Problémák az idegen kultuszokkal A 2. században a római és nem-római közötti határ élesebbé, fontosabbá vált Több esetben korlátozó intézkedéseket hozott.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Pósa Szabolcs Németh Gábor
Advertisements

 1709-ben pestisjárvány pusztított a városban. A katolikus templom 1757-ben, a református 1787-ben épült ben újabb járvány, kolera pusztított.
Róma története a kezdetektől a köztársaság koráig
A HŰBÉRISÉG.
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
AZ AJANTA BARLANGOK INDIA.
A Biblia Isten szava.
Japán és amerikai üzleti partnerrel
Kulinyi Márton, a szerkesztő bizottság elnöke. Miről is van szó? Egyenl ő bánásmód Hátrányos megkülön- böztetés Egyenl ő hozzáférés el ő ítélet.
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
Mezopotámiai régészeti leletek
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Az Aranybulla.
Európai vonat Európa 2010 Kaposvár. benyújtja pályázatát az „Európa Kulturális Fővárosa 2010” cím elnyeréséért.
Maja teremtéstörténet
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Az Ókori Kelet világnézete
A spártai és az athéni állam
Demokrácia és diktatúra
Keresztesek.
A POLITIKAI-GAZDASÁGI VÁLSÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ KÉSZITETTE: GILIGOR ANITA.
SPÁRTA, A KATONAÁLLAM.
Jakobinus diktatúra.
Ápolásetika.
SPÁRTA Egy másik görög út.
Iskolák vidéki térségekben A társadalmi átalakulás történeti, kulturális beágyazottsága, ütközőpontjai a Kárpát medencében a XXI. század elején SOPRON.
Szent István ( ).
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
AZ ÓKORI RÓMA KULTÚRÁJA
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az áprilisi törvények és a Batthyány-kormány működése
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TÖRTÉNETE
(XVI. század- XVIII. elejéig)
Konfliktuskezelés - mediációval
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
A köztársasági Róma.
Japán teremtéstörténet
A Római Köztársaság.
Kazinczy és Csokonai iskolája: a Debreceni Református Kollégium
Az athéni demokrácia kialakulása
AZ ÓKORI RÓMA TÖRTÉNETE
Ókori Róma.
ZRÍNYI IFJÚSÁGI KÖR „Kiművelt emberfők által tenni nagy nemzetté a magyart” (Széchenyi István)
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
LOVAGGÁ VÁLÁS ÉS LOVAGI ERÉNYEK
A KORAI RÓMA.
RÓMAI KULTÚRA.
Törpeállamok.
MASADA MASADA 2000 évvel ezelőtt a Chasmoneus-dinasztia egyik tagja, Jehonátán emeltetett erődöt a hegytetőn, ahonnan uralni lehetett a Holt-tenger körüli.
A Siklóshoz tartozó és mintegy 1500 lakosú Máriagyűd híres Mária-kegyhely, a magyar zarándokút befejező stációja. A közeli forrás már a rómaiak idejében.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
A GÖRÖG VALLÁS.
Napóleon A császár.
Út a szabadsághoz 1. Téma plakát feladatai. A totaliarianizmus A totalitarizmus csak a XX. században (az olasz fasizmus idején) jelent meg – először a.
A gyerekek így képzelik el az I. Világháborút
EGYIPTOMI ISTENEK SZERZŐ: VÖRÖS LÁSZLÓ. A természet láthatatlan erőit testesítették meg. Nem mindegyik terjedt el az egész birodalomban Néhányan már a.
A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
A köztársasági Róma.
Készítette: Hatvani Ferenc Bence
A babiloni fogság.
Róma a világ ura i. e. 27-ben Octavianus Augustust Róma első polgárává választották. Megalakult a császárság, élén a császárral, aki teljhatalmú.
Julius Caesar.
Népfőiskolák Magyarországon
A VÁROSOK ÉS LAKÓIK.
Ókori India Bácsi Johanna 5.A..
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A Sibylla-könyvek rendelkezésére bevezetett idegen kultuszok 1.
Problémák az idegen kultuszokkal
Ó édes Jézus, ég és föld dicsőséges királya, Hozzád repes az angyalok alázatos imája. Édes igád terhe ellen föllázadt a gonosz szellem, Szívek trónját.
Előadás másolata:

Problémák az idegen kultuszokkal A 2. században a római és nem-római közötti határ élesebbé, fontosabbá vált Több esetben korlátozó intézkedéseket hozott a római uralkodó réteg bizonyos kultuszokkal szemben 1

Bacchanalia – SC alapján 1. A Bacchikus-csoportok megszüntetése a senatus által tesztelte (?) a szövetségesek hűségét: beavatkozást jelentett belső ügyeikbe, amire a senatusnak elvileg nem volt joga: a velük kötött kétoldalú szerződések a belső ügyek intézésének szabadságát meghagyták A senatus döntése nem érintette a hagyományos Bacchus-kultuszt, a másik formáját nem irtotta ki teljesen, csak leszorította minimálisra a taglétszámot; nem lehetttek papok, nem lehetett pénztára, nem lehetettt esküt, fogadalmat tenni, nem lehettek vezetők << korábban hierarchizáltak voltak a csoportok – ezt akarta a senatus leginkább lerombolni Nem annyira a szertartások voltak elfogadhatatlanok a senatusnak: részegség, erőszak (eksztázis és egyesülés az istennel a céljuk) A társ. rendre látta a senatus veszélyesnek a kultusz struktúráját 2

Bacchanalia – SC alapján 2. Veszélyesnek találták, hogy a csoport-vezetőknek hatalmuk volt a tagok felett (és anem a senatoroknak volt a joga a felügyelet) A család tekintélyét is romobolta: a pater familias hagyományos vallási tekintélyét is (másnak engedelmeskedtek a családtagok, nem őneki) Főleg nők esetében elfogadhatatlan ez Ugyancsak elfogadhatatlan volt, hogy férfiak csatlakoztak a nőinek tartott kultuszhoz A szabályozás a férfi papok létét tiltja, nőket engedi (186 után nem hallunk többet Bacchikus csoportokról: vagy sikeres a kiírtás v. a hatóságokat nem érdekelték már A császárkorban megszeidítve él a kultusz 3

Bacchanalia – Liviusnál 1. Már a hannibáli háb. alatt fellépett a praetor a kultusz ellen: de csak a nők ellen és óvatosan A senatus politikája következetes Livius beszámolója a 186-os eseményekről fontos forrás a Bacchus-kultusz Livius korabeli megítéléséről, de kevésbé megbízható a 2. századi helyzetre vonatkozóan Livius elbeszélése egy kis dráma formájában történik: egy jó család fiáról, elvetemült mostohaapjáról, felszabadított melegszívű örömlányról, a cselekmény a hellenisztikus komédiákéra emlékeztet (Livius átalakítja művészi szempontjai szerint a forrását) Aebutiust az anyja veszi rá, hogy csatlakozzék a kultuszhoz – hogy így zsarolhassa, hogy ne árulja el mostohaapja üzelmeit; de Hispala, a szolgálólány figyelmezteti Aebutiust (őt már előbb beavatták), nagynénje pedig a consulok elé viszi az ügyet (Liv ) 4

Bacchanalia – Liviusnál 2. Livius célja, hogy egy (izgalmas) történetet meséljen el: hogyan szerzett tudomást a dologról a consul, hogyan nyomozta ki a részleteket, milyen fontos szerepet játszott Aebutius és Hispala bátorsága a veszély elhárításában A sztori néhol abszurd: mindenki halotta éjszakánként a különös zenét és kiáltásokat, látta az éjszaka fályával rohanó matronákat, de csak Hispala segítségével tudták meg, mindez mit jelent (mondja a consul a népnek) Valójában ismert volt a kultusz: Plautus komédiáiban egyértelmű utalások rá + Etruriában tláltak egy kultusz-barlangon szertartási trónnal (a 2. század elején törték össze – nyilván a 186-os SC miatt) >> Livius története a váratlan, gyors felfedezésről fikció 5

Bacchanalia – Liviusnál 3. Valójában a senatus nem egy új, elfogadhatatlan kultuszt fedezett fel, hanem egy régi, eddig eltűrt kultuszt tiltott be, amikor nem volt katonai veszély: az első ilyen év hosszú idő után Lehet, hogy fontosnak látta a senatus a veszélyt nagyobbnak mutatni (hogy igazolja eljárását) – talán a liviusi fikció egy része 2. századi, nem történetírói fikció A Bacchus-kultusz egész Itáliában elterjedt volt (a szövetségeseknél is) Mindenféle jogállású, származású, nemű, rangú, helyzetű ember volt a hívek között (>> biszonyítja, hogy Italia kulturálisan ekkor már elég egységes volt) Mindenféle erkölcstelenségről számol be Livius: szexuális téren (megerőszakolások, perverzió), hamisítás, csalás (tkp. Egy összeesküvésnek tűnik) <> SC 6

Magna Mater 1. A háb. vége felé (204) a Magna Mater kultusz bevezetése (talán a szélesebb rétegek nyomásárais) – a kultuszt ellenőrzés alá helyezték (de a város szívében lett temploma) A Magna Mater kultuszt is gyanúval fogadták a független vallási tevékenység miatt, bár először nagy lelkesedéssel hozták be Rómába A Sibylla-könyvek tanácsára hozták, Delphoit megkérdezték, fekete kő hajóval Pergamonból (204; az istennő szimbóluma), a háb. után templom (194) a Palatinuson és játékok alapítása A 2. század elején korlátozták a vallást: törvényt hoztak, hogy római polgár nem sétálhat a városban világos ruhában alamizsnát kérve v. fuvolások kiséretében, és nem tisztelheti az istennőt phrüg szertartással 7

Magna Mater 2. A phrüg papokat, papnőket elkülönítették, rómaiak nem kereshették fel őket. Tevékenységüket a templomra korlátozták + egy felvonulás, amin római polgár nem vehetett részt Társaságot állítottak fel előkelőkből, akik az istennő tiszteletére étkeztek Magukat kasztráló papok, vad zene, kasztrálás, Attis siratása, extázisig tartó tánc: mindez már nem fért bele a római vallásba Nem látták előre, hogy milyen kultusz A 2. század elejére vallási csoportok alakultak ki Itáliában, melyek nem voltak összeegyeztethetők a hagyományos vallással, ezekhez a csatlakozás önkéntes volt. Jelentős változást hoztak a római vallásban, saját értékrendjük volt, konfliktusban álltak a társ. és családi szerkezettel 8