A képesítési keretrendszer a szakképzés szempontjából Dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Szakképzési változások
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
EUROPASS.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A képesítési keretrendszer a szakképzés szempontjából Dr A képesítési keretrendszer a szakképzés szempontjából Dr. Arapovics Mária KONFERENCIA A MAGYAR KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZERRŐL BUDAPEST, 2013. JÚNIUS 27. .

Vázlat Az EU szakképzési politikája A magyar szakképzési rendszer átalakulása az európai térben A szakképzés és az EKKR/MKKR viszonyrendszere OKJ szintjei / MKKR szintjei Kompetenciafogalmak OKJ /MKKR Az MKKR előnye, lehetőségek

2002. Koppenhágai folyamat eredményei Európai képesítési keretrendszer (EKKR) kialakítása Átláthatóság és átjárhatóság - a tagállamok képesítési keretrendszereinek kialakítása és összekapcsolása a képzettségek értelmezésének megkönnyítése az országok és ágazatok között. a tanulási eredményeken alapuló megközelítés Europass portfólió Közös dokumentumrendszer, CV, kompetenciák láttatása . Európai szakképzési kreditrendszer (ECVET) Lehetővé teszi a diákok számára, hogy egy adott országban szerzett képesítésüket másik országban is elismerjék. Európai szakoktatási és szakképzési minőségbiztosítási hálózat (EQAVET) A szakképzés minőségének ellenőrzése és javítása CEDEFOP kutatások, összehasonlító elemzések

Elvárások a szakképzéstől Rugalmas, technológiai változásokhoz és a versenyhez alkalmazkodó munkavállalók Munkaerőpiachoz és tanulók igényeihez alkalmazkodó szakképzés „AZ INTELLIGENS, FENNTARTHATÓ ÉS BEFOGADÓ NÖVEKEDÉS MOZGATÓRUGÓJA”

Európai stratégia 2020 Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája Intelligens növekedés: tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítása Fenntartható növekedés: erőforrás-hatékonyabb, környezetbarátabb és versenyképesebb gazdaság Inkluzív növekedés: magas foglalkoztatás, szociális és terülheti kohézió jellemezte gazdaság

Bruges-i közlemény 2020 „A SZAKKÉPZÉS AZ INTELLIGENS, FENNTARTHATÓ ÉS BEFOGADÓ NÖVEKEDÉS MOZGATÓRUGÓJA” A fiatalok számára a szakoktatás és -képzésnek lehetőséget kell nyújtania a foglalkoztatásra és továbbtanulásra Munkavállaláshoz szükséges gyakorlati készségekhez elsajátítása 10 % alá csökkenteni az iskolát korán elhagyó fiatalok számát. a felnőttek legalább 15 %-a részt vegyen az egész életen át tartó tanulásban.

Bruges-i Nyilatkozat 2010. Vonzó és inkluzív szakképzés magasan kvalifikált tanárokkal és szakoktatókkal, innovatív tanulási módszerek, magas szintű infrastruktúra és létesítmények, a munkaerő-piaci igényekhez való nagy fokú igazodás, illetve a további oktatási és képzési formákban való részvételi lehetőségek; Magas színvonalú szakmai alapképzés, amelyet a tanulók, a szülők és a társadalom vonzónak tarthat a szakmai alapképzés kulcskompetenciákat és speciális szakkészségeket egyaránt kell, hogy nyújtson a tanulók számára;

Bruges-i Nyilatkozat 2010. Könnyen hozzáférhető és életpálya-orientált szakmai továbbképzés a munkavállalók, a munkaadók, a független vállalkozók és a munkanélküliek számára, elősegíti a kompetenciák fejlesztését és az életpályaváltást; A tanulási eredményekre alapuló rugalmas szakképzési rendszerek tudás, készségek és kompetencia szempontjából meghatározott megállapításo: a tanuló egy tanulási folyamat befejezésekor mit tud, ért és képes elvégezni. a rugalmas tanulási utak támogatása a különböző oktatási és képzési alrendszerek (iskolai oktatás, szakképzés, felsőoktatás, felnőttoktatás) közötti átjárás, a nem formális és az informális tanulás, a munkavégzés során szerzett kompetenciák validálása;

Bruges-i Nyilatkozat 2010. Európai oktatási és képzési térség, átlátható képesítési rendszerekkel a tanulási eredmények transzferje és felhalmozása a képesítések és kompetenciák elismerése országok közötti mobilitás elősegítése; Mobilitás, cserekapcsolatok növelése a tanulók és oktatók, szakemberek számára az EU-ban Pályaorientációs és tanácsadó szolgálatok Könnyen elérhető, magas színvonalú, koherens hálózatot

MKKR fejlesztési célja A közoktatás, a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőttképzés ágazati szintű képesítési alrendszereit nemzeti rendszerré kösse össze Segítse az egyes képesítések viszonyítását és megfeleltetését országon belül és az EU-ban az EKKR-en keresztül

OKKR/MKKR és szakképzés fejlesztések OKJ 2006 – kompetenciaalapú és moduláris TÁMOP-4.1.3-08/1-2008-0004 A felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése  (5-6. szint kidolgozása) Magyar Kormány 1229/2012. (VII. 6.) kormányhatározata

5. Szint – 1. oszlop: Tudás – Rendelkezik egy adott szakterülethez kapcsolódó alapvető általános és szakspecifikus elméleti és gyakorlati ismeretekkel. Az elméleti és gyakorlati tudása rendszerbe szerveződik. – A gyakorlati alkalmazás módszereinek és eszközeinek biztos ismerete lehetőséget biztosít az adott szakma hosszú távú és magas szintű gyakorlására. – Ismeri a szakterület szakmai szókincsét (anyanyelven és legalább egy idegen nyelven).

5.Szint – 2. oszlop: Képességek – Képes az adott szakma feladatainak megoldására: megtervezésére és lebonyolítására, a szükséges módszerek és eszközök kiválasztására, egyedi és komplex alkalmazására. – Anyanyelvi és idegen nyelvi kommunikációs képességei képessé teszik a más nyelven beszélőkkel való szakmai együttműködésre. – Képes tudását fejleszteni és ehhez alkalmazni a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit és a legkorszerűbb információs és kommunikációs eszközöket. – Képes a munkavállalással, vállalkozással kapcsolatos felelős döntésekre.

5. Szint – 3. oszlop: Attitűd – Nyitott az adott szakterület új eredményei, innovációi iránt. Törekszik azok megismerésére, megértésére és alkalmazására. – Törekszik önmaga folyamatos képzésére. – Elkötelezett a minőségi szakmai munkavégzés mellett. – Önkritikus saját munkájával szemben. – Elfogadja és hitelesen közvetíti szakmája társadalmi szerepét, értékeit.

5. Szint -4. oszlop: Autonómia és felelősség – Önállóan végzi munkáját, folyamatos önellenőrzés mellett. – Felelősséget érez saját és az általa vezetett szakmai csoport munkájáért, eredményeiért és kudarcaiért. – Döntéseit a szakterület jogi, etikai szabályainak figyelembevételével hozza.

6.Szint - tudás 7. Szint - tudás – Ismeri egy adott tanulmányi és/vagy szakterület tárgykörének alapvető, átfogó tényeit, irányait és határait. – Ismeri az adott szak, illetve tanulmányi terület legfontosabb összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát…. 7. Szint - tudás – Ismeri egy adott tanulmányi és/vagy szakterület átfogó tárgykörének általános és specifikus jellemzőit, legfontosabb irányait és pontosan kidolgozott határait, a szakterületnek a rokon szakterületekhez való kapcsolódását…..

Szakmai alapképzés Felső középfokú képzésben Posztszekunder képzésben Felsőoktatásban Felnőttképzésben

Tanulási útvonal Gimnázium (ISCED 3A) Szakközépiskola (ISCED 3A, 4C) Szakiskola (ISCED 2C, 3C) Felsőoktatás (ISCED 5A,5B, 6) Felnőttképzésben - Iskolarendszeren kívül

Tanulási útvonalak az iskolarendszerben Iskolatípus ISCED szint Gimnázium (ISCED 3A) Szakközépiskola (ISCED 3A, 4C) Szakiskola (ISCED 2C, 3C) Szakképzettséget adó programok a felsőoktatásban Felsőoktatás ISCED szint OKJ (Felsőfokú végzettséget nem adó felsőfokú programok) (ISCED 5B) FOSZK Felsőfokú végzettséget nem adó felsőfokú programok Alapképzés BA, BsC (felsőfokú végzettséget és szakképzettséget ad) (ISCED 5A, 6)

MKKR és a szakképzés OKJ FSZ FOSZK BA, BsC MKKR jogszabályi szintje Magyar Kormány 1229/2012. (VII. 6.) kormányhatározata Sztv. 88.§. Kr. Felhatalmazás: MKKR 150/2012, (VII. 6.) Kr. az OKJ-ről Új Fktv. 18. § (1) c) (2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről ) 23/2012. (VIII.28). Kr. 2.§. szerint ISCED 5 szintű képzések NFtv. 51.§ (5) az oklevél kötelező tartalma a képesítés EKKR és MKKR szerinti besorolása. Képzési/tanulási kimenet SZVK KKK Kreditbeszámítás Nftv. 49. § (6) Azonos és magasabb szintű OKJ szakképesítésekben 50 kredit BA, BsC képzéseknél Azonos képzési területen min. 30 max. 120 kredit - 90 kredit beszámítása BA, BsC képzéseknél

Tanulási útvonalak az iskolarendszeren kívül állam által elismert szakképesítések - OKJ szakképesítései - hatósági v. hatóság által tanúsított szakképesítések akkreditált programok tanúsított képesítései munkahelyi/munkaköri képesítések

Az OKJ változása 21 – alapfokú részszakképesítés 31 – alsó középfokú részszakképesítés 32 – alsó középfokú szakképesítés 33 – alsó középfokú szakképesítés-ráépülés 34 – középfokú szakképesítés 35 – középfokú szakképesítés-ráépülés 51 – felső középfokú részszakképesítés 52 – felső középfokú szakképesítés 53 – felső középfokú szakképesítés-ráépülés 54 – emelt szintű szakképesítés 55 – emelt szintű szakképesítés-ráépülés 62 – felsőfokú végzettséghez kötött szakképesítés

Kérdések és lehetőségek OKJ szintjei és MKKR szintjei, standardok Egységes fogalomrendszer (OKJ/ MKKR) Intenzív szektorközi együttműködés Átláthatóság (egyéni tanulási utak) Munkáltatók hozzáállása, elfogadják-e? Tanulási eredmények – a kompetenciák minimuma? Munkaerőpiac és képzők közös gondolkodása, kommunikáció ECVET, EUROPASS, elismerések (pl. külföldi gyakorlat), mobilitás – segít-e az egységesítés?

Köszönöm a figyelmet! arapovics.maria@ppk.elte.hu