Bevezetés a történettudományba

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
Hieroglifák.
A május 26-i előadás összefoglalója
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Steven Saylor texasi születés ű, amerikai író történész diploma, ókortudományi érdekl ő dés mindig regényírónak készült, nem akart kutató vagy akadémikus.
Történeti episztemológia
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Tudás, közösség, hatalom
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
RETORIKA.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
A romantika irodalmából
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Ilyenek vagyunk mi A NAGYPELESEKEI ÁLTALÁNOS ISKOLA II. OSZÁLYA.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Ápolásetika.
N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Történelem és antropológia – történeti antropológia
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A szövegszerkesztés menete
Faragó Kata: Mátyás uralkodói portréja, avagy a KORTÁRSAK és az UTÓKOR szerint.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Egyetemek és vágánsok 14/A.
A szövegértési feladatok összeállítása
Miért nem valóságos az idő?
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Prezentáziós Stratégia
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Bevezetés a történettudományba I. A retorikus korszak Amikor még az élet tanítómestere volt.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Hogyan lett a történelem alkalmazott tudomány? A public/applied history-ról.
A történelem forrásai Mindaz forrás, ami információt, adatot hordoz a múltról, a múltból.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Bevezetés a történettudományba I. Amikor még az élet tanítómestere volt

I. Bevezető A historia görög szó, kutatást, tudakozást jelent, 1780 előtt nem lehetett ilyet tanulni, talán egyháztörténetet, teológiatörténetet, (Kevés helyen folyt ilyen tárgy oktatása) 1776/1777 adták ki az első hivatásos diplomát Göttingenben – Schlözer, a történelem több mint történetmesélés, Ma meg a legsikeresebb, legnépszerűbb műfajok egyike, lásd: History TV, NG, stb.,

I. Bevezető 2. Miért? Csoportidentitáshoz kötődik? Egyének keresnek benne önazonosságot? Vagy egyszerűen csak érdekesek az elbeszélések? Az az a történelmi elbeszélések szórakoztatóak? Vagy szédítő kápszer??

I. Bevezető 3. „Az értelem vegykonyhájában soha nem képződött a Történelemnél veszélyesebb vegyület. Jellemzői ismertek. Álmodozásra késztet, megszédíti a népeket, és békeidőben sem hagyja nyugton őket, meghamisítja emlékeiket, veszedelmesen érzékennyé tesz, beforratlanul tartja a régi sebeket, nagyzási és üldözési mániához vezet, a nemzeteket pedig keserűvé, hiúvá, elviselhetetlenné és felfuvalkodottá teszi.” Paul Valéry (1934)

A történelem alakváltozásait négy szakaszra bontjuk 1. Amikor még az élet tanítómestere volt 2. A történetírás tudománnyá válik a 19. században, 3. A történetírás kiszélesedése a 20. század harmadától, 4. A posztmodern és a történetírás,

Történelem és történelem közötti különbség, A telosz szerepe, Az események önmagukban, A történelem mindig kettős jellege volt: egyszerre szól a múltról és a róla szóló reflexióról, A történelem a 18. században lesz egyes számú fogalom,

Történelem mint szótári fogalom A középkorban nem volt sem a trivium, sem a qvadrivium része, history = hivatalos krónika (1482), A történelem = „emlékezetre érdemes tettek és dolgok elmesélése” A Francia Akadémia Szótára (17. sz.) A 18-19. században a história kifejezés helyébe újak léptek, pl. a német nyelvterületen a Geschichte, A történelem szó magyar nyelvterületen, (neológizmus) 1842 – Döbröntei Gábor „alkotása”,

Példák a definícióra „A történelem az emlékezetben őrzött múlt.” „A történelem az emberiség öntudata, tudása önmagáról. Nem a fény és az igazság, hanem annak keresése …” Droysen 1866. „A történelem az a szellemi forma, amelyben a kultúra számba veszi múltját.” Huzinga

Adalékok a szótári magyarázatokból Pallas Lexikon – 1897. XVI Adalékok a szótári magyarázatokból Pallas Lexikon – 1897. XVI. kötet 388. o. II. 1. A történettudomány: „Az emberiség vagy egyes nemzetek fejlődésében fontos események, emlékezetre méltó dolgoknak, hiteles előadása. Vezéreszméje azon törvények kiderítése, melyek az emberiség szellemi és erkölcsi életében uralkodnak.” Az irányzatai között különbséget tett, a. elbeszélő – leíró jellegű, b. a pragmatista – elemző között, c. valamint a politikai irányzat kötött. Az utóbbi alatt a nagy politikai leírások értette. A Révai Lexikon ugyanezt vette át,

Szótári magyarázatok Új idők Lexikona, 1942. XVIII. kötet 5902-5903. o. „Történelem az emberi közösségek és az egész emberi nem életéről való ismeretünk, illetve az erre vonatkozó tudomány. Tárgya a történet, melynek lényegéhez tartozik, hogy van egy alanya, egy egység (az emberiség egyeteme, az európai kulturközösség, egy nemzet, egy város és társadalmi osztály, egy irodalmi irány, művészeti stílus, egy eszme vagy esetleg egyetlen a közösség életében jelentős személyiség,) s ez azzal történő események folyamatos fejlődést mutatnak. Ez a fejlődés azonban nem mindig haladás, pusztán azt jelenti, hogy minden újabb állapot az előzőből következik és bizonyos belső céltendenciát mutat. Szoros értelemben csak az a változás fejlődés, tehát a szó igazi értelmében történet, amelyet célok irányítanak, nem puszta okozatiság. A legáltalánosabb tendencia, amely az emberi történetben mutatkozik az embernek, a humánumnak a kibontakozása. …. Történelmi anyagra, nem minden esemény csak olyan, amely lényeges a fejlődésben.

Szótári magyarázatok Új idők Lexikona, 1942. XVIII. kötet 5902-5903. o. A megfogalmazás kulcsszavai Változó alanyok, a fejlődés, a teleológia, szelektív jelleggel alakított tudomány,

Adalékok a szótári magyarázatokhoz Britannica Hungarica 76-77. o. „A történelem eseményeinek rögzítését elemzését és megértését célzó irodalmi illetve társadalomtudományi tevékenység. A történetírás és a történettudomány közötti időbeli választóvonal a 18. sz. végén húzódik. Korábban a történelem tanulmányozása szinte sehol sem állt a tudomány és az oktatás érdeklődésének középpontjában, a történelmi események rögzítése pedig elsősorban teológiai, filozófiai, irodalmi célokat vagy dinasztikus érdekeket szolgált. … A modern történettudomány módszertani alapelvei nem különböznek más tudományoktól. A források felkutatása, hitelességük ellenőrzése, kritikai vizsgálat után a kutató az eseményeket összeveti korábbi feldolgozásokkal, és mindezek szintézisét alkotja meg a maga narratív vagy elemző munkáját.”

A 18. századi kép Örökség és előzmény Historia magistra vitae - a moralitás kérdése, Lukianosz történelem szórakoztatás és tanulság, Nem tanít semmit, mert mindent magában foglal, és mindenre található példa benne.

Kitérő Lukianosz A történelmi művek kettős feladata Szórakoztatás Tanulság – csak ez az utóbbi a fontos – a tanítómester, A történetíró nem megtanulható erényei – ezeket nem lehet megtanulni Politikai érzék Erőteljes stílus, A történetíró feladta mindent úgy elmondani, ahogyan megtörtént,

Kitérő Lukianosz A történetíró erényei és feladatai Bátor, független, megvesztegethetetlen, Szólásszabadság és az igazság barátja, A nyelvi kifejező készlete, egyszerű retorikus mondatok, Egyszerű logikus Világos és közérthető, Közérthető, Gondolkodásában legyen valami költői emelkedettség, A tényeket gyűjtsön megbízható össze szemtanúkat,,

Kitérő Lukianosz A történetíró feladatai A tények aprólékos összegyűjtése, Vázlat készítése, A tagolatlan törzskészítés, Aztán a színezés, Az arányérzék nagyon fontos, „a történelmet is így kell írni, az igazság erejével és az utókor elismerésének reményében, s nem hízelkedéssel, a kortársak dicséretété vadászva. Ez az igazi történetírás mértéke és próbaköbe.”

Az antik örökségre épülő történetírás Tárgya a múlt volt, amelyeket a hagyomány és az erkölcsi értékek, ~ leckék, az intő példák forrásának és tárházának tartott és osztotta a retorikai diskurzusait, Nem volt fontos sem a tér, sem az idő, pl. Horatius Cocles, M. Scaevola,

A 18. századi kép örökség és előzmény Lényegében a retorika művészetéből fejlődött ki, ahol Arisztotelész és követői által megteremtett szabályok uralkodtak, Teológiai funkciókkal rendelkezett a történetmesélés – a filozófusok azonban támadás alá vették a racionalitás jegyében,

Kitérő a retorika A retorika módszertana a bizonyításokkal foglalkozik és az igazolásról szól, Nagy hagyománya alakult ki a görögöknél, amit később más kultúrák is folytattak, A dialektikával közös tőről származik, Önálló techné (= mesterség, művészet),

Arisztotelész (I. e./ Kr. e. 384-322) és a Rétorika Három könyvben fogalmazta meg, A retorika módszerének fajtái A szónok jelleme (éthosz), A hallgatóságra tett erő (pathosz), A beszéd, amiben a bizonyítás van (logosz), A dialektikában az indukció (feltárás) és a szillogizmus rétorikai igazolás az enthüméma A retorikában az enthüméma (a szillogizmus egyik fajtája) és a példa,

A szónoki beszéd részei Bevezetés (exordium), Elbeszélés (narratio), Tétel (divisio), Bizonyítás (confirmatio), Cáfolás (confutatio), Befejezés (conclusio, peroratio)

A szónok feladatai Feltárás (inventio), Elrendezés (dispositio), Megfogalmazás (elucutio), Előadás (pronuntiatio), Emlékezetbe vésés (memoria),

A szónoki beszéd fajtái Bemutató beszéd (demonstrativum) A jelen, Tanácsadói beszéd (deliberativum) A jövő, Törvényszéki (indiciale) beszéd A múlt,

Arisztotelész és a Rétorika Ami az indukció a dialektikában az a retorikában a példa, A példának két fajtája van, az elbeszélés a parabola, illetve a kitalált történet a mese, Az enthüméma (kevés állításból kell állnia) = a dialektika szillogizmusával, ”Ha a jelen bajok oka a háború, akkor békével kell őket orvosolni.” „Nem is szerelmes az, aki nem mindig szeret.” A látszat enthüméma = a dialektika látszatszillogizmusával,