A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE) .
Az előadás tartalma Középpontban a tanulás A tanulási eredmények fogalma, szerkezete A tanulási eredmények funkciója A tanulási eredmények szervezeti tanulása Jelentősége – veszélyek Változáskövetés, változásmenedzselés
Középpontban a tanulás Problémaalapú tanulás (1960-as évek) alkalmazkodás és részvétel a változásban, kreatív és kritikus gondolkodás, tanulási hiányok és erősségek felismerése, az alaptudás növekedése és a különböző források kezelése (Barrow; Tamblyn 1980, Engel 1997 idézi OFI, 2009). A jó probléma-megoldás tervezése témakörben szereplő alapvető elemek, elvek meghatározása, várható tanulási eredmények felvázolása, brainstroming alkalmazása, problémák felosztása részekre, lépésekre, tanulási segédlet készítése és a tanulók segítése a források keresésében
Kognitív tudományok IKT - Új tanulási környezetek Tudáskoncepciók Kompetenciák Tanuláskutatások Kritikai nézőpontok
A tanulási eredmények fogalma A tanulási eredmények állítások arról, hogy a hallgató mit tud, mit képes elvégezni, milyen attitűdökkel rendelkezik a tanulási tevékenysége eredményeképpen. A magyar képesítések leírásakor az autonómia és a felelősségvállalás elérendő szintje is megjelenik. Nagyobb figyelmet fordítanak hallgató eredményeire, mint a tanári szándékra, célokra.
A tanulási eredmények szerkezete (pl.) Tudás/ ismeret Az adó- szabályok Minőség-menedzsment modellek Képességek Üzleti-terv vizsgálata Cég-fejlesztési terv összeállítása Attitűd Vevő problémáira érzékeny Kritikus nézőpont Önállóság /felelősség-vállalás Önálló döntéshozó Vezető elemző segítségével
A tanulási eredmények funkciója 1. Az innovációs potenciál serkentése A szakmai párbeszéd és tudásközösségek erősödése Rendszer- és szervezeti tanulás támogatása Képzések, képesítések felülvizsgálata Partnerség értelmezése (munka világa, hallgató)
A tanulási eredmények funkciója 2. A diszciplína tudomány-rendszertani kérdéseinek gondozása Tudományhatárok, tudományterületek, tudományágak újradefiniálása A képzési területek és a diszciplínák illeszkedése
A tanulási eredmények funkciója 3. A felsőoktatásban a képzők pedagógiai felelősségének felismerése A tudomány taníthatóságának és tanulhatóságának kérdése Változások a tanulásfelfogásban Változások a tanulásszervezésben, értékelésben Képzők képzését ösztönzi
A tanulási eredmények „tanulása” Tanulásszabályozó Tudás-integráló Rendszerszabályozó Hálózat-integráló Supra Makro Mezzo Mikro Nano
A tanulási eredmények „tanulása” A tanulás egyéni, társas (csoportos) és szervezeti, rendszer szintje tanulási térként értelmezhető. A kezdeményezés tere Az interakció tere A gyakorlat tere A cyber tér Nonaka és Konno (1998, idézi Tynjälä, 2008)
1. 2. E E E E E CS E E 3. 4. SZ CS CS CS CS SZ E CS Explicit Implicit
A tanulási eredmény Jelentősége: Veszélyei: Képesítések összehasonlításának alapja Képzési reform központi fogalma Adaptív oktatás Mastery Learning Veszélyei: Felületes reformok, „újruha” Túldicsérik, „gyógyír” Többsebességes Európa Terminológiai bizonytalanság Értékelés fosszilizálódása
Változás-követés, -menedzselés Implementációs stratégia Rossz gyakorlatok gyűjtése A kríziskommunikáció elemzése Szkepticizmussal, kétkedéssel szembeni nyitottság Hibából tanulás Failing to learn and learning to fail (intelligently) Tiltakozás komolyanvétele
Kérdések Mi segíti és mi akadályozza a tanulási eredmények alapú felsőoktatás kiépülését? Hogyan menedzselhető egy rendszer-innováció, hogyan egy képzési program és annak változása?
Köszönöm a figyelmet. vamos.agnes@ppk.elte.hu