A kulcsi partfal-csúszással kapcsolatosan végzett katasztrófavédelmi (polgári védelmi) feladatok Bárdos Zoltán mk. pv. alezredes tanácsos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A megyei és a helyi védelmi bizottságok kiértesítési rendszere
A évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvíz logisztikai tapasztalati
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Siska Csaba alezredes HM Védelmi Hivatal mb. területi igazgató
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Balaton Európa legbiztonságosabb tava Jamrik Péter elnök Közbiztonsági Tanácsadó Testület A balatoni vízimentés jelene és jövője - Siófok –
Baranya Megyei Önkormányzat
Állam munkavédelmi feladatai
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A VESZÉLYHELYZETEK SZABÁLYOZOTTSÁGA
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A polgári védelem jogszabályi korszerűsítése a közigazgatási reform tükrében Előadó : Dr. Varga Imre mk. pv. ezredes PhD. főosztályvezető OKF Minősített.
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
A helyreállítás és újjáépítés feladatai, tapasztalatai
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
KÖZBIZTONSÁGI REFERENSEK
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Közbiztonsági referens intézménye, rendeltetése, feladatköre
Távmunka a területfejlesztésben
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
A VÁLTOZÓ ÉGHAJLATTAL ÖSSZEFÜGGŐ PROBLÉMÁK BEMUTATÁSA ( KATASZTRÓFAVÉDELEM K ÁRPÁT - MEDENCE )
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Dr. Hornyacsek Júlia őrnagy
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
AZ ÚJJÁÉPÍTÉSI MUNKACSOPORT BEMUTATÁSA Jánosi Zsolt c. tű. alez. Kolontár, október 06.
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
A polgármesterek támogatása árvíz esetén, a támogatás megvalósulása
Előadás másolata:

A kulcsi partfal-csúszással kapcsolatosan végzett katasztrófavédelmi (polgári védelmi) feladatok Bárdos Zoltán mk. pv. alezredes tanácsos

Amiről beszélni kívánok A partfal-csúszás által érintett partszakasz (terület) bemutatása, előzmények A katasztrófa bekövetkezése, azonnali lakosságvédelmi feladatok A katasztrófavédelem feladata, irányítási rendszere az esemény kezelésében A védelmi igazgatás a katasztrófavédelmi igazgatóság és a (helyi szervének) a dunaújvárosi polgári védelmi kirendeltség feladatrendszere A katasztrófa helyzet kezelése során kiemelten kezelendő területek: - kommunikáció, - helyszíni operatív törzs és az önkormányzat kapcsolata, - koordináció és együttműködés a kárfelszámolás során, - jelentések összeállítása a hiteles kárfelméréshez, kárenyhítéshez, - szakértőkkel való kapcsolattartás (BGME, BM, BM OKF,) - lakossági és média tájékoztatásban való közreműködés (média beléptetése kárterületre)

A terület bemutatása, előzmények

Előzmények A területen 1964-ben már volt földcsuszamlás. A fakadó források miatt vizenyős mezőgazdasági terület volt. A csúszásveszély miatt, 1969. végleges építési tilalom. Ennek ellenére a honvédség a’70-es évek elején a területet rendezte, majd a területet felparcellázták. 1976. évi „vízrendezési kiviteli terv, a Deák Ferenc utcai területről”, melyen a mai Hullám utcát még földútként jelöli. 1987. „Rácalmás ÁRT geotechnikai adatszolgáltatás” az építési tilalom feloldásának feltételeiről rendelkezik. A tanulmány feltételül szabja a partszakasz stabilizálását, védelmi létesítmények kialakítását, a felszíni csapadékvíz elvezetését, a talajba kerülő víz, szennyvíz csökkentését, sőt a Dunában a kavicskotrás tiltására is tett javaslatot.

Előzmények 1989. Rácalmás közműellátási tervlapján a terület még „teljes tilalmi zónában” van, azonban ekkorra nagyrészt beépült. Következő információ 6/1996 (X. 20.) sz. „Kulcs Részletes Rendezési Terve” mely szerint a terület kialakult üdülőterületi besorolású, a Hullám és Deák utcák környékére építési korlátozással. A jelenleg is hatályos településszerkezeti terv, szabályozási terv és HÉSZ szerint, a terület hétvégi házas üdülőterület, potenciális és aktív mozgásveszélyes területekkel, és ezen területeken különböző mértékű korlátozásokat rendeltek el (új épület nem építhető).

A dunai magaspart anyagösszetétele és jellemzői A lösz: egyfajta kőzet, amely porózussága dacára igen strapabíró. De kellő nedvesség és megfelelő terhelés alkalmával hajlamos a roskadásra is. Porózus, levegős kőzet olyan 50-55 százaléka nem is szilárd anyag, hanem levegő. Azért homogénnek tűnik, nem rétegzett, s viszonylag könnyen összenyomható. Erősen meszes anyag: a 15-30% mész a löszt alkotó finom szemcséket egymáshoz cementálja - ez a kötőanyag. Szemcséinek mérete jól behatárolható: 0,02-0,06 mm. Ez egyben bizonyíték - arra, hogy egykoron a szél hordta össze az egészet. A szemcsék agyagból vagy iszapból származnak, anyaguk legalább 60-70 %-ban kvarc (kristályos szilícium-oxid), s a többi, relatíve nehezebb ásvány (földpátok, csillámfélék, egyebek).

A partfal-csúszás 2011. 01. 17-18. 2011. január 17-18-ra virradó éjszaka partfal-csúszás következik be Kulcs Deák F. utca, Hullám utca és Temető utca által határolt területén. (Előzmények voltak 2010. 11-12. hó) Az érintett területen 53 ingatlan található, 36 fő állandó bejelentett lakossal 14 ingatlanban. Mindannyian kimenekítésre kerültek, közülük 14 főt kellett az Önkormányzatnak ideiglenesen elhelyezni.

A katasztrófahelyzet kezelése Azonnali feladatok, települési és HVB szinten: 17-18-ra virradó éjszaka a település polgármesterének vezetésével kitelepítés megtörtént Élet mentéshez és a közvetlen életveszély elhárításához szükséges döntések meghozatala Adony HVB összehívásra került első döntések: Kitelepítés elrendelése a két utcából Közműszolgáltatások megszüntetése Terület zárása rendőri erőkkel Előzetes geotechnikai szakvélemény megrendelése Tulajdonosok kiértesítése

A katasztrófahelyzet kezelése Utak ideiglenes helyreállítása Ingóságok mentése tűzoltói közreműködéssel Információs pont felállítása Duna 15 m-es parti sávjában vízi közlekedés megtiltása BM pince és partfal bizottság a helyszínre érkezik Légifelderítés és fényképezés végrehajtása BGME Geotechnikai Tanszék szakemberei helyszínre érkeznek

Katasztrófavédelmi feladatok Azonnali: Dunaújvárosi pv. kirendeltség a káreseményről értesülést követően azonnal jelentett, én BM OKF főigazgatónak és a helyszínre indultam, 18-án 09.00.-kor. Elsődleges beavatkozó erők HÖT, OMSZ, FMRFK a helyszínre érkeztek. Kulcson a HVB ülésén a döntés előkészítésben és hozatalban aktívan részt vettünk. MVB elnökének jelentés tétele. Lakosság regiszter összeállításában közreműködés. Befogadó hely berendezésében és az ellátás megszervezésében közreműködés. Folyamatos kapcsolat a BM OKF főigazgatójával, jelentések megtétele.

A katasztrófahelyzet kezelése Egy elhúzódó folyamat, mely hónapokig eltart Fontosabb döntések és végrehajtott feladatok: Épület statikai vizsgálatok megrendelése A fokozott média érdeklődés kezelése, BM sajtófőosztály és BM OKF STKF-el szoros együttműködésben A végrehajtandó kármentési feladatokhoz pénzügyi források lehetőségei (veszélyhelyzet, vis maior, pályázatok, egyedi kormány döntés,….stb) Részletes adatbázis összeállítása a károsodott ingatlanokról (levéltári kutatás) Folyamatos kapcsolat BM ÖGF-el, BM OKF polgári védelmi főfelügyelőséggel

A katasztrófahelyzet kezelése Segélyszámla létrehozása Civil szervezetek bevonása a kárenyhítésbe Lakossági fórum szervezése azon részvétel Biztosítók munkavégzésének biztosítása Tervezések megrendelésében közreműködés KDRFÜ munkatársainak bevonása az elbukott pályázat újra élesztésébe Geotechnikai szakvéleményhez fúrópontok kialakításában közreműködés Civil kezdeményezés a károsultak érdekeinek védelmében, felvetéseinek megválaszolásában közreműködés

A katasztrófahelyzet kezelése A folyamatos értékmentés biztosítása tűzoltói erőkkel Vis maior kárenyhítés benyújtásában település támogatása Épületek bontási határozatainak előkészítése Geotechnikai szakvélemény jövő héten elkészül, további feladatok Életveszélyes ingatlanok bontása, út és terület megerősítés és helyreállítás, vízkivezetés…stb.

A katasztrófa fogalma A katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény értelmező rendelkezései kiterjesztik a fogalmat, és az alábbiak szerint definiálják a katasztrófát: Katasztrófa: „a szükséghelyzet, vagy a veszélyhelyzet kihirdetésére alkalmas, illetőleg a minősített helyzetek kihirdetését el nem érő mértékű olyan állapot vagy helyzet (pl.. természeti, biológiai eredetű, tűz okozta), amely emberek életét, egészségét, anyagi értékeiket, a lakosság alapvető ellátását, a természeti környezetet, a természeti értéket olyan módon vagy mértékben veszélyezteti, károsítja, hogy a kár megelőzése, elhárítása vagy a következmények felszámolása meghaladja az erre rendelt szervezetek előírt együttműködési rendben történő védekezési lehetőségeit és különleges intézkedések bevezetését, valamint az önkormányzatok és az állami szervek folyamatos és szigorúan összehangolt együttműködését, illetve nemzetközi segítség igénybevételét igényli.”

Földrengés Robbanás Vegyipari balesetek Árvíz Közlekedési balesetek Veszélyeztetettség: Élet Emberi egészség Környezet Vagyon Tűz Földcsuszamlás Olajkiömlés Radioaktív szennyeződés Erdőtűz Szélsőséges időjárás Gátszakadás

A Helyi Védelmi Bizottság felépítése Titkárság Közigazgatási és Gazdaság-mozgósítási munkacsoport Katasztrófa-elhárítási és Polgári Védelmi munkacsoport Jegyző (titkár) Rendőr- kapitány Tűzoltó parancsnok Pv.kir. Vez. Polgármesterek képviselője Tisztifőorvos 2004. évi CV. törvény 57.§ Elnök Város polgármestere

A KATASZTRÓFAVÉDELEM IRÁNYÍTÁSI RENDSZERE Köztársasági Elnök Országgyűlés Minősített időszak Honvédelmi Bizottság (rendkívüli állapotban): Tanács Országos szint Kormány KKB Titkárság Kormányzati Koordinációs Bizottság (KKB.) (Önkormányzati miniszter irányítja) Operatív Törzs Veszélyhelyzeti Központ (OKF bázisán) GKM Ágazati minisztériumok Védekezési munkabizottságai Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Tudományos Tanács Megyei Védelmi Bizottságok Operatív Törzs Megyei szint Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságok GKM dekoncentrált szervei Helyi szint Helyi Védelmi Bizottságok Gazdálkodó egységek Önkormányzati tűzoltóságok Állampolgárok Polgármesterek Pv. kirendeltségek Önkéntes szerveződések

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!