A közlekedők információ-feldolgozó tulajdonságainak figyelembevétele az úttervezésben HTE Kongresszus Győr, 2008. november 28 Koren Csaba.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
Az írás őse a barlangrajzok (a legrégebbiek évesek) A beszéd az ősember közös munkavégzésekor alakult ki (kb éve)
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
A síelés alapszabálya Sí KRESZ a síelés alapszabálya.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Az integrált áramkörök (IC-k) tervezése
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Siker a tőzsdén A/9 A point and figure chart, az o-x diagram.
Ria Slides Ebben a bevásárlóközpontban a hölgyek különböző „Férfi – Típusok” közül választhatnak...
Tipográfia.
Matematika II. 1. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2012/2013. tanév/
8. gyakorlat.
ITS Budapesten.
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Gazdasági modellezés,döntési modellek
A website teljesítményének vizsgálata, fejlesztése 1. Forrás: WebTrends Analysis Suite, Advanced Edition White Paper (
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
2009. október 20. Erős pillérek - javuló közlekedésbiztonság 2009, ORFK 1 Útgazdálkodás és hálózatfejlesztés biztonsági kérdései Mocsári Tibor főmérnök.
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3.KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Csomóponti elemek I.:.
7. gyakorlat.
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Beszámoló az EG 4 „Változtatható jelzésképű táblák harmonizációja” szakértői csoport munkájáról Tomaschek Tamás forgalomszabályozási csoportvezető Állami.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Matematika II. 1. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Kataszteri ágazat tavaszi félév.
Vasúti és közúti hidak összehasonlítása
ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, november 17.
Kerékpárutak építésének engedélyezése
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
RADIX bináris számokra ___A___ ___B___ Berakjuk két edénybe, a 0- kat felülről lefelé, az 1- eket alulról felfelé.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
WYSIWYG (What You See Is What You Get) rendszerű programok
A website teljesítményének vizsgálata, fejlesztése 1. Forrás: WebTrends Analysis Suite, Advanced Edition White Paper (
Hogyan készítsünk előadást?
Kommunikáció Mátyás Viktor KOMMUNIKÁCIÓ Az emberek közti interakció nagyrészt üzenetek szabályozott cseréjéből, azaz kommunikációból áll. Kommunikáció:
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Közlekedésre nevelés az óvodában - workshop
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
JELZÉSI RENDSZEREK 2013 Követelmények, osztályozás
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
Pszichológia/Pedagógia lélek+tudomány emberek viselkedésével és gondolkodásával foglalkozó tudomány gyerekkísérő tanítás lehetőségeit, eszközeit, módszereit.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 6. előadás.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
valamint korábbi befejeződés/csúszás/ átfedés és kombinációik
Előadás másolata:

A közlekedők információ-feldolgozó tulajdonságainak figyelembevétele az úttervezésben HTE Kongresszus Győr, november 28 Koren Csaba

Reakcióidő (~ 1 s) → fékút → megállási látótávolság → ívek sugara Reakcióidő (~ 1 s) → fékút → megállási látótávolság → ívek sugara Felkészülési idő (~ 6 s) → előjelző, ill. veszélyt jelző táblák távolsága Felkészülési idő (~ 6 s) → előjelző, ill. veszélyt jelző táblák távolsága Hagyományos szempontok

Észlelhetőség (itt valami van, valamit tenni kell) Észlelhetőség (itt valami van, valamit tenni kell) Felfoghatóság, áttekinthetőség (mit kell tenni, hogyan?) Felfoghatóság, áttekinthetőség (mit kell tenni, hogyan?) Láthatóság (hol vannak a többiek?) Láthatóság (hol vannak a többiek?) Hagyományos szempontok

Vizsgált objektum Észlelési arány [%] Változtatható jelzésképű tábla (VJT)91 Pálya fölötti útbaigazító táblák58 Közúti jelző- és útbaigazító tábla (út mellett jobboldalon) 16 (!) Közúti jelzőtábla (út mellett baloldalon)4 (!) Közúti jelzés a jobboldalon, sárga alapon80 Útburkolaton lévő festett jel35 Szemkamerás vizsgálatok az M1 autópályán

Észlelhetőség (itt valami van, valamit tenni kell) Észlelhetőség (itt valami van, valamit tenni kell) Felfoghatóság, áttekinthetőség (mit kell tenni, hogyan?) Felfoghatóság, áttekinthetőség (mit kell tenni, hogyan?) Láthatóság (hol vannak a többiek?) Láthatóság (hol vannak a többiek?) Hagyományos szempontok

Hogy néz ki? / What does it look like?

Észlelhetőség (itt valami van, valamit tenni kell) Észlelhetőség (itt valami van, valamit tenni kell) Felfoghatóság, áttekinthetőség (mit kell tenni, hogyan?) Felfoghatóság, áttekinthetőség (mit kell tenni, hogyan?) Láthatóság (hol vannak a többiek?) Láthatóság (hol vannak a többiek?) Hagyományos szempontok

Visibility from the minor road blocked by steel bridge barrier

L = 100 m, przy V = 100 km/h odpowiada to t = 3,6 s Pole bez ograniczeń widoczności

Hol vagyok, milyen úton vagyok, hogy kell viselkednem? Hol vagyok, milyen úton vagyok, hogy kell viselkednem? Útkialakítás, környezet, általános kép Forgalomtechnikai jelzések (jelzőtáblák, burkolati jelek, stb.) Újabb megközelítés

Az észlelés két folyamata Alulról felfelé irányuló folyamat: az információ perifériáról (a receptoroktól) a magasabb szintek felé áramlik A felülről lefelé irányuló folyamat: a tudás észlelésre kifejtett hatása

Olvassák el az alábbi szöveget! "Egy anlgaii etegyem ktuasátai szenirt nem szimát melyin serenrodbn vnanak a bteük egy szbóan, az etegyeln ftonos dloog, hogy az eslő és az ultosó bteűk a hölyeükn lneegyek. A tböbi bteű lheet tljeees össze- vabisszásagn, mgiés porbléma nlkéül oalvsahtó a szveög. Eennk oka, hogy nem ovalusnk el mniedn bteűt, hneam mgaát a szót eszgébéen."

Hol vagyok, milyen úton vagyok, hogy kell viselkednem? Hol vagyok, milyen úton vagyok, hogy kell viselkednem? Útkialakítás, környezet, általános kép Forgalomtechnikai jelzések (jelzőtáblák, burkolati jelek, stb.) Sebességválasztás

Járművezetők sebességválasztása gyalogátkelőhelyen (KTI) Piliscsaba, 10. sz. főút

“Az út használói hibákat követnek el: a hibák elkövetésének lehetőségeit a lehető legkisebbre kell csökkenteni. Ha ennek ellenére is előfordulnak hibák, minimálisra kell csökkenteni a következményeket!” “Az út használói hibákat követnek el: a hibák elkövetésének lehetőségeit a lehető legkisebbre kell csökkenteni. Ha ennek ellenére is előfordulnak hibák, minimálisra kell csökkenteni a következményeket!”

Elemeket szabályoz, a tervező feladata ezekből összerakni az utat Elemeket szabályoz, a tervező feladata ezekből összerakni az utat Forgalmi sáv, padka, elválasztó sáv, csomóponti elemek, stb. Forgalmi sáv, padka, elválasztó sáv, csomóponti elemek, stb. Nagyobb egységekre komplett megoldásokat ad, ezekből kell választani Nagyobb egységekre komplett megoldásokat ad, ezekből kell választani Útkeresztmetszet, csomópont, pályaszerkezet, stb. Szabványos utakra komplett megoldásokat ad Szabványos utakra komplett megoldásokat ad Önmagukat magyarázó utak Műszaki előírások megközelítésmódjai

Önmagukat magyarázó utak Kevés, lehetőleg egységes, egymástól jól megkülönböztethető típus. Előfeltételek: egységes, az útkategóriától és a környezettől függő útkialakítás egységes, az útkategóriától és a környezettől függő útkialakítás a tervezési elemek jó és egységes összeegyeztetése a tervezési elemek jó és egységes összeegyeztetése vonalvezetésvonalvezetés keresztmetszetek éskeresztmetszetek és csomópontokcsomópontok

Kiszolgáló utak