A házassági felkészítés speciális esetei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Az első házasság felbomlása
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Párválasztás, szerelem
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Család.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Negyedik előadás Március 11
Szocializáció Fogalmak:
Párválasztásról alkotott vélemények főiskolás hallgatók körében Konzulens tanár: Szabó Sándorné Dr. Főiskolai Docens Készítette: Cselényi Nikolett Andragógia,
Alkoholizmus.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Ápolásetika.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Péczeli Katalin előadása
Családi vállalkozás.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A család szerepe, jellemzői
HÁZASSÁGI KONFLIKTUSOK ÉS KEZELÉSÜK Bodor Enikő, szociális munkás Bölön, 2007 december 2.
Kultúra és Szocializáció
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Kocsis Nikoleta – Spátay Anna Országos Tudományos Diákköri Konferencia
A kulturális intelligencia
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutató Intézet
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
A család és az egészség Kovács Eszter Pikó Bettina Magatartástudományi Napok 2008 június 6. Szeged.
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Asztal- és életközösség Jézussal
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Nevelés és nevelői attitűdök
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Pszichológiai Ismeretek
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A deviancia értelmezési kerete
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Maximális teljesítmény
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Generációk és család.
A család történeti alakulásáról
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Az új családformák hatása a jövő generációra (=) A családformálódás alakulásának irányai, jelei Spéder Zsolt.
Mihalec Gábor és Csizmadia Róbert Adventista Családi Szolgálatok
Előadás másolata:

A házassági felkészítés speciális esetei Mihalec Gábor

Az 1970-es évek óta egyházi közösségek és empirikus műhelyek egyaránt komoly vizsgálatok tárgyává tették a házasságra való felkészítés kérdéskörét. Azóta számos meggyőző utánkövetéses vizsgálat készült a témáról. Előadásunkban a házassági felkészítés különös körültekintést igénylő kérdéseit vesszük sorba. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

Vegyesházasságok egyházi megítélése „A boldog, sikeres otthon feltétele, hogy a férjnek és feleségnek egységes elképzelései és céljai legyenek. A Szentírás ezt tanácsolja: ’Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában’ (2Kor 6:14). Nagyon valószínű, hogy a hitbeli eltérés megmérgezi az otthon boldogságát. Ha a szülők különböző hitelveket vallanak, az zűrzavarhoz, bonyodalmakhoz és a gyermeknevelés kudarcához vezethet. […] Isten tisztelete, a szombatünneplés, a pihenés, a társas kapcsolatok, az anyagi források kezelése és a gyermeknevelés fontos összetevői a boldog családi kapcsolatoknak. […] A házasságra való megfelelő felkészülés feltétlenül foglalja magába az ezen területekre kiterjedő jegyesoktatást, amelyet a lelkész végez.” Hetednapi Adventista Egyház Gyülekezeti kézikönyv, 182-183. p. (angol számozás szerint) Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

Vegyesházasságok kapcsolati-dinamikai megítélése „A felekezeti különbségeket megítélésem szerint akkor kell tematizálni, ha a felek legalább egyike erős gyökerekkel rendelkezik a saját felekezetében. A hit és a lelkiség ugyan sokkal több, mint felekezeti hovatartozás kérdése, ugyanakkor a felekezeti hovatartozás meghatározza őket. A hívő ember számára a saját gyülekezete és egyháza – még akkor is ha kritikusan nyilatkozik vagy viselkedik vele kapcsolatban – mindig egy darabka otthon, kultúra és életstílus. Éppen ezért ez a téma több, mint ’csupán’ dogmatikai különbség.” Andreas Bochmann, Praxisbuch Ehevorbereitung: Anregungen für Seelsorger und Berater, 141-142. p. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

Vegyesházasságok kapcsolati-dinamikai megítélése Larson és Olson 2000-ben végzett vizsgálata szerint a hit kérdésében a legfontosabb tényező, hogy a felek egyetértsenek a hitbeli értékek és meggyőződések gyakorlati kifejezésének módjában. A 21.501 pár bevonásával készült reprezentatív vizsgálatban a boldog házasságban élő párok 89%-a magas pozitív megegyezést mutatott ebben a kategóriában. Olson vizsgálata arra is kitér, hogy az alacsony lelki megegyezésű párok (akik különböző módon élik meg a hitüket) 5%-a tartozik a legelégedettebb párkapcsolati típusba (vitális párok), a hitben kompatibilis párok 36%-ához képest. Peter J. Larson, David H. Olson, „Spiritual Beliefs and Marriage: A National Survey Based on ENRICH.” Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A nemzetiségi vegyesházasságok nyelvi és kulturális különbségei „Gazdagságot jelentenek, ha mint ilyet felismerik és elismerik őket, de veszélyes csapdává válnak akkor, ha megpróbálnak úgy tenni, mintha a szerelem eltakarna minden különbözőséget.” Andreas Bochmann, Praxisbuch Ehevorbereitung: Anregungen für Seelsorger und Berater, 144. p. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A nemzetiségi vegyesházasságok nyelvi és kulturális különbségei A nyelv kérdése azért fontos, mert akadályozhatja a kommunikációt a felek között, ami pedig automatikusan magával vonja a kapcsolat megromlását. Mivel érzelmi szinten nehezen tud valaki megnyílni egy számára idegen nyelven, ez a különbség gátolhatja az intimitás kialakulását. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A nemzetiségi vegyesházasságok nyelvi és kulturális különbségei „Milyen szerepet tölt be a nő az adott kultúrában? Milyen erős a családi összetartás? A kis család az elfogadott, vagy a több mint két nemzedéket felölelő nagycsalád? Ki a családfő? Milyen elvárások léteznek egymás rokonainak látogatásával kapcsolatosan? Milyen mértékü közelség elfogadott az adott kultúrában? […] Melyik a domináló vallás a partner kultúrájában? Ő melyik vallás követője? Milyen politikai és erkölcsi normák uralkodnak abban a kultúrában? Milyen a jellemző öltözködési mód?” Andreas Bochmann, Praxisbuch Ehevorbereitung: Anregungen für Seelsorger und Berater, 145-146. p. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A nemzetiségi vegyesházasságok helyzete az egyik fél „bevándorlása” esetén „A kultúravesztés a szocializáció része, amely tudatos és öntudatlan tanulási folyamatokat egyaránt magába foglal. Ennek során az egyén magáévá teszi egy társadalom (illetve szub-társadalom) kulturális hagyományait (pl. nyelv, értékrendszer, példaképek), és közben az új társadalom tagjává válik.” A bevándorló fél tehát lead a saját kultúrájából és ez különösen a gyermeknevelésben lesz érezhető. A vegyesházasságból születő gyermek ugyanis csak másodkézből érintkezik a bevándorló szülőfél kultúrájával, így viselkedését, gondolkodását és értékrendjét túlnyomóan az a kultúra határozza meg, amelynek kontextusában él. Katharina Zoll, Stabile Gemeinschaften: Transnationale Familien in der Weltgesellschaft, 207. p. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

Életkori sajátosságok Az életkor tekintetében három problémás helyzetcsoportra számíthat a felkészítő: 1. az átlagosnál fiatalabb házasulandó pár, 2. nagy korkülönbségű pár, és 3. érett korú pár. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

Életkori sajátosságok A 20 év alatti házasodási kor a szakirodalomban különös kockázati tényezőnek számít. Ennek a megállapításnak fejlődéslélektani okai vannak: „[…] azoknak a serdülőknek, akik még nem alakítottak ki kielégítő identitást, nehézségeik lesznek az intim, kölcsönösen kielégítő kapcsolatokban való részvételben, mert a magukba mélyedés megnehezíti, hogy a másik szükségleteire figyeljenek.” Rita L. Atkinson et al., Pszichológia, 99-101. p. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

Életkori sajátosságok A nagy korkülönbségű párok legnagyobb kihívása, hogy a felek életciklusa nem áll harmóniában egymással. Mindketten más-más fejlődéslélektani stádiumban vannak, mások a megoldandó kríziseik, ezért a kapcsolatukat is másként élik meg: „Itt válik láthatóvá az életciklusok egyidejűségének és kétidejűségének jelentősége a párkapcsolatra nézve. A nagy korkülönbség kapcsolati síkon áthidalhatatlan idegenséget képezhet a felek között, amelyet a szerelmesség fázisában túl könnyen figyelmen kívül hagynak.” Hans Jellouschek, Warum hast du mir das angetan? Untreue als Chance, 10. kiadás, 69. p. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

Életkori sajátosságok Az érett korú pároknak az egymással való kapcsolatuk mellett más tényezőkkel is szembe kell nézniük a házassági felkészítés során, amelyek élethelyzetükből, vagy egészségi állapotukból adódóan hatással lesznek a leendő házasságra. Ezek a témák az életszakasz-váltás (nyugdíjazás, üres fészek, stb.), a transzgenerációs kérdések (az érett korú pár „szendvics” helyzetben van az esetleges korábbi házasságból származó felnőtt gyermekek, és idős, ápolásra szoruló saját szüleik között), valamint az egészség kérdései köré csoportosulnak. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A mozaikcsalád különös helyzetei „A mostohacsaládokban legalább az egyik, a gyermekek számára fontos kapcsolódási személy nem él a családi közösségben. Minden, illetve csaknem minden tag átélte egy fontos kapcsolódási személy (illetve jelentős kapcsolati forma) elvesztését. A mostohaszülőnek (és adott esetben annak gyermekeinek) egy már meglévő, szilárd kapcsolati mintákban élő csoportban kell helyet találnia magának, illetve két részcsaládnak kell egy összenőnie egymással. A gyermekek több mint egy családi közösség tagjai, az első és a mostohacsalád tagjai, de adott esetben a velük nem egy háztartásban élő, új családot alapított szülőfél családjához is kötik szálak. Az egyik szülőnek nincsenek szülői jogai egy vagy több gyermek felett, noha – kívülről tekintve – a szülői alrendszerhez tartozik.” Manfred Cierpka, Handbuch der Familiendiagnostik, 216. p. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A mozaikcsalád különös helyzetei A leggyakrabban elkövetett hiba az, amikor az új család azt az elvárást támasztja tagjai felé, hogy ebben a konstellációban mindennek úgy kell működnie, mint egy „normális” családban. A mostohaszülő átveszi az édes szülő szerepét, ami gyakori konfliktusok forrása. Ehelyett jobb, ha a mostoha szülő nem próbál pótszülő lenni, hanem inkább egy kedves rokon szerepét ölti magára (nagybácsi, nagynéni pozíció). Átlagosan öt évre van szükség ahhoz, hogy egy mozaikcsaládban beálljon egy jól működő egyensúly. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A mozaikcsalád különös helyzetei Pongrácz és Spéder reprezentatív felmérése szerint a 19-39 éves magyar lakosság 67,9% szerint a házasságra való legjobb felkészülés mód a házasságot megelőző együttélés. A közhittel ellentétesen ennek a fordítottja igaz: a házasságkötés előtti együttélés növeli a válás kockázatát. Pongrácz Tiborné, Spéder Zsolt, „Élettársi kapcsolat és házasság – Hasonlóságok és különbségek az ezredfordulón.” Szociológiai Szemle, 2003/4, 55-75. p. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A mozaikcsalád különös helyzetei „Paradox módon a házasság előtti együttélés, mely egyes körökben szinte normává vált éppen arra hivatkozva, hogy a lehető legalaposabban ismerjék meg egymást a felek, mielőtt összeházasodnának, növeli annak esélyét, hogy az ilyen kapcsolat válásban végződjék.” Gödri Irén, „A házasságok és az élettársi kapcsolatok minőségének és stabilitásának néhány metszete.” Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

A mozaikcsalád különös helyzetei Az ilyen kapcsolatokat szétfeszítő szempontok mindegyike arra vezethető vissza, hogy az élettársi kapcsolatban alacsonyabb az elköteleződés mértéke a házassághoz képest, és a volt élettársak ugyanazt az alacsony fokú elköteleződést viszik magukkal a házasságba. Két ponton különösen felszínre tör ez a kérdés: 1. a konfliktuskezelés és a 2. szexuális hűség terén. Tartalom: Bevezetés Felekezeti vegyesházasságok Nemzetiségi vegyesházasságok A házasulandók életkora Mozaikcsalád Házasodó élettársak

Köszönöm a figyelmet! Kapcsolat: mihalecgabor@kettenegyutt.hu