén megjelenik a számítógép (könyvtárhasználat, feladatmegoldás, tananyag leadása, stb.) CMI – Computer Manneged Instruction az oktatási munka minden területén megjelenik a számítógép szervezési, adminisztrációs szolgáltatások

Számítógép alkalmazása az oktatásban II. (4. generáció) Egyéni tanulás Programozott tananyagközlés Interaktív médiák