ÁLLÁSKERESÉS ÉS MUNKAPIACI INFORMÁCIÓK Cseres-Gergely Zsombor – Bódis Lajos – Galasi Péter
Tájékoztatás és munkakeresés A munkanélküliség egy magyarázata: keresési- párosítási modellek – Diamond (1982), Mortensen (1986), Pissarides (1990) A gyakorlat: a keresésben a foglalkoztatási szolgálatok (PES) segítenek. Átmenetek, flexicurity. Több irányba szolgáltatnak információt: az álláskeresőnek, a munkaadónak és saját felhasználásra is (esetkezelés), (Pieterson, 2011).
A tájékoztatás hatásossága Elméletileg egyértelműen pozitív összhatás (esetleges mellékhatások: a legjobb mindent visz) Gyér empirikus tapasztalatok: nehezen elválasztható más hatásoktól Evidencia: pozitív hatás az elhelyezkedési esélyekre, de csak számonkéréssel együtt (Martin és Grubb 2001, Kluve et al 2006).
Rövid eseménytörténet 1990-es évek eleje: segélyek osztása, kevés informálás, minimális számonkérés 1990-es évek vége: aktív eszközök terjedése, monitoring 2000-es évek eleje: informálás fontossága megjelenik a fejlesztésben (Phare) 2000-es évek második fele: információk használata értékeléshez, vezetői célra és valamennyi öninformáció (profiling valójában nem működik)
ÁFSZ használata munkakereséshez
Közvetlenül: álláslehetőségek Cél: átfogó, reprezentatív kínálat aktuálisan Valóság: közepes hozzáférhetőség, rossz minőség Ok: gyenge szabályozási környezet. Bejelentés nehézkes, kötelező, de nem szankcionált. (Frey 1999, Konle-Seidl Walwei 2001). Magyarország ellenpélda (Kuddo 2009, Larsen–Vesan 2011).
Közvetve: ügyintézők Cél: átfogó, általános kép a kínálatról Munkaerőpiaci barométer Vállalati megkérdezésen alapul, fél-egy éves várakozások. Nem eléggé “helyi”. Negyedéves munkaerő-gazdálkodási felmérés Vállalati megkérdezésen alapul, tervek 3 hónapra előre. Gyakorlatilag kevéssé használt (“nem megbízható”!) mert nem reprezentatív (szelekció!).
Szolgáltatás: ügyintézők Cél: a munkakeresés aktív segítése, szolgáltatások célba juttatása Hagyományos közvetítés: adminisztráció, állásfelajánlás egyszerű jegyek alapján. Személyre szabott közvetítés: kompetenciák ill. azok hiányának felmérése. Fejlesztés és/vagy felajánlás részletes kompetenciatérkép alapján, vagy… …öninformálás (szükség szerint: felkészítéssel).
Szolgáltatás: öninformáció Cél: a közvetlen közreműködést nem igénylő ügyfelek ellátása (költség)hatékonyan EURES, hazai álláshelyek - általános információk, programok eletpalya.munka.hu - pályatanácsadás
Sikeresség: álláskeresők Elhelyezkedési esélyek alig javultak 20 év alatt Formális állásközvetítés szerepe 25-10% alatti, főként az extenzív keresésben hasznosak (Nagy, 1999) ÁFSZ modernizációs folyamat: sikeres, de fejlesztések nem elválaszthatók (ÚSZM) ÁFSZ használatának hatása mikroadatok segítségével: eredmény nem tér el a nyers adatokból kapottaktól
Szolgáltatások munkaadóknak Térségi tanácsadás, Munkaerőpiaci és foglalkoztatási információk szolgáltatása (támogatások), De viszonylag kis hangsúly a bevonáson, a figyelem erősen koncentrált. Változás: állásügynöki hálózat, HR jó gyakorlatok terjesztése.
A munkaadók idegenkedése Az extenzív keresés hatékonytalan (munkaadóknak is)… …és ez szelektálja az igénybevevőket – egyre kevesebb a nem támogatott álláshelyre közvetítés – Berde (2010). Ennek ellenére a rendszeres kapcsolattartásnak van hozadéka Møller (2003).
Javaslatok ÚSZM irányának megerősítése, állapotfelmérés (profiling) Protokollok bevezetése és működtetésük rendszeresítése Potenciális munkaadók nagyarányú bevonása, állások pontosabb, átfogóbb felmérése A munkatársak megfelelő ösztönzése és elosztása a célcsoportok és eszközök között Informálás hatékonyságának mérése, visszacsatolás