Szöveg Ügyfélérdekek kezelése a GVH eljárásaiban dr. Bara Zoltán, elnöki tanácsadó Magyar Közgazdasági Társaság Vándorgyűlése Pécs 2011. szept. 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Joint Venture Szövetség rendezvény: „EU versenyjog – tilalomfák és lehetőségek” Pécs, április 12. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A közösségi.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
1 ‘Bakonyalja-Kisalföld kapuja’ Vidékfejlesztési Egyesület évi ÚMVP monitoring adatszolgáltatási kötelezettség Kisbér,
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
2005. április 15.Kulcsár Zoltán - ppos.hu1 Adatvédelem az önkormányzatoknál Kulcsár Zoltán.
Compliance Önálló Főosztály Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai az OTP Bankban Michnai András igazgató Budapest, április 16.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A versenytörvény alkalmazásának gyakorlata
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
A transzferár ellenőrzés adóhatósági tapasztalatai
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II. Módszertani szekció szeptember – óra.
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
A munkavállalói FB tagság
Átláthatóság és közbeszerzések 1. Közbeszerzések Tanácsának vizsgálata dr. Tausz Péter Budapest, április 15.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
Átláthatósági megállapodások Transparency International szeptember 29.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Tervezők észrevételei Boda János Dr. Patziger Miklós. MMK.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
A „VÉD” jegy mint a szellemi tulajdonvédelem fontos eszköze Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Nemzeti Védjegy Osztály Szép Erika.
Az egészségbiztosítás hatósági felügyelete Az Egészségbiztosítási Felügyelet helye, szerepe és eredményei.
Üzemi Tanács Általános ismertető
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
Rendőrség és az informatikai biztonság Dr. Peszleg Tibor r. őrnagy Nemzeti Nyomozó Iroda.
A versenytörvény módosítása
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
„Belső piaci hét” konferenciasorozat, Budapest, november Sárai József Gazdasági Versenyhivatal Az összefonódásokra vonatkozó közösségi szabályozás.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
Közigazgatási eljárás III.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
A gazdasági verseny igazgatása
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
Előadás másolata:

Szöveg Ügyfélérdekek kezelése a GVH eljárásaiban dr. Bara Zoltán, elnöki tanácsadó Magyar Közgazdasági Társaság Vándorgyűlése Pécs szept. 30.

Az ügyfélbarát hivatal Juhász Miklós, okt. 1-i bizottsági meghallgatásán vetette fel ezt a fogalmat. Mit kell ezen érteni? a súlyos következményekkel járó jogsértések megelőzésére nagyobb hangsúlyt kell fektetni –a szankciók súlyosbodása: növekvő bírságok, büntetőjogi következmények, vállalati hírnévromlás a piaci szereplők jobban legyenek tisztában azzal, hogy milyen magatartás válthat ki beavatkozást, ill. ennek milyen következményei lehetnek (ismerjék a versenyjogi szabályokat) –a versenyjogi tilalmak „keretszabály” jellegűek, azaz nem konkrét magatartásra vonatkoznak, vagyis ezek versenyjogi megítélése függ a piaci körülményektől (kivéve az ún. hardcore kartelleket) –az esetjogi gyakorlat tölti ki tartalommal ezeket a szabályokat, amelyek naprakész ismerete nem várható el a vállalkozásoktól –új intézmények kialakítására vagy régebben bevált módszerek felélesztésére van szükség (Az ügyfélbarát hivatal ezen kívül még mást is jelent, de ez a témánk szempontjából most kevésbé fontos.)

Közérdek, ügyfélérdek, ügyfélbarát hivatal Kétféle ügyfél: fogyasztó és vállalkozás, témánk szempontjából most csak a vállalkozásokkal foglalkozunk. A közérdek a tisztességes verseny körülmények fenntartásához fűződik. A verseny tisztaságát törvények védik, amelyek tilalmak, illetve kötelezettségek formájában kötik a vállalkozásokat. Ezen tilalmak betartásának ellenőrzése a hivatal törvényi kötelessége. E tilalmak megszegése versenyfelügyeleti eljárást von maga után. Az ügyfelek érdeke és a közérdek egybeesik a tisztességesen versenyezni kívánó vállalkozások esetében. Ennek ellenére előfordulhat, hogy a két érdek ellentmondásba kerül. Az ügyfélbarát hivatal arra törekszik, hogy ez minél ritkábban forduljon elő, illetve figyelemmel legyen az ügyfeleknek a tisztességes eljáráshoz, a megfelelő szankciókhoz, illetve a tájékoztatáshoz fűződő érdekeire anélkül, hogy ezzel a törvények betartatásából fakadó kötelességének teljesítését veszélyeztetné.

A vállalkozásokkal való kapcsolat fő formái Eljárás alatt A vizsgálati szakaszban –konzultáció adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséről –konzultáció kötelezettség-vállalásról A döntéshozatali szakaszban –előzetes álláspont közlése –iratbetekintés –az ügyfél álláspontjának kifejtése Eljárás előtt –fúziós ügyekben –antitröszt magatartások tárgyában (panasz/bejelentés) Eljáráson kívül –megfelelési program (compliance) –véleményfelmérés, -kérés a hivatal részéről –találkozók, konferenciák

Az ügyfélérdekek figyelembevétele eljáráson kívül Megfelelési program (compliance) - a felmérések azt mutatták, hogy a vállalkozások nem tudnak eleget a versenyjogról; főképpen a kisebb vállalkozások - compliance: a tiszta verseny melletti elköteleződés - az OFT négy lépéses programja 1. a veszély azonosítása 2. a veszély osztályozása 3. a veszély mérséklése 4. a fentiek rendszeres felülvizsgálata - a hivatal tájékoztató kiadványa - versenyjogi audit - a megfelelési jellegű magatartások szerepe az eljárásokban

Az ügyfélérdekek figyelembevétele eljáráson kívül Egyéb eszközök –véleményfelmérés, -kérés a hivatal részéről közvéleménykutatások nyilvános véleménykérés a fúziós űrlapról –találkozók, konferenciák

Ügyfélérdekek kezelése eljárás előtt Fúziós ügyekben –state of play egyeztetések informális egyeztetés –célja, elvei, menete előzetes egyeztetés –felek kezdeményezhetik, jellemző kérdések köztes egyeztetés –hiánypótlás tárgyában, versenyaggályokról, kötelezettség-vállalás Antitröszt magatartások tárgyában –korábban: a megállapodások jogszerűsége megállapításának kérelmezhetősége; 2005-től megszűnt –előzetes vélemény kérése - de csak újszerű tényállások esetében –engedékenységi politika

Az ügyfelek érdekeinek kezelése az eljárás során A vizsgálati szakaszban konzultáció adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséről konzultáció kötelezettség-vállalásról A döntéshozatali szakaszban előzetes álláspont közlése iratbetekintés az ügyfél álláspontjának kifejtése (a védekezési lehetőségek szélesítése – pl. a hatékonysági védekezés irányában) differenciált szankciórendszer (ne a kiszabott bírság nagysága legyen a hivatal eredményességének fő mutatója)

A fúziós eljárás felülvizsgálata 1. űrlap; 2. konzultáció; 3. bejelentési küszöbszámok felülvizsgálata nem indokolt 4. összefonódás végrehajtásának felfüggesztése; 5. szerződéskötés előtti előzetes bejelentés lehetősége; 6. nem egyértelmű helyzetekben iránymutatás kiadásának lehetősége; 7. kötelezettség-szabás; 8. versenyhatóságok közötti információ csere; 9. Vt-vizsgálat együttműködés

A fúziós űrlap két típusú űrlap alkalmazása minél kevesebb formai megkötés az egyszerűsített űrlap az egyértelműbb esetekre fókuszálna az NKI[1] anyaga alapján, így annak alkalmazási küszöbe elválhatna a 3/2009-es közlemény szerinti küszöböktől[1] a küszöböket az összetett eljárás küszöbei alatt volna célszerű meghúzni a brit mintára horizontális kapcsolatok esetében 10%-nál, vertikális és egyéb kapcsolatoknál pedig 15%-nál egyszerűsített űrlap tartalma: felek és vállalkozás-csoportok bemutatása a releváns piacon, tranzakció leírása azzal, hogy hová lett még bejelentve, árbevételi adatok (benne az EU-s küszöbszámok vizsgálatához szükséges adatokkal), releváns piacok részesedési adatokkal, fúzió előtti és utáni irányítási viszonyok bemutatása csak a megállapodás, de nem kellenek az éves beszámolók, piactanulmányok, hitelességi nyilatkozat) egyszerű másolat és fordítás is legyen elég (ebben az esetben kell hitelességi nyiletkozat) az űrlap kérjen rövid (max. 500 szavas) információt a felektől a tranzakció leírását illetően, amelyet a GVH honlapján tegyen közzé, hogy harmadik felek a véleményüket kifejthessék

A konzultáció közlemény kiadása szükséges pre-notifikációs konzultációk a) általános rész [előnyök (problémák korai felismerése és kezelése, ezzel az eljárás gyorsítása); elvek (önkéntesség, informalítás, kötőerő hiánya, titoktartás)]; b) technikai információk (kinél és milyen módon lehet kezdeményezni); c) szükséges információk köre (űrlap tervezete vagy felek, tranzakció, piacok, részesedések, hatások leírása és prezentálása); d) időpont (két héttel beadás előtt, úgy hogy legyen elég ideje a GVH-nak áttanulmányozni); e) résztvevők köre f) titoktartás garanciái g) elutasítási okok (rosszhiszeműség, információ hiány);

Mit szeretnénk elérni az ügyfélérdekek hatékonyabb kezelésével? bővüljenek a vállalkozások ismeretei a versenyjogról, illetve a versenyjog sértések következményeiről hozzuk közelebb a hivatalt az ügyfelekhez újszerű konzultációs lehetőségek kialakításával törekedjünk arra, hogy minél több jogsértés elkerülhető legyen tegyük hatákonyabbá a jogsértések kivizsgálását a szankció-rendszert tegyük rugalmasabbá a kérelmes eljárásokat tegyük gyorsabbá csökkentsük az ügyfeleket terhelő adminsztrációs terheket

Köszönöm a figyelmet!