A VESZÉLYHELYZET KEZELÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A kritikus infrastruktúra sérülékenysége, a Polgári Védelem feladatai, az ivóvíz és a távfűtés hiánya esetén Leskó György mk. pv. alez.
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A környezetvédelem intézményrendszere
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Dr. Bozsó Zoltán r.dandártábornok
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
ÖNKÉNTESEK BEVONÁSA A KATASZTRÓFÁK ELLENI VÉDEKEZÉSBE
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A polgári védelem jogszabályi korszerűsítése a közigazgatási reform tükrében Előadó : Dr. Varga Imre mk. pv. ezredes PhD. főosztályvezető OKF Minősített.
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
: Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A polgármester elsőfokú polgári védelmi.
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
A háború és a modern fegyveres erő
Tartalom  Infrastruktúra meghatározása  Infrastruktúrák osztályozása  Kritikus információs infrastruktúrák  Információs infrastruktúrák támadása és.
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Távmunka a területfejlesztésben
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A rendészet szervei.
Magyarországon független, demokratikus jogállami berendezkedés, azaz független, alkotmányos demokrácia van, amelyben a közigazgatás részeként funkcionáló.
-1- Együttműködés, veszélyes üzemek – iparfelügyeleti tevékenység Országos Rendőr-főkapitányság, megyei (fővárosi) Rendőr-főkapitányságai és helyi Rendőr-kapitányságai.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Dr. Hornyacsek Júlia őrnagy
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
Előadás másolata:

A VESZÉLYHELYZET KEZELÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Előadó: Dr. Tóth Ferenc pv. ezredes Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Veszélyhelyzet Kezelési Főosztályvezető 2007. március 27. Balatonföldvár

Az érintett fő területek TERRORIZMUS KRITIKUS INFRASTRUKTÚRA VÉDELEM NUKLEÁRIS SZAKTERÜLET A JÖVŐ FELADATAI

…és a kép összeáll!

A Polgári Védelem része a katasztrófavédelem egységes rendszerének. A polgári védelemről szóló 1996. évi XXXVII. törvény, kimondja, hogy „a polgári védelem a honvédelmének rendszerében megvalósuló szervezet, feladat- és intézkedési rendszer”.

TEGYÜNK EGY PRÓBÁT!

A katasztrófavédelem hivatásos szervei, a polgári védelmi szervezetek

A POLGÁRI VÉDELEM Jogszabályi háttér 1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről polgári védelmi feladatként határozza meg a polgári védelmi szervezetek létrehozását és felkészítését, valamint a működéshez szükséges anyagi készletek biztosítását. 55/1997. (X. 21.) BM rendelet a polgári védelmi kötelezettségen alapuló polgári védelmi szervezetek létrehozásának, irányításának, anyagi-technikai ellátásának, illetőleg alkalmazásának szabályairól.

Céljaként határozta meg: a fegyveres összeütközés, a katasztrófa- és más veszélyhelyzet, a lakosság életét és a létfenntartáshoz szükséges anyagi javakat fenyegető hatásai elleni védekezést, valamint a lakosság védekezésre való felkészítését. A jelen meghatározó tényezői: a katasztrófavédelmi törvény megalkotása, a katasztrófavédelem hivatásos szervezetének megalakítása, a Nemzeti Katasztrófavédelmi Stratégia, a Katasztrófavédelmi Szakstratégia, az időközben megjelent jogszabályokból adódó változások a polgári védelem korszerűsítését indukálták.

Hivatásos katasztrófavédelmi szervek: államigazgatási feladatokat ellátó rendvédelmi szervek. OKF: Irányítja a hivatásos polgári védelmi szervek pv. feladatainak végrehajtását, Ellátja a katasztrófa elleni védekezéssel összefüggő tervező-szervező tevékenységet. Megyei, Fővárosi Igazgatóság: Pv. feladatok ellátása, Kirendeltségek, irodák irányítása, ellenőrzése. Kirendeltségek, irodák: Végrehajtja a megyei igazgatóság által elrendelt feladatokat, Közreműködik a polgármester pv. feladatainak ellátásában. Polgári védelmi szervezet: az állampolgárok pv. kötelezettségének teljesítése útján kizárólag a pv. törvényben meghatározott pv. feladatokat lát el.

Új honvédelmi törvény hatásai indokolt felülvizsgálni minősített időszaki okmányrendszert készenlétbe helyezés rendjét polgári védelmi szervezetek rendszerét Új minősített időszak – megelőző védelmi helyzet – megjelenése szükségessé teszi a jelenlegi minősített időszaki okmány- és tervrendszerek felülvizsgálatát. polgári védelmi kötelezettség korhatárai módosultak polgári védelmi szervezetek szervezetrendszerét felül kell vizsgálni

A polgári védelmi feladatok korszerűsítése: pv. szervezetek létrehozása, irányítása szabályainak, a tervezés és felkészítés rendszerének felülvizsgálata; a települések pv-i besorolásának kialakítása; a lakossági védőeszköz-ellátás, valamint az óvóhelyi védelmet meghatározó kormányrendeletek korszerűsítése; a nukleáris veszélyhelyzeti lakossági tájékoztatásról szóló kormányrendelet; az országos távmérő hálózat korszerűsítésére javaslat kidolgozása; a VFCS-k rendszerbe állítását valamennyi megyében; Veszélyhelyzeti Felderítő Szolgálat létrehozása a Fővárosban; önkéntes mentőszervezetek ENSZ-INSARAG ajánlásoknak megfelelő felkészítése; a kirendeltségek és a hivatásos önkormányzati tűzoltóságok számának növelése.

A terrorizmus

A terrorizmus előre kitervelt és végrehajtott, politikailag motivált erőszak-cselekmény, nem fegyveres személyek célcsoportja ellen, rejtett szélsőséges (vallási, etnikai, nemzeti kissebségi, stb.) csoport vagy ügynök által, politikai nyomásgyakorlás, előnyszerzés céljából. A terrorizmus napjainkban olyan létező veszély, amelyet egyetlen ország sem hagyhat figyelmen kívül.

egységes végrehajtás érdekében Terrorizmus, mint új típusú veszélyforrás egységes végrehajtás érdekében Kiadásra került a terrorizmus elleni fellépés egységes végrehajtásáról szóló 29/2005. (BK 15.) BM utasítás. Módszertani Útmutató Az utasítás és az útmutató megküldésre került minden igazgatóság és hivatásos önkormányzati tűzoltóság részére annak érdekében, hogy a meghatározott tervezéssel, felkészüléssel és szükség esetén a beavatkozással járó tevékenység egységes rendben történjen.

Terrorizmus – amit tennünk kell ellene a védelem erő/eszköz diszlokációjának fejlesztése, a kritikus infrastruktúra védelem fejlesztése, a terrorizmushoz kapcsolható események, helyzetek folyamatos értékelése, napi gondolkodás szintjére emelése, folyamatos, és minden területre kiterjedő kockázatelemzés, a jogszabályok pontosítása a szükséges mértékben a kockázatelemzés „eredményei” alapján, részstratégiák kidolgozása a lakosságfelkészítés területén az új típusú kockázati tényezők tükrében.

A kritikus infrastruktúra

Kritikus Infrastruktúra Fogalma a NATO CPC (Polgári Védelmi Bizottság) szerint: „Azok a létesítmények, szolgáltatások és információs rendszerek, amelyek olyan létfontosságúak a nemzetek számára, hogy működésképtelenné válásuknak vagy megsemmisülésüknek gyengítő hatása lenne a nemzet biztonságára, a nemzetgazdaságra, a közegészségre és közbiztonságra és a kormány hatékony működésére.”

A veszélyhelyzetek során érintett főbb infrastruktúra elemek közlekedés, szállítás közúti, vasúti, vízi, légi légvezeték, csővezeték távközlés vezetékes, vezeték nélküli informatikai hálózat bankrendszer energia ellátás, közművesítés települési lakásállomány, komfortosítás, szolgáltatások közszolgálati televízió és rádió helyi média posta távhő-ellátás háziorvosi szolgálat szociális gondozói hálózat kommunális hulladékszállítás, stb.

Az kritikus infrastruktúra védelmének fontosabb feladatai: központi követelmények és elvek szerinti felmérés, illetve annak eredményei folyamatos karbantartása, egységes szempontok alapján folyó tervezés, a tervek rendszeres ellenőrzése, az érintett szervek és a lakosság felkészítése a váratlan helyzetekre, az események kezelésére és az abban való részvételre, az ügyeleti szolgálatok rendszerének fenntartása, a kölcsönös tájékoztatás biztosítása, azonnal bevethető készenléti egységek szervezése és fenntartása, technikai eszközökkel való ellátása, a szolgáltatás (összeköttetés duplikálása, esetleg többszörözés pld: informatikai hálózat, távközlés), egyedi áramforrások biztosítása (pld: kórházak, híradó távközlési központok, bankok, posta, stb.), az országok közötti infrastrukturális kapcsolatok biztosítása (szükség eszközökkel is), sérülés esetén azonnali tájékoztatás, a legfontosabb infrastrukturális elemek fizikai védelme, minősített időszakban igény szerinti megerősítése.

Nukleáris szakterület

A Nukleárisbaleset-elhárítási rendszer 2007. évi fő feladatai A nukleárisbaleset-elhárítási rendszer rekonstrukciója A rekonstrukció főbb elemei: A balesetelhárítási rendszer szervezeti átalakítása: jogi háttér átalakítása, az 1996. évi XCVI. törvény módosításai új sugárvédelmi hatóság létrehozása, a 165/2003. (X.18.) Korm. rendelet a lakossági tájékoztatási rendszer szükséges módosításairól,

A BEIT rekonstrukció végrehajtása az államigazgatási rendszer változásainak, valamint a NAÜ legújabb a biztonsági szabványok sorozatán belüli ajánlásainak figyelembe vételével: GS-R-2: Nukleáris vagy radiológiai veszélyhelyzetre történő felkészülés és veszélyhelyzet kezelés követelményrendszere, DS-105: Nukleáris és radiológiai veszélyhelyzeti felkészülés intézkedési tervrendszere, ERP-Metró 2003: Módszertani utasítás a nukleáris vagy radiológiai veszélyhelyzetre történő felkészülés és veszélyhelyzet kezelés intézkedési terveinek kidolgozására.

A lakossági tájékoztatási tervek átdolgozása az eddigi gyakorlatok tapasztalatai alapján. Elő kell segíteni a koordinált tájékoztatás működését, a zavarok, ellentmondások elkerülése érdekében. Ennek egyedüli módja annak az alapelvnek az érvényesítése, hogy a lakosságot mindig a beavatkozást irányító szervezet tájékoztatja.

A radiológiai mérőhálózat rekonstrukciója Feladatai: - a sugárzási helyzet folyamatos figyelése, - az OKF Főügyelet és az NBIÉK riasztása. A telepítés általi lefedettség növelése, optimalizálása. Prioritások: A Paksi 30 km zóna mérőegységeinek számát növelni (1 település 1 mérőegység, 1000 fő 1 mérőegység) Szlovák zónahatárok irányában a mérőhelyek növelése.

A jövő feladatai

Jövőben tervezett feladatok: 1) Szükség van egy alapos helyzetelemzésre, majd ennek kapcsán egy világos, a feladatokat és az irányokat kijelölő pv. stratégiára, amelynek lehetőségét az OKF vezetése a katasztrófavédelmi szakstratégia kialakításával teremtette meg. 2) A munkát a jövőben is a katasztrófavédelmi tevékenységi „folyamatstruktúrában” kell végezni. 3) Folyatatni kell a pv humánerőforrás-gazdálkodás korszerűsítését, a kiszámítható és világos „életpálya-terv” kialakítását. 4) Hiánypótló feladat a katasztrófavédelmi és tűzoltó képzés mellett a pv képzés beindítása. 5) Rendszeressé és kötelezővé kell tenni az önkormányzati vezetők és a lakosság felkészítésének gyakorlatát.

6) Szükség van a tervezés, a hatékonyabb reagálási készség, a pv szervezetek, a települések besorolása, a lakosságvédelem és -felkészítés, védőeszköz-ellátás, a pv hatósági és szakhatósági jogkörök bizonyos tartalmú újragondolására. 7) A horizontális és a vertikális információáramlás zavartalansága érdekében fejleszteni kell az informatikát, a KOIR-t, hatékonyan alkalmazni a KÜIR-t. 8) A társadalom igényeinek megfelelően a közigazgatás és a katasztrófavédelem korszerűsítésével együtt meg kell kezdenünk a szakma szolgáltatássá alakítását, a lakosság biztonság-kultúrájának megalapozása érdekében. 9) Meg kell vizsgálnunk együttműködési irányainkat, számítunk a társadalmi szerveződésekre, a civil szférára, a Magyar Polgári Védelmi Szövetségre, minden együttműködőre. Erősíteni kell a pv. szakterület imázsát a társadalom egésze előtt. 10) Folyamatosan biztosítani kell a magas színvonalú szakmai munka anyagi, technikai feltételeit.

Közigazgatás funkcionális feladata lanning = Tervezés rganization = Szervezés taffing = Vezetőt segítő szakértői munka irection = Irányítás oordination = Egybehangolás eporting = Jelentés udgeting = Költségvetés P O S D C R B

SZERVEZÉS

KÉRDÉS?

Köszönöm a figyelmet!