Belső kontrollok és a könyvvizsgálat az államháztartásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Államháztartási belső kontroll standardok
Humán rendszerek, közszféra
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Szervezetfejlesztési Program
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Biztosítók irányítási rendszere
A helyi önkormányzatoknál végzett belső ellenőrzés az Állami Számvevőszék ellenőrzési tapasztalatai tükrében Dr. Sepsey Tamás – számvevő igazgató Magyar.
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Könyvvizsgálat alapjai
1605/2002/EK RENDELET FŐ CÉLOK es Rendelet óta bekövetkezett változások miatti módosítások -Pénzügyi tervek – tervezési eljárás -Intézmények bővítése.
1 Az ISPA, Kohéziós Alap és a Strukturális Alapokból támogatott környezetvédelmi projektek ellenőrzési tapasztalatai. Budapest, március 21. Bihary.
ELLENŐRZÉSI STANDARDOK
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A honvédelmi tárca gazdálkodásának újraszabályozása, a gazdálkodás és a tervezés kapcsolata Gáspár Tamás őrnagy HM Közgazdasági és Vagyonfelügyeleti Főosztály.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Kihívások a költségvetési gazdálkodás területén?
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Tamás Barnabás előadása április.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
II./H. PÉNZÜGYI ÉS KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSI ELLENŐRZÉS JAVÍTÁSA
MEGBÍZHATÓSÁGI ELLENŐRZÉS
A költségvetési beszámoló megbízhatóságával kapcsolatos ellenőrzések Összeállította: DR. PRINTZ JÁNOS AZ MKVK KÖLTSÉGVETÉSI TAGOZATÁNAK ELNÖKE Balatonalmádi,
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Előadó: Dr. Printz János az MKVK Költségvetési Tagozatának elnöke
A belső ellenőr helye és szerepe a belső kontrollrendszerben
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Köszöntjük a Költségvetési Tagozat rendezvényének résztvevőit!
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása, és felmérése 315. témaszámú könyvvizsgálati standard A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása,
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A vállalkozás folytatásának elve
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Belső Ellenőrök Klubja
Belső ellenőri klub A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről Nagyné Véber Györgyi Saldo Zrt
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Belső ellenőrök szakmai képzésének kérdései
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Könyvvizsgálói jelentés – kulcsfontosságú könyvvizsgálói kérdések
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
KÖNYVVIZSGÁLÓI KÖZFELÜGYELET
Előadás másolata:

Belső kontrollok és a könyvvizsgálat az államháztartásban Dr. Printz János MKVK Költségvetési Tagozatának elnöke XIX. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, 2011. szeptember 7-9.

Könyvvizsgálati kockázat és a belső kontroll ISA 315 Lényeges hibás állítás kockázatainak azonosítása a gazdálkodó egység és környezetének megismerésén keresztül, beleértve a gazdálkodó egység belső kontrollját. /Forrás: Magyar Nemzeti Könyvvizsgálati Standard (MNKS) a nemzetközi könyvvizsgálati és minőségellenőrzési standardok alkalmazásáról, MKVK 2010./

Könyvvizsgálati kockázat és az ellenőrzési kockázat (belső kontroll kockázat) Könyvvizsgálati kockázat = eredendő kockázat x ellenőrzési kockázat x feltárási kockázat

Ellenőrzési kockázat fogalma Az a kockázat, hogy egy olyan hibás álltás felmerülhetett, amelyet – közben lényeges lehetett akár önmagában, akár egyéb hibás állításokkal együttesen – a gazdálkodó egység belső kontrollja nem tud időben megelőzni vagy feltárni és helyesbíteni. (MNKS-ISA 200 – Fogalmak13. n – ii)

Belső kontroll a független könyvvizsgálói jelentésben I. A vezetés felelőssége az éves beszámolóért: „A vezetés felelős … olyan belső kontrollokért, amelyet a vezetés szükségesnek tart ahhoz, hogy lehetővé váljon az akár csalásból, akár hibából eredő lényeges hibás állítástól mentes éves beszámoló elkészítése.” (MNKS 2. sz. Függelék)

Belső kontroll a független könyvvizsgálói jelentésben II. A könyvvizsgáló felelőssége: „A kockázatok ilyen felmérésekor a könyvvizsgáló az éves beszámoló gazdálkodó egység általi elkészítése és valós bemutatása szempontjából releváns belső kontrollt azért mérlegeli, hogy olyan könyvvizsgálati eljárásokat tervezzen meg, amelyek az adott körülmények között megfelelőek, de nem azért, hogy a gazdálkodó egység belső kontrolljának hatékonyságára vonatkozóan véleményt mondjon.” (MNKS 2. sz. Függelék)

Az államháztartási kontrollok rendszere külső ellenőrzés (ÁSZ) – 2011. évi LXVI. törvény kormányzati ellenőrzés (KEHI - EUTAF) /312/2006. (XII. 23. )Korm. rend., 210/2010. (VI. 30.) Korm. rend./ belső kontrollrendszer /az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rend – VIII. fejezet/ /Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény -Áht. 120. § (2)/

Az államháztartási kontrollok alapvető célja Szabályszerű Szabályozott Gazdaságos gazdálkodás Hatékony Eredményes az államháztartási pénzeszközökkel és vagyonnal /Áht. 120. § (1)/

Belső kontrollrendszer fő céljai Kockázatok kezelése – bizonyosság megszerzése a költségvetési szerv a működése és gazdálkodása során a tevékenységeket (műveleteket) szabályszerűen, valamint az Áht. 91. § (1) bekezdésében meghatározott követelményekkel összhangban hajtsa végre, teljesítse az elszámolási kötelezettségeket, és megvédje a szervezet erőforrásait a veszteségektől (károktól) és a nem rendeltetésszerű használattól. /Áht. 121. § (1)/

A belső kontrollrendszer fő feladatai A belső kontrollrendszernek biztosítania kell, hogy a költségvetési szerv valamennyi tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűséggel, szabályozottsággal és a 91. § (1) bekezdésében meghatározott követelményekkel (gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség – „3E”), az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra, megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a költségvetési szerv működésével kapcsolatosan, és a belső kontrollrendszer harmonizációjára és összehangolására vonatkozó jogszabályok végrehajtásra kerüljenek a módszertani útmutatók figyelembevételével. /Áht. 121/A. § (2)/

A belső kontrollrendszer fő elemei A költségvetési szerv belső kontrollrendszeréért a költségvetési szerv vezetője felelős, aki köteles - a szervezet minden szintjén érvényesülő - megfelelő kontrollkörnyezetet, kockázatkezelési rendszert, kontrolltevékenységeket, információs és kommunikációs rendszert, és monitoringrendszert kialakítani, működtetni és azok megfelelő működését folyamatosan nyomon követni, vizsgálni. /Áht. 121/A. § (2)/

Belső kontrollrendszer – COSO-modell COSO (Commite of Sponsoring Organisation of the Treadway Commission) – modell

A belső kontrollrendszer elemei Az Áht. szerint A standardok szerint (ISA 315 ) kontrollkörnyezet a kontrollkörnyezet kockázatkezelési rendszer a gazdálkodó egység kockázatbecslési folyamata kontrolltevékenységek a kontrolltevékenységek információs és kommunikációs rendszer a pénzügyi beszámolás szempontjából releváns információs rendszer, beleértve a kapcsolódó üzleti folyamatokat, és kommunikáció monitoringrendszer a kontroll figyelemmel kísérése

A belső kontroll komponensei I. KONTROLLKÖRNYEZET MNKS (ISA 315 – 1. sz. függelék) Ámr. 1.Szervezeti felépítés a) világos a szervezeti struktúra, 2.A hatáskör és felelősség kijelölése b) egyértelműek a felelősségi, hatásköri viszonyok és feladatok, 3/a. A tisztesség és az etikai értékek kommunikálása és szorgalmazása c) meghatározottak az etikai elvárások a szervezet minden szintjén, 3/b. A hozzáértés iránti elkötelezettség d) átlátható a humánerőforrás-kezelés. 3/c. Az irányítással megbízott személyek részvétele 3/d. A vezetés filozófiája és működési stílusa Ellenőrzési nyomvonal 4.Emberierőforrás-politikák és gyakorlatok Szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje

A belső kontroll komponensei II. KOCKÁZATBECSLÉS KOCKÁZATKEZELÉS MNKS (ISA 315 – 1. sz. függelék) Ámr. Pénzügyi beszámolás szempontjából releváns kockázatok Kockázatelemzés /felmérés és megállapítás/ Kockázatkezelés /kockázatokkal kapcsolatos - megállapítása intézkedések és megtételük módja/ - jelentőségük becslése - bekövetkezésük valószínűségének felmérése Kockázatkezelés eljárásrendje (belső szabályzat) - válaszlépések (Pl. a működési környezet változásai, új munkatársak, új vagy modernizált információs rendszerek, új tevékenységek, átszervezés, új számviteli szabályok)

A belső kontroll komponensei III. KONTROLLTEVÉKENYSÉGEK MNKS (ISA 315 – 1. sz. függelék) Ámr. A feladatok megosztása engedélyezési és jóváhagyási eljárások Információfeldolgozás az információkhoz való hozzáférés, Fizikai kontrollok fizikai kontrollok (hozzáférés az eszközökhöz) Teljesítmény-ellenőrzés (terv-tény jelleggel) beszámolási eljárások FEUVE

Folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés (FEUVE) a pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése (ideértve a költségvetési tervezés, a kötelezettségvállalások, a szerződések, a kifizetések, a támogatásokkal való elszámolás, a szabálytalanság miatti visszafizettetések dokumentumait is), a pénzügyi kihatású döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottsága, a költségvetési gazdálkodás során az előzetes és utólagos pénzügyi ellenőrzés, a pénzügyi döntések szabályszerűségi és szabályozottsági szempontból történő jóváhagyása, illetve ellenjegyzése, a gazdasági események elszámolása (a hatályos jogszabályoknak megfelelő könyvvezetés és beszámolás) kontrollja. /Áht. 121/A. § (4)/

A belső kontroll komponensei IV. INFORMÁCIÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓ MNKS (ISA 315 – 1. sz. függelék) Ámr. Információs rendszer - Információáramlás infrastruktúra (megfelelő információk megfelelő időben és helyen) szoftverek - Beszámolási rendszer - működtető személyek (hatékony, megbízható, pontos; eljárások szintek, határidők, módok) adatok (informatika) - módszerek és nyilvántartások Kommunikáció a feladatok és a felelősség ismertetésében (kézikönyvek, memorandumok, elektronikus megoldás, szóbeliség)

A belső kontroll komponensei V. A KONTROLLOK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE MONITORING MNKS (ISA 315 – 1. sz. függelék) Ámr. Nyomon kísérés vezetés Szervezet tevékenységének, célok megvalósításának nyomon követése belső auditorok vagy hasonló feladatokat ellátók Folyamatos Eseti külső felektől származó (operatív tevékenység) Kommunikáció Független belső ellenőrzés Pl. külső ellenőrzés – ÁSZ, könyvvizsgáló

Belső ellenőrzés A belső kontrollrendszer keretén belül működő független, tárgyilagos bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység. Célja: Az ellenőrzött szervezet működésének fejlesztése és eredményességének növelése. Rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet irányítási, belső kontroll és ellenőrzési eljárásainak hatékonyságát. /Áht. 121/B. §/

Kontrollok azonosítása A kontroll megakadályozza a hibák előfordulását. Megelőző (preventív) kontrollok Iránymutató (direktív) kontrollok Feltáró (detektív) kontrollok Helyrehozó (korrekciós) kontrollok (Belső kontroll kézikönyv – Pénzügyminisztérium, 2010.)

Kontrollok tesztelése A szervezet munkatársainak kikérdezése Megfigyelés Felülvizsgálat Munkafolyamatok megismétlése (A könyvvizsgálati munka szakaszai – oktatási anyag - MKVK, 2011.)

Mi legyen „kéznél”, ha a belső kontrollokkal foglalkozunk? A magyar Nemzeti Könyvvizsgálati Standardok - MNKS Az államháztartás szervezetei könyvvizsgálatának módszertani útmutatója Irányelvek a belső kontroll standardokhoz a közszférában (INTOSAI – ÁSZ) Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet A költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet (új kormányrendelet előkészületben!) Az államháztartási belső kontroll standardokról szóló 1/2009. (IX. 11.) PM irányelv Az államháztartási belső ellenőrzési standardokról szóló 2/2009. (XII. 4.) PM irányelv Belső kontroll kézikönyv (PM, 2010.)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet ! P.J.