Az individualizáció és az intézményesítés különbségei és összhangja a szokásostól eltérő adottságok (pl. tehetségek) és tudások kezelésében Hardicsay Péter,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Magyarország nemzeti katonai stratégiája Készítette: Faludi Miklós
Hidak és járható utak a tudomány és gyakorlat között Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások – Intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Drajkó László Microsoft Magyarország
Fontosabb fogalmak Képesség :
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A munka világával kapcsolatos tudás
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Mesterséges intelligencia
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
A szervezeti problémák kezelése
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Kaplan – Norton: Balanced Scorecard
Humánerőforrás Kontrolling
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
2009. december Előadó: Farkas Krisztina december
Szakértők és rendszerek
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Hardicsay Péter, MSTT Sakk és Sakkelméleti Bizottság elnök, TF szakágvezető.
Az informatikai tanácsadás jövője – mit tehetünk érte? Hetyei József Certified Management Consultant (CMC) NJSZT szakértő főiskolai vezető oktató, szakvezető.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Stratégia a sakktáblán és a sportpályán Dr. Sterbenz Tamás.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Tudásmenedzsment trendek. Mi újság a TM „házatáján” A TM piaca jelenleg egy „Kék óceán” (Blue ocean) még nem alakult ki öldöklő harc Úgy tűnik, ha lassan.
A BKF tudástranszfer modellje a
Dr. M Egyetemi prezentációs sablon 1. HOFFER ILONA A MÚZSA CSÓKJA ÉS AZ ALKOTÁS MŰVÉSZETE AZ INNOVÁCIÓBAN INNOVÁCIÓ A SZOLGÁLTATÁSOKBAN BUKARESTRMÜE 2015.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Az üzletek operatív működtetése
A pszichológiai mérés alapjai
Desztináció-marketing
Kérdések a második zh-hoz
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
„TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK”
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Az individualizáció és az intézményesítés különbségei és összhangja a szokásostól eltérő adottságok (pl. tehetségek) és tudások kezelésében Hardicsay Péter, BKF „Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások” MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA IX. Osztály GAZDÁLKODÁSTUDOMÁNYI BIZOTTSÁG Tudásmenedzsment Munkabizottsága™ 2012. április 04.  

A fejlődés a rendszerekben A fejlődés a rendszerek működésének strukturális tulajdonsága, mely rendszerek bonyolultságával és stabilitásával írható le, persze csak, ha kognitív sémákra váltunk. (Dénes, 2010) .Azaz a bonyolultabb rendszer stabilabb. A részek kapcsolatai biztosítják a rendszer stabilitását. A legerősebb láncszem kivételére a rendszer szétesik. „Az agy nem a matematika nyelvét használja” . (Neumann János, 1959. - idézi Dénes, 2010) Ezek szerint a numerikus megközelítés helyett mást, mégpedig a strukturálist kell használni az embernek. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Hány és milyen típusú játékra van szükségünk arra, hogy agyunk optimálisan teljesítsen? Ez a játék típus a sakk segítségével közelíthető meg leggazdaságosabban! Erről szól kutatásaim többsége. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Értelmezés turbulens környezeti feltételek esetén Individualizáció Ebben az esetben az individualizáció a tudás fejlesztési irányának legbiztosabb módja. A képességfejlesztés eredményeként megjelenik a kiemelkedő problémamegoldás, mint a kreatív és kombinatív elme könnyed és természetes tevékenysége. Intézményesítés Ebben az esetben a szervezeti tudás fejlesztésénél torzulásokra lehet számítani. A szervezeti tudásban vállalati stratégiai eszközként összhangba kell hozni, kiaknázni, megőrizni és erősíteni az individuális tudásokat. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Problémamegoldás, tanulás kreatív módon. Egy korábban létrehozott problémát csak egy fejlettebb gondolkodással lehet megoldani (A.Einstein) és ez a strukturális döntéshozatal, mely kreatív folyamat. (ld. T. Dénes Tamás –Hardicsay, i.m. 2010.) A kéthurkos szervezeti tanulás módszerét alkalmazom (tehát az értékek, normák, célok, stratégiák megújítását és az akciókutatást kombináljuk). A második visszacsatolás már paradigmaváltást is jelent a szervezetben, tehát sokkal hatásosabb folyamat. Alkalmazzuk a kvalitatív (strukturális) szemléletet. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Intuitív szemlélet az individuális és a szervezeti tudásban Az intuíció a megismerés „ősrobbanása”(Dénes, 2010). A sakk segítségével az intuíció fejleszthető, elérhetjük a „győztes stratégia” (Hardicsay, 2010) szintjét. Cél a szervezeti tudás aktualitásának megőrzése (rugalmas alkalmazhatósága), illetve stratégiai szükségesség esetén transzformációja, felhasználva a speciális személyes tudások adaptációs képességét. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Mit adhat az egyénnek és a szervezetnek a metaszint ? A metaszint fogalmi hálója, a metakontextust és a metarítust, mint a szokásostól eltérő tudások jellegzetességei. (Hardicsay, 2009 és 2010) Mi mindent értünk, de a mi szintünk absztrakcióját, információcseréjét mások nem. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

A szakértő-újonc paradigma Hellertől (fő területei a személyiség (motivációs és tanulási feltételek), a szocio - kulturális feltételek ebben az intelligencia(tehetség) benne van, a motiváció és a kreativitás) (Forrás: www.ank.sulinet.hu/AGORA/doks/tehetseg/ppt090221/Tehetseg1.ppt,2009.) 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Magas IQ-val rendelkezők képességei J Magas IQ-val rendelkezők képességei J. Piirto (1995) modellje alapján a sakk alapok tanulási előnyei feltüntetésével. A sakk alapok elsajátítása után: - spirituális - zenei - kreatív - intellektuális - komponálói - kapcsolati - műértői-kritikai szemlélet - matematikai - tudományos - üzleti/gazdasági - vállalkozói - feltalálói hozzáállás - játék - sport (verseny) - egyéb ( pl. könnyedség, vizualizáció, kombinációs látás ) tehetségek kibontakozása történik meg. A sakk alapok tanulás gyors (60-100 óra)és hatékony. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Általános játékszakasz Konkrét játékszakasz Bonyolultság A sakk anyagi erőinek, értékrendszerének, vizualizációjának kezelése. Mátrix. Nem tartalmazza a szubjektív, kulturális és a környezeti tényezőket. Alkalmazható (analógiával) cégstratégiai és operatív tervezésre is. Forrás: Truluck software 1.13.1-es verziója (német nyelvű), modifikálva. 2012. Vízszintes sorok Általános játékszakasz Konkrét játékszakasz Bonyolultság A művelet helye Az anyag mozgása Műveletek (sokféle) Függőleges oszlopok - A király értéke - Az aktivitás értéke - Anyagi érték - Térérték - Szerkezeti érték Mindegyikben: változat (összesítve) és kombináció (átalakulás) 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

A Stanciu-Hardicsay parti, 2012 végállása (0:1, tehát világos feladta) A Stanciu-Hardicsay parti, 2012 végállása (0:1, tehát világos feladta). Analógiás helyzet (példa). Világos lép. Előzőleg befalazta a királyát, patthelyzetet szeretett volna létrehozni, ezt az előnyt azonban sötét matthelyzetté változtatta át. Analógiás helyzetben: egy építőipari cég úgy kívánt megszabadulni a hibás stratégiai terve következményeitől, hogy ellavíroz nullszaldón, amíg lehet és lecsap a kimenekülés minden módjára. (pl. patt) 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Az analógiás helyzet befejezése, továbbgondolása, általánosítása. Közben a cég egy változásmenedzseri teamot felkért, de a kellő morfogenetikus változásokra nem volt nyitott. A team azonban ügyes stratégiájával a despota cégvezetőt a hibás stratégiájával szembeni megadásra késztette. Így nem tudott megválni a cégtől. Ezt a módszert a bevezetendő controlling, riportolás , továbbá a gördülő tervezés alkalmassá teszi a turbulens helyzetben történő alkalmazásra is. A turbulens helyzet egyébként a sakknak állandó kísérője! Lépésenként változik az állás. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

A meglévő és ajánlott módszerek felhasználása, kombinálása Ez a rendszer a „személyi állomány” képességeivel való gazdálkodás alapján - kizárólag tudásigényes szervezetekben - alkalmas a szendvics módszer (Noszkay, 2010) alkalmazására is. A munkavállalók körében kialakuló fejlődési igény hozza magával. E módszer a kapilláris jelenség (tehát a munkavállalók által spontán kikényszerített fejlődés, esetleg forradalmi átalakulás), továbbá a „szendvicsben” kifejlődő akciók végrehajtását, illetve projektbe történő szervezését is lehetővé teszi. 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Felhasznált irodalom: 1. Hardicsay Péter: Tacit tudás a sakk-állásmegítélésben. Eredmény (siker)= Sakk x Intuíció2 In: Noszkay Erzsébet (szerk.) Tudásból várat. Egyetemi tankönyv. MTA VSZB Tudásmenedzsment Albizottság II.sz. gyűjteményes kötete. N&B Kiadó, Budapest ,2011 2. Brávácz Ibolya- Hardicsay Péter: Az innovatív szellem és a kreativitás ösztönzése a szervezetekben a logikai képességfejlesztés segítségével. (angol nyelven) In: FelicjanBylok- Leszek Cichoblazinski (editors): People and the Value of an Organisation. Monograph. Faculty of Management Czestochowa University of Technology. Czestochowa,2011 3. T.Dénes Tamás – Hardicsay Péter: A strukturális gondolkodás és döntések alapjai. A változás és válságkezelés kognitív sémái. Magánkiadás, Budapest, 2010 4. Poór József (szerkesztő) : Menedzsment tanácsadási kézikönyv. Akadémiai Kiadó, Budapest,2010 2012.04.04. Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások

Köszönöm a szíves figyelmet! Merültek-e fel kérdések bármely elhangzott témában?