Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével Dr. Kladek András NMHH Biztonsági Igazgatóság
Megoldások a lakosság riasztására, értesítésére sziréna média Helyileg kialakult és más módon telepített vagy mobil hangosbeszélő
A műsorszórás előnyös tulajdonságai a lakosság riasztásában, tájékoztatásában Elvileg korátlan számú felhasználónak továbbítható egyidejűleg és gyorsan az információ, Egymástól független földfelszíni és műholdas rendszereken történhet a közlemények leadása, Többszörös a lefedettség (országos, körzeti, helyi közlemények), Széleskörű vételi lehetőség (hordozható eszközök, internet, kábeltelevízió stb.), Torlódásmentes átvitel, Készen van, és folyamatosan fejlődik.
A lakosság légiriasztása Váratlan légitámadás esetén a légiriasztás rendszeréről szóló 186/2007. (VII.18.) Korm. rendelet Technikai átkapcsoló rendszer Központi vezérlőjel a Magyar Rádió Zrt-től Vevő-átkapcsoló végpontok a kereskedelmi csatornáknál Évi két üzempróba Kormányzati hírközlési szolgáltató Digitális átállás
A lakosság katasztrófariasztása 2010. évi CLXXXV. törvény 32. § „ (6) A közszolgálati, a közösségi és a jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltató köteles közzétenni a hivatásos katasztrófavédelmi szerv közérdekű közleményét, amennyiben az az emberi életet vagy vagyonbiztonságot veszélyeztető vagy károsító események várható bekövetkezéséről, a már bekövetkezett ilyen események következményeinek enyhítéséről, elvégzendő feladatokról tájékoztat. (…) A közzétételi kötelezettség ezen események helyszíne szerinti vételkörzetben működő helyi médiaszolgáltatás médiaszolgáltatóját is terheli.”
Jelentős befolyásoló erejű Közszolgálati Kötelezett médiaszolgáltatók Közösségi Helyi
Az NMHH közreműködése a katasztrófa riasztás feladataiban Kiemelten kezeljük a BM OKF által megküldött közérdekű közlemények közvéleményhez történő eljuttatásának támogatását, Felügyeljük a Médiatörvény rendkívüli helyzetekre vonatkozó, médiaszolgáltatókat érintő rendelkezéseinek, illetve a közérdekű közlemények közzétételére vonatkozó rendelkezéseinek médiaszolgáltatók általi betartását. Elektronikus úton hozzáférést biztosítunk a BM OKF számára a médiaszolgáltatókról vezetett hatósági nyilvántartásához.
A közszolgálati médiaszolgáltatók felkészítése Konzultáció Marathon Terra alkalmazás telepítése Kommunikációs gyakorlat Félévente kommunikációs próba Évente üzempróba a közérdekű közlemények továbbítására
További feladatok Jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatók meghatározása Meghatározott feltételek ellenőrzése Médiatanács döntése és kihirdetése Közösségi médiaszolgáltatók meghatározása Pályáztatás Médiatanács döntése Helyi médiaszolgáltatók bekapcsolása a rendszerbe
Rendkívüli helyzetek kezelése a médiaszolgáltatásban „15. § Rendkívüli állapot, szükségállapot, veszélyhelyzet, külső fegyveres csoportoknak Magyarország területére történő váratlan betörése, továbbá az ország területének a Magyar Honvédség légvédelmi és repülő erőivel való oltalmazása esetén az Országgyűlés, a Honvédelmi Tanács, a köztársasági elnök és a Kormány, valamint törvényben meghatározott személyek és szervek - a helyzetnek megfelelő szükséges mértékben - kötelezhetik a médiaszolgáltatót a fennálló állapottal, helyzettel kapcsolatos közérdekű közleményeknek az általuk meghatározott formában és időben történő ingyenes közzétételére, illetőleg egyes közlemények, műsorszámok közzétételét megtilthatják…” 2010. évi CLXXXV. törvény
A műsorszórás korlátai a lakosság riasztásával, tájékoztatásával kapcsolatban A riasztási, tájékoztatási közlemények csak műsoridőben jutnak el az érintettekhez! Ezért (is) szükség van további kiegészítő eljárások felkutatására, mint például automata hangbemondás, szöveges üzenet (SMS, CBS) stb. küldése
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET