Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály .
A gazdaság oldaláról nézve… Globális gazdasági fejlődés és oktatás Tőke és munkaerő szabad áramlása A munkapiacok nemzetközivé és homogénebbé válnak Szükségszerű-e a az oktatási rendszerek homogenizálódása?
Erit franci linguam?/Lesz közös nyelvünk? „iskolai tudás” „utcai tudás” Beszélhet-e közös nyelven oktatás és gazdaság? Alkalmas-e a tanulási eredmény alapú megközelítés e közös nyelv kialakítására?
Szemléletváltás a képzésben Az elmúlt mintegy két évtizedben a hagyományos oktatóközpontú megközelítés a tanuló központú megközelítés felé mozdult el.
A súlypont immár nem csak az oktatásra helyeződik, hanem arra is, hogy a hallgatóktól milyen tudáselemeket várunk el az adott modul, ill. program elvégzésekor.
Ennek a hallgató/tanulóközpontú oktatásnak kulcselemei a tanulási eredmények.
Tanulási eredmények Állítások arra vonatkozóan, amit egy tanuló/hallgató ismer, megért és képes elvégezni a tanulási folyamat (egy adott tanulási szakasz, képzési program) befejezésekor.
Mit jelölünk meg tanulási eredményként? Minimális elvárásokat, az adott szintű fokozat küszöbértékeit? Az adott fokozat tipikus értékeit? Mennyi eltérést engedhetünk e küszöbértéktől „lefelé és felfelé” a fokozat megszerzésének veszélyeztetése nélkül?
A puding próbája … Tudunk-e kellően konkrét, értékelésre alkalmas tanulási eredményeket megfogalmazni, különösen a képesítési keret általános kimeneti jellemzőket leíró szintjein?
Gyakorlat: fogalmazzunk meg tanulási eredményeket!
Ki hogyan értékel? Hogyan értékel az oktatás? Hogyan értékel a munkaerőpiac? Meghatározható-e a közös metszet, amelyet mindkettő elfogad – hogyan állítható elő a mindkét szféra számára megfelelő tanulási eredmény?
Értékelés egy LO alapú tanulási egységnél
Kérdések Kivitelezhető-e a valóságban a tanulási eredmény alapú szakmai képzés/szakképzés, megfelelő eszköztárral rendelkeznek-e ehhez a képző intézmények?
Megfeleltethető-e egymásnak az. „iskola” és a „vállalkozások” Megfeleltethető-e egymásnak az „iskola” és a „vállalkozások” értékrendje, megjelenik-e a munka világának értékítélete a tanulási eredményben? Mi a hatása, volt-e hatása a kimenet- központú megközelítésnek a tananyagfejlesztésre, és ha igen, milyen módon és mértékben?
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Dr. Bánki Horváth Mihály Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége Nemzeti ECVET Szakértői Hálózat darvoszkoordinator@gmail.com