Dr. Sivák József c. egyetemi docens

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Sivák József c. egyetemi docens
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Humán rendszerek, közszféra
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben 2010-ben Dr. Vigvári András az ÁSZ Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetvezető.
A gazdasági fejlettség mutatói
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Műszaki ellenőrképzés
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Településmarketing Értékaudit.
Költségvetési (fiskális) politika
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Felsőfokú szakképzés Csorba László
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Horváth Ferenc Az államháztartás alrendszerei, bevételek és kiadások
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Készítette:Makra Betti Dátum:
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Foglalkoztatás-politika
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Államháztartási alapismeretek
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban Dr. Szigeti Cecília.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A járási rendszer megújítása
Az államháztartás.
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Költségvetés.
Előadás másolata:

Dr. Sivák József c. egyetemi docens sivakj1@t-online.hu A magyar államháztartás felépítése, alrendszerei. Az alrendszerek közötti pénzügyi kapcsolatok Dr. Sivák József c. egyetemi docens sivakj1@t-online.hu

Témák Az államháztartás rendszerszerű megközelítése Az államháztartási szintek közötti pénzügyi kapcsolatok Adózási kapcsolatok Költségvetési transzferek

Államháztartás - kormányzati szektor - közszektor Profitérdekeltségű vállalkozások Közszektor Non profit vállalkozások Kormányzati szektor Közfeladatot ellátó vállalkozások Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítás - elkülönített állami pénzalapok - önkormányzatok állami többségi tulajdonú, vagy főleg ÁH forrásból finanszírozott állami többségi tulajdonú, vagy főleg ÁH forrásból finanszírozott Közfeladatot ellátó magánszemélyek Alapítványok, társ-i szervezetek, egyházak Magánszemélyek Közpénzügyi alapok 3

Államháztartás és közpénzügyi rendszer Közteherviselés elvei és szabályai Államháztartási rendszer Alrendszerek költségvetése Intézményi gazdálkodás Vagyongazdálkodás

Államháztartás szintjei Az államháztartás a kormányzati szektor meghatározó része, pénzalapok, gazdasági szervezetek, pénzvagyon és fizikai vagyon együttese A magyar államháztartás két alrendszere (szintje): Központi Helyi (önkormányzati)

Az államháztartás működése Feladatrendszer Szabályozási rendszer Szervezetrendszer Ellenőrzési rendszer

Szabályrendszer Bevételi törvények Ágazati, szakmai tv. Kormányzati szintek közötti feladatmegosztás – Áht. Költségvetési gazdálkodás – Áht. Költségvetés készítése és zárszámadás Alaptv. 31-35 (önk.) és 36-44 (közp.) paragrafusok

Szervezetrendszer Költségvetési szervek Csoportosítási lehetőségek: Alapító szerint Gazdálkodási jogkör szerint Ágazati sajátosságok Pénzgazdálkodás önállósága 2012 dec.-ben 8686 (933 közp. És 7753 önk.)

Ellenőrzési rendszer Modernizációs irányok a közpénzügyi rendszerekben: Szigor és felelősség Prioritások és allokációs hatékonyság Teljesítmény, szolgáltatási színvonal 2011. évi CXCIV. Tv. (Gst.) az első irányhoz kapcsolódik Költségvetési szabályok és Költségvetési Tanács Az államháztartás külső ellenőrzése – Állami Számvevőszék

Államháztartás és MNB Az MNB feladatai: Monetáris rendszer irányítója Pénzstabilitás őre Gazd.pol. Támogatója Pénzkibocsátás, tartalékolás MNB vezeti e KESZ-t és az ÁKK pénzforg. Számláját Értékpapír-piaci műveletek (devizában hitelfelvét stb.) Független – nem nyújthat hitelt a kormányzati szektornak

Az alrendszerek közötti pénzügyi kapcsolatok A többszintű kormányzás

Közfeladat és kormányzati szintek Közösség Terület Területi egység Állam szerkezet 1)KÖZPONTI szint 2)SZUBNACIONÁLIS szint KORMÁNYZATI SZINTEK

E funkciókat tagolt kormányzati rendszerben tölti be Vertikális tagoltság. Dekoncentráció, decentralizáció. Kormányzati szintek, szub-szuverén, szupranacionális. Ennek pénzügyi megjelenései. Adóztatási jog, hitelfelvételi jog. Horizontális tagoltság Közpolitikai ágazatok szerinti tagoltság, Végrehajtó szervezetek szerinti tagoltság, Azonos jogállású kormányzatok

Kormányzati funkciók megosztása a szintek között Hatáskörök és pénzek megosztása Bizonyos javak csak helyi szinten állíthatók elő A szolgáltatáshoz szükséges információk rendelkezésre állása A szubnacionális szinten előforduló „túlcsordulás” (spillover hatás)

Spillover hatások Nemzeti szinten (egészségügy, infrastruktúra, turizmus) Regionális szinten (oktatás, kultúra) Megoldási módok: Kötött illesztett támogatások (nemzeti) Használói díj, önkéntes társulások,

Pénzügyi decentralizáció a modern gazdaságban Forrás (Közpénz) Feladat (Közfeladat) Helyi szint

Kapcsolatok a két szint között adminisztratív információs PÉNZÜGYI politikai Központi szint Alsó szint

A kormányzati funkciók kormányzati szintek közötti megosztása Számos közgazdasági és nem közgazdasági tényező magyarázza: Az ország mérete, földrajzi sajátosságai, település szerkezete, gazdasági fejlettsége és történelmi hagyományai. Az ország „állammodellje”. A két alaptípus a centralizált és a föderatív állam-berendezkedés. Az centralizált modell maximálisan két kormányzati szinttel (központi és helyi), a föderális három kormányzati szinttel rendelkezik, az önkormányzatok mellett létezhetnek területi önkormányzatok is. A meghatározó politikai erők preferenciái. Az ország gazdasági helyzete, az állami szerepvállalás mértéke, A helyi közszolgáltatások iránti „kereslet”, amelyet befolyásolnak demográfiai folyamatok, a helyi gazdaság állapota.

A közösségi gazdaságtan a fiskális decentralizáció elvi előnyeit több összefüggésben tárgyalja. Helyi szinten rugalmas lehet az igények felismerése és az ezekhez történő alkalmazkodás. Ezzel megvalósul a közpénzek felhasználásának eredményessége. A decentralizáció a meglévő és szükségképpen korlátozott erőforrások minél jobb kihasználását eredményezi (hatékonyság, gazdaságosság). A decentralizáció révén a kormányzati gazdálkodás átlátható lesz, csökken az információ aszimmetria, a választott politikusok elszámoltathatóvá válnak Csökkenthetők a kormányzati kudarcokból adódó kockázatok.

A fiskális decentralizáció hátrányai Helyi szolgáltatásoknál kialakulhat „potyázás” Nem mindig biztosítható a méretgazdaságosság, többletköltség Versenyhelyzetek Kialakulhat alul-, vagy túlfinanszírozás az instrumentumok adott kombinációja mellett Eladósodás veszélye

Allokáció alapvető típusai Vertikális. Kormányzati szintek közötti allokáció. Célja a megosztott feladatokhoz a megfelelő forrás biztosítása. Horizontális. Közpolitikai ágazatok és/vagy azonos kormányzati szint egységei közötti allokáció.

Az allokáció technikája a finanszírozott feladat jellegétől függ 1. Működésre („kormányzati termelés” államháztartáson belüli pénzáramlás) vs. transzfer (államháztartáson kívülre történő pénzáramlás) vs. beruházásra(többféle lehetőség) , 2. A különböző közpolitikai ágazatok sajátosságai. (Pl. igazgatás, oktatás, egészségügy stb.)

A finanszírozás alapelvei Hatékonyság Ösztönzési elem (saját bevételek növelése) A pénzügyi fegyelem betartása Méltányosság A közszolgáltatások azonos szintjének biztosítása Stabilitás A források kiszámíthatósága hosszú távon

Allokáció alapvető instrumentumai Adórendszeren keresztüli allokáció Támogatási rendszer segítségével az államháztartáson belül.

Allokáció az adórendszeren keresztül

Adórendszeren keresztüli allokáció formái Vertikális: helyi adórendszer jellege, itt beszedett bevételek súlya, központi adó(k) megosztása, átengedése, pótadóztatás lehetősége. (Egy központi adóhoz kapcsolódó pótlólagos adókulcs alkalmazása) Horizontális: kikényszerített adómegosztás (pl. adóerő-képességen keresztüli újraelosztás) önkéntes helyi adó megosztás,

A helyi adóztatás alapelvei Milyen adót, adóalapot lehet az alsóbb szintű kormányzatokhoz rendelni? Hol adóztassák meg a több területet is érintőtevékenységeket? Musgrave adóelvei: nem szabad a központi kormánynak juttatni azokat az adóalapokat, amelyeket egy alsóbb szintű kormányzat hatékonyan és méltányosan tud alkalmazni kevésbé mobil adóalapok alsó kormányzati szinten progresszív személyi adót azon a szinten, ahol az adott személy összes jövedelmének adóztatása a leghatékonyabb progresszív adóztatás központi legyen a stabilizációs szempontokra is figyelemmel levő adóbevételeket központi szinten; alsóbb szintű adók érzéketlensége a gazdasági ciklusokra azon adóalapok központi adóztatása, melyek egyenlőtlenül oszlanak meg az alsóbb szintű kormányok között haszonelvű adók és használói díjak alkalmazása minden szinten

A központi adók megosztásának lehetőségei

Az adómegosztás technikája Jövedelemadó: általában valamelyik jövedelemadót veszik alapul (SZJA, társasági nyereségadó) EU 27 esetében hét országban nem szerepel adómegosztás a maradék húsz ország közül két ország esetén nincsen jövedelem adón történő osztozkodás a többi ország a jövedelemadók mellett az áfá-t is megosztja Pótadóztatás: az adómegosztás speciális fajtája akár helyi akár központi szinten működő főadó alapjára a másik szint kiegészítő adót vet ki Magyarországon a II. világháború előtt bevett szokás volt, ma sok EU-s ország is alkalmazza

Allokáció támogatásokon keresztül (A költségvetési transzferek)

Az államháztartáson belüli támogatások A hagyományos közpénzügyi elmélet a támogatásokról – a támogatás formája A támogatás „helyes” formájának kiválasztása A továbbiakban vizsgált kérdések: A támogatások célja A támogatások formái A támogatások allokációs mechanizmusai

Az államháztartáson belüli támogatások(folyt.) Hagyományos elmélet Feltételezés: a központ jól informált, társadalmi jólét maximalizálása a célja. Második generációs elmélet Közösségi döntések elméletének talaján áll és az információs aszimmetriával is számol: a központi-helyi kapcsolat szerepe a közszektor növekedésének magyarázatában

A támogatások céljai A helyi kormányzati szint közfeladatainak finanszírozásához való hozzájárulás (szolgáltatási minimumok, új feladatok) A decentralizált feladat költségeinek megtérítése. Klasszikus feladatfinanszírozás. Kiegyenlítés Jövedelmi bázis, fiskális kapacitás és szolgáltatási kapacitások különbözőségeinek mérséklése. „Spillover” hatások kezelése. Fejlesztések támogatása.

A támogatások csoportosítása Az állami támogatások tipológiája szerint öt rendezési elvet lehet elkülöníteni: a felhasználhatóság szempontja szerint szabad felhasználású: a forráshoz valamilyen formula (népesség) vagy feladatmutató (munkanélküliek száma) alapján jut az önkormányzat, de senki sem ellenőrzi, hogy mire használja fel a pénzt általános célú: az önkormányzati feladatok egészéhez lehet felhasználni (general purpose grant) meghatározott feladatcsoporthoz rendelt: pl. közoktatás (block grant) kötött felhasználású: csak egy adott célra lehet felhasználni a központi pénzt szigorú elszámolási kötelezettség mellett

2) a támogatás folyósítása alapján: normatív támogatás: a támogatást kötelezően folyósítani kell a központi forrásból diszkrecionális döntés: egyedi döntések alapján megítélt támogatások 3) a hozzájárulás szempontja szerint: az önkormányzatokat lehet ösztönözni a hozzájárulás mértékével a hozzájárulás megkövetelése lehet önrész v. kötelező használati díj kivetése 4) a támogatások felső korlátja szerint: nyílt végű támogatás: nincs felső korlátja zárt végű támogatás: van felső korlátja 5) a támogatási célok szerint: folyó kiadások finanszírozása: feladat ellátáshoz történő hozzájárulás v. fiskális kapacitást kiegyenlítő beruházások megvalósítását szolgáló támogatás

A szub-nacionális kormányzatoknak nyújtott támogatások típusai 1. Szabad felhasználású 1.1.Kötelező A. Általános B. Feladathoz kötött 1.2. Egyedi 2. Kötött felhasználású 2.1. Kötelező i. Hozzájárulástól nem függő ii.Hozzájáruláshoz kötött 2.2. Egyedi » Fejlesztési célú » Működési célú

A támogatások eljuttatása a címzettekhez A makroszintű nagyságok kialakítása A központi bevételek %-ában Ad hoc módon Formulával Allokációs módszerek Szükséglet, kapacitás, jövedelemnövelési képesség elemzése Változatos formák a gyakorlatban (népességarányos, feladatarányos, adóhoz kötött technikák)

Policy dilemmák a támogatásokkal kapcsolatban A támogatási transzferek növelését kiváltó hatások, hogyan lehet egyensúlyt teremteni az igények és a lehetőségek között? Milyen legyen az általános és kötött támogatások aránya? Milyen legyen az adók és a támogatások aránya?

8. fejezet: A kormányzati szintek Tananyag Sivák-Vigvári: Rendhagyó bevezetés közpénzügyek tanulmányozásába 8. fejezet: A kormányzati szintek Sivák – Szemlér – Vigvári: A magyar államháztartás és az EU… 2. fejezet: A magyar államháztartás…