Speciális tanulási nehézségek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MOZGÁSKOORDINÁCIÓ ZAVARAI
Advertisements

Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A játéktevékenység kezdeti fejlődése
Játék és tanulás.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Sportági mozgásformák gyűjteménye
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Hatodik előadás.
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A Helytelen Testtartás
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Üdvözöljük az előadáson!
A pszichikumról általában
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Tervezett szenzomotoros tréning TSMT
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
1. Anya – gyermek kapcsolat
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Jó játék a mozgás !.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Gyógytornász szerepe a demens betegek mozgásterápiájában
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Videójátékok veszélyei
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Speciális tanulási nehézségek

A mozgáskoordináció és térérzékelés zavarai

Miért fontos kérdés? kiemelt jelentősége van a gyermek fejlődésében, képességeinek kibontakoztatásában. segíti az észlelést, a tapasztalatszerzést, alapját képezi a magasabb gondolkodási funkcióknak, a beszéd egyik feltétele

A mozgásfejlődésről a mozgásfejlődés már az anyaméhben kezdődik, itt fejlődik ki minden, a mozgáshoz szükséges testrész, az agy és a fül mint igen fontos "mozgató berendezések". A terhesség, szülés során fellépő fizikai vagy lelki sérülés, trauma befolyással vannak a mozgásfejlődésre, eredménye lehet egy megkésett mozgásfejlődés. a mozgásfejlődés első szakaszát, kúszást, mászást, átfordulást csak saját ösztönükből végzik, követendő minta nélkül. Az vezérli őket, hogy egyensúlyban maradjanak, és a fejüket stabilan meg tudják tartani. Általában a hatodik hónapra a fej megtartása stabilan kialakul, innentől a tényleges felegyenesedés szakaszai kezdődhetnek, mint ülés, állás, járás.

A mozgásfejlődésről Az óvodás gyermek mozgásformái folyamatosan gazdagodnak, egyre változatosabbak lesznek a sokféle tevékenységnek, ill. a játéknak köszönhetően. Minél változatosabb lehetőséget kell biztosítani a kicsiknek a játékra, ill. különböző változatos tevékenységekre. 5-6 éves korra képessé válik mind az egyenletes tempójú, mind a gyorsuló futásra. Ebben a korban egyre kitartóbbá, összerendezettebbé válik mozgásuk, ügyességük is egyre nő. Könnyen megtanulnak úszni, biciklizni. Veszélyérzete még jóval kisebb, mint bizonyítási-, és mozgásvágyuk.

A mozgásfejlődés zavarai Leggyakrabban előforduló két mozgásfejlődési zavar a hipermobilitás ( túlmozgékonyság) és a mozgásgátoltság. A hipermobilitás: megnyilvánulási formái a gyors, kapkodó, céltalan mozgások, fejletlen kézügyesség, finommotorika. Gyakran tapasztalható beszédfejletlenség is. A hipermobilitás okai elsősorban szociális ártalmakra vezethetők vissza, így pl.: elhanyagoltságra, szorongásra, mellőzöttségre A mozgásgátoltság: az előbbieknek épp az ellenkezője. A gyermek (valószínűleg szintén szociális ártalmak nyomán) nem elég motivált környezetének mozgásos, cselekvéshez kapcsolható megismerésére. A negatív társas, emberi kapcsolatai visszavetik, gátolják ebben a megismerési folyamatban (nem mer nyitni környezete felé), így mozgásfejlődése lelassul, megáll.

Mozgáskoordinációs zavarok Az alapozó mozgásterápia legfőbb célja a megfelelő mozgáskoordináció kialakítása. Koordinálni a mozgást azt jelenti, hogy összerendezzük mozdulatainkat egy egésszé úgy, hogy térben és időben megfelelő választ adunk a külvilág közvetett vagy közvetlen ingereire. A mozgáskoordináció zavara visszavezethető az észlelés zavaraira, a környezet ingereinek nem kielégítő feldolgozására és az érzékszervi asszociációk hiányára. Koordinációs zavart okozhat az alapvető mozgáskészségek hiánya, amit a mozgásszegény életmód okoz. A mozgászavarra elsődlegesen a nagymozgások koordinálatlansága a jellemző, amelynek következménye a finommozgások kivitelezésének nehézsége. Különösen kifejezett azokban az esetekben, amikor nehézséget okoz az érzékszervi működés és a mozgás kivitelezése, ennek összerendezése (szem-kéz koordináció zavara). Átmeneti mozgászavart okozhat a hirtelen hosszanti növekedés.

Mozgásformák az iskolában nagymozgások (természetes mozgások: járás, futás, kúszás, cselekedetek stb.) és finommozgások (rajzolás, írás, kézimunka) zavarával, amelyek gyakran mozgáskoordinációs zavarokból erednek.

Miért kell fejleszteni? Ha a gyermek nagymozgása bizonytalan, rendezetlen, ügyetlen, akkor a tárggyal történő vagy anélküli manipuláció koordinációja nehezített. Ennek következtében az apró tárgyakkal esetlenül bánik, pl. helytelen ceruzafogás. Ha a gyereknek nincs finommozgása, akkor a gyerek nem fog tudni szépen rajzolni, kézimunkázni, varrni, szépen írni stb. – ha pedig nem tud szépen írni , akkor ez már a diszgráfia jeleit mutatja.