A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a felsőoktatásban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése - 2. ütem A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Fontosabb fogalmak Képesség :
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP /2 – Nyitórendezvény. A Liget Úti Általános Iskola, Előkészítő, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és EGYMI felkészülése a.
Autonómia és felelősségvállalás
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a.
TÁMOP / „Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése, 2
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
A pályázati kiírás: „Referencia-intézmények országos hálózatának kialakítása és felkészítése” A pályázat címe: „Az Asbóth Sándor Térségi Középiskola, Szakiskola.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Budapest, A felsőoktatási validációs/elismerési rendszer fejlesztése - konferencia 1 A validáció/ elismerés a magyar felsőoktatásban A fejlesztőmunka.
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Önértékelési projektterv
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Előadás másolata:

A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a felsőoktatásban (TÁMOP 4.1.3 - 2. szakasz) Derényi András az alprojekt szakmai vezetője [andras@derenyi.net]

TE – OKKR – EMTE/V A fejlesztőmunka előzményei: A TÁMOP 4.1.3. első szakaszában kidolgozott Országos Képesítési Keretrendszer (OKKR) és Központi/felsőoktatási validációs rendszer (KVR) fejlesztések [2009-2011. évi fejlesztési periódusban] Célok: egy OKKR elméleti megalapozásának véglegesítése, az OKKR szintleíró jellemzőinek és szintjeinek kidolgozása, a képesítések hazai besorolási alapelveinek kimunkálása olyan felsőoktatási elismerési/validációs modell kidolgozása, amelynek alapján kialakítható a hazai oktatási intézmény- és jogrendszer keretei között működő, az európai normákkal összhangban lévő strukturált felsőoktatási validációs rendszer. Az elért eredményekre épül a jelenlegi munkafolyamat.

Tanulási eredmények A bemenetalapú vagy folyamatszabályozáson alapuló képzési gyakorlattal szemben… … a képzési programokat a kimenet, a tanulási eredmény oldaláról megfogalmazó szemlélet kulcsfogalma. A tanulási eredményként megfogalmazott tudáshoz, annak működésére ható nézetrendszer, attitűd, önállóság és felelősségvállalás minősége is hozzátartozik. A tanulási eredményeket általában kompetenciaként fogalmazzák meg, írják le. Állítások arra vonatkozóan, amit egy tanuló/hallgató ismer, megért és képes elvégezni a tanulási folyamat (egy adott tanulási szakasz, képzési program) befejezésekor.

Tanulási eredmények A tanulási eredmények segítségével határozzuk meg a képesítési keretrendszerek szintleíró jellemzőit, a képesítések jellemzőt, a képesítésekhez vezető programok, tanulási folyamatok céljait és területeit, a tantárgyi tematikákat. A tanulási eredmények szolgálnak referenciaként az elismerési / validációs eljárás során a követelményeknek való megfelelés vizsgálata és értékelése során. Azaz a tanulási eredmény alapvető eszköz a képesítési keretrendszer felépítéséhez és az elismerés / validáció működtetéséhez. Magyarországon még kevéssé ismert és elterjedt a tanulási eredmények alkalmazása a felsőoktatásban. Ez alapvetően befolyásolja a fejlesztés lehetséges céljait és lehetőségeit.

TE – MKKR – EMTE/V http://tamop413.ofi.hu Az előzményprojekt fő eredményei: OKKR modell és általános kimeneti leírások kidolgozása Az OKKR implementálására, bevezetésének feltételeire, lépéseire javaslatok kialakítása Ezt erősítette meg a 1229/2012. (VII. 6.) Korm. Határozat Új név: Magyar képesítési keretrendszer A validáció általános modelljének és eljárásrendjének kidolgozása a felsőoktatás számára Javaslatok változatokra, bevezetés módjára, lépéseire (érdekeltségi alapon, differenciáltan, több lépésben) 4000 oktató, nem-oktató alkalmazott és 100 000 hallgató tájékoztatása, 480 oktató, nem-oktató alkalmazott érzékenyítése az OKKR és a validáció majdani alkalmazására http://tamop413.ofi.hu

TE – MKKR – EMTE/V A TÁMOP 4.1.3 második szakaszának operatív céljai (MKKR): a Magyar képesítési keretrendszer (MKKR) bevezetésének szakmai támogatása az 1229/2012. (VII. 6.) Korm. Hat.-nak megfelelően, a felsőoktatás területén. Az országos keret felső szintjeit jellemző kimeneti leírások értelmezése, specifikáló kifejtése a képzési területek szintjére (legalább 10 képzési területre) Kitekintés a közoktatási és szakképzési kapcsolódásokra Javaslat a képesítések fejlesztésére, a KKK-k szerkezetére és eljárásra Konklúziók a kimenet felőli megközelítés következménye az akkreditációra Az MKKR implementáció első szakaszának megvalósítása a felsőoktatásban: a felsőoktatási képesítések besorolása

TE – MKKR – EMTE/V A TÁMOP 4.1.3 második szakaszának operatív céljai (elismerés): az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának / a validációnak továbbfejlesztése, az eljárás bevezetéséhez szükséges intézmény- és szakmaspecifikus szempontok megfogalmazása (10 képzési területen) a bevezetés, alkalmazhatóság sajátos intézményi feltételeinek azonosítása tanulástámogató (tanácsadási) szolgáltatások megszervezésére, fejlesztésére ajánlások kidolgozása a nem tipikus hallgatók kezelése, a validációs eljárás alkalmazásának lehetőségei a felnőttképzési funkciók bővítése érdekében - ajánlások

TE – MKKR – EMTE/V A TÁMOP 4.1.3 második szakaszának operatív céljai (tanulási eredmények): a tanulási eredmény alapú megközelítés alkalmazása a fejlesztés során a korszerű tanulás-orientált és kimenet alapú felsőoktatás-pedagógia nézeteinek megjelenítése, átadása és terjesztése és 210 oktató és oktatásszervezéssel foglalkozó nem-oktató alkalmazott felkészítése ennek használatára „learning-by-doing” módszerrel

TE – MKKR – EMTE/V A kísérleti fejlesztőmunka megvalósítási szakaszai, ütemezése: Előkészítő szakasz: részletes szakmai előkészítés, a fejlesztőmunka szakmai tartalmának részletes kidolgozása, a munkafolyamat elemzésekkel és vizsgálatokkal való megalapozása [idáig jutottunk mostanáig] Műhelymunka-folyamat időszaka: 2012 nov. - 2013 június: szakterületi alapon szerveződő oktatói munkacsoportok rendszeres műhelymunkája + referenciaintézményi tesztelés keretében a fő fejlesztési feladatok elvégzése Összegző szakasz: 2013 nyarától a projekt zárásáig tartóan: összegzés, projekteredmények közzététele és terjesztése + közreműködés az MKKR – EKKR megfeleltetésben

Javaslataikat, észrevételeiket várjuk a délutáni szekcióban is. Köszönöm figyelmüket. Javaslataikat, észrevételeiket várjuk a délutáni szekcióban is. http://oktatas.hu/felsooktatas/projektek/tamop413_szolgfejl andras@derenyi.net

TE – MKKR – EMTE/V A kísérleti fejlesztőmunka módszerei: Szakértői fejlesztő támogatás Oktatói fejlesztő csoport Referencia intézmény A kísérleti fejlesztőmunka módszerei:

Képesítések besorolása 2010.01.21. A ország keretrendszere B ország keretrendszere EQF 1 1 1 2 2 2 3 3 4 4 3 5 5 4 6 6 7 7 5 8 8 Képesítések (A) 9 6 Képesítések (B)

OKKR Tudás Képességek Attitűdök Autonómia és felelősségvállalás Mind a 8 szintet egy-egy jellemző-csoport határoz meg, amely az adott szintű képesítésekre vonatkozó tanulási eredményeket jelzi a magyar képesítési rendszerben. Tudás Képességek Attitűdök Autonómia és felelősségvállalás Az OKKR a tudást elméleti és/vagy tárgyi (faktuális) szempontból írja le Az OKKR a készségeket kog- nitív (logikai, intuitív és kreatív gondolkodás hasz- nálata) és gyakorlati (kézügyesség valamint módszerek, anyagok, esz-közök és műszerek haszná-lata) szempontból írja le Az OKKR az attitűdöket a tanulás, munka, a társak és a saját cselekvéshez való viszony szintjei alapján írja le Az OKKR a kompetenciát a felelősség és az autonómia szempontjából 8. szint 8. szintre vonatkozó tanulási eredmények ... .... 3. 3. szintre vonatkozó tanulási eredmények 2. 2. szintre vonatkozó tanulási eredmények 1. 1. szintre vonatkozó tanulási eredmények

OKKR – 1. szint Tudás Képességek Attitűdök Autonómia és felelősségvállalás 1. szint 1. szintre vonatkozó tanulási eredmények » Ismeri egy adott témakor alapvető tényeit, legfontosabb fogalmait. » Rendelkezik az alapvető anyanyelvi, logikai es eszköztudással. » Ismeri a gyakorlati tevékenységhez szükséges jellemző anyagokat és eszközöket. » Érti es betartja a feladat/műveletvégzés eljárásait, végrehajtási szabályait. » A kulcskompetenciák (kiemelten: anyanyelvi, matematikai-logikai) alapszintű fejlettsége jellemzi. » Képes a feladatvégzés/ problémamegoldás során szükséges tudás alkalmazá-sára, amennyiben az egysze-rű, begyakorolt rutinok, algoritmusok használatát igényli. » Nyitott a feladatok megértésére, motivált azok sikeres végrehajtásában. » Kíváncsi es érdeklődő tanulási és elemi munkavégzési helyzetekben. » Kész a közös munkára, tudásának másokkal való megosztására. » Egyszerűbb, begyakorolt feladathelyzetekben képes az önálló feladatvégzésre. » Újszerű vagy összetettebb feladat eseten irányításra és folyamatos ellenőrzésre van szüksége. » Irányítással értékelni tudja saját munkáját.

OKKR – 8. szint Tudás Képességek Attitűdök Autonómia és felelősségvállalás 8. szint 8. szintre vonatkozó tanulási eredmények » Rendelkezik az adott tudományterület tárgy- körének, általános és specifikus jellemzőinek, legfontosabb irányainak és pontosan kidolgozott határainak, megállapodott es vitatott összefüggései-nek kutatási szintű ismeretével. » Alkotó módon megérti az adott szak, illetve tanulmányi terület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő fogalmi rendszereket, terminológiát. »≫ Rendelkezik adott tudomány/szakterület önálló kutatásához szükséges kutatás-mód- szertani ismeretekkel. » Képes az adott szakterület kreatív analízisére, átfogó és speciális összefüggések szintetikus, új szemléletű megfogalmazására és az ezekkel adekvát értékelő és kritikai tevékenységre. » Alkalmazni, illetve továbbfejleszteni tudja szakterületének sajátos ismeretszerzési és probléma- megoldási módszereit. » Képes az elvi kérdések újszerű, eddig ismeretlen gyakorlati vonatkozásainak kreatív kidolgozására. » Képes új projektek tervezésére, megvalósítá-sára, adott tudományterü-leten kutatást végezni, új technikákat és megközelí-téseket kialakítani. … » Képviseli és saját témájához kapcso-lódva tovább-fejleszti azokat a relációkat,amelyek a szakterület sajá-tosságából követ- kezően járulnak hozzá az emberi önteremtés folyamatához. » Rendelkezik olyan érdeklődés- sel és tanulási ké- pességgel, mely lehetővé teszi a szakterület jelen pillanatban még átláthatatlan, előjelezhetetlen kutatási problémá inak azonosítását és megoldását. » Alkotó, kreatív önállósággal épít ki és kezdeményez új tudásterületeket, és kezdeményez új gyakorlati megoldásokat. » Vezető szereppel es magas szintű kooperációval képes részt venni az elmeleti es gyakorlati kerdesek megfogalmazásában » Képes egyen- rangú, vitapartneri szerep vitelére a terület szakembere- ivel.

Előzetesen megszerzett tudás elismerése / validáció Az elismerés/ validáció fő elemei:

Előzetesen megszerzett tudás elismerése / validáció Az intézményi elismerési eljárás lépései a közreműködők szerint: